Illustratie van:
14

O&K L4 - Vreet drukgroep op

Hallo, we hebben een O&K L4 shovel. Prachtig ding en oersterk maar heeft een probleempje met de koppeling. Recentelijk heb ik er een nieuwe koppeling met drukgroep en lager in gezet.
Nu zijn de vorken van het middendeel al ingevreten maar ik kan er niet achterkomen waarom dat ontstaat.

De vraag is of iemand een gedetailleerde tekeningen of foto’s heeft van de koppeling van deze machine.

Deel dit topic

Reacties

+1
Met de vorken bedoel je de vingers van de drukgroep waar het druklager tegen drukt als je de koppeling in trapt? Als dat zo is even de speling meten deze mag niet tegen de vingers rusten als je de koppeling niet intrapt maar moet zo'n 2 a3 mm los liggen (tenminste bij onze deutz trekkers) maar moet zeker 2 mm los liggen van de vingers en deze moet mooi licht draaien
@goeiedag eem
Inderdaad ik bedoel de vingers.

(klik om te vergroten)

Zit het druk lager niet vast? of is deze ook vernieuwd?
@Welgerap52 deze is ook vernieuwd
+1
@Alexander80
Ontbreekt er niet iets ? Op de 3 drukvingers hoort toch een ronde "drukplaat"te zitten ?
@basia Dat klopt maar die heb ik er voor de foto even afgehaald.
@Alexander80
Plaat met speciaal vet (hitte-bestandig molykote b.v. ) op de slijtplekken monteren ; volgens mij moet het dan geen problemen geven
Er zijn ook veel autos met dergelijke koppelingen ; en geven geen problemen ; ja het zal iets slijten op de duur ; het blijft een "scharnierpunt"
Ik vermoed dat het te maken heeft met de vork welke door het pedaal bediend word. Deze is al eens aangepast. Bij het intrappen van het pedaal draait de stang en duwt de vork naar voren echter ook gelijk naar beneden waardoor deze niet meer gecentreerd tov de as zit.

(klik om te vergroten)

In de basis gekoppelde stand zit het druklager gecentreerd tov de as (de foto vertekend iets) echter wanneer het pedaal ingetrapt wordt dan duwt de vork naar voren en dan komt het druklager iets uit het midden van de as uit.
@Alexander80
Het lijkt of de rechterkant van de gaffel "hoger" staat ; of is het gezichtsbedrog ; het zou het snel slijten van de vingers wel kunnen verklaren vermoed ik
Klopt wat je zegt ; druklager zal iets gaan "verschuiven " op de drukplaat ; dit zal volgens mij geen problemen moeten geven ; bij ongeveer half ingedrukte koppeling zou het druklager mooi gecentreerd moeten zitten ; maar dat is niet af te stellen .
Waarom is er al eens wat "aangepast" misschien is de fabrieksafstelling nu juist niet goed meer ?

Ik weet dat een dergelijke drukgroep ook in de Ford 12 en 15 M zat (1962-1970) en was normaal weg geen probleem mee ; soms trilde het kopp pedaal iets met intrappen .
Tegenwoordig schuift het druklager op een bus , en blijft dus precies gecentreerd en beweegt het iets op de gaffel ; ook zijn het tegenwoordig veel diafragma drukgroepen
@basia Dan aanpassing was al verricht dus dat weet ik helaas niet, ik vermoed omdat deze afgebroken is geweest ? Daarom ook de vraag of er iemand is die foto's heeft of een schematische opbouw dan kan ik vergelijken. Maar wat zou het invreten van de vingers dan kunnen veroorzaken ?
@Alexander80
Als ik zo de foto bekijk ; lijkt het alsof het druklager "scheef" staat ; daardoor zou de drukplaat op de 3 vingers misschien veel "bewegen "en daardoor de snelle slijtage .
Het zou kunnen dat door dat laswerk van de gaffel op de as het druklager niet meer goed "uitgelijnd" is; enigste zou
zin alles origineel maken met nieuwe of goede gebruikte onderdelen .
Een andere verklaring voor het slijten van de vingers heb ik eerlijk gezegd ook niet .
Drulager drukt niet recht en je moet een aanslag op het koppelingspedaal maken zodat je het pedaal niet te ver kunt indrukken en het lager niet te hard tegen de drukvingers drukt. Dan de koppeling zo afstellen dat deze maar net vrij komt.
+3
Hartelijk dank voor alle tips en het meedenken ! Het is inmiddels gelukt om het druklager exact gecentreerd om de prise as te krijgen de boel schakelt weer top !

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de O&K L4 en hebben de trefwoorden prachtig , shovel , tekeningen , versnellingsbak , koppeling , drukgroep , o&k , slijtage , machine en type geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0