Illustratie van:
23

Same 480 - koppakking lek voor de 2de keer.

Ik ben nog steeds met mijn 480 bezig. 

nadat ik een poosje gereden had. uurtje of 4 na revisie vond ik dat de motor behoorlijk tikte. en had ik olie/ lekkage bij de koppakkings van cil 1, 2 en 3. en bij cil 1 zag ik ook luchtbelletjes. 

toen heb ik de koppen er afgehaald. en zag ik ook al waar het tik geluid weg kwam. er zat een boel ruimte tussen de zuigers en cilinder (kantelende zuiger) dat heb ik verholpen door er 4 nieuwe zuigers in te zetten. en cil 1 en 2 heb ik vervangen door 2 opgeboorde cilinders die ik nog had staan. had ik eerst niet gedaan. cil 3 en 4 had ik eerder al laten opboren. nu zitten er 4 nieuwe 116mm zuigers in. ik heb er weer een stuk mee gereden. en nu lekken de koppakkings van cil 1 en 2 weer. daar zie ik ook luchtbelletjes bij de koppakking. ik heb bij het monteren de vlakken schoongemaakt en de groeven schoongekrapt met een mes. zouden die nog dicht gaan zitten?? heb er nu ongeveer een uur of 6 mee gedraaid/gereden.
vr gr jacco.

ik heb de koppen ook netjes aangetrokken. 

Deel dit topic

Reacties

Ik vrees dat de koppen er weer af moeten. Ze hebben in het begin dichtgezeten, maar zijn door de compressie gaan lekken. Die compressie is er zodra de motor loopt. Daarom verwacht ik niet dat de lekkage vanzelf zal ophouden.
Ik lees in je beschrijving nergens dat je de koppen hebt laten vlakken. Als je dat inderdaad niet hebt gedaan, is dat de oorzaak.
@roscho
Ik heb er nog weinig ervaring mee, maar dat zal de komende tijd wel komen.
Voor de beeldvorming een paar foto's van zo'n cilinderkop.(Van mijn Sametto)
Ik verwacht dat deze niet snel krom zullen gaan, hooguit als er heel erg lang met een lekke kopping gereden is dat er wat 'wegbrand'.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Volgens het revisie bedrijf waar ik de koppen heb laten klaarmaken. nieuwe kleppen en controleren op vlakheid.
deze koppen zijn haast niet te vlakken werd mij verteld omdat er een randje op zit. en omdat het 4 losse koppen zijn trek je ze altijd recht zeiden ze.
Quote Reactie van @J.beun:
controleren op vlakheid.

Ok. Als de deskundigen zeggen dat het zo moet kunnen, dan zal dat wel. Op de foto's zien de koppen er in ieder geval wel behoorlijk uit.
Verder lees ik in je verhaal nog niet dat er ook nieuwe koppakkingen op zijn gekomen.
@J.beun Precies hetzelfde zou ik ook denken.
@wim-same en @joop-same zullen er meer ervaring mee hebben neem ik aan.
+2
Ik heb er nieuwe orginele koppakkings tussen gedaan
+2
@J.beun Ben je ook zeker, dat de nieuwe zuigers niet tegen de cilinderkop aan tikken? Bij sommige motoren schijn je de hoogte van de kop af te moeten stellen met ringen. Of onder de cilinder, dat weet ik even niet. Hier heb ik de klok horen slaan....
Ik heb de spaltmaat van de zuigers afgesteld volgens de gegevens in het wph boek. 0.8 tot 1.00mm onder het bovenste cilindervlak. (waar de koppakking ligt)
@J.beun Dan houdt het voor mij helaas op. Misschien dat iemand anders het probleem beter kan analyseren.
+1
@J.beun Ik neem aan dat je aanhaalmomenten en schone schroefdraad e.d. allemaal in orde hebt?
+1
@R Bouwmeesters Ik heb@jacco een PB. gestuurd van de kopmoeren en schroefdraad van de bouten en het contact vlak in vetten met koper vet, en eventueel de moeren met een 1/4 slag 90 graden natrekken.
Als de groeven beschadigd zijn door lekkage (brandplekken) dan kun je de cilinders op de koppen vlak schuren met
kleppen schuur pasta.
En de koppakkingen uitgloeien kan ook nog om een betere afdichting te krijgen.
Alle tapeinden heb ik van te voren schoongeborsteld en geprobeerd met de moeren. ik heb ze aangehaald op 120 nm volgens het boek.
+1
Van een lekke koppaking krijg je eigenlijk geen lekkage bij een luchtgekoelde kop, lekt er niet iets anders?
Verstuiverzitting ofzo?
Ik heb de verstuiverkoelbussen allemaal schoongemaakt en uitgegloeid voor dat ik de verstuivers er weer in zette. ga er dan van uit dat dat ook dicht is. (kan ik zo niet zien i.v.m de windtunnel).
@J.beun Draai die windtunnel er dan eens een poosje af, zodat je het beter kunt zien. Van een paar minuten zonder windtunnel gaat de motor niet stuk.
@J.beun Dat klinkt allemaal logisch en zoals ik het ook zou doen.
Aangezien de groeven allemaal vol kool zitten bij demontage zal zich dit misschien nog dichter worden?
Koppen ook al een keer opnieuw nagetrokken nadat hij warm is geweest?
Probeer eens de vroegere kachelglans pasta tussen de koppakking. Dicht oneffenheden af. Stippen met een verfkwastje.
Niets tussen de koppakking doen
Koppen vlakken op cilinderbus met pasta
+3
Ik ga zaterdag er mee bezig. ik heb van joopsame nog wat info gekregen. en ga daar mee aan de gang. ik hou jullie op de hoogte.
+2
Ze zijn tot nu toe gelukkig dicht.
ik heb de kopmoeren stuk voor stuk los gedraaid en kopervet aan gedaan. toen weer aangehaald op 120nm. en daarna nog eens 90 graden. toen een uurtje of 2 mee gereden. en ze zijn nu dicht bedankt allemaal voor de info
+1
@J.beun Hallo Jacco met een klein beetje geluk gaat blijft het goed gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same 480 en hebben de trefwoorden netjes , motor , revisie , lekkage , geluid , Koppakking , cilinder , vervangen , monteren en lekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0