Illustratie van:
27

Fendt 308 - Startmotor gaat rond, motor slaat niet aan, controlelampjes dashboard branden niet.

Het probleem begon met de koplampen en werklampen die het niet doen.
Daarna per ongeluk de tank leeg gereden.
Daarna ontlucht, maar met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Nu ook geen controlelampjes meer op het dashboard als ik het contact aanzet.
De starmotor werkt wel en de motor gaat vlot rond.
Op aanraden van de dealer een nieuw contactslot gemonteerd. Er is niets veranderd.
De zekeringen tussen het opbergvak en het rechter zijraampje lijken allemaal goed.

Deel dit topic

Reacties

Lijken alle zekeringen goed?
Die zekeringen zijn een beetje nare dingen bij deze trekkersz het kan goed zijn dat ze niet goed contact maken ik de houder en daardoor geen stroom doorgeven, om het zeker te weten zou je ze allemaal even door moeten meten.
@vriesjan215 Dan zou ik dus door moeten meten terwijl de zekeringen in de houder zitten? Kan ik daar bij door die hele bak los te schroeven?
@Zeehond ah, als het om een Ci gaat is het waarschijnlijk een andere soort zekeringenbak, je zou in ieder geval alsnog de zekeringen kunnen checken door ze door te meten
Kwam er verder tijdens het ontluchten goed diesel uit de verstuiverleidingen, of heb je ze tot zover nog niet ontlucht?
Ja, alle vier de leidingen losgehad en tijdens het starten vast gedraaid. Er kwam bij alle vier diesel uit.
Om wat voor 308 gaat het? Een ls/lsa ,c, econ of Holland farmer?
Sorry, het gaat om een 308Ci.

(klik om te vergroten)

Fendt 308Ci
Kijk even of het hefboompjes van de brandstofpomp beweegd anders met de hand even omhoog of omlaag drukken en starten
@steyr 9087 deze heeft hem bij de vsnaar opzitten dacht ik, dus slecht te testen
@fordt5110 oké zelf weet ik niet percies waar die bij dit type zit, ik weet wel dat als de stroom te laag is dat best een het probleem kan wezen
Deze types zijn zeer slecht te ontluchten en moeilijk aan de gang te krijgen. Ik gooi meestal het brandstoffilter vol en dan starten met startpiloot. Overlaatst nog zo een gehad, die moest bijna een minuut of startpiloot draaien eer die erdoor kwam. Slechte ervaringen mee met zo’n type deutz motor te ontluchten
Klopt, dat ontluchten is bij dit type een vervelend klusje. De pomp zit op een onhandige plek, pomp zwaar en je moet minimaal honderd keer pompen. Maar de vorige keren lukte het wel op deze manier, zonder filter of leidingen los te halen.
@Zeehond Een deutz motor, die in de c types ligt kan je niet handmatig brandstof in pompen. In de series waar een MWM motor in ligt wel.
Hier ook eens de 308 ca moeten ontluchten. Doet dat inprincipe zelf, maar heb tot de verstuivers de leidingen ontlucht en liep toen zo maar. Soms even door starten als dat nodig is.
Omdat de verlichting en de controlelampjes van de olie en zo het ook niet doen denk ik dat de oorzaak iets met de stroomvoorziening is. Kan dat? Heeft deze motor nog ergens anders stroom voor nodig dan voor de startmotor. Oftewel, als de startmotor goed functioneert, moet de motor dan zonder verdere stroomvoorziening kunnen draaien?

(klik om te vergroten)

+1
@Zeehond nee de stopmagneet werkt ook op stroom. Als je de trekker op contact zet moet je op de linkerkant van de motor vlak voor de cabine een tik kunnen horen. Dit is van de stopmagneet die de regelstang dan verplaatst.
@Fendt304ls vind het vreemd. Als er vlot diesel bij de verstuivers komt en hij gaat vlot rond moet hij starten. Als stopmagneet niet werkt komt er geen diesel .
@verse koe vreemd is het zeker maar je kan altijd even controleren of je de stopmagneet hoort. Kleine moeite
@Fendt304ls als er voldoende brandstof bij de verstuivers komt is er geen probleem met de stop magneet of de stroom voorziening hiervan. Dan moet je het ergens anders zoeken, maar zou eerst het brandstofsysteem nog eens controleren.
@verse koe ik heb nergens gelezen dat er voldoende diesel komt. Er komen vaak wel wat sputters uit, ook met slechte dieseltoevoer. En zoals gezegt het is een hele kleine moeite om even te horen of je de klik hoort bij het op contact zetten. Dan heb je dat dus uitgesloten. Maar het is niet verplicht
@Fendt304ls dit schreef zeehond bijna boven aan op de vraag of er diesel bij de verstuivers kwam.

Ja, alle vier de leidingen losgehad en tijdens het starten vast gedraaid. Er kwam bij alle vier diesel uit.
Je had probleem met het elektrisch gedeelte. Misschien dat de stopmagneet kapot is. Maar dan zou er bij het ontluchten ook geen diesel moeten komen.
Ik merk al dat jullie er veel meer van weten dan ik. Het woord ''stopmagneet" kende ik nog niet.

Kan het dat de controlelampjes en de hoofdverlichting en de stopmagneet via een andere route voeding krijgen dan de startmotor (of het startrelais)? En kan het zijn dat ik nog ergens een zekering over het hoofd zie? Zijn er andere plekken waar zekeringen zitten dan rechts in de cabine?
Quote Reactie van @Zeehond:
Kan het dat de controlelampjes en de hoofdverlichting en de stopmagneet via een andere route voeding krijgen dan de startmotor

De startmotor zit ongezekerd rechtstreeks op de accu. Die trekt zoveel stroom dat dit niet af te zekeren is.
Het startrelais krijgt via het contact en een zekering stroom. Ik vermoed dat er een andere zekering voor de meters en de stopmagneet zorgt. Staat er niet ergens een schema van de zekeringen? Er kan natuurlijk ook zo maar een losse draad of stekker zijn. Omdat het meerdere stroomverbruikers in het dashboard zijn, zou ik vanaf de bewuste zekering beginnen met zoeken.
Tenslotte zou je nog door kunnen meten of op de aansluiting van het contactslot die deze stroomverbruikers stroom moet geven wel stroom komt als de boel op contact staat.
+1
@roscho die laatste is een goede tip maar m.b.t. stopmagneet moet je dat ook controleren bij het starten. Op veel trekkers begint de radio te spelen als het contact aan gaat. Bij het starten valt dit vaak even weg omdat alle stroom naar de startmotor gaat. Als door stroomkrapte bij starten je stopmagneet niet functioneert krijg je hem nooit aan de gang. Wij hadden dit probleem in het verleden ook bij de Murphy brandstofkleppen t.b.v. afslaan bij het beregenen. Wanneer de trekker drooggelopen was kreeg je die nooit meer aan de gang omdat de klep die via het contactslot aangesloten was wegens stroomgebrek dichtslaan tijdens het starten. Door deze rechtstreeks te voeden buiten het contactslot om lukte het wel.
+1
Probleem opgelost. Ik ben toch maar eens alle zekeringen door gaan meten. Had ik natuurlijk een duidelijk zichtbaar kapotte over het hoofd gezien. Nummer 13 op de foto. Met een nieuwe zekering en het oude contactslot was het in twee of drie pogingen starten en lopen.

(klik om te vergroten)

+2
Nog bedankt voor jullie meedenken.
+2
Quote Reactie van @Zeehond:
bedankt voor jullie meedenken

En jij bedankt voor de terugkoppeling. Er is niks vervelender dan dat een heleboel mensen zich ergens over buigen en dat je er vervolgens niks meer van terug hoort. Dus: bedankt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 en hebben de trefwoorden fendt , motor , ongeluk , startmotor , contactslot , werklampen , zekeringen , dashboard , startprobleem , contact en Fendt 308 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0