Renault 106-54 laad niet op na installatie nieuwe alternator

Beste,
onze renault 106-54 kreeg onlangs een electrische storing, net na het starten haperde de toerenteller, en kwam er een beetje rook uit de oude alternator, na de motor stil te leggen kwam ik tot de vaststelling dat er 2 draden aan het klemmetje afgebroken waren. Ik heb dan besloten een nieuwe passende alternator te bestellen en deze te monteren, nieuwe klemmetjes aan dekabels te maken, maar nu laad deze niet bij...
bij starten : contact op lampje op het dashbord dat normaal brand van de batterij brand niet!
vragen,
zit er ergens een spanningsbeveiliging of iets dergelijks want ik denk dat de oude alternator even zijn stroom niet kwijt heeft kunnen raken,
wat moet ik meten op de alternator om een oorzaak van mijn probleem te kunnen vaststellen, of waar moet ik beginnnen?
hartelijk dank

Deel dit topic

Reacties

basia
Kun je een foto maken van de aansluitpunten ?
Het laadstroom-controle lampje moet branden bij het op contact zetten van de trekker .
Dit om via het lampje een begin-magnetisme in de stator te verkrijgen .
Alternator goed aangesloten ?
Bakker S
Als het accu lampje niet brand, dan zal hij ook niet laden
thefendtfreak
@Bakker S ja ik heb al wat zitten googlen en daar heb ik dat ook al iets van gelezen, ik heb het lampje eruit gehad en het ziet er goed uit, ik bedenk me nu wel dat ik dat wel eens Ohms zou kunnen doormeten....
Zou er iets van overspannings beveiliging opzitten ?
thefendtfreak
Bij deze een foto

(klik om te vergroten)

@bassia
De 2 witte en 1 zwarte is D + die zwarte loopt ook naar het chassis,
Die rode onderaan is de W
En die roze bovenaan met dat zwart blokje is aan de behuizing van de alternator
Die 2 zwarte links is B+

Alvast bedankt
thefendtfreak
@basia excuus
basia
De aansluiting met de 2 witte draden (D+) daar moet absoluut geen zwarte draad aan die naar de massa gaat , dus die zwarte aan een massa schroef van de altornator zetten .
De W is een toerenteller aansluiting
De roze kabel boven met die zwarte stekker ? Waar die op hoort weet ik zo niet ; je zult gaan moeten doormeten wat de functies van de draden moeten uitzoeken , ik ken zo ook de kleurcodes niet , en waar de draden heen lopen
Op de B+ zul je 12volt moeten meten bij stilstaande motor en als ie goed laad zo ong. 14 volt
monster 2012
Wat er nu gemonteerd zit lijkt me een altornator met een ingebouwde spanningsregelaar. normaal gesproken ben je hier alleen maar batt+ en een draad vanaf het controle lampje en als je de w aansluiting nodig bent een draad welke naar de toerenteller gaat.
basia
@monster 2012
Ja , klopt , dat geribbelde gedeelte rechts dat met 3 boutjes vast zit , is de spannings-regelaar , en indaad je hebt maar 2 aansluitingen nodig t.w. B+ (laadstroom draad) en D+ ( controle lampje )
Ik begrijp niet waarom er dubbele kabels op zitten ; de topic maker moet eerst maar nagaan en meten waar de kabels heen gaan , en dan goed gaan aansluiten ; misschien is die stekker aansluiting bovenaan wel het controlelampje ? Maar dat kun je wel uitzoeken met een spanningzoeker .
basia
Ik heb het idee dat hier iets fout zit , wat betreft de aansluitingen , waarom 2 vrij dikke (de witte) aan de D+ deze is voor het controle lampje , en heeft heel weinig stroom nodig (+/- 2 watt) meestal is dit ook een vrij dunne draad
Daarom even goed nalopen waar de draden heen gaan , hopelijk laat de topicmaker nog wat van zich horen , hoe het afloopt c.q. opgelost word
thefendtfreak
@basia excuus ik heb het de laatste dagen enorm druk gehad op het bedrijf, ik laat asap iets weten, dank al om het meedenken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden renault , toerenteller , storing , starten , lampje , installatie , monteren , dashbord , contact en batterij geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0