Illustratie van:
29

Fordson Dexta - Startproblemen na kort gelopen te hebben

Afgelopen zondag heb ik na ca 5 jaar een dexta na wat moeite aan de gang gekregen. Liep wat onrustig en zoekend naar stationair toeren tal maar hij liep.
De dag er op terug om hem op te halen en hij start niet meer. Heb de oude diesel uut de tank gehaald en ieuwe er in na dat alles grondig is schoon gemaakt. Maar geeft alleen wat rook maar wil niet aanslaan.
Gecontroleerd of er diesel uit de verdeler komt richting de verstuiver en dit is oke. Wij kan mij verder helpen of heeft nog idee ?

Deel dit topic

Reacties

Zit je luchttoevoer incl luchtfilter niet verstopt.
@oldtimergek ik zal dit controleren heb je hier nog tips voor ?
@JeroenvanBeers Luchtfilter zit olie bad onder, kun je er onderweg halen en schoonmaken. Zit zand, en allerlei vuiligheid in. Tevens zit boven het olie bad een filter van fijn metaal. Haal deze er ook maar uit en goed spoelen met diesel oid. Dan buis waar luchtfilter kapje op zit schoonmaken en kapje goed reinigen. De lucht invoer spleten van kapje kunnen dicht zitten met smeer e.d.
Komt er ook diesel uit de verstuivers zelf? Misschien zijn deze verstopt geraakt na de eerste startpoging met oude diesel.
@Standexta er komt wel grijs zwarte rook uit de uitlaat wat enig zins naar diesel ruikt. Maar hoe kan ik dit het makelijks controleren (door ze er uit te draaien ?)
Misschien ontluchten. Voorste schroef op filter.
@Daan65 is al gebeurt
@JeroenvanBeers ook op de brandstofpomp zelf ontlucht? Anders kun je het ook vergeten dat ie aanslaat. Filtertje in de tank op de brandstofkraan ook schoon, kan ook maar zo zijn dat er wel brandstof uit de tank komt , maar simpelweg te weinig om door te zetten. En als de pomp ook ontlucht is desnoods de verstuiverleidingen een paar slagen los tot er diesel komt. Heb hier een 60 jr oude dexta en 9 van de tien keer zit em hier de oorzaak , vooral omdat je gestart hebt met oude diesel. Filtertje in de tank is hier een herhalend probleem elk jaar, dus draai de toevoer vanaf de tank maar eens los en kijk of het er volop uitkomt.
Ja om te testen of het een brandstofprobleem is zou je eens remreiniger in de inlaat kunnen spuiten. Als die dan wel aan slaat zou je de verstuivers er eens voorzichtig af kunnen halen en kijken of ze goed verstuiven. Kan best dat er een brokje vervuiling de nozzle (deels) dicht heeft geslibt.
@Standexta is algeprobeerd dit werkte zondag dus wel maar maandag niet meer ( had overigens gehoopt dit maandag niet te hoeven proberen)
@JeroenvanBeers als het de brandstof is zou je verwachten dat die wel op RR moet lopen. Weet je zeker dat die lucht krijgt en dat er niks kapot gelopen is na de eerste start?
@Standexta ik heb echt geen idee of er iets stuk gelopen is na de 1e start bij het starten klinkt het het zelfde als voor heen. Hoe kan ik controleren of hij lucht krijgt . Lucht filter ziet er goed uit lucht in laat gaat ook open.
@Standexta kan het ook aan de start motor liggen dat die niet snel genoeg draaid ? Mijn schoon vader stelde voor hem morgen aan te trekken maar weet niet of dit zo wijs is.
@JeroenvanBeers startmotor of accu (is die helemaal opgeladen?) kan ook problemen geven. Aantrekken kan wel werken dan. Lucht moet je voelen aan de luchtinlaat.
@Standexta ik heb wel m'n twijfels bij de accu's zijn ook niet de nieuwste meer ik zal morgen voelen of ik aan zuig heb bij de lucht in laat. Dank je
Quote Reactie van @JeroenvanBeers:
de accu's zijn ook niet de nieuwste

Als je hem niet aan kunt slepen, hoef je niet meer naar de accu's of de startmotor te kijken.
Kan er water of smurrie in de tank hebben gezeten? Als de tank een aftapschroef op het laagste punt heeft, tap daar maar een half litertje af. Draai anders de tank los en hou hem scheef. Laat dan de troep door de kraan weglopen. Of draai anders de kraan eruit omdat die vaak niet helemaal onder uit de tank zuigt.
Blaas verder de leidingen door, maak het brandstoffilter schoon (of vernieuwen), controleer alle filters, ook die in de brandstofkraan van de tank en in de banjoboutjes en pomp maar eens flink wat diesel door de brandstofpomp als die trekker tenminste een handpompje heeft. Daarna met een opgeladen accu starten met losgedraaide verstuiverleidingen. Zodra je zeker weet dat daar schone brandstof (zonder lucht) uit komt, de leidingen weer vast draaien.
Nu zou hij moeten lopen.
Treedt hetzelfde probleem weer op, dan zat nog ergens vuil of water en kun je het hele verhaal opnieuw doen. Je hebt er dus alle belang bij om de reinigingsactie in een keer goed te doen.
Je zou nog de brandstofleiding ergens kunnen onderbreken en hier een simpel plastic doorzichtig brandstoffiltertje kunnen monteren, zodat je meteen kunt zien of er troep in komt.
@roscho heb gister heel de tank leeg laten lopen. Kwam niet echt smurrie mee maar leek ook niet op diesel. Als ik de slang van de pomp haal loopt het er vlot uit en tank is schoon gemaakt en leidingen door gespoeld met nieuwe diesel tot en met de toevoer leiding naar de verstuivers. ( uit deze leidingen kkmt ook diesel tijdens het starten)
Quote Reactie van @JeroenvanBeers:
leek ook niet op diesel

Als het niet op diesel leek, wat zat er dan wel in die tank? Water zal toch niet, dan zou hij helemaal niet gelopen hebben. Of was er misschien verkeerde brandstof getankt, benzine, mengsmering of petroleum?
@roscho ga er niet van uit dat er verkeerd getankt is. Hij is 5 jaar geleden rijden naar binnen gegaan en daar na uit gezet en niet meer van zijn plek geweest ik weet helaas ook niet wat er daar voor mee is gebeurt.ik wil de dexta nu over nemen van mijn schoon vader mits ik hem aan we gang krijg.
@Standexta ik zal morgen ook de verstuivers er uit halen en kijken hoe die er bij staan
@JeroenvanBeers Je hebt hem zondag natuurlijk gestopt met een stopknop. Weet je zeker dat die knop helemaal terug is gekomen, ook op de brandstofpomp?
Hallo, Daar zat ik ook aan te denken , achter de pomp tegen het motorblok zit een handel deze moet helemaal terug zijn geduwd anders krijg je hem nooit aan.
blijft deze handel halverwege staan ,krijgt de motor te weinig diesel.
groet Anne
Ik herken de beschreven problemen bij mijn dexta. Na gelopen te hebben niet willen starten: de klep om hem af te sluiten onvoldoende afgedicht. De stopknop is wel ingedrukt, maar ik moet dan toch nog even nadrukken op de klep zelf. Die,zit zoals beschreven achter de toerentalregeling (kabel volgen, zo kom je er vanzelf).
Wat het onregelmatig toerental betreft: controleren of het membraan niet versleten is.
@Johan Dexta59 hallo Johan waar zit dit membraam precies en heeft het nog een speciale naam ?
Ik ben al wat aan het zoeken geweest maar weet t eigenlijk niet te vinden.
@JeroenvanBeers wat voor bouwjaar is de dexta, de serie van laatste bouwjaar kan andere brandstof pomp op zitten. Dus geen vacuum geregelde pomp. Bij vacuum geregelde zit membraam in de pomp. Op tekening word ie diagram genoemd. Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd. Kijk maar in je inbox op TF.

(klik om te vergroten)

Membraam

(klik om te vergroten)

Hier zit ie in gemonteerd.
@oldtimergek hallo,ik Heb geen idee welk bouw jaar het is maar heb dezelfde pomp als jij op de foto heb staan en ga een membraam bestellen.
Andere vraag op het motor blok voor de brandstof pomp zou volgens tekening een inspectie Luik voor de timing gear moeten zitten. Bij mij zit hier een poelie. Weet iemand toevallig waar dit voor is ?
Mijne start niet als hij niet gloeit. Zelfde verschijnsel.. roken pruttelen niet aanslaan.
Ofwel: werkt het gloeien wel??
+2
Hallo allemaal allereerst bedankt voor jullie in put, fijn te zien dat er zo veel mensen de zelfde passie delen. Maar goed vanmiddag de Dexta achter een andere trekker gehangen en binne 1/2 mtr rijden liep hij al, blijft helaas nog niet stationair lopen maar naar mate ik meer reed begon hij beter te lopen. Dus ik ga nu beginne aan het in ere herstellen van deze mooie machine.
@JeroenvanBeers Fijn dat dit tot zover gelukt is en ook fijn dat je ons op de hoogte houdt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden rook , zondag , startproblemen , start niet , fordson , dexta , diesel , toeren , fordson dexta en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
745