Illustratie van:
6

Ipsam Giertank - Pomp olie/onderhoud, hoe wat en waarom?

Beste Tractorfans, ik werk als TD bij een bloemenkweker en sleutel aan plantrobots, knippers, transportbanden, inpakmachines en ander spul. Allemaal niet ouder dan 10 jaar, meeste werkt op lucht of elektra. Wij hebben sinds kort een oude giertank met pomp, maar ik heb helemaal geen kennis over dit soort pompen! Hopelijk kunnen jullie me een klein stukje op weg helpen, het is lastig zoeken omdat ik helemaal geen informatie heb behalve dat de tank van Ipsam is, en dat dit een gierpomp is denk ik.

Via het forum heb ik het e.e.a. gevonden: Als ik het goed begrijp heeft zo'n pomp 2 aparte oliesystemen. De ene is voor smering van iets, waarbij de olie alleen rond gaat. De andere is voor smering van wat anders (iets met schijven?) maar daar word de olie van verbruikt, en komt er soms wat mee via de uitlaat. De hoeveelheid olie die word verbruikt kan je regelen via de druppelaar, die bovenop zit. Klopt dit dusver?

Kan iemand mij kort uitleggen wat precies de werking is, of waar ik hier meer info over kan vinden? Ik neem aan dat via het reservoir onder poort 3 (foto's) de olie via de druppelaar naar de ruimte van poort 2 gaat. Maar onder poort 3 is gewoon een hele grote open ruimte, dus hoe komt die olie dan in die druppelaar? En, hoe weet je wanneer de druppelaar goed staat afgesteld?

Voor nu, om te beginnen heb ik de druppelaar losgehaald en schoon gemaakt, je kon niet echt door het glaasje kijken. Wat voor pakkingen zitten er onder en boven dat glaasje? Lijkt iets van fiber, eentje is gescheurd.

Vervolgens heb ik door de poorten gekeken, bij poort 1 zie ik iets van een tandwiel met daarop wel een beetje olie. Poort 2 is vreemd, ziet er heel erg vervuild uit, lijkt me niet goed, of wel? Poort 3 kan ik niks in zien, als ik er een stok in steek kom ik uiteindelijk op een bodem uit zonder dat er olie op de stok zit.

Hoeveel olie moet er in elk gat? Gaat dat op volume, of kun je het peilen? Neem aan dat je alleen via 1 en 2 bijvult, aangezien gat 3 veel kleiner is. Kan dat gewoon 15W40 zijn? Wellicht is het een goed idee om ze even te spoelen met olie en daarna opnieuw te vullen? Ik zie alleen de plug (rood omcirkeld) die voor poort/ruimte 1 is denk ik, dus hoe ververs je de olie uit ruimte 2?

Zijn er nog andere belangrijke dingen die ik moet onderhouden/in de gaten houden? Overigens werkt de pomp wel gewoon. Uiteraard mag je me ook verwijzen naar informatie elders, misschien als ik de juiste zoektermen heb dat ik dan wat verder kom zonder de pomp direct uit elkaar te gaan zitten halen.

Alvast heel erg bedankt, groet Mike

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Gat 1

(klik om te vergroten)

Gat 2

(klik om te vergroten)

Plaatje op tank

Reacties

+1
De pomp die op deze tank zit is een vacuum pomp, en zuigt de mest, water, gier, in de tank, of blaast het er weer uit. Met de handel boven gat 3 kan deze worden omgeschakeld van blazen naar zuigen.

De olie die je verbuikt is om de schoepen in de pomp te smeren, deze schoepen moeten naar binnen en buiten glijden door een huis heen en hebben smering nodig, om soepel te blijven schuiven. deze olie word vermengt en komt uit de opluchting of in de tank terecht.

Voor een goede werking is het ook belangrijk dat de vochtvanger leeg blijft, zodat de pomp minimaal vocht te verduren krijgt. de vochtvanger is het vat wat tussen de pomp en de watertank zit, hier zou een kraan of iets dergelijks onder horen te zitten om deze af te laten.

Gat 1 is een tandwiel overbrenging om het benodigde toerental te halen, hier zal een tandwiel olie in moeten, deze verbruik je niet.

Gat drie is je olie druppelaar, deze kun je bijstellen doormiddel van het schroefje bovenop, dan kun je soms in het glaasje een druppel olie zien vallen, dit wordt aangezogen door middel van een onderdruk, vacuum. Wij stellen hem meestal zo af dat die iedere 8 seconden een druppel valt. maar ik weet niet of dit officieel zo hoort.

Gat 2 moet je olie bijvullen, hier moet ook olie te zien zijn. de olie moet minimaal tot aan het slangetje staan die naar het druppelventiel gat 3 gaat anders kan die niks aanzuigen. maar of daar een max aan zit durf ik niet te zeggen. Wat voor een olie hier officieel in hoort weet ik zo ook niet eigenlijk. maar dit zal of een motorolie zijn, of vacuum olie.
Bedankt voor je reactie!

Oke, dus de olie gaat van 2 naar 3, niet andersom. Via gat 2 bijgevuld en getest, je ziet inderdaad nu netjes olie druppelen, maar wel ook veel lucht/gespetter. Een paar goeie druppels, en dan een halve minuut geen volledige druppels meer maar beetje bellenblaas. Slangetje sowieso maar vervangen? Kan dat nog wat anders zijn?

Is wat ik op de foto heb de vochtvanger? Zit geen kraantje op, maar kan de onderkant wel loshalen zo te zien. Zit met 1 moer vast, met een rubber flens ertussen. Doen?

De tandwielolie voor gat 1, gewoon leeg laten lopen en opnieuw vullen? Met hoeveel of tot hoe ver?

(klik om te vergroten)

Vochtafscheider?
Ja evt slangetje vervangen als de olie wel tot boven het slangetje staat. Ik zou idd de onderkant van de vochtvanger eens los draaien, zit niks bijzonders in als het goed is. Niveau tandwiel olie durf ik niet te zeggen. zit wel een dikke olie in normaal.
Als ik het zo bekijk lijkt me de plug met rode omcirkeling de niveauplug (kijkglaasje) voor de tandwielkast. Er kon wel eens een aftapplug midden voor de kast zitten, dus onder de PTO. Deze kun je bij mijn weten gewoon vullen ("gat 1") met tandwielolie, bijvoorbeeld een SAE 80/85 GL4, tot het er dus aan dat rode omcirkelde gat uit komt.

Olie voor de pomp zelf, verbruikssmering, kan vacuumolie zijn, of gewone minerale motorolie.
Zelf heb ik een BP MC 6500 pomp, hier stel ik de druppelaar ergens tussen de 30 tot 40 druppels per minuut. Omdat deze pomp een stuk kleiner is (3000 of 4000?) zou ik ergens rond de 20 tot 30 druppels per minuut gaan zitten.
Maar kijk vooral even naar de rookontwikkeling uit de blaaspijp bij het vullen van de tank (een flinke blauwe pluim betekend te rijke smering).

Het lijkt wel alsof de druppelaar de olie uit het voorraadtankje zuigt, dus bij vullen van de tank de pomp van nieuwe olie voorziet, dan is er immers onderdruk onder de druppelaar. Om die reden zou ik dan gaan werken met vacuumolie, deze is dunvloeibaar, motorolie is in de regel wat dikker. Zeker in koudere omstandigheden.

De olie kan, volgens mij, gewoon in "gat 1", tot deze ongeveer vol is. Ik zou wel eerst kijken of ik de rommel onderin dit tankje weg kan krijgen, dit verstopt allicht een keer de nippel en het slangetje.

Gewoon tijdens bedrijf controleren of de druppelaar wel de juiste hoeveelheid blijft geven, en na een tijdje in bedrijf of de olie in de tandwielkast op niveau blijft.

Boven op de tank zit een bal-afsluiter, deze moet voorkomen dat de opgezogen vloeistof in de pomp terecht komt. Het is raadzaam om deze na lange tijd stilstand ook een keer open te maken, controleren of de bal nog rond is, en alles nog voldoende schoon is (dat de bal wel goed afsluiten kan). Alles weer goed luchtdicht afsluiten met goede pakking.
Bedankt voor de reacties, kan hier echt wat mee

Dat bubbelen is opgelost, in de druppelaar zit een rubber afdichting rondom de "pen", deze kan je met een moer aandraaien en platter drukken, waardoor hij beter om de pen grijpt. Dat gedaan, en gelijk zijn de bubbeltjes weg, hij was daar dus valse lucht aan het aanzuigen.

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Zelf heb ik een BP MC 6500 pomp, hier stel ik de druppelaar ergens tussen de 30 tot 40 druppels per minuut. Omdat deze pomp een stuk kleiner is (3000 of 4000?) zou ik ergens rond de 20 tot 30 druppels per minuut gaan zitten.

Ik kom niet zo hoog denk ik, hij staat nu op zo'n 10 druppels, als ik meer wil geven draai ik de pen te ver uit de behuizing en is hij voorbij aan zijn afdichtingsrubber. Denk dus dat ik inderdaad dunnere olie (is nu 15w40) moet hebben, ga ik proberen!

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Als ik het zo bekijk lijkt me de plug met rode omcirkeling de niveauplug (kijkglaasje) voor de tandwielkast. Er kon wel eens een aftapplug midden voor de kast zitten, dus onder de PTO. Deze kun je bij mijn weten gewoon vullen ("gat 1") met tandwielolie, bijvoorbeeld een SAE 80/85 GL4, tot het er dus aan dat rode omcirkelde gat uit komt.

Oh wauw, kan ik zomaar gemist hebben ja. Ga morgen gelijk even kijken of dat zo is, en dan verversen.
@MikeHWF sowieso is dunnere olie niet verkeerd het verbruik zal wel omhoog gaan maar van dikke olie kunnen de schoepen ook te veel blijven plakken is mij geleerd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de ipsam Giertank en hebben de trefwoorden vreemd , giertank , waarom? , onderhoud , uitlaat , spoelen , 15w40 , werking , pomp , tandwiel , kennis en Elektra geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0