Illustratie van:
6

Deutz D4506 - Trommel van de rem muurvast

Hallo,

Bij het verwijderen van mijn linker achterwiel zag ik dat mijn wielbouten allemaal beschadigd waren. Om deze te kunnen vervangen moet de trommel van de trommelrem.

Met voorzorgsmaatregelen probeer dit wel voorzichtig te doen omdat er asbest in de remsegmenten zit.

Vandaag geprobeerd de trommel los te krijgen van de steekas. Echter wat ik ook probeer ik krijg er nog geen beweging in. Inmiddels ook de andere kant geprobeerd maar ook hier hetzelfde resultaat.

Ik ben als volgt te werk gegaan:

- wiel eraf;
- remsegmenten afgespannen d.m.v. het tandwiel aan de achterkant;
- rempedaal los gemaakt.
- handrem eraf gedaan.

Daarna met een hamer/moker op de trommel geslagen om deze los van de steekas te krijgen. Geen resultaat en daarna met (enig beleid) met de voorhamer zelfs geslagen. Er komt geen beweging in hoe hard ik ook sla. Ook wat druk geven met twee beitels op de trommel hielp niet. Kruipolie tussen de steekas en de trommel en langs de wielbouten ook geen resultaat.

Ik heb de trommel nog niet warm gestookt omdat er een lager achter zit begreep ik. Dus hier heb ik mee gewacht.

Heeft iemand enig idee of ik iets verkeerd doe of wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Als je toch van plan bent om de wielbouten te vervangen kun je ze er net zo goed nu al uit slaan, met een dikke oude bout bijvoorbeeld, (wel opletten dat je ze niet te diep erinslaat zodat je remschoenen beschadigd raken) best kans dat er in het gat van de trommel waar de wielbout door heen zit wat rottigheid zit, heb je remtrommels die aan de achterkant over de ankerplaats heen valt? Of zit de trommel in de ankerplaat om het zo te zeggen? Zijn 2 uitvoeringen in, anders zou je kunnen proberen om vanaf achter de trommel er van af te slaan, (ankerplaats bedoel ik de plaat waar de remschoenen op zitten bevestigd, deze plaat zit met 8 m10 pasbouten vast)
@Rick V Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
De kruipolie trekt rondom de bouten heen dus ik denk dat er weinig rotzooi zit maar de bouten een tik geven is het proberen waard.

Bij mij valt de trommel helaas binnen de ankerplaat dus er van achteren op slaan gaat niet lukken.

Als ik met een platte schroevendraaier schraap tussen de steekas en de trommel lijkt het één geheel.
@Deutz77 dan ben je de eerste waarbij de steekas een geheel is met de trommel🤪

Het idee dat country854t geeft is natuurlijk ook een optie, je maakt dan een zogeheten afdruk gat, alleen heb je dan helaas een paar gaatjes in je trommel
@Deutz77 Lijkt mij stug dat trommel en steekas een geheel is, zoals gezegd. Zaakje zal toch moeten schrikken om los te komen. Sla eens met een moker tussen alle wielbouten en vervolgens op de omtrek van de trommel richting de steekas. Geloof niet dat hij zich klemt op de bouten, maar op de steekas. Je weet zeker dat de remmen "vrij" zijn? Suc6
Ik heb geen ervaring met deutz. Kan je er geen poelie trekker op zetten, dan flink voorspannen en als hij nog niet komt, een tik op de poelie trekker geven.
Succes
+1
Evt n gat boren tussen de wielbouten in en draad in tappen dan n bout erin draaien om de trommel eraf te drukken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4506 en hebben de trefwoorden deutz , druk , warm , handrem , tandwiel , steekas , vervangen , wielbouten , trommelrem en beitels geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0