Illustratie van:
13

Onbekend Kipper - Klep / achterschot hydraulisch maken, volumesplitventiel nodig?

We zijn bezig de klep van onze schuitemaker hydraulisch te maken door aan beide zijden een dubbelwerkende cilinder te plaatsen. Nu vroeg ik mij af of daar een volumesplitventiel tussen hoort zodat beide cilinders altijd gelijkmatig bewegen. Of is dat in de praktijk niet nodig en gaat de klep vanzelf wel evenwijdig open en dicht?

Deel dit topic

Reacties

+1
Niet nodig, heb ik op geen enkele kieper.
+1
@Kippeboertje Klopt, gewoon 2 dubbelwerkende cilinders met gestuurde terugslagklep.
+1
Quote Reactie van @PieterA:
Klopt, gewoon 2 dubbelwerkende cilinders met gestuurde terugslagklep.

of 2 enkelwerkende cilinders kan ook, maar dan is een extra sluitsysteem aangewezen, bvb 2 draadstanden + grote moeren met spindel, scheelt ook weer een slang minder naar de achterklep. Wat ook aangeraden is, vind ik, dat je een kogelkraan (aan de koppeling) zet zodat de bak niet open kan tijdens transport, of een verkeerde manipulatie van de hendels, maar zo'n volumesplitventiel is volgens mij verloren kost.
@PieterA terugslagklep zodat de klep niet langzaam druk verliest?
+2
@CaseCS130 Ja, een trekker is bijna altijd lek
@Kippeboertje @Pauls Dank voor de reacties, dan gaan we het eerst zonder proberen. Komen dw cilinders op omdat we die hadden liggen en omdat de klep goed gesloten moet blijven ivm het rijden van slootafval.
+1
@CaseCS130 als je ventielenblok niet (een beetje) doorlaat als je druk zet om de klep gesloten te houden, zou ik er niks tussen zetten anders toch overwegen om een kogelkraan of terugslagklep te monteren. (veel ventielenblokken lekken toch minuscuul, zeker als ze wat op leeftijd komen)
@Pauls Ja precies, de trekker waar die achter hangt verliest eigenlijk nooit merkbaar druk. Maar ik zal kijken hoe het gaat, klepje ertussen is niet zo'n grote moeite.
@CaseCS130 belangrijk om na het sluiten van de klep het ventiel op zweven te zetten
@redeagle14 waarom als ik vragen mag? Probleem bij deze klep was dat hij iets opendrukt met waterig slootafval. Het hele doel van het ombouwen was dat de klep dan op druk dicht kan blijven en voor het kiepen helemaal open kan.
+2
@CaseCS130 Daarom de raad om te werken met een drukgestuurd terugslagventiel, zoals gemonteerd op een hydraulische topstang. De cilinder kan dan enkel bewegen als er druk op staat en niet drukloos.
Voordelen? Extra veiligheid en zekerheid. De klep kan niet open als er een leiding los komt of scheurt, zal ook niet naar beneden vallen als er iets fout gaat met je hydraulisch systeem (tenminste, als die zo dicht mogelijk bij de cilinder is gemonteerd).

Dat is de reden dat ze op een hydraulische topstang meestal werken met de klep OP de cilinder en tussen klep en cilinder stalen leidingen monteren.
+1
@CaseCS130 als je een blokkeer klep monteerd en er onstaat toch druk dan kan de blokkeer klep zich openen. Zet je het ventiel op zweven dan kan dat niet gebeuren
+1
Iedereen bedankt voor de input ik heb de klep inmiddels klaar en werkt goed zonder splitventiel zoals jullie al zeiden. Zal het eerst proberen zonder terugslagklep, we hoeven er maar kleine stukjes mee te rijden. Maar mocht het nodig zijn kan die er gemakkelijk tussen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Onbekend Kipper en hebben de trefwoorden schuitemaker , kipper , cilinder en hydraulisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0