Illustratie van:
11

Fendt 309 - Bout afgebroken spruitstuk, hoe krijg ik deze los...

Hallo
De koppakking van onze fendt is aan vervanging toe, heb alles gedemonteerd.
Maar bij het demonteren van het pruitstuk, op de turbo is daar een bout afgebroken tot tegen het oppervlak.
Ook zijn er 2 bouten afgebroken in het spruitstuk, 1 heb ik kunnen losmaken door er een moer op te lassen en te tikken met een hemer, maar de andere blijft afbreken.
Hoe krijg ik die ander bouten los?
Hebben jullie tips of trucjes hiervoor?
Mvg jelle

Deel dit topic

Reacties

+2
Als lassen niet wil,
Blijft boren over
+1
@iantx1500f lassen en warm stołem wil nóg wel eens helpen. Borem zou ik alleen doen met een magneetboormachine. De grootste kans dat je netjes in het midden boort
@willemk juist!! En ook de juiste boor gebruiken. Bij een bout m8 moet je dus uitboren met een 6,8 mm boor. Dan kun je dus een 8 mm tap gebruiken.
Ook handig dat je op de juiste diepte boort( zgn blind gat) als je te diep boort en er dwars doorheen boort wat niet had gemoeten heb je ook een probleem met lekkages enzo. Diepte is wel te meten met een schuifmaat.
+3
@willemk boor vaak zat me accuboormachine uit . Gewoon met klein boortje beginnen en in blind gat merk je als je er door bent. Daarna opboren en als je bij m8 tot max een mm of 6 gaat lukt het 9van de tiem keer al met een linkse tap want dan is de meeste spanning er wel uit en is het warm door het boren geworden.

Nieuwe bouten goed met kopervet erin zetten. Of draadstiften en messing moeren
Wat ik zelf vaak doe met bouten en moeren die flink vast zitten, is heet stoken met een acityleen gasbrander. Sinaas appel oranje stoken, en dan wil het wel los.
Natuurlijk moet stoken wel mogelijk zijn, kunststof onderdelen, of de hele trekker in de fik is geen goed idee.
Afgebroken bout kun je zoals hierboven opgemerkt uitboren ,en er nieuwe draad in tappen.
+5
Het is gelukt!, heb ze uitgeboord, en nieuwe draad getapt.
Oh jaa, en iemand een idee oo hoeveel nm de kopbouten moeten aangespannen worden en in welk patroon? Ik vermoed in kruislings?
En op hoeveel de kleppen gesteld moeten worden?
Met een LINKSE tap ,
Je zult eerst moeten weten of je een type hebt met een MWM A of een MWM B motor. Als je het chassienr van de trekker hebt heb ik de juiste gegevens wel. het gaat dan om het nummer dat begint met 186/en verder
Stukje inboren, dat vollassen met weinig draad.dan n moertje ervoor houden met de puntbektank en het moertje aan de bout lassen. Laten akoelen, en als hin breekt, nog n keer herhalen. Uiteindelijk krijg je er wel zoveel hitte in dat ie los gaat zitten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 en hebben de trefwoorden turbo , fendt , gedemonteerd , spruitstuk , Koppakking , demonteren , lassen en afbreken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0