Starterkrans ronsel krakend lawaai incidenteel tx 1500 Iseki

Mijn iseki 1500 tx geeft de laatste tijd bij het starten een krakend akelig geluid. Niet altijd maar op onregelmatige tijden. het lijkt alsof er een tand (of meerdere) van de krans zijn beschadigd. Kan natuurlijk ook het ronsel zijn, maar omdat het niet altijd gebeurt lijkt het alsof ie vaak start op een goed deel van de krans. Je zou denken dat ie, als het het ronsel zou zijn, het altijd te horen is. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee?
Heb gezocht naar een nieuwe krans (ik weet het eerst zeker weten wat het probleem is) maar zie daar weinig over, doet zich misschien te weinig voor. Ga binnenkort op onderzoek uit, maar ben benieuwd naar ervaring op dit gebied, groet!

Deel dit topic

Reacties

+1
Klein Rot
@duitshuisje
U kunt eerst eens de startmotor verwijderen en controleren of het ronsel wel vlot over de as van de startmotor schuift, als dit al moeilijk gaat kan het ook zijn dat de motor al gaat draaien voordat de tandwielen goed in elkaar zijn geschoven.
duitshuisje
Ja dat klinkt ook wel logisch. Ga ik doen als ik de gelegenheid heb. Dat zou eigenlijk de beste en makkelijkste oplossing zijn, beter dan de krans.
+3
duitshuisje
Dank voor advies! Heb de startmotor er uit gehaald. Op de werkbank draaide die prima en ook het ronsel schiet naar voren. Alle tanden van de krans bekeken en die zijn goed gelukkig. Het zal dus idd. wel zo zijn dat af en toe het ronsel niet voldoende naar voren schiet waardoor ie tegen de krans aan staat te draaien. Heb dus het ronsel asje ontdaan van zooi, heel licht opgeschuurd en ingespoten met een licht smeermiddel. Zelfde spuitsmeermiddel in bakje gespoten en met kwastje op ieder kranstand aangebracht. Direct er op spuiten is teveel voor die plek. Als dit niet voldoende zou blijken moet ie uit elkaar.
Maar voorlopig start ie eigenlijk mooier dan ooit te voren!
+1
Klein Rot
@duitshuisje
Prima om te horen dat het is gelukt
duitshuisje
Vreugde is meestal slechts van korte duur en ook in dit geval! Deed het zoals gezegd prima tot vanmorgen. Bij starten schiet de ronsel naar voren en draait de motor een klein slagje rond. Maar dan als het lijkt of de motor wil aanslaan, schiet het ronsel weer terug en hoor ik alleen de startmotor draaien. Heb een extra accu geprobeerd en starkabels van de accu direct naar de startmotor en dat alles maakte niets uit. Zal dan toch wel startmotor probleem zijn? Wat gaat er dan niet goed, is het naar voren schieten van het ronsel te zwak? Als ik het gas helemaal uitzet en hij dus niet gaat lopen dan draait ie wel goed rond, dus accu is goed. Wie weet het?
roscho
@duitshuisje Klein kansje dat de startschakelaar (contactslot) niet altijd goed contact maakt. Op het moment dat de motor aanslaat, is er een trilling. Als die trilling ervoor zorgt dat het contactslot het starten (even) onderbreekt, zou je ook zoiets krijgen. Misschien kun je wat antivochtspray in het contactslot spuiten.
De stroomonderbreking zou ook plaats kunnen vinden in het startrelais. Je kunt de contacten in het relais gemakkelijk zelf schoonmaken, daarvoor moet de startmotor er weer af.
Zie dit filmpje:

Tot slot zou de onderbreking nog veroorzaakt kunnen worden door een accupool die onvoldoende contact maakt.
+1
duitshuisje
Ik heb hem er toch uit moeten halen. Heb de bendix er uit gehaald en schoongemaakt, licht geschuurd en met dikke olie ingesmeerd. Helemaal uit elkaar wacht ik nog even mee. Kijk morgen of hij het zo doet. Laat het nog weten, dank voor nu
+1
duitshuisje
Overigens zeer informatieve video!
duitshuisje
Deed het nog niet goed. heb daarna de dikke contacten achter de bendix schoongemaakt. ook dat maakt niets uit. Alles direct vanuit de accu getest en dat werkt ook niet. Ga een nieuwe kopen en dan neem ik aan dat het leed geleden is. Dank voor zover, altijd prettig om een goed advies in de buurt te hebben!
duitshuisje
Nieuwe geplaatst, startprobleem wat ik had is nu weg. Wil nu zeer moeizaam aan de praat komen, alleen met lang doorstarten en 2 keer gloeien ging ie net aan. Ik heb het idee aan het geluid te horen dat het toerental van de startmotor iets lager is dan van de oude originele. En dat het daardoor lastiger gaat. Ik weet dat het nu kouder is, maar met de oude had ik dat niet. Speciaal bij MTP gekocht omdat ik me niet wilde wagen aan goedkopere versies. Ik moet het hen nog vragen, maar heeft iemand een idee hierover?
Klein Rot
@duitshuisje
Zijn alle elektrische verbindingen goed zit er geen verf of roest tussen? bv. aan de montage vlakken van de nieuwe startmotor.
duitshuisje
Nee dat is allemaal ok, accu is ook goed
Klein Rot
@duitshuisje

U kunt proberen tijdens het starten de koppeling in te trappen dan hoeft de startmotor de assen in de versnellingsbak niet mee te trekken met dit weer is de olie natuurlijk erg stroperig.
En anders even bij MTP informeren of er verschil in vermogen zit tussen de beide startmotoren.
duitshuisje
Koppeling trap ik om die reden altijd in. Ook toen hij warmgelopen was, startte hij niet echt lekker. Terwijl voorheen was het als ie warm was altijd starten=lopen.
Zal beste idd. MTP bellen. Hoe kan ik zelf trouwens zien wat het vermogen of aantal toeren is?
Of klopt het dat een startmotor niet een aantal toeren heeft maar vooral door vermogen bepaald wordt? Las ik net elders op het forum.
Klein Rot
@duitshuisje
Ik denk ook dat het vermogen bepalend is.
Dit type motor gaat onbelast steeds sneller draaien tot hij uit elkaar vliegt
duitshuisje
Ik laat nog weten wat MTP heeft gezegd
duitshuisje
Ik heb de startmotor die er in zat laten reviseren en hij start weer als vanouds, hehe gelukkig maar want is mijn werkpaardje die ik miste.
De nieuw gekochte kon ik met enig aandringen retour sturen voor een lagere prijs. Ik vind zelf dat de aangeprezen startmotor niet een evenwaardige vervanger is voor de standaard startmotor. Ze hebben in het assortiment ook een startmotor voor slechter startende motoren, maar die zijn veel duurder en dat moet niet hoeven lijkt me als ie ook gereviseerd kan worden.
De opmerking van degene die hem gemaakt heeft was dat het ronsel kon meedraaien op de as. Dat had ik dus gemist, beetje stom natuurlijk...........Ben nu bezig om de aandrijf riem van mijn zitmaaier Snapper LT200 te vervangen. Heel lastig werkje, maar gaat vast lukken. En zo strompelt een mens van het ene naar het andere euvel. Vooral leuk als het lukt, Groet!
roscho
Quote Reactie van @duitshuisje:
hij start weer als vanouds

Fijn dat je het even terugkoppelt. En succes bij het vervangen van de grasmaaier-riem.
duitshuisje
Dank je, is gelukt. Een Snapper LT200. Vreemde constructie waarbij het stuur er af moet en de stuurstang naar beneden moet worden uitgenomen. Door de v-snaar heen weer terugzetten en stuur weer monteren. Er zijn betere ontwerpen heb ik gehoord.
duitshuisje
Maar nog even over de startmotor. Ik begrijp dus dat het ronsel over zijn as geschoven zit en daarop geborgd zit. Heb dat verder in de haast niet bekeken. Ik had hem schoongemaakt en getest en het ronsel schoot naar voren en draaide gewoon mee. Blijkbaar moet je dat meedraaien ook onder belasting doen, want kan hij meedraaien maar stoppen als ie belast wordt. Pennetje gebroken oid.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden geluid , starten , ervaring , gezocht en iseki geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0