Test met elektrische trekker bevalt Zeeuwse akkerbouwreus goed

Akkerbouwbedrijf Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder (KMWP) testte maandag en dinsdag de Agromec 700 Vario Electric. De elektrische Fendt levert 200 pk. Directeur Vincent Coolbergen is enthousiast.

Het Zeeuwse akkerbouwbedrijf zette de elektrische trekker met 200 pk deze week in bij het naar binnen halen van de aardappelen. Op de klei dus geen ronkende dieselmotor, maar het typische lichte gezoem van een elektromotor. 'Er zit veel koppel in en die is direct beschikbaar. Schitterend!', laat Coolbergen enthousiast weten.

Deel dit topic

Reacties

Elektro-boer
Mag ik nie op reageren anders begint @Pieter Buren weer te mekkeren...
Elektro-boer
@Elektro-boer Moet ik weer van alles verwijderen enzo...anders komt er weer irritatie....en dan weer klachten en och da vin'k zo zielig...dus doe'k ut mar nie. Iedereen blij toch?
+3
valtraaa
@Elektro-boer tijd over?
+4
DriveJohnDeere
@valtraaa 15.30 geweest 😂 😂
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Wat heeft die tijd ermee te maken?
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Nou weet ik nog nie wat die 15.30 ermee te maken heb??? Moet wel heel erg LOLLIG zijn als je je de tranen in je ogen lacht.... Toe vertel eens? Ik wil ook wel lache...
Elektro-boer
@valtraaa Hahaha, beter tijd over als overtijd 😉
+1
walker1
@Elektro-boer Lijkt mij dat dit onderwerp jouw wel aanspreekt als Elektro boer 😆
+2
Elektro-boer
@walker1 Ik durf nie meer. @Pieter Buren mekkerde zo da'k bange ben geword'n...
Dat e-gezeur is gewoon een voorbode voor waterstof....maar diesel is nog steeds onvervangbaar naar mijn mening. Die transitie is gewoon gezeur van klimaat-zeikers. (mijn mening dan hè)
+3
Elektro-boer
@walker1 Eerlijk gezegd; nee! Vin d'r geen ene flikker an! Ik ben gek op idioot grote besturingskasten bouwen en repareren, 'vuurwerk' in de schakelkast en storing. Zoeken en oplossen om een tevreden klant te krijgen, vastbijten in de techniek totdat het geheel als een film in mijn kop draait en de oplossing als een lampje tevoorschijn komt...dat is voor mij echt genieten! Niet die onzin van zonnepanelen (bij particulieren) met een rendement die alleen bij de verkoper bestaat. Niet die onzin van elektrische aandrijving want grondstoffen voor accu's zijn er toch niet voldoende.
Nu stop ik anders gaat @Pieter Buren echt (weer) mekkeren....bèèèèhhhhh
+2
DriveJohnDeere
Hmm mooi dat er zulke ontwikkelingen zijn. al vraag ik me af ok elektrisch de way to go is, zeker met het nu al overbelaste stroomnet. het punt is dat als we ooit onze transport / agrarische sector elektrisch willen maken we het gewoon niet voorlopen qua grondkabels. nu niet en in de toekomst ook niet met steeds minder mensen die willen werken.

waterstof is het ook niet, dat is inefficiënt en lastig te bewaren. methaan is een goede optie, alleen is daar te weinig kennis over en zo heb je nog wel andere concepten om van de fossiele brandstoffen af te gaan. alleen het punt blijft dat het nu vooral startups zijn en dat het nog wel 10 jaar gaat duren voor er een goed alternatief is en dan nog eens 10 jaar om de infrastructuur te maken. kortom, we zitten nog wel even vast aan fossiele brandstoffen. dat haalt niet weg dat het altijd mooi is om zulke ideeën gewoon uit te testen.

Toch heb ik mn vraagtekens bij het gewicht van de accu? de laadtijd van 1 accu? en hoe snel je een accu kan wisselen? en al met al de meerprijs ten opzichte van een normale trekker? pas als dat allemaal kan concurreren met diesel/benzine zijn we echt goed bezig.
+7
valtraaa
@DriveJohnDeere waar ik me nog het meest aan stoor is dat zo'n trekker zero uitstoot heeft iets wat nooit kan. productie wordt niet meegenomen en stroom komt ook niet uit de lucht vallen.
+3
DriveJohnDeere
@valtraaa dat laat ik nu even buiten beschouwing. Maar iedere energiebron geeft uitstoot zelfs windmolens en zonnepanelen. Op dit moment is het zelfs zo dat je binnen 300 000km beter een dieselauto kunt kopen voor het milieu. Wel geeft het voordelen als je bv op plekken specifiek kunt uitstoten en op andere plekken niet. Of dat zin heeft is een 2e.
+2
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Ja zo haal je dat klimaat-gezeik wel als je de nadelen buiten beschouwing laat...
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Heb je reactie nog effe gelezen...als je de uitstoot van DIESEL nou ook buiten beschouwing laat is alles toppie en hoeven we niks te veranderen...
Tjonge ik ga steeds meer tegen je op kijken! Jij bent echt een TOPPER!!!
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
en hoe snel je een accu kan wisselen?

De accu zit mede in de fronthef.
Dus net als met de draadloze boormachine die er af.
En op de accu in de trekker gewoon naar de volgende accu rijden en die weer aankoppelen en inpluggen.
Trekker accu wordt bijgeladen en accu voorin wordt gebruikt.
Accu in de trekker kun je ook een x aantal uren (afgezien van de vermogensbehoefte) werk mee verzetten als je de fronthef nodig bent voor een ander werktuig

Dit is grofweg het principe dat fendt heeft
+1
Elektro-boer
@Fendt926Driver Er wordt van alles bedacht en verzonnen maar ik kan er niet in geloven. Da's niet de toekomst. (mijn mening hè) Wat wel dat weet ik (nog) niet, helaas. Erover discussiëren is echter wel leuk want uit meningen en ideeën van anderen kun je kennis op doen.
+3
dennisbouter
@Elektro-boer gelukkig was jou opa geen boer met paard en wagen, anders hadden we nu nog geen trekkers 😂
Elektro-boer
@dennisbouter

Mijn opa was wel boer (zoals de meeste mensen vroeger) en had wel een paard en wagen en later als één van de eersten in het dorp een auto; Ford Prefect met 3 versnellingen maar geen rijbewijs! Die had mijn pa en die reed dan met die moordkar. Bloedstollend snel met een dikke 70km/h!!!(met orkaanwind in de rug denk ik) Was ook postkantoorhouder met doorgeladen pistool in de la en de schrik onder de postbodes. Die wist wat orde en discipline was en bracht je dat wel bij mocht je in de fout gaan. Met harde hand. Andere opa was ook boer maar toentertijd was het normaal om paard en wagen en later de tractor met meer mensen te delen...
Vroeger konden mensen nog met geld omgaan en van financiering was geen sprake...
+2
DriveJohnDeere
@Elektro-boer tja vroeger was alles beter,

o wacht ....
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Ik wacht...
+2
DriveJohnDeere
@Elektro-boer
Quote:
Volgens rechtspsycholoog Henry Otgaar (Universiteit Maastricht) hebben nostalgische gevoelens te maken met hoe ons brein herinneringen opslaat en achteraf vervormt. Zo kan ons brein een herinnering aan vroeger mooier doen lijken dan hoe het toen daadwerkelijk was.

bron.universiteitvannederland.nl/college/…
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Dat heb je vast niet van jezelf. Wie heeft je dat ingefluisterd?
Toe vertel eens? Heb je stiekem bij een deur staan luisteren? Gedaan alsof je sliep en de flaporen wijd open gezet? Nou?
+2
DriveJohnDeere
@Elektro-boer kleine minuut zoekwerk. ook zo makkelijk aan deze tijd alles staat op internet 😁
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Sjonge een echte wijsneus! Wizzkid. TOP
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Nou...nu ik die tekst een paar keer lees begint er wel iets te dagen...in vroeger tijden kon ik veel beter en gemakkelijker schijten...na het vreten moet ik altijd schijten als een beer maar als ik nu op de pot ga zitten lijkt het wel alsof er een kurketrekker in die drol moet om 'em eruit te trekken! Of zou dat verkeerd zijn opgeslagen in het brein? Een expert als jij weet daar vast wel antwoord op.
+4
erik9831
@SJB533 deze moet je eens lezen...
+5
SJB533
@erik9831
Zucht... Ik zeg 🔏
+2
Zebra
@DriveJohnDeere Vroeger? Vroeger was de lucht nog schoon en de sex nog vies!
Elektro-boer
@Zebra Ja daarom moeten de kleertjes ook uit!
+1
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Die tijd maken jij, alle andere TF-ers en ik niet mee. Stop maar een accu in je fietsie en laat tractor, vrachtwagen, bootje, auto en brommert maar mooi op fossiele brandstof rondpruttelen...
+1
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Tuurlijk, beetje experimeteren en knutselen is altijd leuk net als inovatie (schrijf ik dat goed? 1 of 2 ennen?) maar die accu stop je maar in een boormasjientje of ander klein spul. Voor echte POWER moet er een snoertje of bovenleiding met glijcontact aan gelijk de treintjes....maar ook daar kunnen ze niet zonder de DIESEL en in sommige landen zelfs nog de STOOMTREIN!!!!
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Nou...wacht effe! Kom ik net in de garage zie ik daar een e-voertuig staan! De SENIOR-TESLA van me pa!!! En die kar pik ik ook weleens in voor een ritje naar de brievenbus...want het gemekker dat ik krijg als ik de auto start en 150 meter achteruit rij naar die rode PostNL bus...pffff.
Dus zo ouwerwets en tegendraads ben ik helemaal niet!

(klik om te vergroten)

SENIOR-TESLA
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver is dit vanuit fendt of vanuit Agromec? En een accu wisselen moet dat net zo snel gaan als een frontmaaier wisselen?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
is dit vanuit fendt of vanuit Agromec

Geen idee
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
En een accu wisselen moet dat net zo snel gaan als een frontmaaier wisselen

Sneller.
Je hoeft geen aftakas hydr slangen of steun poot te doen
+2
mieras
@Fendt926Driver ze hebben het aanpik systeem van een shovel er aan gebouwd dus aan de accu zitten 2 ooren en 2 ogen en daar hangt die mee aan de trekker. En dan ewn stekker in de trekker steken Verder moet je altijd met de grote accu rijden. Kan geen frontmachine meer aan de trekker.
In de trekker zit een kleine accu zodat je naar de andere kan aan pikken het idee is dat je met 2 grote accus werkt mischien heb je er wel meer nodig als je er mee gaat ploegen ik weet het niet.
+1
RaHeados
@mieras bij een dijk verzwaring project rijd een vrachtwagen een paar keer per dag op en neer voor accu's, daar lopen een stuk of 4 trekkers met die accu's in de neus. Laden ze de accu's bij een afval verwerker met windmolens.

Kan 1 rit doen met de grond dumper en dan weer accu's wisselen. Zeg het maar of t beter is voor de natuur.
+2
mieras
@RaHeados ik zeg absoluut niet dat het beter of slechter is. Ik zie nog veel haken en ogen 😉 Maar het word ons wel door de strot geduwd.
Maar kmwp is groot modern bedrijf laat die maar eens een jaar er mee testen. Dan hebben ze teminsten ook eens in de landbouw getest.
+2
Elektro-boer
@mieras Net zoiets als een Makita, met een nieuwe accu kan je weer door. Niet eens meer tijd voor een bak koffie omdat je de accu moet laden...kutzooi. Zo word ik nog echt moe!
+4
mieras
@Elektro-boer geen tijd voor koffie? Die mannen hebben daar heel de dag rijd voor rijden op gps. als je er geen tijd voor heb dan doe je tog wat verkeerd lijkt mij. Ik heb er altijd tijd voor. Doe het alleen waneer het mij uitkomt
+2
Elektro-boer
@mieras Met zo'n wissel-accu word je geacht door te werken. Maar koffie krijg ik genoeg, bij teveel gezeur is het simpel een andere werkgever te vinden als Elektro-boer en dat hoef je maar 1 keer te zeggen dan staat er een thermoskan voor je neus of zoals hier een koffie-automaat.... In vroeger tijden (toen er nog genoeg vonkenvreters waren) gebruikte ik nog weleens het smoesje 'ík mot de accu laden' om een bakkie troost te slurpen...
+2
DriveJohnDeere
@Elektro-boer ik weet niet hoe het met jouw installatiebedrijf zit, maar hier hebben we gewoon op vaste tijden (koffie)pauze. mocht je erge dorst hebben kun je wel gewoon drinken.
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Ik werk nu thuis in eigen werkplaats. Ben zoals ze dat ook wel vaktechnisch noemen 'dolgedraaid'. Te hoge werkdruk, deadlines en gezeik op de werkvloer en toen exit! Licht ging uit, zeg maar. Vanwege krapte op de arbeidsmarkt verzoek gehad om het werk voort te zetten en niet afgekeurd thuiszitten. Krijg nu opdrachten en materiaal thuis afgeleverd en werk hoofdzakelijk 's-nachts (lekker rustig). Eigen werkplaats van alle ongemakken voorzien. Héérlijk relaxed werken en genoeg tijd voor TF....
+3
DriveJohnDeere
@mieras hmm dan ben je dus binnen 1 tot 2 minuten klaar met het wisselen van de accus. dat schiet op. en als de accus later beter worden worden ze ook kleiner goedkoper en sterker waardoor een fronttank misschien niet meer nodig is.

@Elektro-boer
niet mee eens. kijk maar naar de accus van makita. 5 jaar geleden was de 3ah accu de grootste die ze konden leveren. nu 2023 is dat al de 6ah accu, en het leuke is dat ze in dezelfde behuizing zitten.

@RaHeados @RVM @TomH @newholland6640 @mieras @Fast Eddy
of het beter voor het milieu is weet ik niet. momenteel moet een elektriche auto al 3 ton rijden voordat hij daadwerkelijk beter voor het milieu is dan een normale benzine auto. Ik denk ook niet dat fossielvrij rijden de wereld gaat redden, maar het zal wel gebruikersvoordelen geven. denk bijvoorbeeld aan het geluidsniveau in een elektrische auto. en als de olie ooit opraakt wil je wel een alternatief hebben. daarom is het goed dat de grotere bedrijven nu al pionieren met fossielvrije voertuigen, alleen is de regelgeving nog hartstikke krom. en of we er op korte termijn winst mee behalen is nog de vraag.
+1
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Jemig! Jij heb echt nagedacht hè? Je hoeft t nie met mij eens te zijn hoor, ik sta open voor andere ideeën en ben heel nieuwsgierig naar andere gedachten. Zeg alleen maar mijn mening da's alles... maarrehhh....was da nou met die 15.30? Wil ik graag weten...please zeg je ut?
+1
DriveJohnDeere
@Elektro-boer van 7.00 tot 15.30 is normaal de tijd dat ik werk in de bouw dus vandaar dat ik reageerde op de opmerking "tijd over?"

Quote:
Je hoeft t nie met mij eens te zijn hoor, ik sta open voor andere ideeën en ben heel nieuwsgierig naar andere gedachten. Zeg alleen maar mijn mening da's alles.

doe ik ook... 😂
+1
Elektro-boer
@DriveJohnDeere Ik heb geen bouw werktijden...
mieras
@DriveJohnDeere dat is inderdaad wat ik begrepen heb beetje het idee van een kraan shovel de bak wisselen dus vlot. Dat is wat iedereen wil denk ik. Dat je accu net zo snel vol is als diesel tanken en er heel de dag mee van huis kan bijvoorbeeld en de accu niet zo idioot groot als nu is. Dan gaat het mischien wat worden
+2
DriveJohnDeere
@mieras dat zal inderdaat wel de toekomst worden als we de kan van electrificatie opgaan.

persoonlijk zie ik voorlopig nog niks in de alternatieven voor fossiele energie. of het is te lomp, of het is te zwaar, of het is te duur, of het is onhandig, of het heeft niet genoeg vermogen. daarom zijn zulke projecten leuk om kennis op te doen voor de toekomst. die betere accus komen echt wel. moeten we alleen die kant op willen?
+2
mieras
@DriveJohnDeere ik denk dat de meeste mensen er zo tegen aan kijken zo ik en jij het nu zegen. Als je er nu mee in zee gaat zijn het meer nadelen dan voordelen voor mijn idee maar laat ze maar poberen. over 10 jaar zien we wel weer denk ik dan.
+2
DriveJohnDeere
@mieras jaa precies. ben vooral blij dat ik niet degene ben die nu alle invensteringen doet en daarbij het risico loopt.
+1
mieras
@DriveJohnDeere dat noemen ze ondernemen tog? Met een aantal jaar weet je of je goed zat en dan heb je de investeringen zo terug en anders heb je pech zegge ze dan.
+4
Fast Eddy
@DriveJohnDeere

Iedereen bouwt nu nog druk windparken en zonneakkers met machines met verbrandingsmotor. Als alles elektrisch zou moeten duurt het veel te lang voor het klaar is.
Dan ben ik dus super duurzaam met mijn benzine auto met meer dan 250.000 km op de teller.
Ik zou best een kleine elektrische auto willen hebben voor woon/ werk verkeer. Maar het enigste betaalbare wat in de buurt van een auto komt is een golfkarretje😂🤣. Dus ga ik af en toe op de elektrische fiets naar mijn werk.
+2
DriveJohnDeere
@Fast Eddy haha goed bezig 👍
PieterA
@Fast Eddy Hier ook een beetje dat idee. Mijn busjes kosten weinig. Als ik een gebruikte electrische kan kopen met het vooruitzicht op een lange levensduur (goede accu) beneden de 10.000 euro dan komt er wel één denk ik.

Ik zit voor een projectje nog wel te kijken naar zo'n golfkarretje, maar een (electrische) fiets is aan mij niet besteed.
+1
Fast Eddy
@PieterA

Voor op een groot erf of om naar het land te gaan wil zo`n golfkarretje heel best. Snelheid zit er niet echt in om grote stukken over de weg ermee af te leggen.
+1
PieterA
@Fast Eddy Ik wil nog een selectiekarretje voor de tulpen kopen of bouwen.
+1
Fast Eddy
@PieterA

Dat zijn mooie toepassingen voor elektrisch rijden. Mooi stil en geen last van uitlaatgassen.
+1
deufi
@Fast Eddy wij rijden al heel lang met een elektrische golfkarren. Dingen zijn erg duur in aanschaf en accus zijn relatief snel kapot en erg duur. Voor de prijs van een golfkar koop je ook een mooie tweedehands auto.
deufi
+1
Fast Eddy
@DriveJohnDeere

Deze trekker is een in Nederland omgebouwde Fendt trekker. De keuze om het zelf te doen kwam door de grote vraag naar elektrische trekkers. Geen enkele fabrikant had zo`n trekker in het pakket dus zijn er een paar techneuten zelf mee begonnen. Fendt heeft nu zelf een elektrische smalspoor in het programma. Meerdere fabrikanten hebben nu al kleine elektrische trekkers in de verkooplijsten.
+1
Elektro-boer
@Fast Eddy Ik heb ook smalspoor....een N-train. Past in een bureaulade
+2
mieras
Kmwp is een groot bedrijf met fendt trekkers. Zou als agromec zijnde er eens 1 een maand neerzetten om te kijken of het wat is.
2 dagen voor een kieper aardappelen is nog geen betrouwbare test vind ik .
Voor een woelpoot of ploeg ben ik benieuwd wat die doet. Zaaimachine word al moeilijker als met een front tank werkt.
+4
RVM
Hier in de buurt zijn ze een provinciale weg aan het renoveren met elektrische rupskranen. Moest emissiearm ivm nabijheid natura 2000. Groot stuk in de krant natuurlijk. In het artikel werd gesproken over laadstations, wat in werkelijk zoals we weten dieselaggregaten zijn, die ver genoeg vanaf het gebied staan. Lang verhaal kort, de politiek loopt “voorop”, machines lopen inderdaad in de bouw, en wij betalen het met z’n allen. En wat schiet de natuur er mee op…?
+4
newholland6640
@RVM

Als het op papier maar klopt
+1
Elektro-boer
@newholland6640 We maken van jou Minister President. Recht voor ze raap, het wordt hier alsmaar BBBeter 😉
+2
MaartenMandemaker
@RVM Hier hetzelfde in een natuurgebied. Knettergek zijn ze
+1
TomH
@RVM Hier bij de verbreding van de A1 rijden ze ook puin er dergelijke met de accu vrachtwagen. Niet meer dan halve bakjes anders doen ze te weinig vrachten. Met de middag accu leeg en weer 1,5 uur laden. Ook dat gaat centraal. Daadwerkelijke kubus op een dag zijn bar weinig. Daarbij word het “lokaal” ingekocht maar hoe het daar op de plek komt maakt niet uit. De vrachten gaan van A naar C en E en dan naar B de eindbestemming.
+1
Elektro-boer
@RVM De herten, reeën, konijnen en de wolven staan achter een boom lachend toe te kijken en ondertussen denkend; die waren al gek maar nu zijn ze helemaal leip!
+1
Elektro-boer
@Elektro-boer Oei oei oei oei oei....ik ben wel op dreef! Straks (weer) berichten van irritatie maar lange verhalen heb ik toch nie gedaan dach ik...
Nie boos worde....zal ut nooit meer doen. Genade.
+1
mike_v
Iedereen weet toch dat uitstootgassen niet verplaatsen door de lucht @RVM. Dus ver genoeg van de natuur opladen is de oplossing! Woestijnzand wat duizenden kilometers van de sahara helemaal naar hier komt gewaaid dat is natuurlijk wat anders 😆 .
+3
trevor-z
Die praktijkschool in emmeloord vroeger ,dat was ook mooi die trekkers met die snoeren zo omhoog.mooie herinneringen.
Elektro-boer
@trevor-z Pas op met herinneringen...daar weet @DriveJohnDeere alles van...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vario , trekker , fendt , test , agromec , electric , agromec 700 vario electric en agromec 700 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0