Illustratie van:
45

Fendt 514 Vario - S4 power (4 cilinder,150pk)

Enkele vraagjes over fendt 514 s4 power (4 cilnder , 150 pk)

Meningen over trekker?
Waarvoor staat de s4?
Kan het 16m3 aalton zonder problemen trekken?

Deel dit topic

Reacties

Trekken wel. Maar of ie ook meekomt?
Voor een 16m³ tank zou ik zelf eerder richting een 6 cilinder zoeken. Het is nog al een gewicht wat hij mee moet torsen tank/(bemester) 3n inhoud dan Ou ik zelf liever wat meer eigen gewicht hebben. Trekken is 1 maar remmen nog veel belangrijker.
16 m3? Voor wegtransport prima, verwacht er verder niet teveel van.
+1
Doe de pamper maar vast om! Het is onverantwoord om een viercilindertje voor een 16m3 tank te zetten!
@labella en een 514c zou wel goed zijn?
@GerbertXL ook niet, de 500 serie sowieso niet, die heeft slechte remmen.
+5
@labella dat kun je natuurlijk ondervangen met fatsoenlijke remmen op de aanhanger.
Het is knap kortzichtig om wen 4 cilinder ongeschikt te noemen terwijl de 4 cilinders van nu veel zwaarder zijn dan de 6 cilinders van toen.
@GerbertXL
514 is te klein voor zon tank. Vario te licht. 6715 ging ook voor de 14 kuuber maar liever een 6 cilinder.
Waar onze tank vandaan komt reed er met een 415 voor, later die 415 met een 16 kuuber maar heeft nu een 7**
@Fendt412vip
+3
@mf 6150 het zou niet direct mijn eerste keuze zijn maar het kan prima zolang de omstandigheden het toelaten. 20 jaar terug was een trekker van 140 pk heel wat en waren ze nog makkelijk een ton lichter en dat kon best.
Een 514c heeft hetzelfde vermogen en een ton minder eigen gewicht. Net zoals bijvoorbeeld een jd 6910 (die wel fatsoenlijke remmen hebben) en dat was in die tijd echt niks apart kleins voor een tank van dat formaat.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat een grotere trekker heel snel went, vooral als je machines een beetje aan de grote kant waren voor de voorganger.
Maar het kan wel.
@GerbertXL
Dat klopt hoor, het kan, of je het moet willen is een 2e. Een beetje lange trekker is wel lekker met zo'n tank
+1
@mf 6150 gezien het een Belg is zal er toch wel niet zoveel bemester achter komen hangen.
@mf 6150 wij hadden onze 415 voor een 10 kuubs tank, ging buitengewoon. Nu de 516 iets zwaarder, maar comfort op de weg is al heel wat beter. Eerst was het met een slinger dat je ging zwabberen en moest je remmen. Nu trekt de 516 rustig door en niks aan de hand.
@RaHeados
Als een 10 kuuber al niet zou kunnen....
@mf 6150 meer om aan te geven, dat een beetje meer gewicht al n hoop doet kwa comfort
+6
@RaHeados Als dat ding gaat slingeren zit er ruimte op de stuur kogels. Hier de helft van de pk’s(85) voor een zelfde type 10 kuubs tank gehad. Kan prima, maar heeft niet over.
Dat overal een 200 pk trekker voor moet zit gewoon tussen de oren. Of de status, dat kan ook.
+1
@Terwisscha 413 ging ook, alleen t gewicht verschil van de trekker doet n hoop. Mn oom had ook n ts110a er voor maar de dijk op is niet grappig als die vol zit. Dat zwabberen komt ook door weinig oplegdruk door te zware bemester (ja distel zit al vol gewichten) maar hij klappert ook iets op de pin. Nu met knobbel zal ook schelen dat het strakker zit. K80 is voor t zwabberen het mooiste maar ook een prijskaartje...
+1
@RaHeados
Schaf maar snel aan, wend snel
@RaHeados
Quote:
K80 is voor t zwabberen het mooiste maar ook een prijskaartje...

En dan moet alle trekbekken van alles machines gelijk om… dat loopt in de papieren ja😬😬
+1
@Terwisscha
Niet perse, hier ook alleen de opraapwagen en mesttank op de k80. Kiepers die we weleens gebruiken, en mengwagen gewoon in de bek/knobbel
+1
@mf 6150 hebben wel k80 voor eigen trekker 1 en de gezamenlijke trekker voor de opraapwagen ook k80, maar nog 2 trekker die voor de tank moeten kunnen. Daarnaast nog 3 andere trekkers met n pin. En veel eigen spullen is t wel n dure grap. Misschien voor de volgende tank maar k80 er bij doen voor de trekkers die er voor gaan.
Dat is ook weer lastig als je giertank weg brengt en de kiepkar met oog weer haalt enzo, blijft n gesleep van trekhaken en de opraapwagen past maar voor 1 trekker. Dat is simpeler, die doet ook weinig ander werk.
+2
@Terwisscha

Net wat @RaHeados zegt door het gewicht en de oplegdruk kan een trekker ook wat gaan deinen/zoeken. Voeg daarbij nog een slechte weg toe en je bent net B.A. (van The A-Team) die aan het sturen is.
+1
@Fast Eddy die bus had inderdaad ook redelijk wat speling op de stuurkogels, maar, met een snijbrander en een aantal golfplaten, bouwden ze daar zo effe een tank van
+1
@mf 6150

Bij mij op het werk stond laatst de 6 130R voor de dumper. Gewichtblok in de fronthef en gaan. De 21 tons rupskraan transporteren doen we meestal ook met 6 130R. Het wegrijkoppel is wel minder dan een 6 cilinder maar verder geen problemen.
+3
@Fast Eddy
Het kan ook, maar 6 cilinder rijd fijner op de weg. Komt bij dat zo'n tank best kan gaan trekken/deinen, een dieplader ligt toch anders achter een trekker dan een tank
+1
@mf 6150

Quote:
een dieplader ligt toch anders achter een trekker dan een tank

Dat klopt.
Ook wel eens met 40 ton achter de trekker gereden. Dan heb je het ook niet makkelijk met een trekker van 200 pk en 10 ton eigengewicht.
+1
@Fast Eddy
Met geknepen billetjes😆
+1
@mf 6150

De bochten wel ja. Zelfs als je trekkend de bocht omging voelde je bij elke nok nog dat je naar buiten werd gedrukt.
+1
Kwa vermogen zit je niet royaal maar zelf eerder vaker met een 512 c met zand gereden met gewogen vrachten boven 30 ton lading zand heb ik het over totaal combi gewicht boven 45 ton. . gaat wel als je remmen van de aanhanger maar in orde zijn.
+1
Rij zelf met een 516 s4
hangt vaak een beco 240 achter dan heb je ook gewoon incl kieper een 30ton er achter
verwacht geen wonderen maar het gaat prima (heb wel wielgewichten)
+1
Inter 644 voor een 20 m3 mestaanhanger ging ook prima. Maar je moet goed rekening houden met het verkeer
+1
@marco955 Dat is ook onverantwoord!!
@marco955 zolang die leeg is zou t best gaan, hoef je geen dijk mee op vol 😅
+1
@RaHeados de bult over bij Amerongen ging prima. Hoe vaker hoe makkelijker het ging 🤣
@marco955 ene kant op gaat daar beter als de andere kant denk haha. Wordt die wel wakker van 😂
+2
@RaHeados ik was blij dat ik elke keer weer door Amerongen was met een volle tank 🤣
@marco955 rem op een ventiel en dan de hele rit je hand op die hendel? Vroeger ook wel zo gereden met een fiat 70-90 maar een rem ventiel geeft wel veel rust en in een paniek situatie een stukje veiliger.
+1
@MaxxuM4ever Nu suggereer je dat oudere trekkers geen remventiel zouden hebben. 🤔
@JD3010 af fabriek toch vaak niet? Onze 44 en 55 serie international in ieder geval niet. En de oude 90 serie fiat met 1 stuur cilinder waar ik mee gereden heb ook niet. De ford 10 serie waar ik mee gereden heb kan ik mij zo niet herinneren, die reden ook niet zo snel en remde op de motor hun vrachtje van 12 ton aardappels al aardig af met soms een beetje trekker remmen erbij.
+1
@MaxxuM4ever op mijn 2030, bij 1971, zit al wel een wagenrem. Dat was toe een optie, net als de stuurbekrachtiging. Het was toen ook veel minder noodzakelijk, omdat de wagens veel kleiner waren en ook veel een oplooprem hadden, of vaak ook helemaal niks.
+2
@JD3010 Je had toen ook veel minder verkeer en een meer gematigde rijsnelheid.
@JD3010 dan had je toen al een vooruitziende blik, waarschijnlijk niet wetende dat je die trekker dik 50 jaar later nog steeds zou gebruiken met in het voorjaar een 17 tons miedema kipper erachter met poten. Bij ons thuis werd de optie volgens mij niet aangevinkt, net als een paar jaar geleden luchtremmen en load sense niet werden aangevinkt.
+3
@MaxxuM4ever Euhhh, zo oud ben ik nou ook weer niet hoor, dat heeft m'n pa toen gedaan. 😂
+6
Prachtig, weer zo'n topic waar iedereen op reageert behalve de topicstarter. 😏
+1
@DANOONTJE POWERR mooi om de vakantie door te komen toch.
+4
Hier een 18 kub mestank aan een jd 6130r en gaat zeer goed

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 514 Vario en hebben de trefwoorden vario , fendt , power , cilinder en fendt 514 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0