Illustratie van:
17

Fendt 309 LSA - Verlichting aansluiten; welke kabels

Ik heb een 309 lsa bouwjaar '87 en ik ben bezig met het monteren van een 2de zwaailamp alsook zou ik nummerplaatverlichting willen achterop hrt dak.

Ik heb het dakje reeds losgegooid en kom erop uit dat er 2 kabels die vanaf de rechter voorhoek van de cabine komen liggen. Deze hangt een witte stekker aan en beide kabels stoppen ongeveer halverwege de cabine. (Waar de zwaailampen komen) ik heb even met de multimeter gecheckt en deze kabels staan in verbinding met elkaar.
Zouden deze kabels bedoeld zijn voor de zwaailampen op aan te sluiten? Indien ja, kan ik deze onder het dashbord vinden en wat moet ik dan nog doen om deze correct te laten werken?
De zwaailamp die er nu opstaat komt de kabel vanuit het daschbord aan de linkerzijde naar bededen,een stukje obder de vloermat door naar de linkerkant van de cabine waar een gaatje in de deurstijl geboord zit zo tot aan de lamp.

Verder heb ik mijn nummerplaat (kenteken) achteraan op mijn cabinedakje geplaatst en zou ik daar ook verlichting willen plaatsen. Ik heb gedacht dat ik best stroom zou hebben vanaf een achterlicht of een lampje voorop de achterspatborden. (Daar beiden altijd eerst oplichten indien de lichten aangaan) hoe pak ik dit het best aan?

Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken.

Deel dit topic

Reacties

Fotos bij de tekst.

(klik om te vergroten)

Huidige situatie

(klik om te vergroten)

Huidige situatie

(klik om te vergroten)

Huidige situatie

(klik om te vergroten)

De kabels onder het dak waarover ik sprak

(klik om te vergroten)

De kabels onder het dak waarover ik sprak
Niemand? Ik heb ondertussen ontdekt dat de desbetreffende kabels in het dak op spanning komen te staan bij het inschakelen van het contact. En dat ze aangesloten zijn bij zekering met nummer 9...
Wil dit dan zeggen dat dit gewoon doorverbonden is of is dit zo geregeld dat je met de schakelaar normaal het contact verbreekt?
@YaMaGa
Als er spanning op komt met inschakelen van het contact dan zullen ze bedoeld zijn voor andere apparaten die in het dak gebouwd kunnen worden zoals radio 27mc of zo iets. Wat staat er bij zekering 9 vermeld?
@Klein Rot als ik hier op het forum zoek staat er op dat zekering 9 zou moeten zijn voor richtingaanwijer en werklamp vooraan. Het zou kunnen dat die kabel dan is voor de werklampen vooraan (aangezien ik die niet heb) maar dat verklaart dan nog niet waarom daar spanning opkomt bij het schakelen van het contact.
Onder mijn daschbord zit er wel een voorzie ing van een werklamp vooraan volgens het symbooltje maar deze is ook nergens op aangesloten.
+1
@YaMaGa Dat lijken mij de voedingskabels voor de elektrische spiegels, dat was toen al optie. De kabelboom in het dak is dan altijd al voorbereid en kunnen de kabelstukken voor de deuren naar de spiegels daarop aangesloten worden. Dat is bij de 600 serie in ieder geval wel zo, dus denk de 300's ook. Dat verklaart dat je er direct spanning op krijgt bij inschakelen van het contact. 😉 Wel zou je die evt. kunnen gebruiken als voedingsbron voor de zwaailamp(en), dan kan je een schakelaar plaatsen in het dakpaneel en van daaruit een kabel leggen naar de zwaailamp(en). Trek zelf ook altijd een extra massa kabeltje in de opsteekpen van de zwaailamp, vaak naar verloop van tijd is dat hetgeen waarom de zwaailamp(en) slecht functioneert omdat het scharnierstuk een overgangsweerstand creëert. 😉
Voor de kentekenverlichting zou ik een kabel vanuit het stadslicht aan de A-stijl naar boven trekken en daarmee de kentekenverlichting gaan voeden.
@RobVolvo zover was ik dus nog niet van die elektrische spiegels... heb je een idee hoe die zwaailampen dan origineel bedraad zijn?
Zou het raar vinden dat elektrische spiegels klaar liggen maar geen zwaailampen 😅
En even voor de duidelijkheid staan bij mijn fendt mn stadslichten zoals jij ze noemt niet op de b stijl? (Ik kan verkeerd zijn hoor)
@YaMaGa ohja bij een 300 zitten de stadslichten voorin de spatborden. Ik weet bij een 300 niet precies hoe de zwaailampen aangesloten zijn origineel. Maar ik verwacht de schakelaar in het dakpaneel, je hebt vast ergens in het metaal een rechthoekig staand vormpje waar een Hella wipschakelaar in past (kans bestaat dat je zelf de bekleding nog even moet insnijden, die zit dan gewoon voor het gat langs gespannen). Zwaailamp was vroeger geen standaard uitrusting in die jaren, dus kan best dat hij niet uit de fabriek daarmee is gekomen. Een tweede zwaailamp was al helemaal geen fabrieks optie, dat is altijd later zelf of door dealer opgebouwd. Ik geloof ook zelfs dat de standaard plek voor een zwaailamp bij de 300’s aan de C-stijl hoort, misschien ligt daar nog een loze kabel?
@RobVolvo ohja bedankr voor de tip van de massa draad, ik was sowiso van plan een massa naar de zwaailichten zelf te leggen omdat deze toch een pin hebben aan de opsteekpen.
Hallo, dag YaMaGa. Ben blij voor jou dat je toch een aantal reacties kreeg voor de aansluiting van jouw tweede zwaailicht. Mijn fendt 309 LSA is van bouwjaar 1983 en het zwaailicht wordt bediend met een knop op het dakfront. Zelf ben ik geen technicus, ik kan jou dus niet zoveel tips geven. Maar dankzij de tips op Tractorfan kon ik toch met succes een luchtgeveerde zitting aansluiten. Heb nog een vraagje voor jou: dat dak afhalen, gaat dat redelijk vlot? Geen groot risico om de kunststof te breken? Ik zou dit namelijk ook eens willen doen om een radio te installeren. Bedankt voor jouw antwoord. Fons
Ik werkte met een klein formaat van nummerplaat: dat past perfect op het spatbord.
+1
@Kluiszicht dag fons, dat ging makkelijk. Hey dak zit vast met een redelijk aantal schroefjes(15 zo snel geteld). Ik moest wel het rubber van het dakraam ook losmaken want die zit samen met het polyester dakje aan de dakhemel. En de schroefjes aan het duikluik zelf moesten los (enkel die gene waar de gasveertjes aan zitten,de scharnieren vooraan mogen blijven zitten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Waarom plaats je het kenteken niet onder lampenkap achter? dat word verlicht als je lampen aan zet.
Bedankt Yamaha. Deze winter maak ik er eens werk van. Bij mij geen dakluik. Een probleem minder...😉
+1
Bedankt Yamaha. Deze winter maak ik er eens werk van. Bij mij geen dakluik. Een probleem minder...😉
@Kluiszicht dat maakt het dak los maken niet makkelijker, zit met moeren, bekleding binnenkant dak los halen..
Je kan ook voor de zwaailamp gewoon en draad vanaf de bestaande draad van de zwaailamp maken. Zo heb ik dat bij m'n new holland ook gedaan.
+1
@Fendtvario718 en @roscho bedankt voor jullie antwoorden, mijn zwaailampen werken naar behoren ondertussen. Ik heb een nieuwe draad getrokken vanaf de schakelaar tot aan mijn lampen zelf en in het dak gesplitst. En er staan inderdaad led varianten op nu.
Ik zou hem van de draad van het andere zwaailicht afhalen, zoals @Fendtvario718 . Om zeker te zijn dat deze manier voldoende stroom kan leveren, monteer je 2 LED-zwaailichten, bijv. deze: ledhandel24.nl/p/…
Met z'n tweeën trekken die minder stroom dan 1 zwaailicht met H1-lampje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA en hebben de trefwoorden kenteken , cabine , verlichting , lampje , stroom , zwaailamp , bouwjaar , aansluiten , stekker , monteren en dashbord geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0