Illustratie van:
10

Ford 4610 - Uitgeslagen en versleten hefkogelbussen in heflatten vervangen

Afgelopen seizoen met maaien (PZ CM165) viel me ineens op dat hef wel erg veel speling had. Oké, gaten stabilistors etc. zijn uitgeslagen, maar toen zag ik dat linker heflat aan de trekkerkant naast de kogel zat: hij was uit de versleten bus gekomen.
Inmiddels alles uit elkaar gehaald om te kijken wat er te reviseren valt, maar dat lijkt tegen te vallen, omdat losse onderdelen niet beschikbaar zijn.

Iemand hier ervaring mee? Ik voel eigenlijk niets voor een paar namaak latten bij Histoparts...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Versleten gewrichtsbus hefkogel

(klik om te vergroten)

Beide heflatten. Gewrichtsbussen trekkerzijde ook versleten. Kogel links valt er zelfs uit.

Reacties

+2
Gewoon de kogels eraf slijpen en er een nieuwe aan (laten) lassen.
Hier kun je de goede maat uitzoeken: kramp.com/shop-nl/nl/…
@jasper john deere Bedankt voor het meedenken, was het maar zo simpel. Aan de trekkerkant zijn de kogels maar 30mm breed en hebben ze een boring van ca. 28mm. Die aanlaseindes hebben minimaal een breedte van 45mm i.p.v. 30mm.
De hefkogels (aan de andere kant) zitten in een gietstuk...
@F4610 die schuifstukken heb ik misschien nog wel nieuw liggen. Moet ik even de afmetingen hebben. Zijn meerdere modellen in.
@RPCounty Ze zijn in totaal 30cm lang. Sleufgat is 12cm lang. Afstand tussen inham en hart kogel is 15,5cm. Zie foto’s.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@F4610 ik zal volgende week kijken.
Quote Reactie van @F4610:
30mm breed en hebben ze een boring van ca. 28mm

Ff bij Granit zoeken. Die heeft ook smallere aanlaskogels
+1
Aan de achterkant doorslijpen en eventueel iets afslijpen, daarna eventueel warm maken en naar mekaar toeslaan tot de kogel vrijwel geen ruimte meer heeft en dan de achterkant weer vastlassen
Ik weet niet of je in de buurt van Balkbrug zit, maar Kleis mechanisatie weet er vast wel raad mee. Onze 4610 heeft met 1 heflat hetzelfde namelijk, die gaat er komende winter heen. Was wel te fixen zei hij
+1
@Emmink Helaas woon ik een stuk zuidelijker. Evengoed bedankt voor de tip
+3
Beste allemaal,
Ik wilde jullie nog even laten weten wat uiteindelijk de oplossing is geworden. De hefkogels vervangen door nieuwe aanlasstukken met kogel er nieuw aan te lassen. Aan de andere kant van de heflat (dus tractorzijde) de kogelscharnierlagers uit de heflatten laten persen en na lang zoeken op internet de juiste maat gevonden en die er weer ingeperst. Omdat de binnenmaat van die lagers net anders was, nieuwe trekpennen laten draaien. Verder vulbussen gezet in de uitgeslagen gaten, waar de bout van de hefarm/gaffel komt. Het resultaat is 3 spelingspunten minder. Zie foto voor het resultaat!

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 en hebben de trefwoorden ford , hef , heflat , maaien , onderdelen , ervaring , vervangen , speling , reviseren , hefarm , ford 4610 en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0