Illustratie van:
25

Fordson Super Dexta - Knipperlichten installeren. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben bij de rdw geweest om
Mn trekker te keuren voor een kenteken. De trekker is van 1964. Hij is dus afgekeurd vanwege ontbreken van knipperlichten. Wie kan mij helpen aan een oplossing of helpen installeren? Wil graag de openbare weg op..

Deel dit topic

Reacties

+1
Is er bij verteld of de huidige lampen op de spatborden ook als knipperlicht gebruikt mogen worden?
Hadden hier vroeger een SuperDexta met dit soort lampen, er zat een peertje in met een 5w en een 21w groeidraad, de 5w was dus voor de verlichting en de 21w voor het knipperlicht, knipperlichtschakelaar zat op het paneel links naast de toerenteller, als ik me niet vergis zie ik daar bij jou ook een knipperlichtschakelaar. Het is misschien slechts een kwestie van repareren van de huidige installatie, en hij knippert.

Als dat mag, dan houd je het geheel vrijwel gelijk aan wat het nu is, anders moet je er nieuwe lampen bij op zetten, of de huidige vervangen.

Het is handig om (bijvoorbeeld in je profiel) even aan te geven waar je woont, als je dat niet wilt, dan in elk geval bij benadering, ivm mensen die jou willen helpen en misschien in de buurt wonen.
+1
@jammermaarhelaas hoi. Lijkt idd achakelaar te zitten. Echter gaan hiermee alleen de lampen aan en uit. Knipperen doen ze zeker niet. Kan schakelaar wel rechtsom en linksom bewegen.

Zie foto

(klik om te vergroten)

Schakelaar

(klik om te vergroten)

Lamp op spatbord
@jammermaarhelaas kan je helpen? 😉
@Karrenbeld

Is voor mij vrij ver weg, allicht is er nog iemand die dichter bij woont?

Wanneer je geen knipperautomaat kunt vinden zat er misschien dus ook helemaal geen richtingaanwijzer op deze SuperDexta.
Wanneer zoals ik in de eerste post vroeg, het toegestaan is dat het aanwezige armatuur op het spatbord met vooraan een witte en achteraan rode reflector zowel als licht en ook als knipperlicht dienst doet, dan zou je de fittingen even na moeten kijken, en als er twee contactpunten en aansluitingen aan zitten, kun je er een lamp met twee draden in doen, een knipperautomaat en richtingaanwijzerschakelaar monteren, draden trekken en aansluit, klaar.

Lampje dan dus vervangen door zo een:
techniekwebshop.nl/philips-gloeilamp-12v-p21-5w-gl…

Of als er oranje knipperlampen op moeten, dan even kijken of je ergens wat passends vind, en die monteren en aansluiten.
Vanaf welk jaar heb je knipperlichten nodig ?
mijn dexta moet ook op kenteken maar ik weet niet hoe dat zit met knipperlichten.
apk-handboek.rdw.nl/landbouwvoertuigen/… hier staat dat de trekker 2 knipper lichten voor en achter moet hebben er staat geen datum bij dus geld voor alle tractoren.
Als er origineel geen knipperlicht opzit,dan kunnen ze het nu toch ook niet verplichten?...heb een oude bmw motorfiets, daar zitten ook geen knipperlichten op. En hoeft ook niet gemonteerd te worden
Je kan contact op nemen met het rdw en je vraag uit leggen.
En je kan ook de knipperlichten er tijdelijk op monteren en aan sluiten en na de keuring er weer afhalen.
Quote Reactie van @JanVD:
tijdelijk op monteren en aan sluiten en na de keuring er weer afhalen

Dat lijkt mij niet verstandig. @Karrenbeld geeft aan dat hij ook op de weg wil rijden, daarvoor moeten er richtingaanwijzers op zitten. Volgens de wet moeten die oranje licht uitstralen. Misschien kunnen de originele lampjes eraf en kun je er een unit op zetten die zowel breedtelicht als richtingaanwijzer is. En achter natuurlijk ook een andere unit. Bijvoorbeeld deze voorop het spatbord: vrachtwagens.autodoc.nl/hella/933083/…
Of deze aan de zijkant van de motorkap: werkenbijlicht.nl/Wesem-halogeen-multifunctioneel-…
Achterop zou dit kunnen: vrachtwagens.autodoc.nl/hella/934834/…

Mischien moet je even een paar beugeltjes maken van ijzeren strip, zodat je ze recht kunt monteren.
Verder heb je natuurlijk een knipperrelais nodig en aansluitkabel. Voor de kabel zou je ook 2- of 3-aderige kabel kunnen nemen, dat lijkt netter als al die losse draden.
Ergens op de achterbrug, bijv. onder de stoel, zou je een koppeldoosje kunnen monteren, vanwaar je de draden laat vertrekken naar beide spatborden. Vanuit datzelfde koppeldoosje zou je dan ook een kabel naar je aanhangerstopcontact kunnen trekken.
+1
Quote Reactie van @roscho:
Volgens de wet moeten die oranje licht uitstralen.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van goed zichtbare oranje richtingaanwijzer-lampen, luid en duidelijk van voor en achter zichtbaar, echter, de regels die de RDW hanteert staan wit voor en rood achter als richtingaanwijzer lamp toe!

Zie mijn post hieronder in dit topic, citaat:
apk-handboek.rdw.nl/landbouwvoertuigen/…

Kleur verplichte lichten, Artikel 5.8.53, Actuele regelgeving

2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Ze kunnen per voertuig categorie andere regels hebben
voor auto's zijn knipperlichten verplicht na 1967. Maar dat geldt dus niet voor trekkers helaas.
+1
Verder wil ik je graag helpen als je dat wilt?
Dit vond ik nog bij de eisen van de RDW aangaande apk, misschien heb je er wat aan:
apk-handboek.rdw.nl/landbouwvoertuigen/…

Kleur verplichte lichten, Artikel 5.8.53, Actuele regelgeving

2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Wijze van keuren: Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.


De aanwezige lamparmaturen op de spatrborden mogen volgens deze tekst dus worden gebruikt als richtingaanwijzer/knipperlicht.
Hier nog iets over verlichting, rode reflectoren achter moeten schijnbaar ook, ik weet niet of de reflector in het lampglas hier voldoet?
apk-handboek.rdw.nl/landbouwvoertuigen/…

Verplichte lichten en retroreflectoren, Artikel 5.8.51, Actuele regelgeving

1. Landbouw- of bosbouwtrekkers moeten zijn voorzien van:
a twee dimlichten
b twee stadslichten;
c twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig,
d waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 2017 in gebruik is genomen;
e twee achterlichten;
f twee remlichten, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2000;
g twee rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
h ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig langer is dan 6,00 m en in gebruik is genomen na 31 december 2017;
i achterkentekenplaatverlichting, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2017;
j markering van de breedte aan de voor- en achterzijde van het voertuig die voldoet aan de in Aanvullende permanente eisen, artikel 132 en 133 gestelde eisen, indien het voertuig breder is dan 2.55 m en in gebruik is genomen na 31 december 2017
k één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig, in de vorm van een afgeknotte driehoek die is voorzien van een goedkeuringsmerk waarbij het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 123, van toepassing is, indien het voertuig niet is voorzien van een kentekenplaat;
l zijmarkeringslichten indien het voertuig langer is dan 4,60 m en in gebruik genomen na 31 december 2021;
+2
@jammermaarhelaas De reflector in de achterlichten voldoet meestal niet, veel oldtimers hebben ook orgineel al 2 ronde rode reflectoren.
Ik heb bij mij Dexta een duplo 5/21w lampje in de orginele behuizing gezet, en er gecombineerd rem/knipperlicht op gemaakt.
Dit heb ik vooral zo gemaakt omdat ik met een wagen erachter duidelijke verlichting achteraan wil hebben.
Aan de trekker werkt alles prima, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het duidelijk vindt dat breedtelichten harder branden bij remmen, of knipperen bij richting aangeven.
Ik wou perse de orginele lampen houden, en kom soms wel een jaar niet op de weg, dus ben hier blij mee.
Als ik veel op de weg zou rijden maakte ik er denk ik toch losse extra knipperlichten op.
Is er niets gezegd over een linker spiegel?
+1
@jammermaarhelaas spiegel is verplicht boven de 25 km.
+1
@jammermaarhelaas Een linkerbuitenspiegel is verplicht. En als je met een aanhanger of werktuig rijdt is een rechterbuitenspiegel ook verplicht.
+1
@jammermaarhelaas Ik heb van het zomer mijn Sametto laten keuren, en deze had ik voor de keuring ook voorzien van een spiegel.
Ik heb er helemaal niks over gehoord of gesproken met de keurmeester, maar op de RDW bij kentekencheck staat nu dat deze niet verplicht is.
De Sametto rijdt wel maar 18 km/u.

(klik om te vergroten)

@R Bouwmeesters dan zou het kunnen kloppen dat een spiegel niet nodig is onder de 25 km/u
Nope geen spiegel
@Karrenbeld

Moet zelf met een trekker van 1968 voor de keuring, komt uit Duitsland, kom hier meteen even informatie zoeken. Zit geen spiegel op, zet er wel een op, misschien wel twee.
Losse, verstelbare trekhaak gaat er af, krijg ik er ook geen gedoe mee als de trekpen te ver versleten is volgens de normen.
Ik heb laatst contact opgenomen met de RDW over de verplichte knipperlichten. De RDW gaf mij het volgende antwoord:

Om het voertuig geregistreerd te krijgen zal deze eerst goedgekeurd tot de weg moeten worden volgens de eisen zoal omschreven in hoofdstuk 3 van de regeling voertuigen. Dit betekend m.b.t. het bouwjaar van uw landbouw voertuig dat u aan de permanente eisen hoofdstuk 5 moet voldoen.

Wel is er in hoofdstuk 3 Artikel 3.5.3 vermeld dat in verband met de goedkeuring van een voertuig met een datum van eerste toelating van voor 1 januari 1978 dat in de oorspronkelijke uitvoering niet voldoet aan de op het betreffende voertuig van toepassing zijnde permanente eisen, de RDW vrijstelling kan verlenen.

Het voertuig dient hiervoor wel in originele staat te zijn zoals de fabrikant dit destijds gebouwd heeft, opgeknapt of gerestaureerd mag uiteraard wel. Of het voertuig fabrieksmatig niet voorzien is van dergelijke lichten wordt op het keuringsstation beoordeeld door de technisch medewerker. U kunt dit indien mogelijk middels andere bronnen zoals foto's of boekjes onderbouwen.


Dat betekent dus dat wanneer je kunt aantonen (met een folder, handleiding of elektrisch schema) dat er origineel geen knipperlichten op zitten, dat het niet verplicht is.
@Deutz Diesel

Met andere woorden: als je niet wilt gokken op een coulante/soepele keurmeester (ik zie me al aankomen met een folder of handleiding uit die tijd) dan gewoon richtingaanwijzers monteren om gedoe te voorkomen. Moet de keurmeester terugkomen ben je volgens mij al meteen weer € 120 kwijt, jammer geld.
+3
Hallo Allemaal,

Vandaag weer bij de RDW geweest en de Fordson is goedgekeurd. De knipperlichten zitten er op en de rest van de kleine dingen ook allemaal goed! bedankt allemaal voor de tips!

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta en hebben de trefwoorden super , trekker , kenteken , fordson , dexta , ervaring , super dexta en rdw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0