Boer claimt voorrang op smalle weg en plaatst zelf bord: ‘Landweg, fietsers te gast’

Hoe deel je een smalle weg met landbouwverkeer, auto’s, wielrenners en (elektrische) fietsers? Boer Evert Diks uit het Gelderse Wilp plaatste in overleg met buurtgenoten zélf een verkeersbord: ‘Landweg, fietsers te gast’. Daar gaat de gemeente Voorst niet in mee, maar er komt wel een andere oplossing.

Deel dit topic

Reacties

+3
Jotke
Opzich is het toch ook zo?

Die wegen zijn in eerste instantie aangelegd voor lamdbouw en bestemmingsverkeer. Niet voor die plezierfietsers die er 2 3 breed overheen slakken of juist met moordend tempo overheen vliegen met hun brommers met de naam "elektrische fiets"...
roscho
Ik begrijp het ongenoegen van de boer. Hij had het bord ook nog eens op eigen grond geplaatst. Maar:
- Het bord heeft geen enkele wettelijke basis
- Borden kunnen slechts geplaatst worden door de wegbeheerder en dat is niet de boer
- Het bord vraagt enkel attentie van fietsers, terwijl auto's en motoren ook hinder voor de landbouw veroorzaken.
- Wat is de betekenis van 'fietsers te gast'? Niet dat ander verkeer voorrang heeft. Want als ik gasten krijg, laat ik ze voorgaan als we naar binnen gaan.

Het wordt tijd dat er door de wegbeheerder iets aan gedaan wordt, desnoods door de weg af te sluiten voor niet-bestemmingsverkeer, evt. op bepaalde tijden (zodat de oudjes er op zondag toch nog kunnen fietsen).
+3
DB780
@roscho auto te gast wegen zijn er al, je mag op het fietspad rijden, mits je niet hindert. Ik denk dat dat zijn bedoeling is, maar dan anders om. Met achter elkaar fietsen ben je er nog niet, sommige groepen zijn zo groot, dat het inhalen te lang duurt en gevaarlijk blijft. Regels gaan mijn inziens hier niet bij helpen. Een campagne ten aanzien van omgaan wel landbouw/werkverkeer mijn inziens wel. Uiteindelijk gaat het niet om je gelijk te halen wie voorrang heeft, maar hoe we het gezamelijk oplossen. En daar is begrip voor nodig.
@DB780 en niet iedereen kan daar begrip voor opbrengen.
+1
Pauls
Ik snap dit best. Op de vroegere landbouwwegen, ala zandpad met gaten zag je zelden een fietser of auto die er niets te zoeken had. Tegenwoordig zijn vele van deze wegen verhard, en nodigen ze uit voor recreatie, of soms als alternatieve weg van file's op naburige wegen, en wil men daar zo hard als mogelijk zich verplaatsen ten koste van iedereen want 'ik heb voorrang' is een algemeen gedachte goed. Ik heb een 20 jaar terug aan de gemeente gevraagd om al deze landbouwwegen terug voor de landbouw te stellen, en daar wou men niet van weten. Het is zelfs zo dat op deze wegen nu de bebouwde kom stopt en ze nog sneller mogen vlammen. Voor mij mogen ze morgen elke landbouwweg de eerste honderd meter herstellen naar 30 a 50 jaar terug, en de rest beton laten, zo zal het aantal fietsers en auto's zich beperken tot de aangelanden. Het is zelfs zo gesteld in ons dorp dat elke landbouwer een routeschema heeft gekregen waar men wel of niet mag rijden met zijn trekker, en de mensen die in deze straten wonen, hebben niets ontvangen met wat de gemeente wil maken van hun straat. Ook vrachtverkeer mag hier geen gebruik van maken (behalve 'plaatselijk verkeer' en controle via camera's), deze mogen wel over de smalle (3m) betonstroken rijden en dat in combinatie met fietsroutenetwerk is dat geheid regelmatig problemen. Ook de "elektroscooter" mannen weten precies niet dat hun ding ook 20 kmh " kan", en niet altijd die 45 moet zijn.
Jotke
Quote Reactie van @Pauls:
Het is zelfs zo dat op deze wegen nu de bebouwde kom stopt en ze nog sneller mogen vlammen.

Daar is een simpele oplossing voor: meer wegversmallingen die breed genoeg zijn voor landbouwverkeer en meer flitspalen.

Op een gewone landweg is 60km de max.

Maar de gemiddelde rijdt er gerust 80. Want er wordt toch niet gecontroleerd.

Bij ons zijn ze nu langs een halve tot hele kilometer weg denk al paar weken bezig met nieuwe stroomkabels leggen. Aan beide kanten van het werkvak aan beide kanten van de weg duidelijke bebording met 30km en wegwerkzaamheden. Ik weet zeker dat het gros veel harder rijdt. Ook als ze aan het werk zijn. Maar men weet dat hier toch niet geflitst wordt.

Int verleden hebben ze jaren geleden wel es met een burgerauto geflitst. Stonden hier voor het huis. Grote kast voorop de auto en vanaf paar honderd meter afstand al zichtbaar, plus 2 agenten in politie uniform erin.

Stuk voor stuk trapten ze ruim optijd op de rem om vervolgens de wagen gepasseerd weer het gas in te trappen. Nu is er al jaren geen snelheidscontrole meer geweest hier.

Nu zitten mensen uit het dorp te zeiken dat ze hier een fietspad willen tussen de twee dorpen. Want zou gevaarlijk zijn voor fietsers...

Ik woon hier al heel men leven, ieder uur van de dag wel es gefietst op deze weg. Nooit onveilig gevoeld. Valt wel op dat velen of met telefoon in de hand of zonder ligt of 3 breed midden op de weg fietsen of een combinatie van alle 3...

Pure geldverspilling die er wat ons betreft nooit gaat komen!
Pauls
@Jotke ik woon net aan de andere kant van de meet, bij ons zijn regeltjes net iets anders dan in NL heb ik al gemerkt, maar zorgt vaak voor nog meer verwarring, EEN Europa noemen ze dat dan. Bij ons moet je de oneven tientallen (30/50/70 /90 (enkel in wallonië) in de gaten houden, bij jullie de even (60/80/100) op alle wegen behalve autostrade en daar ist dan bij jullie weer een gedoe met 100 & 120. Ik rij vaak over de autostrade en merk dat de NL's hier amper boete krijgen want de voet wordt hier vaak op de vloer gedrukt of heel soms zie er ook met 100kmh rijden, ze wisten niet dat ze belgie ingesukkeld waren, alhoewel dat heel simpel is, als de weg van goed naar rotslecht gaat, ben je in belgië.
+1
Jotke
Quote Reactie van @Pauls:
als de weg van goed naar rotslecht gaat, ben je in belgië.

Haha, dan ben je wel blind als je niet ziet dat je België in rijdt. Wegen valt op plekken nog mee maar er zijn meer duidelijke verschillen. Bijv de houten stroompalen en de bouwstijl.

Ja hier zijn de landwegen 60 km, provinciale wegen of 80 of 100. Afhankelijk van of het een autoweg is met op en afritten en verder geen uitritten enz of een die dwars door de dorpen enz loopt bijv.. die laatste zijn binnen de bebouwde kom 50 alsk het goed heb en erbuiten 80. Die andere 100 en deels ook 80.
+2
DB780
@Jotke helpt een tractor sluis niet? Geen oplossing voor elektroscooter, wel voor sluipverkeer
+2
roscho
Quote Reactie van @Jotke:
meer wegversmallingen die breed genoeg zijn voor landbouwverkeer

Als de wegversmalling breed genoeg is voor het breedste landbouwverkeer (>3m) dan zou dat voor mij geen belemmering zijn, hoewel ik een redelijk brede auto rijd. Bovendien jenzen fietsers en brommers er zó doorheen.
Meer controles (flitsers) zou misschien wel een optie zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN