Illustratie van:
17

Massey Ferguson 3065 - Soms versnellings bak problemen

Mijn 3065 heeft soms schakel problemen als de trekker koud is kan ik hem soms niet in de versnelling krijgen na een paar keer trekken aan de pook gaat dit weer weg. Soms schakelt de trekker super mooi en soms helemaal niet hij kraakt dan een beetje etc. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Het is een ab bak
Trekker is van de 2e generatie bouwjaar 93 heeft de hi lo op de pook zitten

Deel dit topic

Reacties

+1
Ik wil volgen. ik heb 2 zaken over AB bak gehoord, ' rustig schakelen' en soms is een gaffel(vork) slecht (of gebroken), maar er is een oplossing voor gemaakt en die moet dan kunnen gemonteerd worden. weet niets verder over deze bakken, maar het is wel een reden geweest waarom ik geen AB bak gekocht heb.
@Pauls met inderdaad rust en kalmte kan je met zo'n AB werken en heel houden.
@Mfjes Kan zijn een gebroken gafel, maar denk eerder versleten synchroonmes ringen.
+1
Maar hoe kan het dat hij soms wel heel gaaf schakeld?
Ook schakeld hij in de hoge speedshift veel beter als in de lage
@Mfjes Koud en warm misschien?
@mklok nee warm koud maakt niet uit zou het dus iets te maken kunnen met de druk van de bak?
Ja dat ligt vooral aan de bak temperatuur, of dat een gevolg is van synchromesringen die niet meer nieuw zijn durf ik niet te zeggen.
A-B (32x32)bak schakelt minder mooi dan een gewone 16x16 bak, heb veel met AB bak trekker gewerkt en nog steeds (trekker van de buurman). En paar keer op 16x16 gereden. De 32x32 is 3 keer los geweest, 1e keer los gelopen bout meende ik , 2e schakel vork afgebroken en zijn deze vervangen door de verbeterde versie. Daarna los geweest omdat de druk in de bak niet goed was(pomp stuk) en de hi-lo vervangen is. Daarna, schakelde wel weer goed maar de AB is wel een probleem bak zoals ze gezegd hebben .
Er is een modificatie geweest, die velen niet de moeite waard vonden, maar wel degelijk voor verbetering zorgde. Te herkennen aan een gele kunststof dop (vaak heeft de verf wel wat losgelaten) op het ventiel van de schakeling A-B
@BouwmanH klopt is bij de buurman zijnde ook gebeurt die modificatie, alleen schakelde hij daarna nog weinig beter, nadat de autotronic spul eruit is geweest en vernieuwd was het opgelost
@BouwmanH waar kan ik die schakeling vinden
@Mfjes Je zegt dat de pook soms vast zit. Welke pook zit dan vast? Is dit de pook van 1-2-3-4 en is dit de eerste keer na het starten van de trekker?
Dit heeft niets met de A-B schakeling of Speedshift te maken.
Dit kan komen door een spanningsval tijdens het starten van de trekker. De spanning naar de Autotronic kan dan onder de 9 - 10Volt zakken, waardoor het geheugen van de computer uitvalt. Als de trekker in de Hoge groep wordt stopgezet (magneetspoel naar de Hoog/Laag is dan bekrachtigd) dan zal door de spanningsval deze naar laag schakelen (magneetspoel niet bekrachtigd)
Maar omdat deze schakeling in de bak mechanisch is beveiligd, blijft de vork in de stand Hoog staan terwijl de magneetspoel deze naar Laag wil schakelen.
Dit veroorzaakt het zwaar gaan van de dwarsbeweging van de versnellingspook. Door met de hand voorzichtig tegen de pook te slaan (in de richting van het schakelen van de Hoog/Laag schakelaar) zal de pook weer loskomen en gaat de vork naar de stand Laag. Hierna kan weer gewoon worden geschakeld.
Je kunt dit klemmen van de pook ook oplossen door de pook eerst in de stand van Hoog/Laag schakelen te plaatsen en dan de trekker te starten.
@KMMF oke ik zal het eens proberen het is inderdaad de 1234 pook
maar toch ga ik ook het probleem bij de koppeling zoeken. want alle versnelling schakelen sinds korte tijd slechter ook de vooruit achteruit. het voelt net of de koppeling niet geheel vrij komt. ook zag ik vettigheid bij de koppelingscilinder dus mischien zit er lucht in het koppelingspedaal?
+1
@Mfjes je kunt ook via het inspectiedeksel vanaf de onderzijde kijken of de cilinder lekt. Als je de rubberbalg aan één zijde los trekt er er komt veel olie uit dan weet je genoeg. Let er wel op dat je er niet midden onder ligt.
@Mfjes Achter de cabinesteun rechtsvoor zit een snelkoppelingetje. Olie warm, trekker 1200 toeren, dopje er af en de nippel indrukken; wil makkelijk met een PH3 schroevendraaier. Wachten tot de lucht weg is en er puur olie komt.
+2
@Mfjes Het is voor mij een poos geleden, maar uit mijn hoofd is dit een niet gemodificeerde bak. Waar het gele lijntje zit, is na modificatie een dop geplaatst. Hierdoor schakelt de AB rustiger en komt er niet zo veel geweld op de schakeling en synchromesh

(klik om te vergroten)

Bak MF3000
+1
@BouwmanH Volgens mij is dit een afbeelding van een trekker na de modificatie. Dit deksel heeft een kleinere zuiger diameter.
De trekkers voor de modificatie hadden een plug met een vierkant, deze heeft al een zeskant plug (na serienummer N265030) De oude had ook een borgboutje om de plug te borgen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3065 en hebben de trefwoorden super , trekker , massey ferguson , ferguson , massey , koppeling , versnelling , bak , bouwjaar , schakelen , koud en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0