Illustratie van:
16

Ford 5000 - Lampje motoroliedruk blijft branden

Dag,
Het lampje van de oliedruk van de motor blijft branden.
Voorheen was er niet aan de hand, ook niet bij lage toeren. Vorige week ging hij tijdens het rijden plots aan en blijft nu aan.
Ik heb de sensor al met een sensor van een andere trekker verwisseld maar dan blijft de lamp evengoed branden.
Zonder sensor spuit de olie er flink uit. Ik kan het gat niet dichthouden.
Ik heb geen drukmeter dus ik heb geen druk kunnen meten.
De kabel van de sensor naar het lampje lijkt in orde en reageert niet op bewegen.

Wat is nu de volgende stap?
Kabeltje bij het lampje doorknippen en een andere kabel leggen?
Drukmeter kopen en op het blok schroeven om te zien hoeveel druk hij geeft?

Alvast bedankt voor de reactie.

Deel dit topic

Reacties

Meten is weten. Ik zou een drukmeter kopen of van iemand lenen, motorschade repareren door slechte smering is altijd duurder dan een drukmeter
+1
Is het niet zo dat de plus aan het lampje zit en dat de massa via de sensor aan de massa zit? Als dan de kabel van het lampje naar de sensor onderweg kortsluiting maakt blijft het lampje branden. Ik zou dus beginnen met een nieuw kabeltje van lamp naar sensor aan te brengen. En het kan ook geen kwaad om het electrisch schema er even op na te slaan en te kijken wat er allemaal nog meer verbonden is met lampje en sensor.
+1
Een spanningzoeker pakken met een lampje er in en aan 1 kant op de plus van de accu verbinden en de andere aansluiting van het proeflampje met de oliedruksensor verbinden.bij stilstand van de motor gaat dan het lampje branden en bij draaiende motor moet hij uit gaan. als het zo werkt is de oliedruk goed en zit de storing dus in de bedrading
Quote:
Ik kan het gat niet dichthouden.

Hoe heb je dat geprobeerd?
@varken
Is een trekker zonder cabine dus ik kan bij de de sleutel en het gat van de sensor.
Ik had alleen niet verrast dat het er gelijk zo hard uit zou spuiten. 🙈
@Ralfie huh
Je hebt de sensor er uit gedraaid, en gestart?
@varken
Bij gebrek aan een drukmeter leek me dat de snelste manier. (Er vanuitgaande dat de pomp te weinig druk levert).
Maar het is geen aanrader….
+1
Volg de raad van 5000fan, dat is het enige juiste begin, heb je genoeg druk dan ga je pas verder, je kan ook verder blijven proberen tot je motor totaal om zeep is want als de druk wegvalt dan moet de motor echt niet lang draaien om krukas en de rest om zeep te helpen.
Ik verdenk je oliedruksensor omdat je gezegd hebt dat je het gat niet kan dichthouden en omdat het lampje toch brandde zal de bedrading wel oké zijn. Je kan dat ook makkelijk testen, neem een lampje, doe 1 draad aan de + accu en de andere aan de oliedruksensor, bij stilstand moet dat dan branden en bij draaiende motor direct uitgaan.
Quote Reactie van @dendeze:
omdat het lampje toch brandde zal de bedrading wel oké zijn.

Ik denk dat het lampje constant stroom krijgt en massa maakt via de oliedruksensor. Als de draad ergens is doorgesleten en daar op het blok massa maakt, zal het lampje ook blijven branden.

@Ralfie Als de draad van de koelwatersensor lang genoeg is, zou je die als test op de oliedruksensor kunnen drukken. Of even die draad verlengen. Nu zal bij te weinig oliedruk het koelwaterlampje branden. Gaat dat uit, dan zat het probleem in de bekabeling.
+2
Als je draadje aan de sensor los koppelt en het lampje blijft branden dan is de draad stuk. Als het lampje uit gaat met losgekoppelde draad (mag nergens tegen komen) is de draad in orde. Dat is snel getest.
+1
@Raf76 precies. Binnen 30 sec getest.
@Raf76
Dit was de gouden tip en zo simpel.
Eerst kabel los. Lampje bleef branden.
Toen zoals geopperd met spanningzoeker met lampje op de sensor en dan gaat het lampje wel uit.
Toppertje.
Nu dus alleen het kabeltje “vervangen” en dan werkt het weer.

Geweldig zo’n forum vol praktische fanatiekelingen.
Bedankt.
+2
@Ralfie Soms is het simpel 😃
Quote Reactie van @Raf76:
Als je draadje aan de sensor los koppelt en het lampje blijft branden dan is de draad stuk

Ik wou dat ik dit had bedacht. Simpele en snelle oplossing.
👍
+1
Ik zou toch even een oliedrukmeter eraan hangen. Lenen van iemand of eentje kopen. Kosten bij HBM 15euro dacht ik inclusief een straal verloopnippels.

Voor 15 euro je eigen gemoedstoestand weer op orde brengen is een koopje.
@yoohan
Die gemoedstoestand was inderdaad wel een dingetje. In mijn gedachte was ik het blok al uit elkaar aan halen.
Maar dat zit nu weer goed.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden trekker , motor , oliedruk , motoroliedruk , lampje , kopen , sensor , ford 5000 , toeren en reageert niet geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0