Hoe Laden van accu kiep aanhangers met auto

Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen. Maar ik heb een kiep aanhanger met elektrische bediening. deze accu van de aanhanger wil ik onder weg gaan laden met een auto. Zijn er mensen die dit ook doen. en hoe hebben Julie dit aan gesloten??

Deel dit topic

Reacties

+1
maikwolsink
Normaal gezien is dit toch al aangesloten via de verlichting stekker?
Case 845 ,
@maikwolsink ik heb een aanhanger gekocht Die niet oplaad zit ook niks op de accu aangesloten
redeagle14
@Case 845 , dan moet het trekkende voertuig goed aangepast worden met de juiste kabels, afzekering en scheiding relais.
+2
R450
Als het goed is heb je een constante + aansluiting in je stekkerdoos die kun je ervoor gebruiken
Case 845 ,
@R450 kan ik die rechtstreeks op de accu zetten. Zonder dat de stekker smelt?
roscho
Quote Reactie van @Case 845 ,:
kan ik die rechtstreeks op de accu zetten

Dat kan, maar als je dan de motor uitzet, trekt de kar de accu van de auto leeg. Er hoort een relais tussen dat het laden onderbreekt, zodra de accuspanning van de auto te laag dreigt te worden.
930triplemaaier
@R450 die constante draad zit er niet altijd in. Normaal gesproken is dat pootje 2 (54G) en zit daar een blauwe draad op.
Je kunt dan met een accuscheider en zekering (!) ertussen een draaid vanaf de accu naar de stekker trekken als deze er niet tussen zit.
basia
@930triplemaaier
Wel minimaal 2,5 kwadraads kabel gebruiken met zweefzekering bij accu ;ook voor massa kabels
+3
930triplemaaier
@basia ja is wel het beste. Of je gaat naar de 13 polige stekker. deze hebben een extra aansluiting voor de massa en hebben een pootje gereserveerd voor constante stroom en een pootje voor contact geschakelde stroom

+2
Stier69
Ik zou het niet doen.Gewoon druppellader als ie stil staat.
cyclonedriver
@Stier69 zo doen wij het ook.
Fast Eddy
Op mijn werk hebben we 3 elektrische kiepkarren. Die worden alle 3 bijgeladen door de bus. Dat werkt goed want ze staan bijna nooit aan de lader. Alleen na de bouwvak en als de aanhanger achter de vrachtwagen zit. Op 24V wordt hij niet bijgeladen.
mdoornekamp
@Fast Eddy
Quote:
bijgeladen door de bus

Dan zit er wel een goede schakeling tussen met een beveiliging dat de accu van je bus zelf niet leeg raakt
+1
Fast Eddy
@mdoornekamp

Wordt via het contact geschakeld. Meestal maken ze ook wel genoeg kilometers om bij te laden.
+1
930triplemaaier
@mdoornekamp even een module ertussen dat de accu op de aanhanger alleen geladen wordt als het voltage boven een bepaalt nivo is. Dan trek je nooit de accu van de bus/auto leeg
lukasbelarus
Gewoon aan de lader hangen af en toe, doe ik al 5 jaar zo en dat werkt altijd. kun vaak zat kiepen. met bijladen moet je het goed (laten) voorzien en kan dan alleen op dat voertuig
roscho
Quote Reactie van @lukasbelarus:
kan dan alleen op dat voertuig

Het kan dan op elke auto met caravanaansluiting. Die heeft nl. 2 constante stroomdraden:
1e. voor licht in de caravan, heeft altijd stroom, ook als contact uit staat
2e. voor gebruik van de koelkast en laden van caravanaccu. Werkt óf via een relais dat het laden uitschakelt als de auto niet op contact staat, óf het laden uitschakelt als de autoaccu te weinig spanning krijgt. Bovendien hoort er een begrenzer op qua laden. Stel dat de kieperaccu helemaal leeg is als je de stekker aansluit, dan jaagt deze niet meteen 60 ampere door dat dunne kabeltje.

Aansluitschema Jaeger-stopcontact: zie de afbeelding, let op aansluiting 10.

(klik om te vergroten)

Aansluiting Jaeger stopcontact
(bron: tralert.com/verlichtingstermen/jaeger-stekkerdoos/)
Kubota
@roscho
Hier een voorbeeld van zo'n laadregelaar / begrenzer:
emergoplus.com/product/…
+1
roscho
@Kubota Precies zoiets bedoel ik. Mooi ding is dit.
Gebruik je verschillende auto's, dan zou je hem op de aanhanger moeten monteren. Bij steeds dezelfde auto zou het ook op de auto kunnen.
+1
dennisbouter
Ik heb een eduard die standaard over de 13 polige stekker laad, met de vw T5 GP nooit problemen gehad, bij de iveco knallen de zekeringen eruit
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
met de vw T5 GP nooit problemen gehad, bij de iveco knallen de zekeringen eruit

Kan het dan zijn dat op de VW een laadbegrenzer zit en op de Iveco niet? Zonder begrenzer zal de aansluiting onmiddellijk de aanhangeraccu vol willen blazen.
dennisbouter
@roscho is het niet logischer dat die op de aanhanger zit? De aanhanger is gewoon standaard , de iveco heeft vermoedelijk dunne aders
bartjuh
@dennisbouter iveco is niet de handigste op dat gebied. Wij hadden eens sluiting ergens in verlichting van de aanhanger... Wou de automaat ook nie meer. Hebben ze onder de zelfde zekering zitten. Dat hebben we toen maar anders laten maken
dennisbouter
@bartjuh dat heb ik ook al gehad
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
logischer dat die op de aanhanger zit

Dat denk ik ook. Heb even nagezocht. Bij caravans wordt dat ook zo gedaan: begrenzer bij de extra accu. Heb je een extra accu in je aanhanger voor licht, mover of kipper, dan hoort de begrenzer ook in de aanhanger te zitten. Kennelijk is die op deze aanhanger niet aanwezig. Of de oorzaak van het doorbranden van de zekeringen bij de Iveco zit ergens anders: ordinaire kortsluiting.
+1
dennisbouter
@roscho vermoeden is gewoon te lichte bedrading 🤷‍♂️
marcel-pek
Hoe zit het eigenlijk bij een vrachtwagen aanhanger die wel is langs de weg staat met licht. hoe wordt zo iets opgeladen? Gwoon door de 15 polige stekker? En hoe sluit je dat aan op de 2 accu's ?
+2
porschestandard
@marcel-pek zitten 2 accu's in serie (24v) in een bakje op de aanhanger/oplegger, wordt gewoon opgeladen via verlichtingsstekker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden accu , auto , bediening , laden en aanhanger geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0