Manchet wentel cilinder Rumpstadt ploeg vervangen

De zuigerstang afdichting van de wentelcilinder van onze Rumpstadt ploeg ligt er uit.

Hoe haal ik de cilinder uit elkaar? Ik zie ook geen las, oid.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Fendt926Driver
Zit er aan de kopsekant geen seegerring in?
Of er zit in de koprand een 2 a 3 cm van het eind een gaatje waar een ring in de rand verdwijnt
+1
hobbyboer
Schroefdop?
ronald73
Of anders misschien zoals bij deze cilinder? Hier moet je door het gaatje peuteren waar de olie de cilinder in gaat om de borgring los te maken.

partscatalog.deere.com/jdrc/sidebyside/…
wilbertkw
@vgpidw kun je ook een paar foto's maken ( uitgezoomd) waar de zuigerstang uit de de cilinder komt? En het liefst eerst met een doek schoon maken want waarschijnlijk heeft de cilinder daar binnendraad
vgpidw
Bedankt voor de reacties

Hier nog een paar extra foto’s.

Wellicht dat de las aan de achterkant van de cilinder toegang geeft tot de plunjer?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
@vgpidw Draai de aansluitplug vd cilinder eruit en kijk dan eens in de cilinder, de kans is groot dat je daar een spanring zit aan de achterkant vd plunjer. Die moet je me een schroevendraaier eraf wippen.
+1
vgpidw
@JD3010 Dit was ‘t!
JD3010
@vgpidw Nu kan je verder dus. 👌
ronald73
@JD3010 Hetzelfde als ik beschreven had? 😉
+1
JD3010
@ronald73 Ja dat weet ik, ik praat je ook maar na. 🫣
donkey63
Keerring eruit wippen en misschien zit daar een vergrendeling? Lijkt logischer dan aan de andere zijde van de zuiger. Niet dat ik de deskundige ben. Suc6.
JD3010
Quote Reactie van @donkey63:
Lijkt logischer dan aan de andere zijde van de zuiger.

Waarom?
donkey63
Als er via de aansluiting van de cilinder druk op komt, zal ik de zuiger toch tegen moeten houden, anders vliegt hij uit de cilinder. Mocht het anders in elkaar zitten kan ik er nog van leren.
JD3010
@donkey63 daarom zit er aan het eind vd plunjer een borgring, die kan je in de cilinder eraf wippen. Het is veel eenvoudiger te maken en dus goedkoper. Erg simpel, maar het werkt.
Als die ring eraf is, kan je de plunjer er helemaal uittrekken zodat je de afdichtingen kan vernieuwen
wilbertkw
@JD3010 het kan ook nog zijn dat er helemaal geen borging in zit. Zie je bij hulphefcilinders ook nog wel. Cilinder kan geen grotere slag maken doordat hij dan tegen de aanslag zit. Die cilinders kun je "zo" uit elkaar trekken als ze niet bevestigd zijn. Nu weet ik niet bij een ploeg hoe dat gaat maar daar maakt hij een slag en komt dan weer terug. Die zal ook geen grotere slag maken omdat dan de ploeg weer terug wentelt
JD3010
@wilbertkw Maar ik neem toch aan dat hij dat al wel geprobeerd heeft.
donkey63
@wilbertkw Dat kan natuurlijk ook. Als de slag beperkt is kan er ook niets gebeuren. Produktie technisch nog eenvoudiger.
donkey63
@JD3010 Begrijp je niet helemaal, maar denk dat we hetzelfde bedoelen. Zie schets. Groef met borgring houd de zuiger tegen net onder de stofkeerring.

(klik om te vergroten)

JD3010
@donkey63 Bij wat ik omschrijf is de plunjer dikker, jouw tekening kan je nog al dubbel werkend gebruiken
T60401
@JD3010 Vindt het raar dat het maar een enkel werkende cilinder is. Hij schuift alleen uit op druk hoe kun je dan een ploeg wentelen.
JD3010
@T60401 Kan een oude ploeg zijn ...
Vroeger hadden trekkers alleen een enkelwerkend ventiel, terug ging die dan met veren. Je moest dan wel een beetje geoefend zijn ermee hoor.
Maar dat ook voor mijn tijd.
donkey63
@JD3010 Kan mij herinneren dat mijn vader op zijn ploeg geen cilinder had alleen een hefboom. NOG langer geleden.
JD3010
@donkey63 Als ik je leeftijd zie, zou ik eerder denken dat je vader ook nog achter een paard gelopen heeft. 🫣
donkey63
@JD3010 In zijn beginjaren wel! Naderhand kwam er een Major met een wentelploeg. Lang leve de vooruitgang.
JD3010
@donkey63 ik denk dat mijn pa begin jaren 70 een Ransomes wentelploeg kreeg. Ik begreep ook nog zo'n ploeg zonder cilinder om te wentelen.
Daarvoor altijd rondgaande ploegen gehad
donkey63
@JD3010 Denk dat er tussen dat paard en de Major ook inderdaad nog met een rondgaande ploeg gewerkt is. Actief geheugen laat me daarover een beetje in de steek. Weet nog wel dat we voor de Major een Dextra hebben gehad.
+1
JD3010
@donkey63 hydrauliek24.nl/Enkelwerkende-plunjer-cilinder-50x…

Dit duidelijk? De 2e afbeelding van de link
+1
donkey63
@JD3010 Klopt wat je schrijft. Dit principe zit ook in mijn frontlader. Aan de "zuigerstang" zit geen zuiger, alleen op het einde van de cilinder zit een "busmoer" die dient als geleiding en afdichting.
JD3010
@donkey63 Soms kan die moer eraf. Bij de hefcilinders van JD zit een grotere kop aan de plunjer, daar kan die moer dan niet overheen. Daarom hebben ze die kop er vast aan en de borging in de cilinder zitten.
2 jaar geleden 4 cilinders ervan los gehaald
donkey63
@JD3010 Kan het nog zo zijn dat in die wentelcilinder onder de keerring een bus zit met een borgring. Heb je dat gepriegel aan de onder zijde niet.
JD3010
@donkey63 Ja dat kan natuurlijk,. Die keerring aan de buitenkant is alleen maar om het vuil buiten te houden
JohnDeere5085
Wat @jd3010 al zegt, kijk in de hydrauliekaansluiting dan zie je op het eind van plunjerstang een borgring zitten die wip je eraf dan kan je plunjer stang eruit en kan je bij de keeringen. is ff gepriegel
JD3010
@JohnDeere5085 Die ring er weer opkrijgen is veel spannender. 🤪
+1
JohnDeere5085
@JD3010 haha, volgens mij toen ik de hefcil van mijn 3050 deed sloeg ik plunjer gewoon tegen t einde en zat ie om plunjer, alleen nog ff in uitsparing duwen daarna
JD3010
@JohnDeere5085 Ja je moet wel zeker zijn dat die dan echt goed zit
fendt2
Heb hier een keer een enkel werkende cilinder open gesneden op het cilindereind. Dat was toen de enige manier. Die kon wel met het stangeind door de kop. Daarna weer gelast.
+1
vgpidw
Toch gewonnen jongens. Bedankt

Mocht iemand het type afdichting herkennen aan de hand van het nummer, dan graag een berichtje

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

T60401
@vgpidw komt in de buurt. mocht je geen juiste maat kunnen vinden. Kun je geen bult aan vallen 4,76 euro kramp.com/shop-nl/nl/…
JD3010
@T60401 Waar is die dan voor? Die vd 1 na laatste foto is een schraapafdichting. Die is anders dan de jouwe.

Als die nog goed is kan die zitten blijven
T60401
@JD3010 Op de foto te zien is die stof keerring ook niet fris meer. Is een moeilijke maatvoering. die van kramp moet wel passen denk. Olie keerring zie ik geen fotos van.
JD3010
@T60401 Het is veel makkelijker als hij zelf de schuifmaat pakt. Er zijn wel bedrijven die bijna alles leveren kunnen, als je de maten maar weet
vgpidw
Die “afstrijker” was dus defect, en heeft de markering “40x48.5x8.5x5” en “PDL” Geen idee hoe strak die maatvoering komt, het voorstel hierboven is net iets te groot

Even verderop zat nog een stangdichting, zie foto. Moet eerlijk bekennen dat de functie van dit deel mijn niet helemaal duidelijk is.

Wat is de functie van dit deel, en waar let ik op bij aanschaf reserve?

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ploeg , rumpstadt , cilinder , vervangen en wentelploeg geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0