Illustratie van:
19

Wifo achterlader - Aansluiten wifo ab achterlader op ford 3000

Gisteren heb ik een achterlader van wifo gekocht voor achter de ford 3000

Ik krijg echter met geen mogelijkheid het topoog op de topstangbevestiging van de hefinrichting bevestigd , wat ik ook probeer.

Ik heb de AB achterlader en deze zou zonder topstang bevestigd moeten worden

Hoor graag of iemand weet hoe te verhelpen

Deel dit topic

Reacties

Normaal staat de achterlader op zijn bok
Trekker er dicht bij en je tilt zo de lader in de topstang bevestiging van de trekker.
Daarna kun je de hefarmen aansluiten.
Let wel op dat de lader niet schaart vanaf de staander want dan kun je je vingers of hand enorm knijpen.
Wij doen altijd een bout boven of onder de bevestiging van de staander dat die maximaal een 40 graden in kan klappen.
@Fendt926Driver bedankt zo had ik het precies gedaan , maar past echt niet , het is net
Of de
Oog van de achterlader te dik is ?
Hier op de foto zie je de verbindings bout bovenin.
En in de gaten eronder zit dan nog een pin extra tegen het scharen.

(klik om te vergroten)

Zoiets heb jij dus ook??
@Fendt926Driver ja precies
Zo

Probeer foto
Te
Plaatsen maar lukte
Me niet

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Nielsmeijer als je die blanke pin eruit haalt dan past het toch in het achterste gat
@Fendt926Driver nee past niet , blanke pin houd de tuimel vast , denk dat de laatste reactie klopt dat de achterlader een cat 2 is , dit verklaart een hoop ,
Hoop dat er tussen
Stukken of verloop stukken te
Krijgen zijn ?
Quote Reactie van @Nielsmeijer:
blanke pin houd de tuimel vast

Kun je als tuimel er niet een tuimel van een fordson monteren wat wel cat 2 is?

Misschien een vraag voor de ford (son) kenners
+2
@Fendt926Driver Die blanke pen zit het tuimelstuk volgens mij mee aan de 'veer', die kun je niet zomaar weglaten. @Nielsmeijer Het is gewoon een cat.2 kogel.
Je kunt een ander oog aanlassen of een andere bevestiging aan de trekker maken, je ziet ook wel soms dat er 2 strippen op de trekhaak gelast worden omdat de topstang bevestiging niet overdreven degelijk is.
@R Bouwmeesters ok bedankt
, helemaal duidelijk nu , ga proberen aan te passen !
+1
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
Die blanke pen zit het tuimelstuk volgens mij mee aan de 'veer', die kun je niet zomaar weglaten

Klopt, die geeft de kracht door aan de veer, is onderdeel van de topstangsensor voor de trekkrachtregeling. Bij een 3000 werkt deze zowel op trekkracht als op drukkracht.
Past hij niet tussen de topstang bevesting of hoe moeten we dit zien? Zit er nog een origineel oog/kogel aan de achterlader? Is de topstang bevesting in aan je trekker nog origineel? Ik heb verschillende gehad maar eigenlijk nog nooit dat hij niet bij een trekker in de topstang bevesting past, het is een universeel systeem en daarom moet het ook op je Ford passen lijkt mij.
Hier zit hij op de goeie manier aangekoppeld, wel aan een andere trekker maar het principe is voor elke trekker gelijk.

(klik om te vergroten)

Achterlader bevestiging
@Procee dankjewel , heb net wat foto’s geplaatst en krijg met geen mogelijkheid erop
+3
Even controleren of het oog van het aankoppelunt aan de Wifo wel genoeg ruimte heeft in het tuimelstuk van de Ford. Het Tuimelstuk van de 3000 is categorie 1, en dan kan het best eens wezen dat de Wifo een cat 2 kogel heeft met een hoge rug om de kogel heen, die tegen de achterkant van het tuimelstuk aankomt en daarom het gat van de kogel aan de Wifo te ver terug blijft waardoor de pen er niet door kan.
@jammermaarhelaas hoi dat
Moet het haast het probleem
Wel zijn denk ik

Zijn daar oplossingen voor ???
+1
@Nielsmeijer

Heb zelf een oude achterlader waar koppelpunt gaan kogel heeft, maar vrij breed en rondom vel dunner is, dat past wel in dit soort tuimelstuk. Maar al met al is het geen aanrader om met dit soort achterlader te werken in het topstang punt. De veer voor de trekkrachtregeling wordt hier namelijk op een manier mee gebruikt waar die nooit voor bedoeld is.

Beter is om zoals @R Bouwmeesters zegt, een punt te maken die vast in het frame voor de trekhaak zit. Als je het maar sterk genoeg maakt, en het net als de trekhaak, laat steunen op de uiteinden van de pennen door het trekhaakframe, dan blijven de trekhaak pennen recht en het frame wat je voor het bovenste punt gaat maken blijft gecentreerd (schuift niet naar links of rechts).
@jammermaarhelaas dank je wel
Voor
Jullie reacties

Ga proberen een en ander
Aan te passen , hoop dat het lukt
Hier zelfde probleem ,dunnere pen gebruiken en ook een eenvoudige zelfgemaakte 4 potige stellage halverwege onder het frame zodat je in je eentje kan aankoppelen op juiste hoogte.En of zoeken naar een klein extra vangmuiltje bij de onderdelenhandelaren op oldtimer beurzen deze zomer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Wifo achterlader en hebben de trefwoorden ford , hefinrichting , achterlader , aansluiten , topstang en wifo achterlader geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0