Same Saturno 80 - Dichtingen vervangen 4WD en aftakas.
Een tijdje geleden heb ik Same Saturno 80 synchro aangeschaft en ben ik begonnen aan de problemen aan te pakken.(restauratie) Bij het nakijken van de versnellingsbak olie en hefinrichting merkte ik dat deze allebei onder het minimum niveau waren. Zijn deze 2 met elkaar ergens verbonden? Hierbij merkte ik dat er een lek is aan de overbrenging van de 4x4 aandrijving. Ook de dichting achter de circlip van de aftakas zweet. Alvorens alle olie te vernieuwen had ik deze problemen graag eerst aangepakt. als ik in de onderdelen catalogus kijk zie ik dat voor het 4wd systeem er enkel een oliekeering zit, maar bij de aftakas merk ik dat er voor de oliekeering nog een "bus " zit. Kan iemand mij zeggen hoe ik beide dichtingen het best vervang?
Deel dit topic
Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Same Saturno 80 en hebben de trefwoorden aftakas , hefinrichting , versnellingsbak , aandrijving , onderdelen , vervangen , oliekeering , versnellingsbak olie , overbrenging en Restauratie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Of de versnellingsbak en de hefinrichting met elkaar verbonden zijn; Nee, wel de versnellingsbak en de achterbrug deze zijn wel met elkaar verbonden. Ongeveer waar de stoel zit, zit een overgang in de vorm van een buisje. De hefinrichting is een op zich zelf los staand systeem. Die kun je van de achterbrug los halen. Let wel op dat hij recht omhoog gaat gezien er stelpennen inzitten.
Zodra je de deksels van de versnellingsbak verwijderd en de hefinrichting verwijderd zie je het totale plaatje. Als ik mij niet vergis loopt is de aftakasstang gemakkelijk los te koppelen door achteraan te beginnen met het loshalen van de bus. En met een beetje geluk kun je in de achterste stuk van de versnellingsbak de aftakas loskoppelen. Let wel op doe dit met gevoel.
Heel veel success! Misschien hebben anderen nog andere ervaringen/kennis
Doe dat trekken met beleid, de as zelf moet blijven zitten, dus korte trekjes geven zodat die stalen bus naar buiten komt. Dat wel nog makkelijker als je even het ene deel van een tussenas op de stomp doet. Kun je wat meer kracht zetten.