Illustratie van:
24

John Deere 2250 - Zekeringhouder word warm

Moi!

Ik heb een John Deere 2250 waar de zekering houder van warm word als ik de verlichting aanzet? Als ik ze te lang aan zet smelt het plastic om zekering nr 4 helemaal weg. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt

Groet Tim Schipper

Deel dit topic

Reacties

Probleem met de massa. dan krijg je te veel weerstand en word alles te warm.
@pitman
Slechte elektrische verbindingen hoeft niet direct de massa te zijn. Probleem kan zijn dat de schuifstekkertjes hun kracht verliezen waardoor er overgangsweerstand ontstaat daardoor ontstaat warmte waardoor de de veerkracht nog meer afneemt enz. totdat de lampen helemaal uitgaan
Quote Reactie van @Klein Rot:
Probleem kan zijn dat de schuifstekkertjes hun kracht verliezen

Ook de oude porseleinen zekeringen willen wel es slecht contact hebben.
Beide gevallen contacten goed schoonmaken of vervangen.
Hoeveel Watt aan verlichting zit erop aangesloten ? Als oplossing zou je ze met een relais kunnen aansluiten, dan gaat er alleen nog een schakelstroompje door de zekering.
Quote Reactie van @Derkmax:
met een relais kunnen aansluiten

Dat kan natuurlijk, maar zo'n relais moet je absoluut ook zekeren, eventueel met een zwevende zekering.
@roscho Jazeker, maar dan kun je 't meteen goed aanpakken met nieuwe bedrading en zekeringhouder.
Misschien eerst de vraag, wat is het Amperage van zekering nr4 en wat zit hier op?
Laten we bij het begin beginnen. Gaat het hier om een MC1 of een SG2 cabine?
Dan zit er een slecht contact in of overgangs weerstand. Dat zorgt voor warmteontwikkeling.
Kan de aansluiting van de zekering( klemkracht van de stekker)zijn of de draad aansluiting.
De warmte ontstaat wanneer veel stroom door een nauwe doorgang moet. Dus twee mogelijkheden:
-1. De doorgang wordt begrensd doordat er een belemmering is in de stroomtoevoer, bijv. corrosie op de contactjes of een iets te lichte zekering (zou hij veel te licht zijn, zou hij doorbranden). Omdat bekabeling en zekeringen op elkaar zijn afgestemd, moet je steeds een voorgeschreven zekering monteren en nooit een zwaardere.
- 2. Er zijn extra stroomgebruikers (werklampen, zwaailicht, .... ) gemonteerd die gevoed worden door zekering 4. Je kunt die stroomgebruikers apart aansturen met een dikke, afgezekerde draad vanaf de accu (of startmotor, daar loopt een dikke draad rechtstreeks vanaf de accu). Vanaf het schakelaartje waarmee je ze bedient, komt er dan alleen een stuurstroompje naar het relais.
Een andere mogelijkheid is om het vermogen van die extra stroomgebruikers te verminderen: monteer bijv. ledlampen i.p.v. standaardlampen. Ook in de oude standaardfittingen passen vaak ledlampen. Koop je die via AliExpress, dan kosten ze ook nog bijna niks. Bestel dan wel de dubbele hoeveelheid, er zit wel eens een verkeerde tussen. Bijv. voor H1 lampjes: nl.aliexpress.com/item/1005006174274843.html/…
Kijk maar uit dat hij niet in de brand vliegt. Onze jd 2250 had destijds ook de vlammen uit de cabine. Begon ook bij zekeringhouder vermoedelijk.
Dat heb ik bij beide trekkers ook gehad
4240s met sg2 cabine nieuwe zekeringkast ingezet en klaar

2030 met sekura cabine al zo veel geprobeerd om die paar tientjes te besparen maar komt ook nieuwe in
Contact punten zekeringhouder opgeschuurd zwaardere zekeringen
Alleen nog misschien de klemmetjes vernieuwen zou ik kunnen doen maar ik mag misschien wel blij zijn dat die nooit is afgebrand

Of het heeft met de manier te maken waarop de bovenste zekeringhouder met de schuifvoetjes aan elkaar geklonken zijn te maken denk ik
Of omdat er olie bij is gekomen de 4240s dan 2030 kan niet namelijk

Maar vindt het onderhand wel john deere eigen heb ze trouwens ook al eens helemaal schoongemaakt helpt ook niet

Mijn advies lekker nieuwe erin bouwen
Quote Reactie van @gerjan bosie:
Contact punten zekeringhouder opgeschuurd zwaardere zekeringen

Zwaardere zekeringen is niet verstandig, mogelijk is de bedrading daar niet op berekend. Sluit dan voor extra, zware stroomverbruikers een extra draad aan vanaf de plus van de accu (of de startmotor, daar zit een dikke stroomdraad vanaf de accu). Plaats dan meteen een extra zwevende zekering.

Om tegen brand te beveiligen kun je ook nog een massaslot aansluiten. Dat plaats je bij de accu in de massadraad. Met het slot kun je de hele trekker stroomloos maken. Plaats het slot wel zo dat je er meteen voor het starten bij kunt.
Je hebt wel gelijk
Mijn 2030 is standaard 8amp heb er nu tot alles geprobeerd maar elke keer smelten ze weg dan echt het plastic niet het ijzer gedeelte vervangen van de zekeringkast zelf helpt bij de 4240 en zijn zelfde zekeringhouders

Maar ik zat te denken ik doe er nu een zweefzekeringen tussen gebeurt hetzelfde is mijn zekeringhouder goed heb ik dan geen problemen moet de zekeringhouder/kast vervangen worden is zo.n 50 dacht ik maar dan is het ook af

Alles is bij mij als orgineel geïnstalleerd
@gerjan bosie 50 euro valt nog mee... Kan die niet voor affikken. En led plaatsen ja. = win win
Ik zag laatst ergens... meende op Facebook... iemand die had de zekering houder na gemaakt. En de helft van de prijs van jd
+2
.

(klik om te vergroten)

Allemaal bedankt voor de reacties,

Het gaat om een sg2 cabine. Ik heb er al een nieuwe zekering houder in gezet maar ook dat hielp niet. Zekering nr 4 moet een 10 ampere zekering zijn en die zit er ook in. Extra verlichting zit er niet op. Alles nog origineel.
+1
@JD Steyr
Zal het zelf toch met een relais gaan schakelen. 1 relais, 1 zekeringhouder, paar meter 2.5mm2 draad een paar kabelschoentjes. 20 Euro en een uurtje werk. Haalt de warmte uit jouw zekeringhouder.
+1
@JD Steyr Als alles zoals jij zegt nog origineel is en niks op zekering 4 extra is aan gesloten zou je het volgens het overzicht bij je dimlicht moeten zoeken.

(klik om te vergroten)

Zekeringen overzicht
+1
@JD Steyr brand zekering 4 ook door als je de verlichting aan zet zonder bolletjes in de koplampen? Zo ja dan maakt het veertje/ clipsje die je bolletje vast houd waarschijnlijk sluiting.
.

(klik om te vergroten)

+1
@JohanvS Ach, ik heb er in bijna 40jaar nog maar 1 kapot gehad. Maar ook wel een beetje mijn eigen schuld
.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2250 en hebben de trefwoorden john deere , warm , zekering , verlichting , dashboard en sg 2 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0