Techneut bouwt eigen gps-systeem op een Deutz-Fahr - Trekker

Techneut Niels van Vilsteren zocht alle componenten bij elkaar en bouwde zelf een gps-systeem op een Deutz-Fahr. En dit is het resultaat.

Deel dit topic

Reacties

+7
InsaneNL
Mooie grappenmaker, beetje doen alsof agopengps zijn uitvinding is.
+1
MaxxuM4ever
Nou @Valtra man, binnenkort je eigen artikel . We zien hem wel verschijnen.
+7
Valtra man
@MaxxuM4ever haha, als ik een ander kan helpen met het configureren, dan graag. Maar geld hoef ik er niet voor. De baseline van de opensoftware is: “farmers helping farmers”
Er zijn er al een paar op de markt die het gratis werk van anderen commercialiseren, ik denk dat er zelfs eentje op dit forum zit, ik vind dat eerlijk gezegd profiteren. Als je de kennis hebt om gratis software om te zetten tot een werkend systeem, deel die dan is mijn boodschap.
Henkkouters
@Valtra man zolang je maar eerlijk bent dat je Ag open gebruikt is dat toch geen probleem. De componenten zijn toch niet gratis en de tijd om te installeren ook niet als een boer dat zelf niet kan/wil
+1
Valtra man
@Henkkouters als de prijs daarop afgestemd is, is dat prima. Maar ik heb al webshops gezien waar er meer dan component & werkuur werd gerekend. Projectprijs zeg maar… dat stoot me wat tegen de borst
walker1
Als hij zijn eigen satellieten had gebouwd en gelanceerd, had ik het pas echt knap gevonden. Maar ik begrijp dat hij gebruik maakt van gratis bestaande software en de hardware zoals het scherm komt gewoon uit de winkel. Het zal ongetwijfeld iets meer werk geweest zijn dan alleen de boel aansluiten en afstellen, maar om dan meteen te roepen dat je een geheel eigen systeem gebouwd hebt is wel overdreven.
+1
Henkkouters
Het is gewoon ag open

Is samen met iemand van ons afgesteld en storing gezocht omdat daar zelf niet uit kwam dus er is weinig zelf aan bedacht. Overigens zijn de componenten ook door iemand geleverd en niks zelf gemaakt
+1
jan4072
Als ik de eerste regels lees dan was de vraag waarom moet gps op landbouwWerktuigen zo duur zijn. En hij heeft bewezen dat dat helemaal niet nodig is. Ik ken enkelen die hem al voor gegaan zijn dus is ook dit niet echt nieuws maar dat ligt dan niet aan Niels maar hoe de schrijver het brengt. In ieder geval is wel duidelijk dat iedereen die een duur GPS systeem heeft gekocht zich genaaid mag voelen.
+2
bart99
@jan4072 Die laatste uitspraak is nogal een beetje kort door de bocht.
+1
Valtra man
@jan4072 dat is inderdaad wat kort door de bocht. Ik werk met Agopen en je moet ook accepteren dat het systeem niet feilloos is. Bij momenten moet je echt meedenken met het systeem. Zo zal traag rijden met grondbewerking andere instelling vergen dan snel rijden met kalkstrooier bvb. Dat heb je met de fabrieksystemen niet.
Henkkouters
@Valtra man als je Ag open goed afstelt hoeft dat ook niet met de goede instellingen
Valtra man
@Henkkouters en dan heb je nog de heading die bij het shuttelen nu en dan eens de mist in gaat. Rij je plots achteruit denkt het systeem dan ☺️ heeft me ff wat tijd gekost voor ik door had dat je door op het trekkertje te duwen, je de heading terug kon resetten.
Henkkouters
@Valtra man met systemen van AG leader werd ook bij plant snel heden gebruik gemaakt van slowprofile. Profielen omdat er dan anders naar de fix point afstand gekeken word
Valtra man
@Henkkouters het is die look ahead wat ik bedoel met instellingen onder andere. Agopengps is op dat vlak meer iets voor techneuten die er zich echt in willen vastbijten. Een typisch product gemaakt door een techneut met een ton aan instelmogelijkheden. Maar de gewone gebruiker raakt er wel wat verloren in.
Valtra man
@Henkkouters wat ik bedoel is: tis een fantastisch product, de software komt gratis. Maar er zijn ook dingen waar je rekening moet mee houden die niet altijd top zijn.
Rij jij zelf ook met AOG?
+1
Henkkouters
@Valtra man wij hebben zelf 5 trekkers rijden met ag open , 1 Hakselaar

Bij klanten inmiddels 20 trekkers en 2 combines

Monteren de sets kant en klaar en hebben een webshop waar je zelf kan en klaar set kan bestellen en ondersteuning

De problemen die je beschrijft met de heading is wel een probleem wat voorkwam in versie 5.6. Dat is opgelost in de nieuwe versie 5.7.3.1 en als je 6.2 gebruikt helemaal
Valtra man
@Henkkouters de versies lopen nogal snel op. Ik hou het bij de originele firmware waar mijn pcb mee geconfigureerd kwam, ik ken het euvel ondertussen en kan ermee overweg. Weet eigenlijk niet of 6.2 hier zomaar opgaat..
Werk jij met pure pursuit of Stanley?
+1
Henkkouters
@Valtra man dat klopt. Ligt erin wat voor pcb je gebruikt etc , Stanley gebruiken we enkel voor hakselaars en combines. Pure pursuit is voor trekkers en kun je ze fijnloos mee afregelen
Valtra man
@Henkkouters ok doe ik dat toch al goed 🙂. Beetje afhankelijk wat ik net doe opt veld pendelde hij nogal van links naar rechts op de nieuwe Valtra. Beetje onrustig stuur ook. Dit voorjaar de P gain maar eens wat minder zetten. Merk jij ook verschil tussen instellingen op verschillende trekkers?
Henkkouters
@Valtra man ja zit wel iets verschil in wij gebruiken wel veel zelfde ventielen etc. Kwa ventiel instellingen is vaak wel gelijk , Je moet ook je atenne hoogte op 0 zetten dat scheelt ook enorm En even kijken hoe je IMU reageert. Look ahead niet te hoog etc
Valtra man
@Henkkouters ok, ja hier elektrische motor. Valtra 8950 had een zwaar stuur, de T214 draai je met de pink. Antenne hoogte op 0, dat is nieuw voor mij? Voor zover ik weet geef je toch de werkelijke hoogte in,neen?
+1
Henkkouters
@Valtra man nee vaak niet omdat de gps te traag is om te corrigeren wij zetten 8/10 op 0
InsaneNL
@Henkkouters nou kan ik me voorstellen dat ondergrond daar nog iets invloed op heeft. Als je altijd op vlakke grond zit in de polder of de helft van de tijd schuin hangt in limburg
Henkkouters
@InsaneNL dat klopt maar uit ervaring is op 0 zetten wel het beste zeker met een goed geveerde cabine

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker en deutz-fahr geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
2.184
TREFWOORDEN