Vetpatronen ergernis
Hebben jullie ook die ergernis met vetpatronen wisselen ? Altijd die dopjes die vast zitten en als ze los schieten zit het vet tot aan je navel . Mn pa kreeg pas een folder van kroon olie . Deze patronen schroef je in de bijpassende vetspuit die aan de achterkant open is en door het pompen ontstaat er vacuum in het patroon en trek deze de zuiger die in het patroon zit mee naar voren . Net als in een kitspuit .
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar niets geen last van losschieten ofzo, gaat mooi soepel.
maar een goede vetspuit scheelt ook een bult.
Vetpot van 60 liter op lucht is ook mooi, alleen int land moeilijk even te gebruiken
En verwisselen van pot is enorm gesmeer...
Tip: koop em niet!
Hij is dan wel handig maar een vetpatroon kost dik 6 tot 8 euro per stuk en een andere leverancier als Kroon heb ik nog niet gevonden.
Er is wel een ander universeel systeem, die heeft veel goedkopere patronen maar dat is niet uitwisselbaar met Kroon. Dus pas op!
Idd, net zoals Jehan zegt, gewoon een vetnippel op de ontluchting van de vetspuit maken en dan met een pneumatische pomp vullen. Werkt ideaal en is goedkoper als de goedkoopste vetpatronen.
alleen wil dat niet als je collega hebt die alles, maar ook alles wat ie gebruikt onder olie en vet smeert... :|
Maar ff een aftakas doorsmeren is ie ideaal
Wij smeren de meeste dingen ook pneumatisch door, met universeel vet 50 kg en 50 kg HD2 vet voor de kraan ed. (glijlagers)
En jah Romke, dan smeer je ook niet geregeld
Als hier opraapwagen meerdere dagen achter elkaar draaid, dan pak ik elke dag even vetspuit erbij, hark en schudder ook geregeld.
Man, bij 1x de opraapwagen heb ik al bijna een patroon op, bij twee opraapwagens al helemaal
bij ons mogen de trekkers blij zijn als ze om de 250 uur wat vet krijgen
om de 50 uur lijkt mij wat overdreven
Eens per snede de gehele wagen, dus tandem/klep/knikdissel.
Valt best meej hoor, als invoer goed staat ben ik bij de Strautmann met 5 minutjes klaar
Staat ie niet goed ben ik minuut langer bezig
bijna overal zit wel een vet nippel aan en als we iets egt weg zetten dan smeren we het door maar wat veel beweegt doen we regel matig
Ow, jullie hebt iets andere mengwagen als ons
Onze 1x in 2 week ongv.
maar geen laadsysteem he
Weinig scharnierpunten, geen mes
Op zuidlaren stond jaren terug altijd zo'n man met dat dure blauwe vet 14 of 17 euro (of was het gulden ) /patroon,met zo'n testbankje,was dat nu wat of een mooi verkooppraatje?
Nu we het toch over doorsmeren hebben,sprak er laatst één die bij een groot groenonderhoud bedrijf werkt,die wilde beweren dat je aftakassen nooit moest smeren,maar owee als je 1 maal begon moest je blijven smeren!
Aftakassen die nooit werden gesmeert gingen het langst mee (b.v. strobbenfrees)!! ik vond het een vreemd verhaal wat dunkt jullie?
of iets minder
en het je kunt um der zo in draaien veel makkelijker dan dat geduw en gesmeer
het vet is knalgroen en geleid beter met ijzer en het blijfd niet aan je handden plakken
hebben hier het vet in een handpompemmer zitten die je in de vetspuit pompt, dat werkt opzich wel ideaal, dat op lucht smeren vin ik niet werken, hebben thuis een duur pneumatische vetspuit liggen ma je hebt geen idee wat je erin drukt!, je zult de keerringen eruit blazen!, doe mij maar een (GOEIE kroon) 1hands vetspuit!
beter kan haast niet
en wij krijgen zelfs nog korting want die verkoper kent mijn pa van vroeger in de klas enzo.
Goeie tip, onze dealer verkoopt ook producten van kroon. Ik zal er is naar vragen.
Hebben wij ook vetspuit metr de hand vullen...
alleen is dat blauwe vet zoo stijf dat ik het er maar inlepel... het enige waar vet op zit zijn moin klauwen en de vetspuit..
en met een bus vet scheelt al vaak de helft aan vetpatronen...
nou ja alles heeft z'n voor en na
Hebben gewoon goede vetspuit, patronen die makkelijk in gaan, stukje doek erbij en je smeert niet...
Heb er zeker geen hekel aan!
En bij geregeld smeren heb je ook geen nippels die niet willen ofzo..
Smeren doet het hier ook niet, sinds we van die vrouwtjes nippels zegmaar met 4 tandjes hebben, ipv 3, die waren waardeloos, ging meer vet langs als dat erin kwam.
Is je levensduur gelijk gehalveerd.
Zoveel werk is het immers niet, maak er gewoonte van, machine waarmee je elke dag werkt, gewoon aan begin of einde van dag even rondlopen met vetspuit.
Of zoals hier na elke snede inkuilen, en onder tijd aan begin van dag een x.
De 260 heeft voor bijna gehele invoer alles op 2 centrale plekken zitten, ideaal!
Tandemstel van tank ook, alleen zijn dat weer kut slangen, minste of geringste knappen ze los.
Heb daarom ook gewone nippels erin gedraaid, dan weet ik zeker dat vet op goede plek komt.
dan doe je de nieuwe patroon er in en dan trek je dat ding weer naar achter en druk je hem het laatste stukje door.
ik heb er geen moeite mee zolang ik de vetpatronen goed droog bewaar.
het wordt pas lastig als de patronen ingedeukt zijn.
ach het is net wat je gewent bent net als de hoeveelheid dat je smeert.
de ene wil het eruit zien komen en ik smeer net genoeg maar wel vaker.
wij hebben ze nu voor t algemene werk van Total en de kranen smeren we met Interflon. Brandduur maar wel geweldig spul!
Ben ik mee eens maar helaas heb ik op mn kraantje net 6 nippels van de 58 waar ik dan net niet bij kan. Helaas
De uitdaging zit bij de machines waar ik op zit van anderen. Daar zitten die ##% spuiten op.
Hoe verhelp ik dat loos pompen. Helaas heb ik daar een abonoment op.
Ik denk dat zo'n vetspuit op lucht nu in beeld komt.
is goed en betaalbaar vet in schroefpatronen en de patronen kun je zelf met een pomp weer bijvullen als ze leeg zijn. wij gebruiken het in combinatie met een vetspuit met vetnippelklem: technischeprodukten.nl/vetnippelklem-mondstuk-klem… , een mondstuk die vastklemt op de vetnippel zodat je niet knoeit met vet en de slang ook niet vast hoeft te houden.
Ik ben op zoek naar een vetspuit voor de paardentrailer en Kubota minitrekker.
Het gaat dan uiteraard om gebruik voor af en toe dus kan gewoon met de hand (geen accu ).
Ik zie dan van die schaarmodellen maar ook met een pistoolgreep.
Zo'n pistoolgreep lijkt mij makkelijker omdat je dan een hand vrij hebt, is dat ook zo in de praktijk?
Dan zie ik ze van ca €20 tot € 75. Loont het om een duurdere te kopen? Dus een van een bekend merk)
Dan zie ik ook van Kroon dat hun weer een eigen systeem hebben (Q lube). Is dat beter of werkt een model met universele patronen net zo goed?
6 maand geleden een nieuwe gekocht gehad, na 1x gebruik valt de kop al van de nippels en spuit het vet overal behalve in de nippel. Was een 40€ maar grote rommel, ook al zei men dat ze die ook gebruikte in de LMB.
Ik heb nu een Lock&Lube kop met dus een enkele hand vetpomp, werkt perfect en helemaal geen vetverlies meer, geen gerommel. Kun je zelfs vetnippels die al jaren niet meer gesmeerd zijn, terug opnieuw mee openkrijgen.Toevallig ontdekt met het youtube kanaal TTWT (Tractor Time With Tim)
Ik heb die schroefpatronen ook al van andere leveranviers gezien maar zijn bij de meeste wel duurder dan de normale patronen.
Op mijn huidige werk vullen wij m met een vetnippel uit een 200l vat maar ik vind het persoonlijk net niks het duurt langer om hem te vullen en de meeste pompen hem veel te vol waardoor het vet er langs alle kanten uitkomt.
En er is een adapter om de lube shuttle /kroon patronen mee op te zetten:
oliehandel.nl/product/…
commercial-components.uk/ekmps/shops/…
expondo.nl/msw-pneumatische-vetpomp-12-liter-mobie…
Of allemaal goedkope rommel ?