32

Waarom 540 toeren en geen 500 ???

Ik zat van ochtend in de fendt 307 lsa en vroeg me af waarom geen 500 toeren.... want eerst 1000 toen 750 en daarna 540 en geen 500... want dan zit er toch telkens 250 toeren tussen of niet....?

Deel dit topic

Reacties

Waarom zit je op een stoel en niet op de tafel?
Dat is vermoedelijk een bepaalde norm die toen der tijd opgelegd geweest zal zijn... Ofwel omdat de meeste versnellingsbakken bij een bepaald toerental deze (max) toerental haalden.
Waarschijnlijk is dat aan het begin berekend en een mooie snelheid voor diverse werkzaamheden .. En later als vaste snelheid van de aftakas vastgezet.
Omdat een stoel fijner zit
Ik stel gewoon een vraag en dan krijg zo''n opmekring van hekmancase
Wil ie er misschien mee zeggen dat het een "domme" vraag is, mar ik vind het niet, want ik heb er zelf nog nooit bij stil gestaan waarom ze nu 540 genomen hebben, en ik wil het best ook wel eens weten waarom!
Is t geen 540E ?
Das 750
Dat is geen opmerking maar een vraag, die zojuist goed is beantwoord door jeroen

hoo nu is je reactie veranderd..
E staat voo eco he turnemeloose, verbruikt ie minder
Ligt er wel aan wat voor stoel je hebt...
Bij fendt was het altijd 750, nu is het 540E.
Geloof dat een motor niet evenveel toeren maakt bij 1000 en 540aftakastoeren. Zal vroeger wel mooi zijn uitgekomen met overbreningen/vertragingen bij machines ofzo, zou het niet weten.
Ja dat snap ik, De 750 rpm aftakas wordt gebruikt om een machine op 540 toeren aan te drijven bij een lager motortoerental. Oftewel 540E
Je heb togh ook 1000E(co) en dat s dan togh 1450??
Ja precies JD4live
Hekmancase daar ga ik verder niet meer op in 😉 beetje kinderachtige he....? 😛
1000E zit niet op veel trekkers. Was wel makkelijk geweest, hadden altijd een schudder op 1000toeren, altijd lomp toerenmaken met 80 of 120pk, hebben nu gelukkig een op 400. kan de trekker mooi rustig lopen.
Mischien heeft het iets te maken met de tandwielen zo dat deze elkaar steeds op een adere plek raken (de elke keer verschilende tanden met elkaar in aan raking staan) zodat deze niet op elkaar inslijten?
Zat vroeger misschien geen overbrenging tussen de moter en de aftakas? Dus gewoon 1 tandwiel en knallen maar?
500 serie van fendt heeft 1000 E of 1400 toeren
Case cs van me ouwe stage had t ook 1400 toeren.. tank was zo weer vol en trekker net zo rustig lopen..
Voglens mij heeft het iets te maken met rechtstreeks van de motor af, omdat er vroeger alleen maar 1 keuze was, bij 2200 motortoeren 540 aftakastoeren= tandwiel 4x kleiner?
4x 540 = 2160
De meeste apparaten die een aftakas nodig hebben draaien op 540 rpm. Sinds enkele jaren zijn trekkers ook te verkrijgen met een 750 en/of 1000 rpm uitvoering. Dit toerental wordt gemeten bij een motortoerental van 2000 rpm.

Dit zegt wikipedia er over 😃.
Er zal vast wel een reden voor zijn..onze trekkers hebben 540/540E/1000/1000E (zoals het hoort) ik vind dat gewoon een onderdeel moet zijn van tier3, trekkers die dat niet hebben mogen niet in de eu verkocht worden, klaar! een trekker kan wel schoon (zuinig) zijn, maar als ie dan onnodig volgas moet lopen..
Huub aan de drank gezeten? Dan vind ik ook dat alle trekkers een versnellingsbak moet hebben die bij de kruissnelheid terug valt in 1300 toeren 😄 Wat jij wilt is te hoog gegrepen 😉
Omdat vroeger dat een mooie snelheid was voor alle machines. later kwam daar 1000 bij en dan draait ie veel sneller als de tractor nog stationair loopt. en nog weer later kwam er een eco versie van 540 bij. Die is dus eigenlijk de 750 of 640 (jha, die bestaat ook nog)
Wat een vraag man daar zie je aan hoeveel pk hij heeft een 500 bestaat ook maar wel gta
Sorry foutje
Ik rij ook op een 307lsa maar dat is me nooit opgevallen want de boer waar ik kom heeft een deutz4506 fendt 104 en 105 fendt 307 310 lsa en een 308ls
Gewoon een genomineerd aftakas toerental dat een tijd terug is afgesproken met alle trekker fabrikanten. 540 en 1000 zijn genomineerde aftakas toerentallen. 750 niet dat is alleen voor brandstofbesparing. want er zijn ook geen werktuigen die volgens de fabrikant aangedreven moeten worden met 750.
Dat had vroeger allemaal te maken met Engelse/Amerikaanse maat eenheden tegen over Europeese maateenheden.Daarnaast toerental stationere en scheepsmotoren die b.v. een generator aandreven 540 engelse toeren rpm betekende 220 volt in Europa.Een poelie aandrijving op een trekker wat vroeger meer voorkwam (dus niet met aftakas) had een toerental van toerenmotor en grote poelie is omwenteling machine.
Wanneer er nu E achterstaat betekend dat nu met Europese DIN norm word aangeven. Dit komt nu veel voor bij vario`s waarbij het toerental electronisch bestuurd wordt.
Die ingieneurs moeten ook werk hebben

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
5