Load sensing

Beste tractor fan gebruikers,

Weet iemand over er Load Sensing op een Fendt 615 e lsa kan?

Groet

Deel dit topic

Reacties

ford8630power
Zit er niet op.
RobDeutz104
Nee het zit er niet op, maar is er wel op te maken
valmet6400power
Alles valt pas te maken!
deeremeneer
Ben heel benieuwd hoe jullie er load sensing op willen bouwen.
RobDeutz104
Met een ventiel
lucas712
Met een ventiel??? bij mijn weten moet je dan een ls pomp hebben en denk niet dat die op een 615 zit
deeremeneer
@RobDeutz104 Hoe met een ventiel? Er zit geen load sensing op zeggen jullie.
Mielmonteur
Wat is load sensing? Zie het vaak staan maar weet niet wat het is
SJB533
LS begint al met de pomp. Vermoed dat ik redelijk in de richting zit met een uitspraak als: ga nie passen nie. (Oliepomp zit aan de motor, neem ik aan?)
RobDeutz104
Voor ls heb je geen LS pomp nodig, als je een machine hebt, die gestuurd moet worden met LS, kan je van een bestaande trekker het systeem aanpassen zodat je een LS aansluiting krijgt
lucas712
Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen zo snel maar de pomp geeft dan alleen olie als je het vraagt. hierdoor heb je veel minder warmte ontwikkeling en ook dus brandstof besparing omdat je niet onnodig olie rondpompt
lucas712
@RobDeutz104

leg uit want dit snap ik niet??
RobDeutz104
Dan maak je er een ventiel op, die je gewoon aansluit aan je normale regelventiel, en die pompt daar daan gewoon de olie door rond, en dan als de machine olie nodig heeft, dan door het drukverschil gaat het ventiel open, en gaat er olie naar de machine
deeremeneer
@RobDeutz104 Als je trekker geen ls heeft kun je dus nooit een machine ls aansluiten. Je kunt de machine aanpassen dat een oud hydrauliek systeem werkt.
lucas712
O op die manier nooit van gehoord maar zou kunnen
RobDeutz104
@deeremeneer

Klopt, maar je kan de bestaande hydrauliek wel aanpassen van de trekker, maar dan hoeft er geen andere pomp op
deeremeneer
@RobDeutz104 Maar dan werkt het niet volgens het ls principe. Ls werkt alleen met een ls systeem.
RobDeutz104
@deeremeneer

Waarom zou het niet werken? er gaat dan toch alleen olie naar de machine als de machine het nodig heeft
ford8630power
Rob probeert te vertellen dat hij het gewoon wil laten werken op de pomp door een regelventiel constant te laten pompen. Kan, maar dan is het geen loadsensing meer 😉
deeremeneer
@RobDeutz104 Ja maar niet per liter. Het is alles of niks.
RobDeutz104
@deeremeneer

Waarom niet? dat regelt dat ventiel
janhenk
@ford8630power

heeft jou'n mxu dat ook??
deeremeneer
@ford8630power Dat bedoel ik load sensing betekent olie op afroep en de pomp geeft dan alleen de gevraagde liters.
johndeere7920
Wat robdeutz zeg gaat gewoon werken! op de oude 4050 van me werk hadden we verloopen voor op de loadsens slangen van de graswagen en die gingen gewoon in het dw ventiel van de trekker en de hendel van dat ventiel werd gewoon op druk vast gezet.
ford8630power
@janhenk

Hij heeft wel een loadsensing pomp ja, de 6210 ook wel. Maar we hebben geen werktuigen die er wat mee kunnen 😉
deeremeneer
@RobDeutz104 Ja dat ventiel wel maar je pomp niet. Je pomp staat dan volle liters te leveren.
RobDeutz104
Wat sommige machines ook wel hebben, is dat je op het regelblok een schroef kan dichtdraaien, of open kan draaien, en dat je er zo een rondpompfunctie van maakt, of een gesloten systeem
janhenk
@ford8630power

akkoord ik hebt dur ok wel opzitten ,ma ik heb dur ok geen werktuigjes voor 😉
RobDeutz104
@deeremeneer

Klopt, je pompt levert de volle liters, daar kan je niks aan veranderen
deeremeneer
@RobDeutz104

Ja en dat is nou net dus mijn punt. Load sensing stuurt de pomp aan en dat gebeurt nu dus niet.
wb441
De oliepomp van een tractor was voor de uitvinding van load-sensing een pomp met vast debiet, meestal een tandwielpomp (goede aanzuiging en robuust). Als de olie niet nodig was, werd ze wel op druk gebracht en over de overdrukklep terug naar het reservoir gestuurd.
Er bestaan twee varianten van load-sensing: open-center en closed center. Sowieso 'voelt' het systeem de last, met als doel om wanneer er geen olie nodig is, geen vermogen te verliezen door olie over een overdruklep te steken.
Open-center is de eenvoudigste vorm werkt met een vaste pomp, maar men schakelt er een groot ventiel tussen dat indien er geen olie gevraagd is de olie met slechts zeer weinig weerstand terug naar het reservoir laat gaan.
Closed-center (CCLS) is nog efficiënter, maar ook veel complexer. Er is een pomp met variabele slagplaat, en de instelling gebeurt met een regeling van zowel druk als debiet, op basis van de druk bij de last. Het voordeel is dat de pomp als ze niet wordt gebruikt ook niet afziet. Daardoor kunne ze een iets grotere pomp steken.
Gedtailleerde informatie en tekeningen hierover kun je vinden bij Rexroth of EATON.

Het is dus waarschijnlijk wel mogelijk een open-center te monteren op een aanwezige pomp, maar ik veronderstel dat de gehaalde winst de kosten niet zal overtreffen, laat staan een volledig nieuwe pomp regelsysteem voor closed-center...
NH-Ford
@wb441

Quote:
De oliepomp van een tractor was voor de uitvinding van load-sensing een pomp met vast debiet, meestal een tandwielpomp (goede aanzuiging en robuust). Als de olie niet nodig was, werd ze wel op druk gebracht en over de overdrukklep terug naar het reservoir gestuurd.

onzin. Wanneer je bij een gewone oliepomp geen olie gebruikt, pompt de pomp de olie via het ventielenblok drukloos rond richting het reservoir.
overdrukventiel is er alleen maar voor wanneer je ventiel bendiend en druk loopt te hoog op.
In jouw geval ben je onnodig energie aan het verspillen.
wb441
@NH-Ford: inderdaad, bij nullast wordt het ook drukloos rondgepompt. Open-center heeft een proportioneel ventiel dat ''tijdens de werking'' het overtollige debiet drukloos afvoert, in plaats dat het via de overdrukklep terugstroomt (verlies).

Een goede uitleg: edepot.wur.nl/6208/
leo en irm
Als je een gewone tandwielpomp rond laat pompen heb je altijd druk opbouw drukloos rondpompen kan alleen bij een loadsense pomp wat wb441 beschrijft klopt

maar wat je ook aansluit aan machines loadsense wordt bepaalt door vraag op de perszijde
930triplemaaier
Het kan zeker wel. Hiervoor zijn speciale ventielen te koop die aangestuurd worden door de loadsensing leiding. Op dit ventiel sluit je dan de pers retoer en loadsensing slang aan. Dit ventiel plaats je tussen de pomp en het standaard ventielenblok van de trekker.
Een load sensing pomp op de trekker bouwen kan ook wel hoor, oude ventielenblokken eraf en daar load sensing blokken voor in de plaats zetten. Is wel behoorlijk wat werk, en hangt ook wel kostenplaatje aan.. maar het is pas te maken. Oliepomp zit trouwens aan de rechterkant aan de versnellingsbak. Moet je alleen even kijken als pomp er wel past, en dus niet tegen het bakhuis aan komt. En je zal er wel mee zitten dat je dan nog een extra pompje moet monteren om te sturen, bij Fendt zit daar dubbele pomp. 1 voor sturen en 1 voor hydrauliek
Hef ventiel zit trouwens wel aan hefdeksel vast, dus als het wel helemaal zo makkelijk gaat weet ik niet, maar het moet mogelijk zijn
930triplemaaier
@martijnsteyrdriver

als het moet kan de stuurpomp ook wel op de loadsensingpomp
en als je dan toch aan het verbouwen gaat zou ik er direct een flinke pomp opzetten van 150liter/min
Wilting NH
Wij hebt 3 extra verntilen er op zitten, onder de hele rij met ventilen, een druk een retour en nog een kleinslangetje die er voor zorgt dat er niet meer olie word gegeven dan nodig is. (op een tsa 115)
de pomp pompt ook alleen maar als die olie nodig heeft
ramrod
Wat een grapjassen hier.
Ombouwen valt heel erg tegen, vooral op een trekker die er noooit mee geleverd is.
-De pompbevestiging is heel anders
-De aandrijving is zeer waarschijnlijk te licht
-Het ventielenblok moet je uitwisselen
-Het hefventiel moet je uitwisselen
-De orbitrol moet je uitwisselen
-Het AHW remventiel moet je uitwisselen
-Leidingen zijn te dun voor de grotere opbrengst

Je moet het zien als prestige-project, maar anders kun je beter gewoon een andere trekker nemen
ljdekker
Dan rest er nog de vraag; is het rendabel om zoiets op te bouwen? M.A.W. wat schiet je ermee op. Je kunt de olie ook gewoon rond laten pompen door de machine.

Waarom wil je dit op die trekker bouwen, 711feldliebe?
@ramrod

Word toch ook niet gezegt dat dit zomaar even kan gebeuren?, onze werktuigendrager waar nooit load sensings opgeleverd is word het nu ook opgebouwt. Stuurpomp blijft erop zitten, en 2 tandwielpompen maken plaats voor een LS pomp, oude ventielenblokken eraf (zoals het nu in de planning staat) en verder is pomp vrij eenvoudig aan de pomp te koppelen van rijaandrijving 😉
Favorit614
@martijnsteyrdriver

Klein foutje bij de pompen.
De 614 van mij heeft 4 oliepompen.
1voorop de distributie voor het sturen.
2en 3 zijn voor het hydraulisch systeem 40 of 72 liter
afhankelijk hoe de kogelkraan staat
de 4e is voor de sper in de achteras.
Dus staat het stuur systeem buiten het hydraulisch syteem van de evt LS opbouw
@Favorit614

Oke, dat is ook zo.. haha foutje... zit nog even paar generatie`s ouder te denken wat 600 serie betreft 😉
fahrm
@RobDeutz104
je bedoelt een ls systeem of een constant volume systeem..
een gesloten systeem is toch echt iets anders..
Mengeledriver
Bestel maar vast een nieuw tussentandwiel voor de distributie, incl. nokkenas, kleppen, zuigers enzovoort 😃
Belast de distributietandwielen niet meer als dan via de standaard stuurpomp!

Via het geleverde vermogen van de standaard tandwielpomp van de werkhydrauliek kun je wel bepalen hoeveel vermogen een LS pomp maximaal kan/mag geven als hij aan de versnellingsbak aangebouwd wordt.
Probleem wordt de bodemvrijheid en de montage aan de versnellingsbak. + je moet 2 of 3 x een dw LS ventiel kopen, SB23LS en je hefventiel vervangen.

Als je dat allemaal op gaat tellen dan kun je beter een oliekoelertje kopen om je olie af te koelen. Maar alles is mogelijk hoor. Voor wat voor'n werktuig wil je het eigenlijk aanpassen dan? Kun je op het werktuig niet het klepje van het rondpompen openzetten? Da's veel goedkoper.
mdoornekamp
Met tandwielpompen kom je vaak niet verder dan 60 liter per minuut opdat je anders te veel warmte ontwikkeling hebt. Bij LS pompen met bijbehorende systemen kun je wel tot 200 l/min gaan.Ruil die fendt maar in voor een John Deere. Die hadden al load sensing in de jaren 70. Toen wist fendt nog niet eens dat het bestond.
radium45
@mdoornekamp

Quote:
Die hadden al load sensing in de jaren 70. Toen wist fendt nog niet eens dat het bestond.

En een hef die nog geen worst van het bord kon tillen 😃
Maar je hebt wel gelijk.
JanDeutz
Je hebt OCLS en CCLS
mdoornekamp
@radium45 in die tijd konden de meeste merken nog geen worst van het bord tillen. Toen hield het met een ton of 4 hefkracht wel op. Toen had je gelukkig ook nog geen sleepslang combinaties van 4 ton voor + 4 ton achterop
Mengeledriver
@mdoornekamp

Quote:
Die hadden al load sensing in de jaren 70. Toen wist fendt nog niet eens dat het bestond.

Je vergeet wel eff te melden dat het geen verstelpomp maar een pomp met vaste opbrengst is 😃
ramrod
@mdoornekamp

En dat het bij JDzeker geen load-sensing was, maar een constant-druk systeem
SJB533
Wie had de eerste dan?
fahrm
Constant druk of constant volume??
ramrod
@martijnsteyrdriver

Quote:
verder is pomp vrij eenvoudig aan de pomp te koppelen van rijaandrijving

Dat is heel wat anders dan op de plek van een tandwielpomp. Het hele systeem van die trekker is er niet opgebouwd, dus moet je gewoon errug veel aanpassen.
ramrod
@fahrm

Constant-druk. Volumestroom stopt als systeem op druk is. Er is dus altijd een streven naar een constante druk, en dat is de maximum druk. Dat is meteen het grootste probleem, omdat er op die manier veel warmte ontstaat
fahrm
Dan zat er dus al wel een pomp met variabel slagvolume op..
ramrod
Ja, een plunjerpomp met spiegelplaat
@ramrod

Dat klopt zeker, eingelijk alles wat je op trekker hebt zitten wat met de normale tandwielpompen in verbinding staat kan je er wel af gooien. Heb ook geen flauw idee hoeveel de pomp aandrijving die aan de zijkant van de bak geschroeft zit mag hebben. Maar alles is mogelijk natuurlijk, net hoe dik de portemenee is.
Kan je bij een 615 geen pomp maken op de plek waar bij sommigen de duospeed zit?, of is dit zelfs al een variabele pomp?. dan kan je de rest van ventielen en spul tenminste in ere laten. Maar het blijft de vraag waar het eingelijk voor nodig is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
60
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
103