Voorzetstukken

Hallo,

In de hakselaarwereld zijn veel af-fabriek voorzetstukken hetzelfde. Veel kettingbekken (JD, NH, Mengele) werden ingekocht bij Claas bijvoorbeeld. Er zijn ook zat fabrikanten (JD, NH) die rijonafhakelijke maisvoorzetstukken bij Kemper inkopen. Kan iemand hier een lijstje dumpen, waar een fabrikanten, voor bepaalde series zijn mais- en grasvoorzetstukken koopt/kocht?

Deel dit topic

Reacties

thmtrader
Kemper=John Deere om te beginnen....
SJB533
@thmtrader
Zover was ik al, Menno, al heeft JD niet alle touwtjes in handen. JD zal ook wel moeten kopen, vrees ik.
-Arnold-
Claas RU is gelijk aan de NH Ri.
SJB533
@-Arnold-
Dat is de bek, die later op de FX-series kwam? De eersten hadden nog de (Claas) kettingbek...
thmtrader
@SJB533 Volgens mij Moet JD niet zoveel...De gorilla slaapt waar hij wil zei ene meneer Ratliff al eens....
thmtrader
@-Arnold- Het is dus andersom!
ford5000
De meeste merken hadden tot in de jaren 80 eigen bekken.
Toen de zesrijer kettingbek van Claas kwam werd die bij veel merken ingekocht. O.a bij JD, NH, en Mengele.
De Kemper Champion 3000 was een alternatief, maar omdat Kemper eerst nog geen 6 rijer had werd meer voor de Claas bek gekozen.
Daarna had Kemper de Champion 4500 klaar en werden veel Claas kettingbekken omgeruild voor Kemper, of Kemper werd eerste montage op nieuwe machines.
Het antwoord van Claas was de RU 450.
Kemper was of is in die tijd overgenomen door JD.
Nu is er volgens mij niet veel keuze meer. Of het is Kemper, of het is Claas wat je kiest.
Worden er eigenlijk nog wel eens kettingbekken gebouwd?
thmtrader
Kettingbekken worden nog steeds gebouwd en ook nog zeker nieuw verkocht. New Holland had echter de eerste 6rijer maar het opklapbare Claas patent maakte de gedwongen inkoop een feit! Vergeet krone niet, deze bekken worden ook voor andere merken geleverd.
Er zijn heel veel fabrikanten van maisbekken maar echter niet in NL EU.
SJB533
@ford5000
Zoals @thmtrader al zegt: Krone levert ze ook nog 😉 Al zijn de EysyCollects geen rijafhankelijke, zoals de 'good old' Claas kettingbekken.

Hoe zit dat met grasvoorzetstukken?
thmtrader
Gras is veelal eigen werk, al zag ik de fendt met een kemper PU werken!
thmtrader
thmtrader
balikesir.co/firma/…

Van de eigenaar van Versatile!
SJB533
@thmtrader
Is die Rostelmash niet gewoon een Kemper, al of niet met licensie? Maar PU's zijn dus gewoon 'zelfbouw'. Raar eigenlijk. Je hebt hier 3 grote op t gebied van maisvootzetstukken (Kemper, Claas en Krone), maar pu's bouwen we zelf...
thmtrader
Nee die uitvoering met 2 trommels is volgens mij een 6 rijer!.
gras oprapen is voor veel fabrikanten gesneden koek en moeilijker met patenten. mais daarintegen op de juiste manier in de invoer krijgen is een hele toer. Claas blijft daar zelfs moeite mee houden naar ik hoor!
SJB533
@thmtrader
Achzo! Ja, iedere invoer is anders inderdaad.
Joop3
Goh, kenden jullie Dion nog niet?
Rostelmash zou wel patentvrij nabouwen. Kemper heeft het patent van de zaagmessen, die in dezelfde richting draaien als de invoertrommels, maar met andere snelheid. Claas heeft dat omzeild door de draairichting van de zaagmessen om te draaien.
Het Krone systeem stamt af van de MC16B drierijer.
De Kettingbekken heeft de Trader al aardig uitgeduid, alleen het feit dat de N-H 6-rijer op een karretje achter de hakselaar vervoerd werd nog niet. Hesston heeft ook een tijdje een 5-rij kettingbek gehad.

Ook heb je nog merken als Agrovil, Herculano, en Noguiera, die hun eigen aanbouwhakselaars bouwen. 1 van die 3 levert ook de rijonafhankelijke bekken aan Pöttinger, voor de Mex hakselaars.

De eerste kettingbekken stammen van Bautz, deze zijn ook gebruikt voor de Claas SF60 en de Kaweco zelfrijder.

Mijn excuus voor de nogal chaotische opsomming, BTW... 😃

Vanwaar deze vraag, Sjoerd?
SJB533
@Joop3
Kijk, daar kom ik ook een eind mee.

De vraag van jou, Benno:
A. Stukje kennis vergaren.
B. Voorbereiden op een 'omspuit'projectje: NH FX 60 naar FX 300 met kettingbek. Hou dus de originele Ri 450 over, en de PU ook. De maisbek zou dus aan een 695 passen, vermoed ik, de grasbek lijkt niet bruikbaar voor een ander merk...
Joop3
@SJB533

Ik denk, als je naar de tijdsspanne gaat kijken, je niet een 695 gaat vinden die af fabriek met een RU450 is geleverd. De eerste 800 series zijn ook alleen geleverd met kettingbek (zelfs achtrijers (!) ). De rijonafhankelijke Claasbek is van later datum.
thmtrader


Krone Krone 😃
SJB533
@Joop3
Kettingbekken heb ik inderdaad ook aan een 840 gezien. De eerste FX-serie (300-375-450) was er eerst ook met 4, 6 of 8 rijen breed werkende Claas kettingbek. Kwa tijdsspanne zou t niet kunnen, maar zou me niet verbazen dat het past, en dat een 695 het ook gewoon trekt. Verbaast mij niets, dat ergens zo'n combi draait.
thmtrader
De 695 is 100% kettingbek af fabriek of een (later gemonteerde) kemper
SJB533
@thmtrader
Maar is een RU 450 nu (technisch) mogelijk?
thmtrader
O ja hoor staat er hier wel een op de site!
Joop3
@SJB533 Ze zijn er ook wel, vaak idd met Kemper (4 of 6 rij) maar ook wel met een Claas van later datum. Wordt zo'n Claas wel heel licht van achteren, met drie van die grote trommels voor z'n snufferd. Een Kemper zit er korter op, door de kleine binnenste trommels is deze als het ware om de invoer van de hakselaar heengebouwd. Daarom heb ik ook een vierrijige (Mengele, dacht op de foto's ook dat het een Claas was...) kettingbek bij huis staan, ipv een Kemper. Die wordt mij te zwaar, als ik hem helemaal voor de hakselaar moet bouwen. Bij de Champion 3000 zitten de trommels als het ware om de invoeropening heengebouwd.
thmtrader
Bijna vloeken in de kerk dit; Claas ru bekken waren geen toppers! zelfs Claasmannen zullen dat niet tegenspreken! Er zijn zelfs nu gebruikers van jaguar 900 hakselaars die de claas orbis aan de kant hebben gezet voor een kemper, zelfs als er gedreigd werd met vervallende garantie op de hakselaar!
Koentjuh
@thmtrader

Heb dat ook wel eens vaker gehoord 😉 .
SJB533
@Joop3
ideetje Wittrock E-Cut? Gewoon een riege gewichten anknupn dus 😃

@THMtrader/@Koentjuh
Wat voor manko's hadden de RU's? En waarom zou de garantie moeten vervallen?
Joop3
@SJB533 De zesrijers hebben een trommel midden voor de invoer, waardoor deze nooit gelijkmatig over de breedte ingevoerd kan worden. Gevolg is eenzijdige belasting en slijtage van de kooi.

Gewichtplaten waren idd. te krijgen bij Claas.
SJB533
@Joop3
Ach tuurlijk. Das waar ook. 3 schijven ipv 2+2. Bij de 600 ging t wel goed?
Koentjuh
@SJB533

Heb het alleen wel eens vaker gehoord dat de Claas Maisbekken niet konden tippen aan Kemper 😉 .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
7