Ihc breekt door de midden

Waar kan ik dat filmpje vinden dat een ihc aan het trekkertrekken is en aan het eide op hol slaat?

gr bartele

Deel dit topic

Reacties

ErDee
Bij farmall 1206
deeremeneer

ErDee
Het is trouwens geen ihc
bartele
Nouja farmall dan of international
SJB533
@ErDee
Farmall was een merknaam van de IHC 😉
ErDee
@SJB533 Ja klopt maar ik vind die Amerikanen altijd Farmall de Duitsers IHC en de rest International of IH. Maakt ook eigenlijk niets uit.
SJB533
@ErDee
IHC was de groep,
Farmal, Intermational en/of McCormick waren merken, die naast elkaar liepen
deutznoud
Waarom gaat hij dan als de wagen gestopt is, aan het einde nog n keer zn koppeling verkrachten :?
ErDee
@deutznoud Omdat de motor op hol slaat dus vol in de toeren en het vliegwiel kan dat toerental niet aan. Dus knalt ie uit elkaar. Dat is het gevolg van dat opvoeren voor trekkertrek. Maar volgens mij slaat hij niet eens op hol maar blijft het gas op vol open hangen. Want als de motor op hol slaat gaat hij op de olie uit de turbo(carterpan/motorolie) lopen en dan rookt hij ook veel wit/grijs. Meen ik.
walker1
Dat is wel weer paar uurtjes sleutelen 😄
Husqvarna
@ErDee
Farmall was eigenlijk een typenaam van IHC vanaf 1920, Case IH maakt ook nog steeds type Farmall C, Farmall U enz (Farm All).
SJB533
@Husqvarna
Ja, al zijn die totaal niet vergelijkbaar met de Farmalls van weleer...
Husqvarna
Nee hehe, maar Ford had ook zoiets, Ford noemde zijn trekkers Fordson, de zoon van Ford haha
Robin S
Maar dat kwam omdat toendertijd de merknaam ford al bestond
Jochem Verbeek
@ErDee
Hij kan ook op hol slagen door olie uit de turbo. Maar dat kan ook door de brandstofpomp. Als je te veel bijschroeft zal je minder lekverlies naast de plunjer hebben in de pomp en zal het toerental omhoog gaan, daardoor zal de plunjer nog sneller bewegen, zal er nog minder lekbrandstof zijn naast de plunjer, en zo gaat het voort... En slaat die dus op hol...
GROENEDEERE
Niet om het een of ander maar het betreft hier een farmstock een klasse enorm populair in de states deze rijden met een koppeling die automatisch opkomt indrukken met de voet bij volle toeren is bijna onmogelijk. Wanneer ie veel slipt is het snel einde oefening. Ook in NL komt het geregeld voor. Om dat doorklikken te voorkomen is er een extra frame gemonteerd dat verplicht is alleen niet alle organisaties stellen dat verplicht zie dus de gevolgen
case-inter
Deze types zijn toch allemaal lelijk...
IHC-power
Ik vind dit anders mooie types. Zonde van deze...
1046
@case-inter beetje respect voor de oudjes
case-inter
@1046 ik vind de duitsers veel mooier maar mischien is dat ook wel omdat je het zo gewend bent
jammermaarhelaas
Persoonlijk vind ik deze Farmall's bijzonder mooi om te zien. Echt estethisch verantwoord 😄
Ieder zijn smaak.

Bij mijn weten is in Nederland door de NTTO al ergens eind jaren 80 in de superstandaard klasse een schervendeken verplicht gesteld. Deze schervendeken moest dan rondom het koppelingshuis worden gelegd en werd dan met gespen strak getrokken. Ook werd er in bepaalde klassen een stalen (met een minimum materiaaldikte en sterkte, waar ook op gecontroleerd werd) behuizing rondom het koppelingshuis verplicht gesteld. Dit allemaal om een uiteen barstend vliegwiel tegen te houden van wegvliegen.

De in vele tractoren standaard gemonteerde gietijzeren vliegwielen kunnen simpelweg het hogere toerental niet aan (ze zijn gemaakt voor het standaard max. toerental plus een zekere tolerantie).
De naar buiten gerichte kracht die door het hogere toerental ontwikkeld wordt, wordt zo groot dat het materiaal uitscheurt.

Dat hier het toerental zo hoog opliep heeft volgens mij te maken met een brandstofpomp die buiten controle geraakte. Je zag aanvankelijk immers al dat ie niet op toeren kwam, en later bij het trekken zakte de motor ook al snel weg. Hopen dat er niemand gewond is geraakt, als puller wordt je zo wel even onmiskenbaar op je fouten gewezen.
IH214d
Zal ik hem dan maar maken?

Nieuw type kniktrekker van Farmall??
IH-Kees
Hier ligt wel erg letterlijk 'de koppeling eruit'
GROENEDEERE
@jammermaarhelaas

Dat klopt niet geheel wat jij zegt. De schervendeken is idd verplicht en het frame moest doorgetrokken worden tot de achteras om het doorknikken van trekker te voorkomen dit ivm persoonlijke letsel te voorkomen. In de andere klassen (vrije klassen) introduceerde men in de jaren 90 de bellhousing vaak geïmporteerd uit de states die de schervendeken overbodig maakten en daarbij ook gewicht bespaard. De bellhousing is bij de vrije klassen gewoon een soort koppelingthuis. In de farmstock en en het begin de pro stock is hoort het koppelingshuis origineel te blijven. Daar deed men de schervendeken om. Maar wij hebben de bellhousing ontworpen die in het koppelingshuis past en niet aan de buitenkant . Zover ik ik weet zit er in de garnalen op dit filmpje een crower koppeling die in de sport wordt gebruikt. Dat dacht ik te zien aan de drukgroep
deutzfanJos
Deze inter loopt niet meer voor de winter:)
jammermaarhelaas
@GROENEDEERE

Oke, bedankt voor de correctie! 😄
magerehein
Desalniettemin een levensgevaarlijke toestand zowel voor de rijder als het publiek.Het gehele koppelingshuis met een gedeelte van de versnellings bak is weg geslagen.Al die stukken gietijzer wil je toch niet echt met je benen boven zitten.
jammermaarhelaas
Zo zie je maar weer dat opvoeren van een trekker geen kinderspel is...
bartele
@jammermaarhelaas

daar heb je gelijk in
1046
@jammermaarhelaas een hele hoop denke van wel, dus niet
jvdh93
@GROENEDEERE

wat is het verschil tussen de standaard koppeling en die crower koppeling waar je het over hebt? is dat hetzelfde principe alleen dan veel zwaarder, of is het een heel ander soort systeem?
GROENEDEERE
@jvdh93

Een crower is een merk.die veel.in de tractorpulling gebruikt wordt.
Het werkt hetzelfde als een gewone koppeling maar.bij een.bepaald toerental komt de koppeling vanzelf op en gaat de trekker rijden. Koppelingpedaal intrappen bij volle toeren is bijna onmogelijk.
De koppelingsplaten zijn van een andere legering staal en ook de schoenen zijn speciaal ivoor de enorme wrijving en hitte wat er vrijkomt bij het optoeren. Meestal heeft een crower ook meer platen dan een standaard koppeling.
Renze
Het leukste vind ik nog dat de starterkrans nog gewoon intact erbij ligt (wel verbogen, maar niet doormidden)

gewoon stalen vliegwiel (ipv gietijzer) zou al een bult helpen, is niet zo bros, net als de starterkrans... Verder voert gewoon ijzer ook makkelijker warmte af dan gietijzer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
1