Ford 5000 automaat

Ik heb vandaag in panningen een ford 5000 gezien met een automaat. ik had zoiets nog nooit gezien, maar ik zou graag weten ofdat deze zo orgineel ook gemaakt werden?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Cvdebegaaiers: Je bedoelt een Ford trekker met Select-O-Speed ( S.O.S.) versnellingsbak?
cvdebegaaiers
@Wimsumar dat weet ik niet, maar er zat maar 1 pookje op en dat was voor vooruit en achteruit, ik heb geen stickers ervan gezien of iets dergelijks
rinie
Ja die werden zo orgineel gemaakt als select-o-speed, je had wel veel minder koppel(nm) hebben ze mij altijd vertel , was geen groot succes
CHALLENGERfan
@cvdebegaaiers De Select-O-Speed bakken werken met rembandjes wat dus krachtverlies geeft. Verder konden de bakken niet tegen een lompe bediening, waardoor ze snel kapot gingen.
cvdebegaaiers
@CHALLENGERfan hoe hard kun je met zo'n versnellingsbak rijden?
danny_ford
Dit bedoel je zeker:
CHALLENGERfan
@cvdebegaaiers Niet langzamer dan normaal. Ik denk bijvoorbeeld op de Ford 5000 zo'n 25-30 km/h?
rinie
Kijk eens bij deze link , was het zo een

dit is dan wel een dexta wat niet orgineel is maar het is wel het zelfde systeem
danny_ford
@cvdebegaaiers
op een 5000 zo'n 30-35 afhankelijk van de banden, die van de foto(de 5000 dan) is van ons zelf en heeft de S-O-S bak
cvdebegaaiers
@danny_ford zoiets bedoel ik ja
cvdebegaaiers
@rinie ja zoiets was het
rinie
@cvdebegaaiers ja dan was het select o speed bak
fendt trekkertje
Hoe werkte dat precies dann?
CHALLENGERfan
@fendt trekkertje 10 versnellingen in een rij, die je zonder te koppelen kon schakelen.
cvdebegaaiers
@fendt trekkertje hij hoefde alleen maar in zen vooruit te zetten en hij kon gaan rijden, volgensmij werkt de schakelhendel hetzelfde als bij een omkeerbak.
fendt trekkertje
@CHALLENGERfan gewoon powershift zegmaar,
bedankt 😄
danny_ford
Hier nog een foto van een orginele folder van de 5000 sos (wel in het duits)
tractorfan.nl/picture/629028/
CHALLENGERfan
rinie
@cvdebegaaiers omhoog is 10x voor uit schakelen en omlaag kon je nog 2 versnelling achteruit
CHALLENGERfan
@cvdebegaaiers Het is gewoon een omkeer waar je ook mee schakelt.
Wimsumar
Beste Cvdebegaaiers e.a.: S.O.S. was storingsgevoelig ( zelfs zonder boordcomputer 😉 ) :

Storingstabel: oldfordtractors.com/sostrblshoot.htm/
CHALLENGERfan
@Wimsumar Wat een waslijst zeg! Toen kwam John Deere met een goeie! 😄
hekwerk
In de Ford boeken heb ik gelezen dat het Ford demoteam met een 5000 met selecto-o-speed in zijn hoogste versnelling op een muur afreden en hem dan in zijn achteruit gooiden. Ze kwamen dan slippend vlak voor de muur tot stilstand. Dat lukt je als het goed is niet met een schakelbak zonder ernstig tanden poetsen. Had wel mooi geweest om te zien.
cvdebegaaiers
@CHALLENGERfan werkt dat 'ongeveer' hetzelfde als de 60 serie van new holland?
CHALLENGERfan
@cvdebegaaiers De Select-O-Speed? Nee, dit werkt heel anders.
danny_ford
@Wimsumar
Dan hebben wij mazzel, hooguit 1 keer per jaar dat hij bij de dealer staat voor reparatie, dan zijn bij ons de 8360 en m100 vastere klanten van de dealer( natuurlijk ook nog niet vaak, maar wel meer dan de oude 5000)
CHALLENGERfan
@danny_ford Zolang je maar goed en niet lomp ermee omgaat, gaat het goed. Jullie trekker begint zeldzaam te worden, wees er zuinig op! 😄
cvdebegaaiers
@CHALLENGERfan ik bedoel dan de bediening he
Wimsumar
Beste
Quote @CHALLENGERfan:
waslijst

Ja, en daarbij moet je je voorstellen dat veel S.O.S.-gebruikers van welleer in feite hun paard hadden ingeruild voor zo'n trekker en dus technisch inzicht hadden t.w.v. 0,1. Daar stond men dan 'met de bak vast' achter in de polder. Daarbij moet je je tot overmaat van ramp ook nog eens bij voorstellen dat het in die tijd niet ongebruikelijk was dat je naar de over-overbuurman moest om van hun telefoon gebruik te mogen maken...................(!)
CHALLENGERfan
@cvdebegaaiers Dat zoiezo. De Select-O-Speed is mechanisch bedient, dus gewoon een hendel. De Powercommand is volledig elektrisch.
danny_ford
@cvdebegaaiers
Onze 8360 heeft 3 groepen(A,B,C) en kruip en dan per groep 6 versnellingen te bedienen met knopjes, als je hebt geschakeld en je trapt de koppeling in, dan schakelt hij zelf terug en bij het weer loslaten van de koppeling schakelt hij zelf weer op. Voor het voor-en-achteruit te rijden zit er een hendel op, achteruit gaat hij tot maximaal B6 en vooruit maximaal C6
CHALLENGERfan
@danny_ford Dan heb je het over de Rangecommand heh.
danny_ford
@CHALLENGERfan
Hij staat hier iedere dat voor de voermengwagen en wordt netjes warmgedraaid van tevoren, verder blijft hij hoor toch waarschijnlijk voor altijd.
danny_ford
@CHALLENGERfan
Ja, er zijn dacht ik ook drie soorten versnelingsbakken.
CHALLENGERfan
@danny_ford Ja klopt. Rangecommand, Powercommand en DualCommand(?)
CHALLENGERfan
@Wimsumar Dat was ook het grootste probleem, niemand wist wat een Powershift was.
cvdebegaaiers
@danny_ford ja dat weet ik, ik rijd zelf ook best vaak met een new holland 8160.
johndeerefiat
Me stage heeft er een! Gewoon een omkeer hendel zit er op zonder te koppelen en remmen doe je gewoon je remmen een koppeling zit er niet op! Je kan hem altijd wel bellen hij is helemaa gek van dat ding! Stuur maar een PBtje als je ze tel wilt.
CHALLENGERfan
@jammermaarhelaas Nee, vermogenverlies is er eigenlijk alleen bij nog veel meer vermogen. Maar vermogenverlies bij rembandjes is natuurlijk wel hoger als bij lamellen pakketjes bij JD.
jammermaarhelaas
@cvdebegaaiers

Voor wat info over de Ford S-O-S powershift, klik foto:
CHALLENGERfan
Weet hier iemand eigenlijk of er ook Ford 5095 met Select-O-Speed zijn 'gemaakt'?
danny_ford
@CHALLENGERfan
Ik dacht dat het geen dual command maar shuttle command was
ford5000
@CHALLENGERfan Bij mijn weten zijn er geen EVA conversies met S-O-S bak, dus ook geen 5095.
CHALLENGERfan
@danny_ford Shuttle Command bestaat niet. Dual Command was een van de opties, heb ik even opgezocht.
CHALLENGERfan
@ford5000 Dank voor de info! 😄
danny_ford
@CHALLENGERfan
Dan zal ik het wel mis hebben, ik dacht het een keer te hebben gelezen in de handleiding van de m100, of zijn die met andere versnellingsbakken geleverd dan de 60 serie?
wouterdp
5095 is niet gemaakt met select o speed. county's zijn er wel met de select o speed maar zijn zeer zeldzaam
ha189
Heb nog een 3000 staan SOS met orginele BENZINE motor

SOS was niet echt storings gevoelig je moest ermee kunnen omgaan.( wel meer dan de mechanische bak, wat ontbrak was de electronica )

ze konden ook mits juist onderhoud en zeker de juiste olie
10.000 uur halen zonde problemen.
CHALLENGERfan
@danny_ford De M100 is ook met dezelfde bakken geleverd, alleen dan zonder de Power Command. Shuttle Command klinkt mij niet onbekend in de oren, ik denk dat dat in de tijd was dat een elektronische, onderlastschakelbare omkeerinrichting nog optie was.
CHALLENGERfan
@wouterdp Nooit geweten dat County's ook met SOS geleverd is, dank voor de info 😄
wouterdp
Er zijn 654/754's geleverd met select o speed, maar niemand weet hoeveel. ikzelf heb een 4000 county met select o speed, en kreeg van marc osborne van county te horen dat hij zelf niet wist dat die bestonden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
4