TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Niet doen
Die dingen rijden toch hard zat voor het werk wat je ermee doet? Dat je zo'n klein frut minigravertje opvoert zou ik nog snappen, dat kan heel wat tijd opbrengen. Maar een shovel rijd over het algemeen voor het werk wat je ermee doet hard genoeg denk ik.
Erg goed zal het er niet voor zijn. Zit er niet voor niks zo in.
Nee klopt maar hij wil hem opvoeren dat is 1 manier..
Maar ik zou het sowieso niet doen.
Haha, mis toch echt nog een +1 knop anders had je er zeker één gekregen !
+1
Bij sommigen zit er een schroefje los heb ik het idee... :mrgreen:
Nee, gekheid. Je kunt er een krachtigere brandstofpomp opzetten, maar wat heeft het eigenlijk voor nut?
je zou em misschien wel kunnen chippen, en dat hij dan alleen zuiniger word
tractorfan.nl/picture/644983/
ook heb je een veel grotere slijtage van motor en (slijt)onderdelen bij het opschroeven van de brandstofpomp
+ een hoger dieselverbruik.
Ik wilde zeggen dat het misschien om die terex ging.
Niet opvoeren ? Geeneens een balenwagen mee trekken. Kan een hydrostaat niet tegen, bij volle snelheid wordt het toerental van de rijmotor steeds groter, en de hoeveelheid olie die per plunjerslag erdoor gaat steeds kleiner: Hierdoor kan de rijmotor zijn wrijvingswarmte niet kwijt en is je rijmotor met 3000 uur verrot. Duur geintje.
En de minimale slag van je rijmotor verkleinen zodat hij meer toeren kan maken en je harder rijden kunt, is al helemaal uit den boze, je maakt nog meer toeren met hetzelfde kleine beetje olie, dan heb je dit probleem al ZONDER wagen.
Een Vredo of Vervaet bijvoorbeeld, is ook hydrostaat maar heeft veel meer plunjerslag bij volle snelheid, die is daarop gebouwd. Een shovel niet, want buiten Nederland is het soms niet eens toegestaan om "transport" met een grondverzetmachine te doen, dus is het voordeliger om een kleine rijmotor te gebruiken.
Een shovel met powershift en koppelomvormer heeft dat probleem niet als zodanig, maar ook dan moet je goed op de temperatuurmeter van je transmissie blijven letten. Van veel merken is de transmissiekoeler onvoldoende groot om langdurig deze warmte weg te koelen.
en daarbij zorgen dat je geen dikke laag stof en oliezweet op de transmissie hebt liggen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat er om die reden eentje spontaan in de hens vliegt.
Verder ben ik het voor 100% met je betoog eens.
Conclusie: Gewoon met je tengels van die shovel afblijven.
Met opvoeren gaat de shovel echt niet beter trekken. Een shovel is niet gemaait om zware karren te trekken. Ongeacht wat voor merk je.ook gebruikt de hydrostaat gaat naar de mallemoeren de ene.wat sneller dan de ander
wil je echt dat de shovel ook trekken kan? -verkoop de shovel- en neem dan een trekker met voorlader.
Vraagje, stel jij hebt die beco .. tons dumper achter je kraan en je rijdt er verre afstanden mee, kan hij daar tegen?
Zoals je bij de foto's kan lezen rij ik er alleen mee op het project en in de lage gearing. En niet over de weg wat er bij jou niet uit je kop te denken is.
ho ho ho, Ik zei stel, ik wou weten of een kraan eenzelfde transmissie als een shovel heeft,
Verder, als je dan een wagen met balen hebt die een kilometer of 3 van huis staat en je kunt het toch niet laten om de shovel ervoor te zetten, probeer dan in ieder geval geen 35kmh topsnelheid te halen: bij 20kmh de poot van het gas en rustig rijden, zodat je rijmotor voldoende olie per omwenteling opneemt om koel te blijven.
Maar het gevaar is dan dat de vakantiekracht NIET met verstand te werk gaat, enzovoort. Daarom hebben sommige loonwerkers de absolute stelregel: er komt simpelweg GEEN wagen achter de shovel, punt uit. Dan ben je dat probleem kwijt dat de medewerkers moeten inschatten "kan het wel, kan het niet" en daardoor vaak toch te gek doen om om vrijdagmiddag om 5 uur aan het bier te zitten.
Dat is niet wat jij vraagt. En nee een shovel heeft niet dezelfde aandrijving.
De graaflaad combinaties zien we.in Nederland zo weinig omdat de kranen hier compleet uitgerust kunnen worden met vele uitrusting stukken. En om vrachtwagens te laden komt de bak bij de meeste gangbare 10x8 oid niet hoog genoeg. Het bereik van de graaflaad gedeelte is ook weinig dat zijn de redenen die je vaak hoort dat ze er weinig zijn.
Verder zijn laserbalken aan shovels ook een typisch Nederlands verschijnsel, in het buitenland komt vaak een grader op karwei. In nederland wordt veel werk wat in het buitenland met een grader of dozer gedaan wordt, met een shovel gedaan.
Het is precies wat men in een bepaald land gewend is: Als je hier een 12 tons Huddig koopt, belt niemand erom: Op een grote bouw kun je vaak inschrijven op zoveel uur shovelwerk en zoveel uur kraanwerk. Om werk te krijgen voor zon graaflaadcombinatie moet eerst het idee gaan landen bij de bestekschrijvers van grote openbare werken, anders komt er ook geen marktvraag.
Een hydrostaat is niet geschikt om te trekken, maar hoe zit t met een powershift? Of een mechanische (Caesar)?
Een Cesar heeft een mechanische bak, mag netzoveel trekken als een trekker. Is van zichzelf wel een stuk zwaarder, dus je zit al gauw aan het gewicht. Er zit geen koppelomvormer in die warmte genereert.
Maar een 20 tons dumper heeft vlot 3 ton oplegdruk op de trekhaak, een starre tandem wringt enorm in de bocht, al met al zou ik er voorzichtig mee zijn, ookal trek je alleen de dumper mee om een berm aan te vullen.
Tegenwoordig heb je ook de 5WG transmissies van ZF, met een extra versnelling, en een overbruggingskoppeling op de koppelomvormer, net als een Fendt 600 LSA-E. Als de koppelomvormer door de overbruggingskoppeling, niet meer meedoet, heb je gewoon een mechanische transmissie net als een trekker. Helaas levert ZF die variant nog niet in de loonwerkersklasse machines, alleen vanaf de 15 tons klasse.
Daar zie je zo'n beetje elke kraan.met een dks er zijn zelfs 40 tonners die ze hebben maar daar doel ik niet op. Ik bedoel de palletvorken, en tegenwoordig heeft elke kraan wel een bak.met twinlock aansluiting. Allemaal dingen die je in andere landen weinig of helemaal niet ziet.
maar als je toch met hydrostaat wagen wil trekken adviseer ik zo klein mogelijke wielen en niet volgas rijden.