Shovel opvoeren

Heeft dit zin

Deel dit topic

Reacties

Favorit614
Merk, type, hydrostaat , automaat ?
Niet doen
dennis fordson
Waarom zou je shovel opvoeren je kan er toch geen tt mee doen
woutkuiphuis
Bij sommigen zit een schroefje achter het gaspedaal als je die verder indraaid kun je hem ook harder laten lopen volgensmij, maar of dit goed is?
JD6930
Ik zou het niet doen. Waar is dat goed voor?

Die dingen rijden toch hard zat voor het werk wat je ermee doet? Dat je zo'n klein frut minigravertje opvoert zou ik nog snappen, dat kan heel wat tijd opbrengen. Maar een shovel rijd over het algemeen voor het werk wat je ermee doet hard genoeg denk ik.
JD6930
Quote @woutkuiphuis:
maar of dit goed is?

Erg goed zal het er niet voor zijn. Zit er niet voor niks zo in. 😉
woutkuiphuis
@JD6930
Nee klopt maar hij wil hem opvoeren dat is 1 manier..
Maar ik zou het sowieso niet doen.
B - W
Shovel opvoeren? kunt de koeien beter gras mais en brok opvoeren, geven ze veel meer melk van, dat kun je dan eventueel wel met de shovel doen... :lol:
DETAIL_MAN
@B - W

Haha, mis toch echt nog een +1 knop anders had je er zeker één gekregen !
JD6930
Quote @B - W:
shovel opvoeren? kunt de koeien beter gras mais en brok opvoeren, geven ze veel meer melk van, dat kun je dan eventueel wel met de shovel doen...

+1 😃
jmos
Als je hem sneller wil laten lopen zou ik voor grotere banden gaan. de rest: niet aankomen
deeremeneer
@koenjohndeere Zou je je topic iets duidelijker willen formuleren. Wat wil je opvoeren? De motor of de hydraulische kracht of de snelheid? Verder is het ook wel handig als je vermeldt welk merk en type shovel je bedoeld.
Snaky Bill
Ja opvoeren die gener die pompen verkopen of revieseeren lachen zich te barsten , Ja jongens door gaan met op voeren,.
Ritchie
@woutkuiphuis
Quote:
Bij sommigen zit een schroefje achter het gaspedaal...

Bij sommigen zit er een schroefje los heb ik het idee... :mrgreen:

Nee, gekheid. Je kunt er een krachtigere brandstofpomp opzetten, maar wat heeft het eigenlijk voor nut?
koenjohndeere
Nau wij hadden er pas een kar achter met balen en hij kon hem maar net hebbe dus dacht ik als ik nu het schroefie iets open zet maar bij nader in zien doe ik het denk ik maar niet
newholland-twente
De fabrikant levert zo'n machine met garantie denk ik, als jij eraan gaat knoeien is de garantie eraf; dus niet doen!
Valtrapowerr
Zeker doen! heb je om da paar jaar zeker weten een nieuwe op de dam haha
je zou em misschien wel kunnen chippen, en dat hij dan alleen zuiniger word
Fendt 311 LSA
Een Terex tl 80 is nu ook niet echt gemaakt om zo volle karren met ballen te trekken.

tractorfan.nl/picture/644983/
inter-Eric
Een shovel is geen tractor,hij is niet gemaakt voor te trekken maar voor te scheppen
koenjohndeere
@Fendt 311 LSAdat is nog net geen half karetje
jd4050
Wat voor nut heeft het? met een shovel rij je bijna nooit topsnelheid en is tijdwinst bijna nihil.

ook heb je een veel grotere slijtage van motor en (slijt)onderdelen bij het opschroeven van de brandstofpomp
+ een hoger dieselverbruik.
Fendt 311 LSA
@koenjohndeere Jonge, die john deere staat voor die kar....

Ik wilde zeggen dat het misschien om die terex ging.
newholland6640
Lijkt mij waardeloos! Shovel maakt vaak al 2500 of meer toeren.
renault551s
Zwardere hydro pomp
Renze
Als we het hier inderdaad over een Terex TL80 hebben:

Niet opvoeren ? Geeneens een balenwagen mee trekken. Kan een hydrostaat niet tegen, bij volle snelheid wordt het toerental van de rijmotor steeds groter, en de hoeveelheid olie die per plunjerslag erdoor gaat steeds kleiner: Hierdoor kan de rijmotor zijn wrijvingswarmte niet kwijt en is je rijmotor met 3000 uur verrot. Duur geintje.
En de minimale slag van je rijmotor verkleinen zodat hij meer toeren kan maken en je harder rijden kunt, is al helemaal uit den boze, je maakt nog meer toeren met hetzelfde kleine beetje olie, dan heb je dit probleem al ZONDER wagen.
Een Vredo of Vervaet bijvoorbeeld, is ook hydrostaat maar heeft veel meer plunjerslag bij volle snelheid, die is daarop gebouwd. Een shovel niet, want buiten Nederland is het soms niet eens toegestaan om "transport" met een grondverzetmachine te doen, dus is het voordeliger om een kleine rijmotor te gebruiken.

Een shovel met powershift en koppelomvormer heeft dat probleem niet als zodanig, maar ook dan moet je goed op de temperatuurmeter van je transmissie blijven letten. Van veel merken is de transmissiekoeler onvoldoende groot om langdurig deze warmte weg te koelen.
ford5000
Quote @Renze:
Een shovel met powershift en koppelomvormer heeft dat probleem niet als zodanig, maar ook dan moet je goed op de temperatuurmeter van je transmissie blijven letten. Van veel merken is de transmissiekoeler onvoldoende groot om langdurig deze warmte weg te koelen.

en daarbij zorgen dat je geen dikke laag stof en oliezweet op de transmissie hebt liggen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat er om die reden eentje spontaan in de hens vliegt. 😉
Verder ben ik het voor 100% met je betoog eens.
Conclusie: Gewoon met je tengels van die shovel afblijven.
koenjohndeere
Jooo
MF65
Shovel opvoeren, haha. Brommers hoor je op te voeren..
deutznoud
@MF65 hahaahah jaman 😃
GROENEDEERE
@koenjohndeere

Met opvoeren gaat de shovel echt niet beter trekken. Een shovel is niet gemaait om zware karren te trekken. Ongeacht wat voor merk je.ook gebruikt de hydrostaat gaat naar de mallemoeren de ene.wat sneller dan de ander
Dr Fendt
Gewoon de shovel blijven gebruiken voor til en laadwerk. je zou d'r niet mee willen trekken. zonde van zo'n shovel

wil je echt dat de shovel ook trekken kan? -verkoop de shovel- en neem dan een trekker met voorlader.
rickjd
@GROENEDEERE
Vraagje, stel jij hebt die beco .. tons dumper achter je kraan en je rijdt er verre afstanden mee, kan hij daar tegen?
Adri-JD850
Hij wil natuurlijk alleen die balen gaan halen dan heeft hij geen tweede chauffeur en transportmiddel nodig is opzich wel slim en kostenbesparend, en een kleine wagen trekken zal ook geen probleem zijn maar je moet alles wel in de juiste proporties zien een shovel van 4 ton geen wagen laten trekken van 10 ton b.v. want dan kost het hydromotorenop den duur en heb je op het eind van de rit nog niks verdiend,en trouwens met betalen ben je overal van af.
GROENEDEERE
@rickjd

Zoals je bij de foto's kan lezen rij ik er alleen mee op het project en in de lage gearing. En niet over de weg wat er bij jou niet uit je kop te denken is.
rickjd
@GROENEDEERE

ho ho ho, Ik zei stel, ik wou weten of een kraan eenzelfde transmissie als een shovel heeft,
Renze
@rickjd Een tijd geleden stond er in een landbouwblad (grondig geloof ik) een reportage over een loonwerker die ook de mobiele kraan bij lange afstanden op de dieplader zette. De hydrostaat is er niet voor gemaakt om langdurig hoge snelheden te draaien, en de eindreducties van de assen zijn klein: Die kunnen de warmte soms ook niet kwijt waardoor keerringen lek gaan bij lange afstanden rijden. Dat was tenminste wat diverse loonwerkers zeiden omtrent dit onderwerp. Anderen nemen de extra reparatiekosten voor lief omdat ze geen trekker met dieplader beschikbaar hebben om mee naar de klus te rijden: Dat zijn dan ook diegenen die weinig afstanden rijden.

Verder, als je dan een wagen met balen hebt die een kilometer of 3 van huis staat en je kunt het toch niet laten om de shovel ervoor te zetten, probeer dan in ieder geval geen 35kmh topsnelheid te halen: bij 20kmh de poot van het gas en rustig rijden, zodat je rijmotor voldoende olie per omwenteling opneemt om koel te blijven.
Maar het gevaar is dan dat de vakantiekracht NIET met verstand te werk gaat, enzovoort. Daarom hebben sommige loonwerkers de absolute stelregel: er komt simpelweg GEEN wagen achter de shovel, punt uit. Dan ben je dat probleem kwijt dat de medewerkers moeten inschatten "kan het wel, kan het niet" en daardoor vaak toch te gek doen om om vrijdagmiddag om 5 uur aan het bier te zitten.
GROENEDEERE
@rickjd

Dat is niet wat jij vraagt. En nee een shovel heeft niet dezelfde aandrijving.
GROENEDEERE
@Renze

De graaflaad combinaties zien we.in Nederland zo weinig omdat de kranen hier compleet uitgerust kunnen worden met vele uitrusting stukken. En om vrachtwagens te laden komt de bak bij de meeste gangbare 10x8 oid niet hoog genoeg. Het bereik van de graaflaad gedeelte is ook weinig dat zijn de redenen die je vaak hoort dat ze er weinig zijn.
Renze
@GROENEDEERE draaikantelstukken worden het meest in Zweden gemaakt. Daar zie je ook veel graaflaadcombinaties (zware 12 tonners, van Huddig, zulke grote bouw Volvo niet eens want die bouwt voor de wereldmarkt) en die hebben standaard een draaikantelstuk.

Verder zijn laserbalken aan shovels ook een typisch Nederlands verschijnsel, in het buitenland komt vaak een grader op karwei. In nederland wordt veel werk wat in het buitenland met een grader of dozer gedaan wordt, met een shovel gedaan.

Het is precies wat men in een bepaald land gewend is: Als je hier een 12 tons Huddig koopt, belt niemand erom: Op een grote bouw kun je vaak inschrijven op zoveel uur shovelwerk en zoveel uur kraanwerk. Om werk te krijgen voor zon graaflaadcombinatie moet eerst het idee gaan landen bij de bestekschrijvers van grote openbare werken, anders komt er ook geen marktvraag.
SJB533
@GROENEDEERE @Renze @ford5000
Een hydrostaat is niet geschikt om te trekken, maar hoe zit t met een powershift? Of een mechanische (Caesar)?
rickjd
@Renze Bedankt, daar heb ik teminste wat aan
Renze
@SJB533 Wat ik al eerder zei: powershift (met converter) in een shovel, mag zijn eigen gewicht als aanhangwagengewicht trekken, MITS je de transmissietemperatuur in de gaten houdt. De koppelomvormer gooit namelijk een enorme hoeveelheid olie rond die zorgt dat ALLE componenten gekoeld worden. Alleen als de olietemperatuur te hoog wordt kun je je transmissie slopen, veelal worden keerringen hard waardoor hij lekken gaat, of koppelingpakketten druk verliezen. Maar dat kun je dus op de temperatuurmeter aflezen. De hydrostaat heeft het probleem dat er bij hoge snelheden, in de rijmotor al zon hoge temperatuur kan ontstaan dat er al schade ontstaat voordat de hydrauliektemperatuurmeter je waarschuwt.

Een Cesar heeft een mechanische bak, mag netzoveel trekken als een trekker. Is van zichzelf wel een stuk zwaarder, dus je zit al gauw aan het gewicht. Er zit geen koppelomvormer in die warmte genereert.

Maar een 20 tons dumper heeft vlot 3 ton oplegdruk op de trekhaak, een starre tandem wringt enorm in de bocht, al met al zou ik er voorzichtig mee zijn, ookal trek je alleen de dumper mee om een berm aan te vullen.

Tegenwoordig heb je ook de 5WG transmissies van ZF, met een extra versnelling, en een overbruggingskoppeling op de koppelomvormer, net als een Fendt 600 LSA-E. Als de koppelomvormer door de overbruggingskoppeling, niet meer meedoet, heb je gewoon een mechanische transmissie net als een trekker. Helaas levert ZF die variant nog niet in de loonwerkersklasse machines, alleen vanaf de 15 tons klasse.
GROENEDEERE
@Renze

Daar zie je zo'n beetje elke kraan.met een dks er zijn zelfs 40 tonners die ze hebben maar daar doel ik niet op. Ik bedoel de palletvorken, en tegenwoordig heeft elke kraan wel een bak.met twinlock aansluiting. Allemaal dingen die je in andere landen weinig of helemaal niet ziet.
GROENEDEERE
@Renze leg dan eens uit wat slechter is het trekken van in.mijn geval een 12 tons dumper waar ik max 8 ton in gooi. Of het rijden door een rulle zandbaan. Ook zijn er verschillen welke gearing je kiest. Ik rijd met de kipper achter de kraan geladen nooit in de hoge groep zo hoeft de olie niet heet te worden.
jmos
Hydrostaat niet gebruiken voor volle wagen. als ik in me eentje moet halen neem ik lege wagen achter shovel, koppel in land de wagen op een gunstige plek af, laad de wagen vol, ga met de shovel naar huis en haal de wagen later op met een trekker.
maar als je toch met hydrostaat wagen wil trekken adviseer ik zo klein mogelijke wielen en niet volgas rijden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
13