Ford 4000 - krukas vervangen.

Vandaag heb ik bij een Ford 4000 de krukas vervangen omdat de oude krukas kapot was door een vastgelopen drijfstang lager.

De krukas kwam bij historparts vandaan compleet met nieuwe krukas en drijfstanglagers erbij.

Na het inbouwen bleek dat de zuigers niet ver genoeg naar boven komen en daardoor te weinig compressie ontstaat.
De zuigers blijven nu een 2 a 3 mm onder het bovenste punt.
Hebben mensen dit vaker gehad? Want de krukassen leken eigenlijk indentiek.
Wat is nu het beste te doen? Nieuwe zuigers zetten, blok afdraaien of toch een andere krukas gaan zoeken.

Hopelijk kan iemand me verder helpen.
nhmonteur

Reacties

ford andre
Even naast mekaar leggen en de slag opmeten
jeet
He tom ben je de lagerschalen niet vergeten haha
anoniem
verwijderd
nhmonteur
@rj
Ja zo'n vermoeden had ik ook al dat de krukas niet goed is.
Maar er stond toch echt bij dat het een krukas voor een 4000 is.
Deze krukas heb ik erin gezet.

histoparts.com/webshop/…

@jeet
Donders nu je het zegt, die ben ik helemaal vergeten. hahaha
Nee hij draaide verder prima alleen niet hoog genoeg.
Valtra-Fordpower
@nhmonteur Kloppen de originele nummers ook? Of weet je dat niet? Dat lijkt mij altijd een mooie basis. Dan móet het eigenlijk goed zijn.
anoniem
verwijderd
jeet
@nhmonteur haha ik twijfelde daar ook niet aan eerlijk gezegt maar is het soms een krukas van de oudere 4000 met het dikke filter of anders om kweet niet of er verschil in zit maar het zou kunnen
nhmonteur
@Valtra-Fordpower Naja het orginele nummer op de krukas die erin zat is zeer slecht te lezen. Eigenlijk konden we er niet veel van maken.
anoniem
verwijderd
nhmonteur
@rj Naja dat diepe zuchten heb ik al heel wat gedaan vandaag. En waarschijnlijk word dit nu ook mijn ervaing dat er verschil in zit. Ik ga hem morgen maar weer uitbouwen en dan zullen we wel zien waar het zit.

@jeet Het is idd een 4000 met dik filter, dus zo'n oud filter in een ijzeren huis.
nhmonteur
@rj ja precies, en volgens mij klopte hij ook met het nummer wat bij Nh orgineel werd opgegeven alleen was ie daar iets wat duurder.
anoniem
verwijderd
jeet
@nhmonteur ja juist maar ik weet niet of er verschil zit inwendig in de moteren met dik of dun filter
ha189
Er zit slaglengte verschil in de krukas.

tevens heb je een ford motor, altijd na montage van de zuigers controlren of deze wel gelijk staan, kan ook zo zijn dat je nieuwe oginele zuigers monteerd dat ze er net boven staan.

ford heeft er inderdaad wat wijzigingen inzitten.

harry
ford andre
De nieuwe die je hebt gekocht is slag 107 je moet slag 112 hebben ik heb er ook nog wel en paar te koop
RPCounty
De krukas die jij nodig hebt heeft een slag van 111.76mm. Het onderdeelnummer moet eindigen op C5NE6303N. dat is een krukas voor een 4000. maakt niet uit of het een oud of nieuw model is.Als alles goed is en je zuigers zitten in het blok moeten ze plm 0.5 mm boven het blok uisteken.De koppakking is 1,5 mm dus 1 mm compressieruimte. koppakking zelf is ook weer een verhaal apart. als je een oud model motor hebt staat er geen + (sterretje) aan de linkerbovenkant van het blok. dit betekent dat het een blok uit de eerste serie is. deze blokken moeten de zuigers vlak met de bovenkant van het blok hebben en hebben dan een koppakking van 1 mm dik. ik denk dat je toch beter voor een originel krukas had kunnen gaan.....succes
CVT6230
@nhmonteur Ik heb eens, tijdens revisie van een 5000, met originele krukas, nieuwe zuigers (revisiebedrijf) gemonteerd en bleken een paar mm lager te liggen. Er bleek toen verschil in zuigers te zijn.
RPCounty
Dat waren dan zuigers van een 4000. als je de hoogte boven de pistonpen op meet van een 4000 is dat plm 49 mm. bij de 3000/5000 is dat 51mm en bij de 2000 is dat 57 mm.
dookie
Ah kijk dat is nuttige informatie!! ik zat net ook even te kijken en ik zag idd ook dat er 4000's zijn met boring/slag 112x112 en een blok met boring/slag 112/107 dus daar zal het verschil idd in zitten..
RPCounty
Nee Er zijn GEEN ford 4000 met 107 mm slag. altijd 112mm
ford5000
Klopt. Er zijn alleen vierkante 4000 blokken van 112x112mm.
Zowel de 6X als 6Y.
In de link van histoparts staat bij de foto onderdeelnummer C5NE6303R, en dat is het OEM nummer van de kruksas voor de 3000 en 3500/3550 industrietrekker met 107mm slag.
Zoals Richard al zei moet je voor de 4000 OEM nummer C5NE6303N hebben die een slag van 112mm geeft.
Die laatste is ook de juiste krukas voor de 3055.
Kan haast niet anders, of hier moet het probleem in liggen.
anoniem
verwijderd
jammermaarhelaas
Open deur, maar ik zag het er nog niet tussen staan:

Gewoon slag opmeten vanaf cylinderwand op zuiger in bdp zuiger in odp en je weet het zeker.

Meten is weten, gissen is missen. Wel balen natuurlijk als het een 107mm slag krukas is.
nhmonteur
@ iedereen.
We zijn vandaag eens aan het meten geslagen. En er zat idd een krukas in met een kortere slag. Wel raar dat ze dit zo verkopen bij histoparts.
Maar goed, een andere krukas en of zuigers was geen optie omdat dan de prijs te hoog gaat worden omdat het klantenwerk is.
Daarom er maar voor gekozen om het blok af te laten vlakken.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!