Beste Tf'ers,
Afgelopen dagen reed ik op een trekker en op een gegeven moment vroeg ik het volgende af. Hoe komt het dan een trekker stuur geen vaste middenstand kent? De ene keer staat het merkteken op de kop in de middenstand terwijl de volgende keer staat die op 90 graden.
Nog een vraag, in auto's gaat het stuur altijd automatisch terug naar rechtuit. Waarom is dat bij trekkers niet zo? En hoe komt dat het niet zo is?
Bijvoorbaat dank,
Uw mede tf'er
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
nee dat is wel expres gedaan, ik denk dat dat in het systeem zit van een auto dat het stuurwiel terugdraaid naar de middenstand. En een tractor rijd vaak in een bocht en anders zou het een beetje zwaar stuur werk worden, als je het stuurwiel namelijk op een bepaald punt zet tractor dan blijft hij daar staan en hoef je geen kracht meer te zetten.
hmmm, geloof ik niet veel van...
dacht ik...
heeft denk ook net te maken met die vaste verbinding bij een auto die een trekker niet heeft, want denk niet dat een orbitrol een druk kan omzetten in een draaiende beweging
toch wel veel moderne auto's worden ook uitgerust met een variable stuurbekrachtiging zodat het sturen bij hogere snelheden zwaarder dus met meer precisie gaat rond de middenstand.
John Deere heeft dat toch ook met het zogenaamde electrisch sturen?
Tractoren zijn tegenwoordig allemaal uitgerust met Hydrostatische stuurinrichting, ofwel volledig olie gestuurd.
Doordat de wielen altijd een kleine toespoor hebben willen ze rechtuit, dus drukken je stuurwiel weer in positie, omdat trekkers geen stangen hebben en de olie geblokkeerd is kunnen de wielen de stuur niet terug duwen! Omdat een orbitrol ook niet maatvast is verloopt je stuur ook altijd iets.
ja maar bij mijn weten blijft een vaste verbinding verplicht voor de veiligheid, ik kan dit ook mis hebben...
en zoals eerder genoemd sturen moderne trekkers met een orbitrol en dat verdraait nog wel wat. een oude trekker met een stuurstang en stuurhuis doet dit nooit.
Gewoon kwats.
Stuurbekrachtiging is nog altijd stukken goedkoper en minder onderhouds gevoelig dan een orbitrol, en is ook niet noodzakelijk door het geringe gewicht en de kleine wielen waardoor er niet veel wrijving is.
niet alleen de duurdere tegenwoordig is elke nieuwe auto uitgerust met elektrisch of hydraulisch bekrachtiging.
tegenwoordig toch niet meer, dan zul je toch heel goed moeten zoeken tussen de chinese wagentjes ofzo die hier niet leverbaar zijn.
Een beetje dit idee: tractorfan.nl/topic/21183/
Vrachtwagens hebben volgens mij ook altijd een vaste verbinding, dit weet ik alleen niet zeker.
Heb jij ooit een trekker gezien waarvan de wielen niet kantelen?
maar die vaste verbinding bestaat uit een worm en tandwiel en het tandwiel kan het wormwiel niet aandrijven, omgekeerd wel
Maar trekkerwielen komen dus niet terug omdat ze via een orbitrol gestuurt worden.
Daarom kunnen oude trekkers die geen stuurbekrachtiging hebben soms wel terugsturen, dat is bij ruig land wel eens oppassen dat je het stuur niet uit je handen laat slaan.
Dat ze niet terug vallen kan ik je niet tegenspreken, maar eigenlijk alle trekkers zetten de wielen iets schuin bij het sturen, alleen valt het bij oudere trekkers minder op, omdat deze vaak smallere banden hebben.
Iedere auto, vrachtwagen of gelijk wat, die sneller rijdt dan 40 moet een vaste stuurverbinding hebben, dus stuurwiel rechtstreeks verbonden met wielen. Met huidige tractoren is dit niet zo. Tenzij je tractor gelegaliseerd is om sneller te rijden(merk JCB op, die hebben ook vaste stuurverbinding).
Het al dan niet terugkeren heb ik geen antwoord op.
Vroeger hadden de voorassen met voorwielaandrijving een rechte verbinding en ging het wiel alleen dwars staan bij sturen.
Totdat volgens mij John Deere kwam met een scheve verbinding waardoor het voorwiel de bocht inkantelde en je een kortere draaicirkel kreeg.
Nou dit is dan volledig nieuw voor mij, want onze 433 kanteld ze al en ken nog veel meer oudere trekkers die ze ook kantelen
Dan laat maar zien dan en kom dan niet aanzetten met een een of ander chinees geval dat hier niet verkocht wordt in nederland. Ik hoop dat je het ook eerlijk durft te zeggen als je er geen kunt vinden. Ik denk dat dit een gevalletje napraten is.
oke maar dat kan dan ondanks de bekrachtiging, dat trekt zich dus door de bekrachtiging heen als ik het goed begrijp.
Ja, maar dat kon ik uit de eerdere reacties niet echt halen, maar dit lost alle onduidelijkheden op!
dit zijn bepaalde standen van het wiel, die er ook voor zorgen dat wielen altijd rechtuit willen gaan.daarom staat je fusse altijd iets scheef. En heeft bv je voorvork van een fiets ook een bepaalde stand, zodat het wiel altijd rechtuit wil.
Verander voor je gein maar eens de stand van je voorvork, dan kan je merken dat het sturen veel lastiger gaat.
ah zo
Dit kan als de fusee (de verticale "stuuras") scheef naar voren naar een punt vlak voor het loopvlak van de band wijst. Het gestuurde wiel gedraagt zich dan als een zwenkwiel en zal, indien losgelaten, de middenstand (recht vooruit) willen opzoeken.
ook als de fusee iets voorover gekanteld is wat het geval is bij een “normale“ vooras. hij zou ong. 5° voorover gekanteld moeten zijn (naspoor), en van achter gezien zou het wiel ook 3° linksom gekanteld moeten zijn (wielvlucht) en de fusee 9° rechtsom. (Fuseehelling)
hydraulische besturingen die in de landbouw gebruikt worden hebben tegenwoordig geen mechanische verbinding meer tussen stuur en vooras zitten, dit is compacter om op te bouwen en werkt simpeler maar is NIET toegestaan bij voertuigen met hogere snelheden (o.a. auto's en vrachtwagens) dit alleen om het feit dat als er een slang of leiding klapt dat dan de volledige besturing uit kan vallen. als dit bij een stuurbekrachtiging systeem gebeurd kan er altijd nog door de mechanische constructie gestuurd worden (al gaat dat wel stuuken zwaarder op dat moment)
Nouja? kan er geen 1 noemen die t niet heeft, wij hebben pas een kale twingo gekocht, enige optie die erbij zit is airco, deze heeft echterwel stuurbekrachting.