Hallo,
Ik had zitten denken om een terugslag klep voor de turbo olie te plaatsen zodat de turbo nooit zonder olie draait.
van de andere kant dacht ik dat wanneer zon terugslagklep weigert, het lager meteen naar de haaien is.
heeft daar iemand ervaring mee?
hoe word dit normaal/origineel gedaan?
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Heb wel met machines gewerkt (Volvo) dat er een tijdklok op zat, zodra je de sleutel er uit haalde ging ie aftellen, ideaal, reden we al het werk af zag je even later ook de lichtjes uitgaan.
Een terugslagklep zorgt ervoor dat de olie maar 1 kant op kan.
Veel belangrijker is het turbomotoren even een "cooling-down"-tijdje te laten draaien, met name als ze gloeiend heet zijn na zwaar werk (waarmee voorkomen wordt dat stilstaande olie in de hete turbo verbrandt).
terugslag klep is inderdaad het verkeerde woord. maar mijn bedoeling was om iets te maken zodat de turbo nooit droog komt te staan.
inderdaad even rustig laten lopen na het starten en even na later draaien lijkt dan het meest toegepast.
ik was benieuw of hier iets anders voor gebruikt werd
bedankt voor de snelle reacties
Dat is er dus wel ja maar die zijn niet zaligmakend.
de kamer waar de olie zich in bevindt is dusdanig gevormd dat de lagers in de turbo in de olie blijven zodra de druk weg valt.
Bij oude turbo's kan alle olie om het lager heen vrij naar de retour weg lopen, en komen de lagers wel droog te staan na het stopzetten van de motor
Als je de motor uitzet of als hij stilvalt pompt dat systeem olie naar de turbo.
turbosafeplus.com/operation.html/
Zoals in de link in de reactie van Remi_91, de Turbosafeplus.
Lijkt me niet zo'n goed plan, want na hoe lang krijgt de turbo olie na de start?
En de lucht die in de tank zit, moet ook ergens blijven, en gaat dus ook door de turbo = gebrekkige smering.
Buiten het luchtprobleem om is het dan verstandig om er een soort volgordeklepje in te bouwen, zodat de tank pas gevuld is als het systeem op druk is
Klopt, maar een accumulator die leeg is, heeft geen volume, oftewel lege kamer. Deze kamer ontstaat pas als er druk is, en dus overschot.