Terugslagklep

Hallo,

Ik had zitten denken om een terugslag klep voor de turbo olie te plaatsen zodat de turbo nooit zonder olie draait.

van de andere kant dacht ik dat wanneer zon terugslagklep weigert, het lager meteen naar de haaien is.

heeft daar iemand ervaring mee?
hoe word dit normaal/origineel gedaan?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Hoe kom je erbij dat de turbo nooit zonder olie zou komen met een terugslagklep?? Weet je de werking van een terugslagklep wel?
Husqvarna
Ga eens kijken hoe zat dat bij auto's hebben, daar zit een reservoir op ofzoiets.
Heb wel met machines gewerkt (Volvo) dat er een tijdklok op zat, zodra je de sleutel er uit haalde ging ie aftellen, ideaal, reden we al het werk af zag je even later ook de lichtjes uitgaan.
mbvaltra
Waarom een terugslagklep voor turbo? Dat heeft niks te maken dat de olie zonder olie zou komen.
Een terugslagklep zorgt ervoor dat de olie maar 1 kant op kan.
Wimsumar
Beste Jos-IH: Ik denk niet dat een terugslagklep een probleem voorkomt/oplost. Immers, dan was er veel vaker turboschade.
Veel belangrijker is het turbomotoren even een "cooling-down"-tijdje te laten draaien, met name als ze gloeiend heet zijn na zwaar werk (waarmee voorkomen wordt dat stilstaande olie in de hete turbo verbrandt).
IH-Jansen
Dan zou je er een accumulator bij op moeten plaatsen samen met een terugslagklep
wvdh
Idee is niet verkeerd. maar op me 1246 zit ook niet. en zit volgends mij nergens op. is gewoon belang als die start niet gelijk gas geven. als die uit gaat even na laten draaien
deeremeneer
Een terugslagklep heeft niks met de smering van de turbo te maken. Wat er wel is is een oliereservoir die na het uitzetten nog olie na pompt alleen gingen daar meer turbo's door kapot dan dat ze goed deden.
Jos-IH
Kijk daar heb ik wat aan

terugslag klep is inderdaad het verkeerde woord. maar mijn bedoeling was om iets te maken zodat de turbo nooit droog komt te staan.

inderdaad even rustig laten lopen na het starten en even na later draaien lijkt dan het meest toegepast.

ik was benieuw of hier iets anders voor gebruikt werd

bedankt voor de snelle reacties
deeremeneer
Quote @Jos-IH:
ik was benieuw of hier iets anders voor gebruikt werd

Dat is er dus wel ja maar die zijn niet zaligmakend.
Corne S
Is er niet iets van een elektrisch oliepompje die door het contactslot ingeschakeld wordt, als extra bypas smering ofzo?
Jos-IH
@deeremeneer dan ga ik hem rechtstreeks vanaf de oliefilter aansluiten, bedankt voor de info
ramrod
Modernere turbo's zijn minder gevoelig voor drooglopen na het uitzetten.
de kamer waar de olie zich in bevindt is dusdanig gevormd dat de lagers in de turbo in de olie blijven zodra de druk weg valt.
Bij oude turbo's kan alle olie om het lager heen vrij naar de retour weg lopen, en komen de lagers wel droog te staan na het stopzetten van de motor
kees 956
Idd lijkt me dat als je een terugslag klep in de olie aanvoer zet dat de olie dan alsnog via de retour weg loopt en daar kun je dan weer niks in zetten principe
Fast Eddy
Op het werk hebben alle draineermachines een na smeersysteem.
Als je de motor uitzet of als hij stilvalt pompt dat systeem olie naar de turbo.
radium45
Meestal staat de toevoerleiding met een hoge bocht bovenop de turbo.. Dit is eigenlijk zo gedaan dat er na stopzetten van de motor toch nog iets van olie (wat in de leiding die vertikaal staat)door de lagers zakt..
albert-fendt
Ze hebben soms een soort accumulator erop zitten, die leegloopt in de turbo als de oliedruk afneemt
Remi_91
@caseinter1455 Heeft een bepaald systeem op z'n 856 gebouwd. Hoe het precies werkt weet ik niet.. Ben zelf ook wel benieuwd
RubenSiebkes
Wat je bij motorbeveiligingen vaak ziet is het volgende. Een accumulator op de druk leiding naar de tubro. En dan zit er een terugslag klep tussen de druklijding. Voor het punt waar de accumulator zit aan gesloten. De terugslag klep zorgt er dan voor dat de olie niet terug kan de motor in, maar persee door de tubro word gedrukt. De olie moet altijd door een vrije retour kunnen. In de retour lijding wat plaatsen is een slecht iedee. Een zorg er voor dat je de terugslag klep in de goede richting tussen de leiding zet. Ik ken een geval dat iemand de terugslag klep verkeerd had. En dus de turbo helemaal niets kreeg.
Wimsumar
Beste
Quote @RubenSiebkes:
Een accumulator op de druk leiding naar de tubro.

Zoals in de link in de reactie van Remi_91, de Turbosafeplus.
RubenSiebkes
@Wimsumar Bij een gewone ouderwetse moter beveiliging zit er geen solenoid op. Dat gaat gewoon puur mechanisch. Voor de rest idd zelfde principe. Had nog niet naar de link gekeken.
JD3010
@Eric MFUF gewoon een klein olietankje bovenop de turbo is veel eenvoudiger en werkt ook prima.
Eric MFUF
@JD3010 er zijn vele wegen naar "Rome" 😉
JD3010
@Eric MFUF Maar ik hou het graag simpel. 😉
ramrod
Quote @JD3010:
gewoon een klein olietankje bovenop de turbo is veel eenvoudiger en werkt ook prima.

Lijkt me niet zo'n goed plan, want na hoe lang krijgt de turbo olie na de start?
En de lucht die in de tank zit, moet ook ergens blijven, en gaat dus ook door de turbo = gebrekkige smering.

Buiten het luchtprobleem om is het dan verstandig om er een soort volgordeklepje in te bouwen, zodat de tank pas gevuld is als het systeem op druk is
JD3010
@ramrod Er hoeven ook geen liters olie in hoor. Een accumulator moet ook met olie gevuld worden.
ramrod
@JD3010
Klopt, maar een accumulator die leeg is, heeft geen volume, oftewel lege kamer. Deze kamer ontstaat pas als er druk is, en dus overschot.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
4