Schuitemaker 2000

Graag had ik eens geluisterd naar jullie ervaring van de schuitemaker 2000. en wat de voor en nadelen zijn. alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

bakker kawasaki
Gaat uiteraard over een opraapwagen
jehan
Hmmm wordt een hele discussie hier ..
bakker kawasaki
We zijn aan het kijken om 1 aan te shaffen. daarom zou ik eens wat verschillende meningen willen horen
Fendt926Driver
Neem er in ieder geval een van de laatste series met de brede 2 m pick-up heeft ook een veel zwaardere rotor. een oudere heeft een 1.6m pick up laat wel eens iets liggen. en die heeft (als het goed is) 8mm rotor sterren. de slijtage van de sterren midden op de rotor is te controleren door de buitenste sterren (die bijna niets te doen hebben gehad) op te meten met de schuifmaat dan weet je wat er al afgesleten is. zit er een 6mm rotor in zou ik er afblijven of hij moet heel goedkoop zijn en zet je er zelf een nieuwe rotor(8000.-euro) in. ook pick-up nakijken moet een 6 balks zijn. bij veel slijtage een nieuwe kost 3500.-. ook de slijtage op de messenbalk kunnen de messen al wat heen en weer bewegen ben je ze nog wel een keer kwijt (weet niet meer precies wat die kostte.)
ADB996
Koop gewoon een mengele(word nieuw in Nederland onder de naam Lely verkocht), zit gewoon betrouwbare techniek.
mdoornekamp
Type 2000 heeftaltijd een 2 meter pckup dacht ik. zijn wel degelijke wagens maar hebben vaak wel veel gedraaid dus let op slijtage zoals fendtdriver zegt. Je hebt wel minimaal 200 pk nodig om er mee te kunnen werken. 250 gaat mooier
Ruben-Wind
Zijn wel goede wagens geloof ik. Loonbedrijf in de buurt heeft 2x 2085 lopen met trekkers van 200 pk er voor. Alleen ze zijn niet zo goed in de mais.
Fendt926Driver
Quote @Ruben-Wind:
Alleen ze zijn niet zo goed in de mais
wat gaat er dan niet goed in de mais???
nicolass
@bakker kawasaki

bij de loonwerker loopt er zo 1tje word veel gebruikt heb ze er nog niet over horen klagen en ook nog niet aan zien sleutelen
mdoornekamp
@Fendt926Driver Misschien te zwaar? Ze wegen 12 ton leeg!!
SJB533
@Fendt926Driver
Hier hebben we ooit eens een 140 in de mais gehad. Rampending! Ging standaard door de teeltlaag, waar de kieper er bijna standaard over ging! Standaard 2 trekkers er voor(716 als sleper, 818 Turboshift als gewone wagentrekker) Genoemde kieper (vergelijkbaar met een 14 of 16 tons Beco!) stond "slechts" een 712 voor. Opraapwagens moeten voor dat werk hoge banden hebben, en dat kan niet!
Freddie
@mdoornekamp
Die wagen weegt geen 12 ton hoor een ton of 6,5 hooguit!
dezw
De rapide is de enige dubbeldoel ook volgens de test van trekker De andere wagens zijn dan wel meer gebouwd voor allen gras te rapen maar de rapide is een wagen wat degelijk is gebouwd en vraagt zeer weinig onderhoud (kettingen spannen en paar nippels smeren )en als enigste met grote banden bijv 24X20,5 dus rolt makkelijk. en is de enigste waar je niet de pickup voor heen trekt of de dissel
Rene schut
@jehan hebben jullie die wagens ook al niet eens gebruikt of heb ik dat mis?
Fendt926Driver
@mdoornekamp @SJB533 dat zou een bezwaar kunnen zijn. mijn 140 weegt leeg 9.500kg. heb er niet al te brede banden op zitten (54 cm breed 4 keer ) en als het natter werd bleef het wel lopen met hakselen maar met stoppen als de kar vol was en de laatste mais ging bij stilstand uit de 8 rijer kemperbek in de kar zakte de wagen erdoor. loonwerker reed met 75cm banden en die bleef er wel op
Fendt926Driver
@Freddie een 140 weegt al 9500kg. een 2000 is iets zwaarder gebouwd kan zo maar 10000kg wegen
SJB533
@Fendt926Driver
Ik durf niet te zeggen wat een silagewagen minder weegt, Veenhuis bij desbetreffende loonwerker, maar daarbij scheelt, dat daar iets hogere bandjes onder kunnen.

@dezw
Rapide heeft inderdaad het grote voordeel, dat de pick-up achteruit klapt. Tja, enige dd in de test... Stond anders ook een VMR tussen. Dus de enige is t niet.
mdoornekamp
@Freddie Dat heb je wel mis. Een lichte strautmann super Vitesse weetal 6 ton leeg. Een schuitemaker 2085 met walsen weegt echt 12 ton leeg
SJB533
@mdoornekamp
2085 is 6600? Ding is zo verschrikkelijk zwaar, dat t niet eens in de folder staat :mrgreen:
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver dwijlen over de weg ! onderstellen die scheuren ! asstompen die afbreken !
SJB533
@DESLAGERURRE
De Joskin onder de ladewagens? 😃
mdoornekamp
@SJB533 Zo slim is schuitemaker wel dat ze het gewicht niet in de folder zetten
Fendt926Driver
Quote @DESLAGERURRE:
dwijlen over de weg
dat doet die van ons ook met volle vracht mais boven de 40kmh. daaronder heb je geen last. simpel op te lossen 40kmh gaan rijden. een veenhuiswagen en pottinger doen dat ook omdat de assen bij een opraap/dubbeldoel meer naar het midden onder de wagen staan en dus minder oplegdruk geven. scheuren en afknappen heb ik hier in de buurt nog niet meegemaakt.
Ruben-Wind
@Fendt926Driver Te zwaar en stuurstangen breken.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind ok. is de eerste keer dat ik dat probleem hoor van een schuitemaker wagen.
Ruben-Wind
@Fendt926Driver Ik niet. Ook al al van andere loonwerkers.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind ga er vanuit dat het bij de grote een na laatste serie voorkomt. de 155 serie en verder. mijn 140(serie) heeft namelijk geen stuurstangen. wel stuur cylinders (aan de trekhaak en onder de wagen) de 155 serie heeft eerst vanaf de trekhaak een stuur stang die naar een stuurcylinder loopt.
Ruben-Wind
@Fendt926Driver Oke zou kunnen hoor. Die wagens zijn 2 jaar ofzo.
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver ik hier wel bij een loonwerkers ...
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver schuitemaker zijn gewoon niet de beste opraapwagens/dubbeldoel !!!!
Fendt926Driver
@DESLAGERURRE zou zo maar kunnen. als boer zijnde kun je niet altijd nieuwe machines rijden. heb 6 jaar geleden een rapide gekocht 2e hands en blijf die gebruiken zolang die bevalt en heel blijft zie dan wel weer verder met alle merken die er dan weer 2e hands zijn. pottinger zal daar dan misschien ook bijhoren. maar 6 jaar geleden was een 2e hands pottinger ernteprofi of lade profi gewoon bagger. zeg wel vaak mooi die nieuwe machines jammer dat er voor mij als boer 15 jaar levertijd opzit voor ik hem kan (en wil) betalen.
deerecase
Quote @Ruben-Wind:
stuurstangen breken.
had loonbedrijf becker ook last van deze mais. wagen is nog geen jaar oud.
DESLAGERURRE
@Fendt926Driver ooit van kverneland gehoord ? betaalbare boeren wagens die beter zijn dan z'n sr ! 😉
Fendt926Driver
Quote @DESLAGERURRE:
kverneland
zijn die oude taarup wagentjes toch??
vallen hier direct af. zitten geen walzen in. en daar zoek ik al mijn wagens op uit. en met dubbeldoel in de mais lijkt me dat ook geen goede wagen. heb nu al 2 opraapwagens en silage wagen, dan kan ik er nog een silage wagen bij kopen.
DESLAGERURRE
Maishakselen is voor loonwerkers 😉 .. ten minste zo denk ik er over 😉 grus kuj zelf nog wel eens een keer an de bult zetten 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
3