Hallo mede tfer's
ik ben een 350 aan het opknappen en ik heb nog een andere achterbrug staan maar ik heb een paar trekkers gezien die een td60 eraan hebben gelegd. maar nu was mijn vraag als ik een td60 motor zou kopen en eraan leggen zou ik dan wat moeten veranderen in mn achterbrug kwa tandwielen enzo. ik wil er geen trekkertrek trekker van maken maar gewoon standaard.
heeft iemand hier ervaring mee dan hoor ik het graag
deze topic is gewoon een vraag en als hij nie goed is verwijder ik hem wel
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
nee bedoel een td60 blok als standaard niet opgefokt maar der liggen her en der td60 blokken los en die zou ik dan wel een willen kopen maar ga geen trekker kopen en motor eraf halen en achterbug laten liggen maarja dat was mn vraag eigenlijk nie
Nou ik ben groot fan van td60 blokken en die trekkers die ook zoon blok aan een 350 heeft vind ik wel mooi staan. Maarja dat kan je ook vragen bij een ford major wrm zou je een 6cilinder blok aan leggen
Als jij nog een paar 810 achterbruggen voor niks weet, dan houdt ik me aanbevolen.
Wat verwacht je zelf eigenlijk dat er gebeurt met een 140pk TD60 motor voor een 60pk achterbrug ?
Niets....
Na veel gekraak en geknap uiteraard
@ renze als je nog wat weet te liggen van dat spul stuur ff een pb, ik wil er wel geld voor geven
In de tijd van de Super Major was er geen 90/100pk zespitter trekker te koop, dus nam men de verhoogde kans op transmissieschade en de verkorte levensduur voor lief. Dat is gelijk het antwoord op de vraag van @zeppertje14 : als de BM350 hetzelfde vliegwielhuis heeft als een TD60 kun je hem ervoor bouwen, en afhankelijk van de conditie van de BM350 achterbrug gaat het een aantal duizend draaiuren goed, afhankelijk van hoe zwaar je hem belast. Als je hem alleen voor toertochten gebruikt kan die achterbrug 40.000 uur draaien met 140pk ervoor, maar met een zware dumper die op de achteras drukt zodat hij veel grip heeft en het vermogen ook daadwerkelijk kwijt kan aan de wielen, en dan 140pk erdoor jassen, dan krijg je al vrij vlot een keer tandbreuk of een getordeerde transmissie as.
en dan ligt het inderdaad nog aan hoe goed of slecht is de beschikbare achterbrug
Wat verwacht je zelf eigenlijk dat er gebeurt met een 140pk TD60 motor voor een 60pk achterbrug
Niets....
Na veel gekraak en geknap uiteraard :)
Het ging er mij meer om, of de vraagsteller ZELF er ooit over nagedacht had voordat hij hier deze vraag stelde, of dat de vraag spontaan op kwam zetten als pissen... Niet dat ik beweer dat alles spontaan in 1 keer catastrofaal uit elkaar vliegt, maar als je de grenzen opzoekt gaat het eerder mis.
Om een technisch onderbouwd antwoord te geven: Wat veel fabrikanten deden is van een 4 bak de derde versnelling eruit gooien, en het tandwielpaar dat de hulpas aandrijft, vervangen door een paar met 30% minder vertraging. Daardoor lopen alle tandwielen 30% sneller en zullen daardoor 30% minder kracht ondervinden bij hetzelfde vermogen. oftewel: je kunt er dan 30% meer vermogen voor zetten zonder verhoogd risico op tandbreuk.
Uiteraard, had ik dat wel door.
Fendt heeft niet voor niets een hele serie CVT's, ZF heeft ook series transmissies. Allemaal dezelfde, maar net weer een tikje zwaarder of lichter.
Die technische onderbouwing :? Abracadabra. Zou zeggen, dat dat uiteindelijk funest is... (Stop je de 3 weer terug, bereken je teveel maximumbelasting, knapt de zooi alsnog)
Ik heb een inzichtelijker voorbeeld: JD had ij de quad range bak, bij de lichte modellen een hi/lo die vertraagde of 1 op 1 doorgaf en een kleine eindvertraging. Bij de zwaardere typen versnelde de hi/lo juist, en in de lo had je 1 op 1, met meer vertraging in de eindaandrijving om dezelfde snelheden te bereiken. Als de hi/lo dus pakweg 25% verschil gaf, krijg je daarmee dus 25% meer toeren door de transmissie waardoor er dus ook 25% meer vermogen door kan bij gelijkblijvende tandwielbelasting. De wrijving wordt wel wat hoger door het hogere toerental, maar omdat je er meer vermogen voor zet, blijft het wrijvingsverlies procentueel hetzelfde.
Wat mij op deze site opvalt, is dat iemand een trekker ombouwd, maakt nie u hoe of wat, andere spatborden, net iets andere kleur, wordt deze gelijk aangevalllen om dat volgens velen de trekker origineel moet blijven, van wie moet dat eigenlijk??
als ik op panningen rond loop, breek je de nek over bv. originele majors, b 450's, porsche's, bm 350,etc.etc., als er dan een keer een aangepaste/omgebouwde versie is dan blijf ik pas kijken.............
ik ben wel een volvo fanaat, maar als ik 1000 per jaar op een 814 zou moeten wil ik toch over iets anders gaan denken..
Hulde!
Denk, dat je qua aantal trekkers, dat nog steeds gebruikt "bedrijfsmatig" wordt, nog wel verkeerd zit.
Bedrijfsmatig tussen aanhalingstekens ja. En wel om de doodsimpele reden, dat ze werken zoals bedoeld, maar dan om iemands hobbyweitje te maaien etc
Ik ken ook iemand die de ene na de andere zeepsnor uit mekaar trok omdat het volgens hem anders moest.
(en de meeste zeepsnorren waren na tijd drama)
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je er zelf schik van hebt, en handig bent, en ergens een uitdaging in ziet, moet je dat gewoon doen.
Als ik zoon trekker ombouw dan word hij niet intensief gebruikt hij komt wel een x voor een gierton van 6kuub en een xtje de wei maaien maar nie voor een 4 schaar ploeg en een 20tonner nee het is gewoon puur voor de hobby en ik heb die achterbrug tog liggen dus moet ik hem maar weg laten roesten en niks meer mee doen dan zou het tog gewoon kunnen en het maakt tog nie uit of ik hem veel gebruik als ik er veel lol aan heb en af en toe wa mag werken
Als ik zoon trekker ombouw dan word hij niet intensief gebruikt hij komt wel een x voor een gierton van 6kuub en een xtje de wei maaien maar nie voor een 4 schaar ploeg en een 20tonner nee het is gewoon puur voor de hobby en ik heb die achterbrug tog liggen dus moet ik hem maar weg laten roesten en niks meer mee doen dan zou het tog gewoon kunnen en het maakt tog nie uit of ik hem veel gebruik als ik er veel lol aan heb en af en toe wa mag werken
Ja daar ben ik het mee eens der zijn zoveel van die orginele en als er dan zoon omgebouwde is tog wat interresanter maarja ik heb de achterbrug liggen dus waarom niet maar had jij nog interessen in een motor
heb een pb gestuurd hoor