Er blijven maar weinig loonwerkers over

In Nijkerk weer een loonwerker gestopt , vorige week s`avonds grote drukte met het opladen van de mais hakselaars (Claas) en de wieltrekkers (Fendt), Je kunt zien dat de krisis ook doorslaat naar de loonwerkers .Meeste boeren worden groter en gaan het zelf doen .Ze moeten duurder werken de loonwerkers met witte diesel. Er zullen er nog wel meer stoppen voordat het voorjaar is.

Deel dit topic

Reacties

jmos
Ook een link of was dat bij jou in de buurt? Hier in de buurt zijn er tot nu toe geen gestopt om deze redenen dacht ik.
woutkuiphuis
Hier in twente zitten anders nog genoeg loonwerkers
jordi 1455
Er zijn ook steeds minder boeren.
Renze
ALLE loonwerkers moeten met witte diesel rijden, dus men ondervindt daar geen concurrentienadeel van. Helemaal nu nog niet want de prijzen zijn nog lang niet doorberekend nu iedereen nog een tank vol rooie gasolie op voorraad heeft, pas als volgende maand de mest eruit moet en de mais erin, dan begint die gasolieprijs mee te tellen. Verder, van de witte gasolie kun je ook de BTW terugkrijgen dus de pompprijs is altijd nog 21% hoger dan de prijs waarvoor je gasolie voor in de trekker koopt.
Jos-IH
Kan zo niet zeggen dat er hier groten gestopt zijn
steyrTom
@Renze Met ALLE loonwerkers Bedoel je zeker de loonwerkers in Nederland en niet die aan de andere kant van de grens zitten die wel concurenten zijn.
majoor85
Het is hier al jaren zo als de loonwerker komt heeft een vast tarief maar de diesel komt er over heen van wat toen de gasoelie dan kost
johndeere6230
De prijzen worden natuurlijk steeds hoger.door de witte diesel en door de emissie eisen (meer verbruiken) dan word het natuurlijk steeds aantrekkelijker om met 250 koeien en 150 ha land om een hoop zelf te doen 😉
fendt farmer312
Als een ondernemer geen opvolger heeft is beeindiging van het bedrijf vaak het gevolg, iets wat in de hele sector al jaren aan de gang is......
fendt-412
@johndeere6230
wie betaald die eigen verstookte diesel dan?
hijnfendt
Hier zijn er wel wat met minder werk. Maar ze stoppen nog niet. 2013 komen ze denk ik nog wel door!
Straw
Hier is wel paar jaar terug een samen gegaan.
Verder Doen loonwerker hier ook vort meer dan de helft grondverzet.
Renze
Quote @steyrTom:
Met ALLE loonwerkers Bedoel je zeker de loonwerkers in Nederland en niet die aan de andere kant van de grens zitten die wel concurenten zijn.
Lijkt me niet dat een loonwerker in Nijkerk last heeft van concurrentie in het buitenland: en de meeste landen hebben helemaal geen rooie gasolie, toch ?
hijnfendt
Wij hebben laatst een brief gekregen van de loonwerker waarin stond dat ze iets duurder werden in verbandt met de diesel!
FONHOF
Nee idd in duitsland rijden ze geen rode diesel en in belgie weet ik dat zo niet maar Boeren moeten toch net zo goed als loonwerkers witte rijden dus het maakt vrij weinig uit lijkt mij
Niek1988
Nijkerkerveen was het trouwens... Haverlag
jmos
@hijnfendt
inderdaad. hier zijn ze ook duurder geworden. maar als je het zelf zou doen zou je het de extra kosten zelf moeten betalen dus maakt vrij weinig uit. behalve dat de loonwerker het kan doorrekenen en boeren dat niet kunnen.
brabander
In belgie rijden ze met rode diesel dus de loonwerkers tegen de grens zulle waarschijnlijk wel minder werk krijgen.
JDeerefan
@FONHOF hier in belgië rijden we nog steeds met de rooie
johndeere6230
@fendt-412

Jah klopt maar zal allicht iets schelen 😉
mp-jd6620
Groote boeren gaan best niet meer zelf doen daar hebben ze geen tijd voor hun moeten het in de stal verdienen
brabander
We zulle zien wat er gaat gebeuren.
interRick
Er komen ook wel kleine loonwerkers bij in de vorm van een eenmanszaak/zzper en gestaag groeien.
maar dat komt niet in het nieuws of in de krant, daardoor een beetje een vertekent beeld.
Boswachter
Waarom is Haverlag dan gestopt met het loonwerk ?
FONHOF
@ihc-driverja maar ik denk dat de meeste loonwerkers die nu nog met rode diesel werken al werken voor witte diesle
JD6930
Hier in de gemeente rijden alle 4? de loonwerkers nog gewoon rond.

Reyrink Diessen, V/D Hout Diessen, Bosmans Hilvarenbeek, Hesselmans Biest-Houtakker.
Loonwerker_Erwin
@JD6930 4? Hier rijden zeker 2x zoveel loonwerkers rond
Boswachter
@Loonwerker_Erwin Was anders wel een bedrijf die het materiaal goed voor elkaar had. maar ja door de crisis in de bouw dan heb je ook fors minder grondwerk.
Favorit614
Quote @ihc-driver:
Denk dat dat ook meevalt, immers mag je dacht na juli of zo geen rode diesel meer in je tank hebben, belgische tractoren in Nederland dus ook niet.

Fout in je denkwijze.
in de belgische grensstreek mag je rode diesel in je tank hebben , mits je via de tankbonnen kunt overleggen dat de brandstof in belgie getankt , en daar mee ook de belgische btw hebt betaald.
Dit staat ergens op de site van de douane / belastingdienst
Loonwerker_Erwin
@Favorit614 op de site van cumela staat het ook duidelijk uitgelegd
weurding
Tja, als er gemiddeld 5 boeren per dag stoppen ontkomen ook de loonwerkers er niet aan
Favorit614
@Loonwerker_Erwin ik had net een link op gezocht deze dus informatieblad veelgestelde vragen PDF. pagina 2 punt 9 en 10

belastingdienst.nl/wps/wcm/…
JD6930
Quote @Loonwerker_Erwin:
@JD6930 4? Hier rijden zeker 2x zoveel loonwerkers rond

12 loonwerkers in 1 gemeente?

Dan moet dat wel een heel grote gemeente zijn wil iedereen de kost blijven verdienen...
FONHOF
@weurding is dat niet akelig veel?
weurding
@FONHOF is het wel, maar dat wordt steeds in de media beweerd, en je ziet ook veel stoppen, is een feit
jmos
@JD6930 2 keer 4 is naar mijn weten 8 hoor. 😛 en zoveel zijn er hier ook wel.
rinie
Maar het is dus nu officeel dat dat loonbedrijf , zal de naam niet noemen , op de kop is ?
wart
Ja...
rinie
Niet best , ken wel een paar jongens die daar werken
jeroen13
Amai zoek juist het loonbedrijf op kom je strak materiaal tegen van hun!
Adri-JD850
Vanaf nu is de dieselprijs is voor iedereen hetzelfde, of je nu de loonwerker laat komen of het zelf doet, alleen de loonwerkers die in het verleden gegokt hebben op de wegenbouw en woningbouw hebben het nu zwaar, voor de grotere boer die alles nog zelf wil doen biedt de zzp-er weer uitkomst die komt voor een appel en een ei en de boer kan bij zijn veestapel blijven waar hij thuis hoort, de mensen die eerst bij een loonwerker werkten worden nu misschien wel zzp-er.
fendtjuh
@Renze

Was vorige week bij een boer tegen Belgie aan, die vertelde dat Belgische loonwerkers daar nu druk aan de gang waren klanten te werven in Nederland, zit nog wel wat verschil in kosten van diesel met een hakselploeg oid...
JD6930
Quote @Loonwerker_Erwin:
@JD6930 paar grote, paar kleine en nog wat boeren/hobbyisten met loonwerk dr bij

Oke, ja die 4 die ik noemde zijn ook echte grote en kleine. Bosmans Hilvarenbeek en Hesselmans Biest-Houtakker zijn niet bijzonder groot vergeleken de andere 2. V/D Hout Diessen is een aardig grote. Maar waar hier niemand tegenop kan is Reyrink Diessen. Ofja, het complete bedrijf is echt een mega bedrijf, loonwerk is eigenlijk maar een kleine afdeling waar ze mee begonnen zijn na het boerenbedrijf. Nu hebben ze mesttransport, een asfaltcentrale(AC.R? Ravels) een groothandel in bouwmaterialen (bouwmaterialen De Hilver) en ga maar door.

De vrachtwagenschauffeur van de Kok meost een keer int noorden in Noord-Holland ofzo een machine afleveren, stond Reyrink daar de plaats te bestraten. Dan weet je wel hoe groot hun werkgebied en bekendheid is.

Alleen jammer dat zo'n grote bedrijven steeds meer van de ouderlijke vestiging midden tussen de boeren naar een industrieterein elders in de gemeente worden getrokken/gejaagd door te gemeente. Om het maar zo te noemen: De leefbaarheid wordt er in de grote dorpen waar deze bedrijven gevestigd zijn maar geen nieuw industrieterein is niet beter op, terwijl in een van de kleinere dorpen het nieuwe industrieterein onderhand groter alst dorp is.
JD3010
Quote @Renze:
Verder, van de witte gasolie kun je ook de BTW terugkrijgen dus de pompprijs is altijd nog 21% hoger dan de prijs waarvoor je gasolie voor in de trekker koopt.
Van de rode diesel was ook de BTW terug te vragen, dus het accijnsverschil van 18 cent zal toch betaald moeten worden.
Adri-JD850
Reyrink maakt ook spanten en fabrieks hallen en rond die hallen zal ook bestrating moeten komen dus bieden deze jongens een totaal pakket aan en ja dan zul je inderdaad verder van huis moeten ook om je goed personeel te behouden in het loonwerk zul je ze aan het werk moeten houden.
Snaky Bill
@ jd 3010 ,
bedankt voor je reactie maar de diesel is niet alleen het probleem in de loonwerkers wereld kijk maar Vervaat in zeeland is ook gestopt
DESLAGERURRE
Haverlag is al vaker gestopt of gemindert ! wat mij betreft VERWIJDEN DEZE TOPIC ! je krijgt er alleen maar praatjes van ! en een bult gedonder ! dus .. VERWIJDEREN!
maisboerke
@ihc-driver

Wat het gasolie verhaal betreft, maak eerst je huiswerk eens
voor je wat schrijft op TF. dit klopt totaal niet wat hier staat.
Valtrapowerr
@fendtjuh daar las ik pas ook over. stond in de boerderij geloof ik.
wel krom. NL loonwerkers wordt het moeilijk gemaakt en buitelandse loonwerkers kunnen hier zomaar aan de gang.

net zoiets als met die nertsen. hier mag het niet meer maar in griekenland liggen een aantal subsidie aanvragen op tafel voor nertsenhouderij. 3x raden wie dat betalen? ...!
gdr
@DESLAGERURRE helemaal met je eens! en zeker als snaky bill hier wat neer zet
O N
@Valtrapowerr

Net of die diesel is het enige scheve in de wet . . .

Nederland heeft nog steeds geen kenteken voor trekkers net ofdat zo normaal is en de lagere kosten daarmee in vergelijking zijn te brengen met de buurlanden .
Zo is ook in belgie de PVG en in duitsland de TUV keuring verplicht maar nederland ? Dat zijn ook ergens kosten hoor .

Er is wel meer slecht geregeld en weinig europees eigenlijk dus .
DESLAGERURRE
@gdr zo'n bericht kan veel schade toe doen door onwaarheden !
JJ
Quote @JD6930:
De vrachtwagenschauffeur van de Kok meost een keer int noorden in Noord-Holland ofzo een machine afleveren, stond Reyrink daar de plaats te bestraten. Dan weet je wel hoe groot hun werkgebied en bekendheid is.

Dat zal meer met de prijs en opdrachtgever te maken hebben dan de factoren die jij noemt.
fiat780 michiel
De wittediesel is ook een groot probleem voor de meeste boeren en loonwerkers
Adri-JD850
De regering heeft nog steeds niet door dat ze de mensen die voor voedsel moeten zorgen de nek omdraaien ze denken nog steeds dat alles uit het buitenland kan komen. maar als je zelf niks meer hebt kun je ook niks meer ruilen ze helpen hier alles naar de kl#$-en, op het moment dat je afhankelijk word van andere landen ga je de mist in over enkele jaren hebben de aziatische landen het voor het zeggen.
Snaky Bill
@ Adri-jd850
klopt ons voedsel stinkt naar rubber en gasolie ,zo veel energie is er voor nodig om het uit verre landen te krijgen om het bij ons in de winkels te krijgen en op je bord, maar daar houden ze in Den Haag geen rekenig mee de Party van de Armoede (pvda) en de Vuile Vieze Dromers.(vvd.
Sjonge jonge wat een gezeik toch weer. Een goeie ondernemer heeft de schade al iets kunnen bepreken wanneer hij de prijzen in de loop der jaren al heeft aangepast.
radium45
Quote @JoriskleinGunnewiek:
Een goeie ondernemer

Klopt idd, diegene die al jaren tegen kostprijs de mest in de grond pompt en de mais er voor een habbekrats afschuift.. die krijgen het nu moeilijk.
@radium45 Jij snapt hem. 😉 En ik zou daar helemaal geen problemen mee hebben.
radium45
@JoriskleinGunnewiek Ik ook niet...
Trekkerrfan2130
@Niek1988 ze hebben het er zelf naar gemaakt, maar dat is mijn mening.
fendt-412
Makkelijk praten.
Je wilt niet weten hoeveel bouwbedrijven/aannemers er failliet gaan. Als jij daar met wat machines voor aan het draaien bent, en ze niet betalen ben je zo tienduizenden euro's kwijt. Er zijn genoeg machines die vast bij aannemers draaien en nooit bij huis komen. Als ze dan achter lopen bij betaling ben je mooi de pineut.

Beetje zand of andere materialen op jouw naam geleverd en het bedrag gaat nog over de kop. Kun je zo een paar ton missen doordat een ander bedrijf ook niet meer rond kan komen. En bij faillisement van een ander bedrijf sta je echt niet vooraan om geld te ontvangen. Als de bank is geweest blijft er niet zoveel meer over. Dan ben jij de volgende die kapot gaat.

Heb wel een verhaal gehoord dat een grote aannemer failliet is gegaan. Jaar lang liepen er verscheidene machines voor de aannemer. Betaling begon steeds iets verder achter te lopen. Na een aantal weken mis je toch duizenden euro's per week. Je hebt mazzel als je in de bouw nu op kunt hoesten.
miniatuurboer
Klink mischien rot om te zeggen maar ik zal ze niet missen
Niek1988
@Trekkerrfan2130

Haha mee eens
weurding
Schijnt dat veel loonwerkers nog ong 40/50% van hun uitstaande rekeningen innen moeten, dus ook al heb je een technisch goed renderend bedrijf maar van die etterende klanten die niet betalen ga je het hoekje om buiten je eigen schuld 😉
miniatuurboer
Tja het viel al een tijdje niet mee voor ze hoorde ik van 1 van de medewerkers
GROENEDEERE
Mijn laatste informatie over haverlag is dat die wil verhuizen naar een andere locatie. van stoppen of failissement was geen sprake.
Als je een topic over zoiets opend kom dan met goede feiten en niet met fabeltjes. toon bewijs met fabeltjes kun je alleen maar gedonder krijgen
Trekkerrfan2130
@weurding klopt, ik ken een loonwerker die nog geld van een boer moet krijgen waar 3 jaar geleden is gehakselt.
Adri-JD850
Toevallig dat ikzelf weet dat bij een grote aannemer in het zuiden de onderaannemers 3 jawel 3 maanden moeten wachten op zijn geld en een uur is niks dus tel uit wat een geld er in schiet waar hun ook nog de rente van hebben.
Trekkerrfan2130
@Niek1988 om de paar jaar fendts inruilen alleen omdat ze dan de nieuwe serie moeten hebben. Tsja.. dan ga je van zelf wel kopje onder.
Niek1988
@Trekkerrfan2130

Ik heb nog wel meer dingen gehoord via via over lage prijzen voor hun werkzaamheden maar ja kom je toch nie achter of dat waar is. Heb ze op trekkertrek ook weleens meegemaakt en toen vond ik ze zich maar patserig gedragen.
Valtrapowerr
@O N waarom komen er dan belgen hier over de grens werken? die kenteken kosten zijn 1x ook als je 2x zoveel uur ermee maakt. bij diesel ben je ook 2x dat geld kwijt. tikt harder door dus
Valtrapowerr
Er blijven er echt wel bestaan hoor. er zijn toch loonwerkers nodig. kunt wel doen alsof er volgende week geen loonwerkers meer zijn maar dat is onzin.
net als bij melkveehouders. lijken ook wel te denken dat er na 2015 geen meer kan blijven bestaan. maar als je lage prijs krijgt voor je product knappen de zwakkere en de sterkere kunne door en er blijft toch vraag naar melk dus de prijs gaat automatisch weer omhoog en zo gaat het de hele tijd.
kunt wel zien dat vele dat nog niet gewend zijn.
en er is gewoon een enorme overcapaciteit bij loonwerkers dus dit zit er dan wel in.
walker1
Natuurlijk blijven er loonwerkers bestaan, net zoals dat er boeren blijven bestaan.
Wel komen er van beide steeds minder. Er zijn dan wel steeds minder boeren, de totale landbouwproductie neemt niet of nauwelijks af. Dus vooral kleinere bedrijven stoppen en de grote worden groter. Vaak zie je dan bij die grotere bedrijven of juist alles zelf doen, dus eigen mechanisatie, of alles uit besteden. Grote bedrijven die alles uitbesteden doen dat vaak aan 1 of 2 loonbedrijven, die grote boeren hebben grote, rechte kavels, grote sleufsilo's, enz, enz. Dus de loonwerker kan daar met grote capaciteitsmachines uit de voeten. Waar nu 1 hakselaar rijd die 10 of 12 rijen meeneemt, reden er vroeger 2, 3 of 4 hakselaars. Transpoort gebeurt met grote 3 assers waar 25, 30 ton in gaat tegenover de enkelas kippers van hooguit 10 ton.
Dus waar 25 jaar geleden 3 loonwerkers werk aan hadden, heeft er nu 1 werk aan. Tja, dan krijg je vanzelf minder loonwerkers.
teunis
@adri-jd850

3maanden wachten is tegenwoordig heel normaal en zeker bij de grote aannemers... Ikzelf geef altijd de voorkeur aan kleine gezonden bedrijven die sterk in hun schoenen staan. Maarja je heb t niet voor t zeggen en we kunnen al helemaal niet bij de ander in de portemonee kijken

Ik heb zelf al eens meegemaakt dat ik als onderaannemer 9maanden op mijn geld moest wachten en dan moet je een lange adem hebben om het te kunnen overbruggen.. Hoofd aannemer bleek schulden te hebben en van een kale kip kun je nie plukken.

P.s. Uiteindelijk goed gekomen, maar zulke grappen ga je steeds vaker horen
Husqvarna
Hier zitten in elk dorp nog 10-15 boeren en 2-3 loonwerkers. En die hebben allemaal steeds meer capaciteit.
SJB533
Quote @gdr:
@DESLAGERURRE helemaal met je eens! en zeker als snaky bill hier wat neer zet

+1

@TurnMeLoose,
Zou je eens willen helpen met opruimen?
Barryyy
@walker1 Kijk, jij snapt hem!
711feldliebe
Als je met het nieuwste spul wil rond rijden is dit het gevolg.....
markwk
Laat eerst de loonwerker/grondverzetter de tarieven maar eens opschroeven.
Lijkt in verhouding toch nergens naar als je ziet wat een schilder of bouwvakker vraagt per uur.
SJB533
@markwk
Dan heb je al gauw weinig werk meer 😉
markwk
Dan weet jij niet veel van de tarieven tegenwoordig.
Als ik hoor waarvoor sommigen werken snap ik niet dat ze nog bestaan.
En geloof me dit jaar gaan er veel bedrijven naar de kloten omdat ze tegen zulke prijzen werken dat het echt niet rendabel is.
guus hiddink
@SJB533 En wie gaat de extra kosten aan diesel dan betalen????.
SJB533
@markwk
Dat begrijp ik wel, Mark! Je hebt voor 100% gelijk ook. Waar ik op doel: jullie als loonwerkers moeten het van de boeren hebben. Als jullie bazen dus de prijzen omhoog gooien, gaat die post van de boeren ook omhoog en zeggen ze al gauw "Ik doe t zelf wal" 😉 Een boer wil ook wat overhouden he 😉
SJB533
@guus hiddink
Zie bovenstaande Guus 😉
Tom VB
Quote @Boswachter:
Waarom is Haverlag dan gestopt met het loonwerk ?

Haverlag is bij mijn weten niet vrijwillig gestopt met loonwerk. Is ook niet de eerste keer voor hen.
markwk
Scheeld dat een opraapwagen en zodebemster een trekker van minimaal 120pk enzo ook niks kost.
Laat staan de diesel afschrijving rente enz enz.
Oja en de boer rekent toch nooit zijn eigen uren dusz alles is pure winst als de loonwerker niet komt...
weurding
@711feldliebe als je met gedateerd spul komt heb je geen werk 😉
PatrickZ
Ach ik zeg.. eerst sparen, dan kopen !
er zijn mensen die kopen en moeten het dan nog eens verdienen !
JD3010
Quote @Tom VB:
Is ook niet de eerste keer voor hen.
Ze hebben daar al de nodige ervaring mee, misschien is dit ook wel niet laatste keer.
boggie
Als een boer 4 cent loonwerkkosten heeft per liter melk komt hij al niet veel meer in het land in vergelijking met krachtvoer kosten ( 7 of 8 cent of nog meer ) is dat dus zeer goedkoop. Ik denk niet dat hij het zelf goedkoper kan als hij er al tijd voor heeft.
Tom VB
@PatrickZ
Dat heet ondernemers risico. ;-)Je kunt nu eenmaal niks verdienen zonder te investeren.

@JD3010 ik vrees van niet nee.
PatrickZ
@Tom VB
ik kan wel zeggen wij hebben bij de pekel het nieuwste van van het nieuwste niet.. maar wat er staat. dat is wel betaald, dus als je tegenwoordig gaat leasen dan zal t wel moeten draaien wat het kost ook genoeg, als je dan de boel voor 75% hebt betaald en je kunt niet meer betalen dan heb je een mooi probleem
JD3010
@PatrickZ Je bent wel ouderwets opgevoed, maar op deze manier kun je het vaak wel langer volhouden. 😉 Geld wat je nog niet hebt, moet je ook niet uitgeven.
fendt-412
Alleen het rendement op het eigen vermogen is minimaal, het risico is alleen ook erg laag.

Het anderste uiterste is alleen vreemd vermogen aantrekken, je rendement op je eigen vermogen is erg hoog. Het risico alleen ook.

Het is echt geen schande om een lening te hebben. Als je maar weet waarmee je bezig bent en je risico's beperkt. Zorgen dat je aflost en op den duur een nieuwe lening aan kunt gaan voor de volgende stap. Als je goed leent en investeert zorgt dit juist voor een kostprijsverlaging ipv verhoging.

Rente die de bank je betaald is nu ook lager dan de inflatie dus netto ga je er zelfs op achteruit als alleen maar op je geld gaat zitten!!
Tom VB
@PatrickZ
Ik ben zelf ook net zo, maar niet iedere ondernemer heeft die keuze.
newholland6640
Quote @weurding:
tja, als er gemiddeld 5 boeren per dag stoppen

Dat is ook niet helemaal waar, toen mijn vader van school af kwam waren er nog 26 (?) boeren op het landgoed, nu is daar de helft vanover. Maar het aantal hectares landbouwgrond is niet gedaald.
DESLAGERURRE
@newholland6640 dat is per streek anders ! 😉
newholland6640
@DESLAGERURRE

Dat klopt 😉! hier zijn het dan ook maar allemaal kleine keuterboertjes :lol: Maar het landbouwareaal slinkt nooit zo hard me de boeren mee, tenzij de boeren weggekocht worden voor woningbouw o.i.d.
DESLAGERURRE
@newholland6640 en dat is er in het zuiden/westen heel veel gebeurd !
newholland6640
@DESLAGERURRE

Daarom moet je ook nooit onder de grote rivieren komen :lol:
fendt-412
@newholland6640
maar ze komen wel in het noorden de grondprijzen opdrijven!
Alle verkopers wachten totdat er een uitgekocht boertje aan komt waaien, al is die grote golf al wel flink aan het afnemen. Mogen er weinig van zeggen, 9 van de 10 veeboeren in groningen zijn import 😛
newholland6640
@fendt-412

Tja, dat zei dan zo, wij pachten hier, maar hebben er iets minder mee te maken. Hoewel dat natuurlijk ook wel iets duurder word.
Jeroen1988
Als je als loonwerker onder de prijs gaat werken ben je ook dief van je eigen geld , maar het wordt er allemaal nie makkelijk op in dit landje! en wel bakken met geld naar het buitenland sluizen pff

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
104
DEELNEMERS
55
WEERGAVES
5