Compressor op trekker zetten

Beste Tf-ers,

Ik heb hier nog een compressor in de schuur staan met kapotte (electromotor) Nu dacht ik deze misschien op de ford te zetten voor o.a. banden oppompen luchthoorns e.d. Ik dacht hem voor op de vsnaar via de krukaspouly te laten aandrijven. Nu weet ik dat hij moet stoppen met draaien als de tank gevult is met een bep. aantal bar. Hier heb ik een poulytje voor met een systeempje dr in dat er een pinnetje in kan schieten dat hij dan met zn asje mee draait en dat het pinnetje dr uit gaat dat dan alleen het poulytje draait (electries pinnetje..) Dus als ik deze aansluit op de draad waar normaal de motor mee stop word gezet zou dit opgelost zijn.

Overigens dacht ik zou het gaan om ook een luchtleiding naar de inlaat van de trekker te leggen en bijv. tijdens trekkertrek er lucht in te spuiten? Dan zou er wel een terugslagklep in moeten anders ontsnapt de lucht natuurlijk weer via het inlaat filter maar het idee zelf? Of zou ik dan een zuurstof tank moeten hebben omdat gewoon lucht uit de compressor niet helpt!? Wie weet meer??

MVG Deutz-5006

Deel dit topic

Reacties

bert8210
Van standaard compressors gaat de lucht weg via het overdrukventiel als de tank "vol" is, dwz dat de compressor altijd blijft draaien, dus ook iets vermogen en brandstof kost.
Deutz-5006
Daarom doe ik ook dat 'speciale' poulytje dr tussen dat de pomp niet blijft pompen maar allen het poulytje draait..
selten
Gewoon een omvormer naar 230/380 op de tractor en zo eronder bouwen :lol:?
Deutz-5006
Electormotor is kapot, en dan gaat het nogal veel ruimte in nemen zal nie onder de kap passen 😛
Fast Eddy
De compressor haalt juist zijn lucht achter het
luchtfilter weg. En extra lucht er in pompen helpt niet.
Dan kan je er beter een turbo opzetten.
selten
@Deutz-5006
Dan denk ik toch dat je met die poulies moet gaan werken, ofja een gat erin boren en overdruk ventiel erop zetten. Dat kun je ook nog doen.
ErDee
Gewoon elektrische drukmeter die de stroom van de schakelpoelie uitschakelt als er genoeg druk is?
Deutz-5006
Idd ErDee dat is gewoon de bedoeling en is ook niet zo spanned.

@Fast Eddy hoe bedoel je dit?? de compressor haalt gewoon lucht van buiten en dan blaas ik lucht in de inlaat!?
Deutz-5006
@selten ja dat zei ik toch ook of wat bedoel je? gewoon poulytje met daar electriese drukmeter aan en als ie beneden druk is schiet pin dr in dat de pomp gaat draaien die aan het poulytje zit en als hij op druk is dat het pinnetje dr uit gaat en alleen het losse poulytje draait!? Overigens kost een overdruk alleen maar pk's omdat dan de pomp continu draait..
teunis
@Deutz-5006

Wat eddy bedoelt klopt,bij mijn 956xl met luchtsysteem haalt de compressnr lucht weg bij t inlaat spruitstuk

Verders vin k t idee wat je had om die compressor dr onder te bouwen wel een goed idee, als je zover bent zou k graag foto's zien
Deutz-5006
@teunis ah oke, maar ik snap niet goed hoe dit kan!? je zet toch gewoon druk op de inlaat leiding en dacht er dan een soort van klep tussen te zetten die maar naar een kant open kan (richting de motor)?
teunis
Je ken dr wel druk opzetten maar heeft geen zin druk verdwijnt via je luchtfilter

Als je dr een klep tussen zet, denk ik niet dat je compressor de luchliter capaciteit aan kan van je motor... Maar k ben geen monteur, dat zou je moeten bereken.

Maar k denk dat t geen zoden an de dijk zet
mdoornekamp
@Deutz-5006 Jouw motor heeft veel meer lucht nodig dan de compressor kan leveren. Als het slagvolume van de motor 3 liter is verbruikt ie 3 cub lucht per minuut. 😞
selten
@Deutz-5006
Alleen een ventiel en continu laten pompen :lol:. Een druksensor kost aardig wat namelijk 😉
Deutz-5006
Klopt dat is net het punt of die compressor als het ware genoeg opbrengst geeft.. of me drukvat moet groot genoeg zijn voor de afstand van 100 m maar ik weet niet hoeveel 'lucht' hij gebruikt. zou ik gewoon is moeten proberen of opzoeken hoeveel opbrengst die geeft.
Deutz-5006
Druksensor zit op de compressor neem ik aan eh 😛 jaah dat probleem voorzag ik dus ook al dat hij te weinig opbrengst heeft.. dit gaat hem nie worden dus zonder turbo neem ik aan..
ErDee
@mdoornekamp 3000 liter per minuut? lijkt me sterk.
Deutz-5006
Haha begon er ook over na te denken maaar dat vond ik ook nogal ruig 😃 iemand enig idee hoeveel 'lucht' er per minuut oid in een slag gaat!?
radium45
Simpel uit te rekenen toch?
josinter
@Deutz-5006 ik weet niet of het wat uit maakt maar denk dat je wel even mag kijken naar de aantal toeren anders draai je het luchtpompje mischien kapot ik denk dat de trekker namelijk meer toeren geeft als een electro motor. en de toeren van een trekker zijn niet constand en van een electromotor wel maar is maar opmerking mischien kan het wel maar ik weet niet. verder wel mooi idee maar ik weet niet of het goed functioneerd.
radium45
De gegevens heb je, 3 liter, toerental is bekend, je weet het aantal inlaatslagen dan ook per omw. krukas, reken maar uit.
Deutz-5006
Me motor inhoud is 6.2 liter, wie helpt verder, is idd simpel te berekenen moet wel maar k kom net niet op het id hoe!?
Deutz-5006
Hoe kom je op die 3 liter?
radium45
@Deutz-5006 even logisch nadenken....
radium45
@Deutz-5006 was als voorbeeld, neem dan die 6.2 ltr.
Deutz-5006
Oke laten we toerental is op 2500 nemen,
radium45
@Deutz-5006 Dit kun je zelf wel... lagere school sommen dit. ik kom vanavond kijken of je het huiswerk afhebt. 😃
Fendt926Driver
Als ik zo even snel reken is het 2500toeren per minuut maar 2 keer rond is alles(hele6.2ltr) weer gevuld en leeg gemaakt. dus 1250 maal 6.2 ltr is 7750ltr lucht per minuut. dit zuigt de trekker zelf al aan. met ongeveer 0.5 bar onderdruk. als jij er druk op wilt zetten moet je ongeveer 5 keer 2 cyl compressors hebben. of een goede vacuumpomp van een giertank die kan 12000ltr lucht per minuut pompen. maar dan ook drukloos wegpompen. bij tegendruk wordt het al gou minder
Valtra-Fordpower
Voor de koppeling moet je even naar de autosloop voor een magneet koppeling die bij de Aircocompressors worden toegepast, dat pinnetje zie ik niet goed komen bij hoge toerentallen.
Fendt926Driver
Een 5000 is een 4.1 ltr weet niet wat een 5095 heeft aan liters inhoud.
Deutz-5006
Kijk duidelijk, ik zat met die inhoud te klooien voor de rest is het niet moeilijk. Dankje @Fendt926Driver Maar kun je me nog is duidelijk uitleggen van de onderdruk en de tegen druk, je motor zuig zelf die 7750 liter al aan natuurlijk, maar stel ik hang de luchtleiding dr in als 'extra' toevoer van lucht, wat gaat er dan mis
Deutz-5006
Mijne ligt cargo van 6.2 liter in
selten
@Deutz-5006
Als je onderdruk hebt er extra druk op zetten? Pak een turbo, slijp hem halfdoor, en maak een riem die jou inlaat helft van de turbo van toeren voorziet, veel toeren geven, en dan blaas je extra lucht je motor in. Dat zou je wel kunnen doen, maar dan moet je wel een hele grote molen hebben 😃
Fendt926Driver
Quote @Deutz-5006:
maar stel ik hang de luchtleiding dr in
een zelfaanzuigende (astma) motor haalt zelf de lucht aan omdat de zuigers met het naar beneden gaan en vacuum trekken. ook moet de lucht nog door het luchtfilter. (dus ook jou compressorlucht net als bij elke andere trekker die een compressor heeft) een turbo motor drukt achter de turbo de lucht naar de zuigers toe waardoor er meer ingaat. meestal 1.5 bar overdruk. waarom geen turbo erop. verhaal van motor is er niet op berekend gaat niet op want je wilt met de compressor zelfde bereiken
Fendt926Driver
Quote @selten:
maar dan moet je wel een hele grote molen hebben
is toch gewoon een G lader die op de golf zit of een turbocharger uit een amerikaanse auto
selten
@Fendt926Driver
Dan bouw je inderdaad een supercharger (g-lader) erop.
Deutz-5006
Kijk aan nu snap ik het hoe het zit, het heeft dan idd totaal geen zin om met een 2cilinder compressor 'druk' er op te gaan zetten inderdaad. Ik dacht hier aan omdat ik sowieso eigenlijk een compresor op de trekker wil zetten en dit dus een 'kleinere' moeite zou zijn als een turbo er op te bouwen. Overigens kost een turbo ook weer heel wat en dan moet ik me hele spruitstukken helemaal gaan verbouwen. ook moet ik dan 5.5 ton gaan rijde ipv 4.5 (die luchtslang in het spruitstuk hoeft niet op het zicht te zitten.. :D) maar dankje voor de uitleg ben er stuk wijzer op geworden!
selten
@Deutz-5006
Supercharger geeft wel de hoeveelheid lucht, maar niet de verwarmde lucht zoals in een turbocharger 😉. Zitten voor en nadelen aan. Scheelt dat een supercharger lichter is en niet opwarmt. Maar een turbo hoef je geen mechanische aandrijving te maken 😉.
Deutz-5006
Ma supercharger moet je dan op je krukas met tantwielen zetten of van je distributie pakken?
Deutz-5006
Want met een vsnaartje zal niet gaan neem ik aan..
selten
@Deutz-5006
V-snaar zal ook wel gaan, gewoon 2 v-snaren ofzo. Leuk projectje alleen ik weet niet of het zo geweldig zal werken 😃.
selten
Quote:
Een supercharger is een compressor die gebruikt wordt om lucht onder druk in de cilinder(s) van een verbrandingsmotor te persen. Net als een turbo heeft een supercharger als doel om de motor meer kracht te laten leveren. In tegenstelling tot een turbo wordt een supercharger mechanisch met een riem of ketting door de krukas aangedreven, en niet door de uitlaatgassen.

Het voordeel van een supercharger is dat hij constant is en ook bij lage toeren druk levert doordat hij direct door de motor wordt aangedreven. Een turbo moet eerst wachten tot de motor een impuls geeft als het toerental toeneemt. Nadeel is echter dat er kracht verloren gaat in de aandrijving van de supercharger.

Een ketting e.d. zul je dus aan moeten denken.
Deutz-5006
Valt zeker is over na te denken selten! dat scheelt al een hoop werk, en kun je gemakkelijker met tandwielgrootes de charger een mooi toerental geven. Maar moet wel een flinke zijn dan denk ik al van amirikaanse autos zijn ook flinke blokken..
selten
@Deutz-5006
Hele zware vertanding erop. Dat de supercharger iets van 10 keer zo hard ronddraaid als je motor, dan gaat hij bij plankgas toch al vlug 25000 toeren/min. Dat zal wel wat lucht naar binnen duwen 😃
selten
Owja en veel succes ermee 😃
breedam
@Fendt926Driver @radium45

Dit klopt totaal niet, het is niet zo simpel als de capaciteit x de toeren. De hoeveelheid ingezogen lucht is uit te rekenen met de compressie, volume boven de zuiger en de temperatuur van de lucht. De formule is

n = (p*V) / (R*T)
Waarbij n het aantal mol gas, lucht is gas.
V het volume boven je zuiger bij de gekozen compressiestand (in m3!)
R een constant getal 8,3145
T de temperatuur in Kelvin (90 C is 363 Kelvin) dus typ in 363.
p de druk in Pascal, 1 bar is 100000 Pascal.

Oke, laten we uitgaan van een compressie van 15 bar met een volume boven je zuiger van 55ml = 0,000055 m3

n = (1.500.000 * 0,000055 ) / (8,3145 * 363 )
Je komt dan op n=0,027 mol lucht.
Dit is per cilinder per cyclus. Je toerental moet je dus delen door 2 door de viertakt.

Dus wat doen we 1500 toeren 6 cil?

0,027 * 6 * 750 = 121 mol lucht per minuut.
Wetende dat bij 20 graden celcius en gewoon 1 bar luchtdruk er 24,5 mol lucht in 1m3 gaat zuigt je luchtfilter dus 121 / 24,5 = ongeveer 5 kuub lucht per minuut. Nu is dit nog wel erg veel maar dat komt omdat die 55ml gewoon een gok was. Dat is namelijk het volume van een cat v8 met !turbo!. Al zou je volume bvb 25ml zijn dan halveert het eindgetal ook gelijk naar bvb 2,5 kuub per minuut. Onthou wel bij 1500 toeren zuigt een motor best wat aan!

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Dit is natuurkunde van atheneum 6

Groeten marten
breedam
@Deutz-5006 dus als jij je compressie en het volume boven je zuiger kan vinden op internet kan je precies de hoeveelheid aangezogen lucht berekenen! En vooral niet uit gaan van die basisschool sommetjes zoals ze het zelf noemen. Met alle respect jullie zijn waarschijnlijk niet zulke nerds als ik haha.
jo845xl
Zoals sommige al zeggen , een compressor om meer lucht in de motor te blazen gaat niet , gewoon te weinig debiet . Ik heb op mijne 845xl ook een compressor geplaats voor sommige dingen ( handrem , stilleggen van motor , voorasvering , aansluiting om banden op te pompen ) , deze is aangedreven door een hydromotor , zit tussen de drukleiding van remventiel en ventielenblok met een driewegkraan . Enige nadeel , als compressor draait werkt m'n lift niet maar dat zou ik wel kunnen veranderen . Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik gewoon een kant en klaar 12v compressor kopen .
SJB533
Quote @selten:
Net als een turbo heeft een supercharger als doel om de motor meer kracht te laten leveren.

Hoofddoel is meer lucht in de kop pompen waardoor je een efficientere verbranding krijgt. Een gevolg is, dat je er al gauw 15 pk bij krijgt. En ja daar kikt blijkbaar iedereen op....

Wel belangrijk is, dat je t spul weer iets anders moet (laten) afregelen. Hoe dat exact zit weet ik niet, maar dat kan een LMB wel zeggen.
Deutz-5006
Beste mannen, met name Breedam, ik ga dit vanmiddag eens goed bekijken en kom ik hier op terug, overigens maakt de motor bij trekkertrek minstens 2500 tot 3000 toeren dus lijkt me die 1500 prima, en het is een 6,2 liter motor dus is het volume boven je zuiger dan neit gewoon 6.2/6? overigens die bar in pascal ben jij dus nu uitgegaan van 1.5 bar!? Compressie zou ik is moeten zoeken, ik hoop dat je me verder wilt gaan helpen, erg interessant dit!

Overigens is indd de charger voor meer lucht in de kop ja, die 15 pk zou mij ook mooi uitkomen gezien ik dan waarsch net een hogere versnelling kan rijden, maar zit dan inderdaad ook nog met de afstelling en het perfecte toeretal van de charger, wel vraag ik me af waarom je hier veel minder overhoort als een turbo op trekkers!?
polle
@Deutz-5006

een turbo heeft een bepaald werkingsgebied afhankelijk van het toerental van de motor hoe meer toeren de motor maakt hoe meer uitlaatgas je krijgt. vanaf een bepaald toerental zal de turbo aan de inlaat een bepaalde druk doen ontstaan. door de vorm en dimensionering van de turbo kan men het toerental wnr de turbo effectief wordt regelen. meestal regelt men zo dat de turbo een hogere druk zal doen ontstaan in het werkingsgebied waar de motor het meest zal werken waar men die paar extra pk kan nodig hebben. een mogelijkheid om het werkingsgebied van de turbo groter te maken is om er een variabeleturbo op te zetten deze regelt de stand van zijn schoepen zodanig dat deze op een groter toerental bereik een hogere druk doet ontstaan. al je wat zoekt op google zal je zeker fig tegenkomen waar je kan op zien wnr de druk maximaal wordt bij welk toerental enzo
SJB533
Quote @Deutz-5006:
die bar in pascal
Druk in Pascal. 100 hPa (hectopascal) staat gelijk aan 1 bar. (Dus @breedam, 1 nulletje te veel ;))
Quote @Deutz-5006:
charger, wel vraag ik me af waarom je hier veel minder overhoort als een turbo op trekkers!?

Heel simpel. Als je de beschrijving na leest, die Mark daar over de aandrijving heeft geciteerd, snap je dat inbouw het probleem is. Een turbocompressor op uitlaatgas valt te verplaatsen. Een mechanische charger heeft feitelijk een vaste plek 😉
Fendt926Driver
Quote @breedam:
Dit is natuurkunde van atheneum 6

die dag was ik ziek toen die formule werd uitgelegd.
dank je voor de correcte uitleg
breedam
@Deutz-5006 ben wel van 15 bar uitgegaan. X 100 duizend ik heb er puntjes tussen gezet dan is het duidelijker.

Ik bedoel niet 6,2 / 6 dat is je capaciteit van de cilinder. Ik bedoel de ruimte als je zuiger op de hoogste stand staat. Je weet dan zeker dat alle lucht daar de ingezogen lucht is en je weet de druk.

Ik lees net dat bij de cat 3208, het 10,4 liter v8 blok in bvb de mf 1805 de ruimte 54ml is. Dat is een 10,4/8= 1,3 liter per cilinder blok. Jouw blok is 1 liter per cilinder. Waarschijnlijk zal bij jouw motor die ruimte dus in de buurt komen van 54/1,3=42ml.
Compressie zal niet veel verschillen van 15. Vul dus het sommetje opnieuw in maar dan met 42ml dus 0,000042 en je toerental naar keuze en je zal pittig in de buurt komen van de hoeveelheid lucht die jouw motor inademt.
breedam
@SJB533 nee, geen enkel nulletje te veel. 1 bar is 100kpa = 100 duizend pa. ik heb het net weer nagekeken.

Hier ook nog in getalletjes

1 bar = 1 kg / cm2
1 pa = 1 newton per m2 (allemaal si eenheden)
1 kg is op zeeniveau 9,83 dus gewoon 10 newton.

1 kg/cm2 = 10 N/cm2
1m2=10.000 cm2 (100x100)
1 bar is dus 10.000 * 10 = 100.000pa
15 bar 1.500.000
SJB533
@breedam
Ik was inderdaad te snel 😉 Mijn fout! HPa staat gelijk aan mbar. Dus een factor 10^3 en je hebt bar. Iets beter opletten, wat de bandenpomp van de compressor opgeeft 😃
breedam
@Deutz-5006 nou ik ben eruit hoor!

Jouw ford motor heeft een compressieverhouding van 16,5:1
Dat betekent dat de ontbrandingskamer, die inhoud die we wouden weten 16,5 x zo klein is dan je slagvolume (6,2/6).
6,2 / 6 / 16,5 = 63 ml, niet ver van de eerder bedachte 55 dus. De compressie druk is bij normale diesels ongeveer 45 bar. En door de druk stijgt de temperatuur tot 550 graden celcius. 550 celcius = 823 Kelvin

N wordt nu (4.500.000 * 0,000063) / (8,3145 * 823) = 0,041 mol per cyclus

Nu van mol naar m3 gas
0,041 / 24,5 = 0,0017 m3 lucht per cyclus

0,0017 * 6 = 0,0101 (hele motor)
Dan x je toeren gedeeld door 2. Je toetental van je max pk is bij de ford 2500.

0,0101 * 1250 = 12,7 kuub lucht per minuut bij 2500 toeren.

Al wil je je compressor verschil laten maken moet het dus geen te klein deel van 12,7 kuub per minuut kunnen pompen. Ik denk dat het bij minder dan 10% geen zin meer heeft. Kun je je compressor dus meer dan 1270 liter per minuut laten pompen?

Groetjes
SJB533
Quote @breedam:
12,7 kuub per minuut kunnen pompen. Ik denk dat het bij minder dan 10% geen zin meer heeft. Kun je je compressor dus meer dan 1270 liter

Nu zit je wel met een verkeerd geplaatste komma 😉
breedam
@SJB533 had je me bijna, maar nee 😄. Ik bedoel dat ik dus denk dat die compressor met minder dan 10% geen
Zin heeft. En 10% van 12,7 kuub is 1,27 kuub das 1270 liter.
SJB533
@breedam
Dan is hij nu duidelijk 😉
+1
stannetje96
@breedam ik begin steeds beter te snappen waarom ik GEEN natuurkunde heb gekozen 😃
SJB533
@stannetje96
Nee zo'n Mickey Mouse-pakket (EM?) wordt je blij van... 😃

Maar ik heb tijdens natuurkunde nooit iets over molaire massa's (daarover spreekt @breedam) gehad 😉
stannetje96
@SJB533 ik ben in mijn 1 jarige (verplichte) natuurkunde carriere niet verder gekomen als Volt, Masse, Ampere en Newton ofzo 😛
stannetje96
@SJB533 en EM word ik wel vrolijk van haha 😃
tenminste nog te doen 😄
SJB533
@stannetje96
Newton, SI-eenheid voor kracht, genoemd naar Isaac Newton.
Masse zal massa zijn. Dat is een bepaalde maat voor een hoeveelheid materiaal. Dit wordt volgens het SI-stelsel gemeten in gram.
Ampere is een SI-eenheid voor de stroomsterkte.
Volt is de SI-eenheid voor electrische spanning. Genoemd naar de heer Volta

James Watt was verder nog het kruisingsproduct tussen de heren Ampere en Volta. Hij is de naamgever van de eenheid voor vermogen (en dat is niet PK!)
stannetje96
@SJB533 weet je meer als mij 😛
dit zegt me echt helemaal niks 😮
breedam
@SJB533 si eenheid van massa is kilogram 😛. Dat is een beetje een faal in de naamgeving die ze daaraan hebben gegeven. Een si is nl nooit in kilo enzo. Kan wel maar dan wordt je uitkomst natuurlijk ook in kilo en dan je si.

Massa is in de volksmond gewoon gewicht. Want op zeeniveau dus de zwaartekracht van hier weeg je 80kg in gewicht en ook 80kg in massa, omdat er van hier op de aardbol is uitgegaan zeg maar. Op de maan is je massa nog wel 80kg, maar je gewicht is maar 20kg ofzo 😛. Door het verschil in zwaartekracht.
SJB533
@breedam
Wel kilogram ja? Want energie meet je in Joule, niet in kJ, vermogen meet je in Watt, niet in kiloWatt etc...

Klopt, dat is het verschil massa/gewicht 😄
breedam
@SJB533 ja klopt als een deur, kilogram is een uitzondering
Deutz-5006
@breedam hartstikke bedankt nu is het me zeker duidelijk, ook lijkt het me duidelijk dat een 2cilinder compressortje dat nooit aangepompt krijgt.. De mol hebben wij alleen bij scheikunde toegepast, 😛 overigens had ik nog een ideetje, maar misschien is dat wel heel raar, maar stel nou ik dat ik het tankje volgooi met O2 (zuurstof) zou dit geen idee zijn, aangezien het hier om gaat uiteraard in de lucht.
Deutz-5006
Hoeft er dan niet onder druk in maar als de motor daar alleen al wat van opzuigt.. maar dat zal ook weer niet gaan zeker gezien de lucht die er al in zit
selten
@SJB533
Meer lucht, betekend inderdaad een betere verbranding. Maar toch ook dat je als je de pomp open zet hem nog meer brandstof kan geven? Als je voldoende grote supercharger hebt kun je denk ik wel iets meer als 15PK halen 😉
breedam
@Deutz-5006 ja, naar mijn weten helpt dat zeker voor kort natuurlijk tot je tankje op is. Heb daar ook over na lopen te denken voor op me boot toen ik 16 was natuurlijk, daar niet haalbaar omdat je dan ook met sproeiers enzo loopt te kloten met 2 takt en dan als je o2 weg is staat ie te rijk haha.

Met diesel kan dat zeker je maakt de lucht rijker aan zuurstof waardoor je met hetzelfde volume aangezogen lucht meet diesel kan verbranden dan normaal. Als je de pomp open hebt met tractorpulling en je knalt die o2 in de luchtinlaat zal je denk ik wel wat minder zwarte rook krijgen en meer pk's. lucht bestaat voor 21 % uit zuurstof. Dus 1 minuutje pullen is 12,7 kuub * 0,21 = 2500 liter zuurstof. Al heb je zon medicinale fles zuurstof van 2 liter met 200 bar heb je dus 400 liter op normale druk das gewoon ongeveer 15% meer zuurstof al zou je dat de gehele run van 1 minuut inspuiten zou het echt wel uitmaken, 15% is veel, maar het is natuurlijk allemaal in theorie.

Het koelt je inlaatlucht ook heel erg, door het gas wat onder druk ontsnapt, wat ook goed is.

Het is zeker interessant om te proberen tot je gepakt wordt haha. Het is alsof je bij de 10 meter vlag ff een turbo monteert!
selten
@Deutz-5006
Simpel gezegd, als je @breedam's idee zou opvolgen, kun je misschien nog wel het beste een hele grote tank monteren (een kleine gasfles ofzo) die standaard een inhoud hebben va niets van 25l. Dan kun je continu maximaal zuurstof inspuiten en zul je wel meters maken :lol:. Maar daar moet je wel genoeg plaats voor hebben. Dan zou je 5000l hebben. Daar kun je dan precies 2 keer van pullen. Dan zou je in principe ook die volle 5000L kunnen inspuiten in 1 pull dan kan je pomp maximaal los en dan heb je nog de kans dat je amper rook ziet :lol:
SJB533
Quote @selten:
Maar toch ook dat je als je de pomp open zet hem nog meer brandstof kan geven?

Wat bedoel je daar mee? Dat je t dan wel redt met een volledig geopende pomp? Hangt af van de capaciteit van je pomp 😉

Quote @selten:
Als je voldoende grote supercharger hebt kun je denk ik wel iets meer als 15PK halen 😉

Uitgaande van een normale uitlaatgasturbolader in deze klasse 😉 15-20 pk reken ik. 😉
breedam
@Deutz-5006 @selten

Iedereen kent nitrous wel, dat is dus n2o. Bij 300 graden splitst het tot zuurstof en stikstof. De reden waarom ze dit gebruiken met dragracen en geen zuurstof is omdat de stikstof de verbranding beheerst en veel warmte in je motor opneemt. Het is ook veiliger omdat de zuurstof pas bij 300 graden dus in je cilinder vrijkomt.
Als ze puur zuurstof zouden gebruiken blazen ze de boel op. dit las ik net op verscheidene sites.

Dit zijn wel zwaar opgefokte benzine of methanol of ethanol of watdanook motoren. Ik denk dat jouw trekker diesel niet 1-2-3 opblaast of echt raar gaat doen met wat extra zuurstof, je moet ook niet te raar willen doen.

Er zijn wel veel nitrous systemen verkrijgbaar die je zo op je spruitstuk kan schroeven. Weetniet of ze illegaal zijn en ze zullen ook duur zijn.

Je kan zuurstof proberen maar probeer het met kleine beetjes!
Deutz-5006
Lijkt me allemaal interessant mannen, maar idd tot ze je door hebben.. 😃 overigens heb ik die zuurstof geen hele run nodig. Stel nou dat je vertrekt en als hij begint te roken min of meer de rook langzaam weg houden door steeds wat meer zuurstof in te spuiten. Wel zit je steeds met het vat, maar daarom zou ik dan het liefst mn compressor vat wille kunnen vullen met zuurstof. Als ik daar een tapplug op zet zegmaar. Ga hier is verder over nadenken. Dankje voor je (zoals gewoonlijk) verhelderende uitleg, erg interessant dit!
Deutz-5006
En inderdaad met kleine beetjes proberen houd orginele pomp kome nu flink zwarte rookpluimen uit dus als ik die weggewerkt krijg lijtk me het al voldoende om een hogere versnelling te kunnen pakken. zit nu een 8mm meenik minimec op
selten
@SJB533
Zoals bij @Dave 7810 is gebeurd, dat de tractor smoort vanwege teveel diesel 😉
selten
@Deutz-5006
Een 2 liter zuurstof vat, met een kleine kraan ergens onder je dash ofzo. Zn 2 liter vat is goed weg te werken onder de kap 😉
selten
@breedam
Nee dat niet, maar het zal wel niet goed gaan. Ik ben bang dat je motor teveel lijdt daardoor 😃. Ofja, als je een 25 liter vat zou toepassen iig wel. Dat 2 liter vat zou je kunnen hopen dat het met extra pure zuurstof wel zou kunnen 😉
SJB533
@selten
Als je te veel inspuit, krijg je te dikke druppels (bij directinspuiters) Die kun je niet verbranden. En inderdaad, dan verzuip je m gewoon. Heb je een pomp die standaard redelijk ver open staat, dan is er kans, dat de druppels nog iets groter kunnen 😉
Deutz-5006
Pomp verder open zetten kan niet meer 😃 overigens heb ik zo maar een pktje of 15 nodig denk ik en dat kan ik wel halen met de originele pomp vermoed ik.. zo een 2 liter dingetje zal tog niet genoeg zijn voor een run lijkt me!?
breedam
@Deutz-5006 dat zijn medicinale flessen, weet niet of je ze als particulier ook met 200 bar kan kopen.
Deutz-5006
Ik ga het uitzoekn, iig bedankt voor je hulp en ik laat wel weer horen hoe het verder gaat 😛
ford-major
Ik heb niet alles gelezen maar ik heb nog een compressor liggen wat zo op de ford motor van jou past,

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
86
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
37