Beste Tf-ers,
Ik heb hier nog een compressor in de schuur staan met kapotte (electromotor) Nu dacht ik deze misschien op de ford te zetten voor o.a. banden oppompen luchthoorns e.d. Ik dacht hem voor op de vsnaar via de krukaspouly te laten aandrijven. Nu weet ik dat hij moet stoppen met draaien als de tank gevult is met een bep. aantal bar. Hier heb ik een poulytje voor met een systeempje dr in dat er een pinnetje in kan schieten dat hij dan met zn asje mee draait en dat het pinnetje dr uit gaat dat dan alleen het poulytje draait (electries pinnetje..) Dus als ik deze aansluit op de draad waar normaal de motor mee stop word gezet zou dit opgelost zijn.
Overigens dacht ik zou het gaan om ook een luchtleiding naar de inlaat van de trekker te leggen en bijv. tijdens trekkertrek er lucht in te spuiten? Dan zou er wel een terugslagklep in moeten anders ontsnapt de lucht natuurlijk weer via het inlaat filter maar het idee zelf? Of zou ik dan een zuurstof tank moeten hebben omdat gewoon lucht uit de compressor niet helpt!? Wie weet meer??
MVG Deutz-5006
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
luchtfilter weg. En extra lucht er in pompen helpt niet.
Dan kan je er beter een turbo opzetten.
Dan denk ik toch dat je met die poulies moet gaan werken, ofja een gat erin boren en overdruk ventiel erop zetten. Dat kun je ook nog doen.
@Fast Eddy hoe bedoel je dit?? de compressor haalt gewoon lucht van buiten en dan blaas ik lucht in de inlaat!?
Wat eddy bedoelt klopt,bij mijn 956xl met luchtsysteem haalt de compressnr lucht weg bij t inlaat spruitstuk
Verders vin k t idee wat je had om die compressor dr onder te bouwen wel een goed idee, als je zover bent zou k graag foto's zien
Als je dr een klep tussen zet, denk ik niet dat je compressor de luchliter capaciteit aan kan van je motor... Maar k ben geen monteur, dat zou je moeten bereken.
Maar k denk dat t geen zoden an de dijk zet
Alleen een ventiel en continu laten pompen :lol:. Een druksensor kost aardig wat namelijk
Als je onderdruk hebt er extra druk op zetten? Pak een turbo, slijp hem halfdoor, en maak een riem die jou inlaat helft van de turbo van toeren voorziet, veel toeren geven, en dan blaas je extra lucht je motor in. Dat zou je wel kunnen doen, maar dan moet je wel een hele grote molen hebben
Dan bouw je inderdaad een supercharger (g-lader) erop.
Supercharger geeft wel de hoeveelheid lucht, maar niet de verwarmde lucht zoals in een turbocharger . Zitten voor en nadelen aan. Scheelt dat een supercharger lichter is en niet opwarmt. Maar een turbo hoef je geen mechanische aandrijving te maken .
V-snaar zal ook wel gaan, gewoon 2 v-snaren ofzo. Leuk projectje alleen ik weet niet of het zo geweldig zal werken .
Het voordeel van een supercharger is dat hij constant is en ook bij lage toeren druk levert doordat hij direct door de motor wordt aangedreven. Een turbo moet eerst wachten tot de motor een impuls geeft als het toerental toeneemt. Nadeel is echter dat er kracht verloren gaat in de aandrijving van de supercharger.
Een ketting e.d. zul je dus aan moeten denken.
Hele zware vertanding erop. Dat de supercharger iets van 10 keer zo hard ronddraaid als je motor, dan gaat hij bij plankgas toch al vlug 25000 toeren/min. Dat zal wel wat lucht naar binnen duwen
Dit klopt totaal niet, het is niet zo simpel als de capaciteit x de toeren. De hoeveelheid ingezogen lucht is uit te rekenen met de compressie, volume boven de zuiger en de temperatuur van de lucht. De formule is
n = (p*V) / (R*T)
Waarbij n het aantal mol gas, lucht is gas.
V het volume boven je zuiger bij de gekozen compressiestand (in m3!)
R een constant getal 8,3145
T de temperatuur in Kelvin (90 C is 363 Kelvin) dus typ in 363.
p de druk in Pascal, 1 bar is 100000 Pascal.
Oke, laten we uitgaan van een compressie van 15 bar met een volume boven je zuiger van 55ml = 0,000055 m3
n = (1.500.000 * 0,000055 ) / (8,3145 * 363 )
Je komt dan op n=0,027 mol lucht.
Dit is per cilinder per cyclus. Je toerental moet je dus delen door 2 door de viertakt.
Dus wat doen we 1500 toeren 6 cil?
0,027 * 6 * 750 = 121 mol lucht per minuut.
Wetende dat bij 20 graden celcius en gewoon 1 bar luchtdruk er 24,5 mol lucht in 1m3 gaat zuigt je luchtfilter dus 121 / 24,5 = ongeveer 5 kuub lucht per minuut. Nu is dit nog wel erg veel maar dat komt omdat die 55ml gewoon een gok was. Dat is namelijk het volume van een cat v8 met !turbo!. Al zou je volume bvb 25ml zijn dan halveert het eindgetal ook gelijk naar bvb 2,5 kuub per minuut. Onthou wel bij 1500 toeren zuigt een motor best wat aan!
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Dit is natuurkunde van atheneum 6
Groeten marten
Hoofddoel is meer lucht in de kop pompen waardoor je een efficientere verbranding krijgt. Een gevolg is, dat je er al gauw 15 pk bij krijgt. En ja daar kikt blijkbaar iedereen op....
Wel belangrijk is, dat je t spul weer iets anders moet (laten) afregelen. Hoe dat exact zit weet ik niet, maar dat kan een LMB wel zeggen.
Overigens is indd de charger voor meer lucht in de kop ja, die 15 pk zou mij ook mooi uitkomen gezien ik dan waarsch net een hogere versnelling kan rijden, maar zit dan inderdaad ook nog met de afstelling en het perfecte toeretal van de charger, wel vraag ik me af waarom je hier veel minder overhoort als een turbo op trekkers!?
een turbo heeft een bepaald werkingsgebied afhankelijk van het toerental van de motor hoe meer toeren de motor maakt hoe meer uitlaatgas je krijgt. vanaf een bepaald toerental zal de turbo aan de inlaat een bepaalde druk doen ontstaan. door de vorm en dimensionering van de turbo kan men het toerental wnr de turbo effectief wordt regelen. meestal regelt men zo dat de turbo een hogere druk zal doen ontstaan in het werkingsgebied waar de motor het meest zal werken waar men die paar extra pk kan nodig hebben. een mogelijkheid om het werkingsgebied van de turbo groter te maken is om er een variabeleturbo op te zetten deze regelt de stand van zijn schoepen zodanig dat deze op een groter toerental bereik een hogere druk doet ontstaan. al je wat zoekt op google zal je zeker fig tegenkomen waar je kan op zien wnr de druk maximaal wordt bij welk toerental enzo
Heel simpel. Als je de beschrijving na leest, die Mark daar over de aandrijving heeft geciteerd, snap je dat inbouw het probleem is. Een turbocompressor op uitlaatgas valt te verplaatsen. Een mechanische charger heeft feitelijk een vaste plek
die dag was ik ziek toen die formule werd uitgelegd.
dank je voor de correcte uitleg
Ik bedoel niet 6,2 / 6 dat is je capaciteit van de cilinder. Ik bedoel de ruimte als je zuiger op de hoogste stand staat. Je weet dan zeker dat alle lucht daar de ingezogen lucht is en je weet de druk.
Ik lees net dat bij de cat 3208, het 10,4 liter v8 blok in bvb de mf 1805 de ruimte 54ml is. Dat is een 10,4/8= 1,3 liter per cilinder blok. Jouw blok is 1 liter per cilinder. Waarschijnlijk zal bij jouw motor die ruimte dus in de buurt komen van 54/1,3=42ml.
Compressie zal niet veel verschillen van 15. Vul dus het sommetje opnieuw in maar dan met 42ml dus 0,000042 en je toerental naar keuze en je zal pittig in de buurt komen van de hoeveelheid lucht die jouw motor inademt.
Hier ook nog in getalletjes
1 bar = 1 kg / cm2
1 pa = 1 newton per m2 (allemaal si eenheden)
1 kg is op zeeniveau 9,83 dus gewoon 10 newton.
1 kg/cm2 = 10 N/cm2
1m2=10.000 cm2 (100x100)
1 bar is dus 10.000 * 10 = 100.000pa
15 bar 1.500.000
Ik was inderdaad te snel Mijn fout! HPa staat gelijk aan mbar. Dus een factor 10^3 en je hebt bar. Iets beter opletten, wat de bandenpomp van de compressor opgeeft
Jouw ford motor heeft een compressieverhouding van 16,5:1
Dat betekent dat de ontbrandingskamer, die inhoud die we wouden weten 16,5 x zo klein is dan je slagvolume (6,2/6).
6,2 / 6 / 16,5 = 63 ml, niet ver van de eerder bedachte 55 dus. De compressie druk is bij normale diesels ongeveer 45 bar. En door de druk stijgt de temperatuur tot 550 graden celcius. 550 celcius = 823 Kelvin
N wordt nu (4.500.000 * 0,000063) / (8,3145 * 823) = 0,041 mol per cyclus
Nu van mol naar m3 gas
0,041 / 24,5 = 0,0017 m3 lucht per cyclus
0,0017 * 6 = 0,0101 (hele motor)
Dan x je toeren gedeeld door 2. Je toetental van je max pk is bij de ford 2500.
0,0101 * 1250 = 12,7 kuub lucht per minuut bij 2500 toeren.
Al wil je je compressor verschil laten maken moet het dus geen te klein deel van 12,7 kuub per minuut kunnen pompen. Ik denk dat het bij minder dan 10% geen zin meer heeft. Kun je je compressor dus meer dan 1270 liter per minuut laten pompen?
Groetjes
Nu zit je wel met een verkeerd geplaatste komma
Zin heeft. En 10% van 12,7 kuub is 1,27 kuub das 1270 liter.
Dan is hij nu duidelijk
Nee zo'n Mickey Mouse-pakket (EM?) wordt je blij van...
Maar ik heb tijdens natuurkunde nooit iets over molaire massa's (daarover spreekt @breedam) gehad
tenminste nog te doen
Newton, SI-eenheid voor kracht, genoemd naar Isaac Newton.
Masse zal massa zijn. Dat is een bepaalde maat voor een hoeveelheid materiaal. Dit wordt volgens het SI-stelsel gemeten in gram.
Ampere is een SI-eenheid voor de stroomsterkte.
Volt is de SI-eenheid voor electrische spanning. Genoemd naar de heer Volta
James Watt was verder nog het kruisingsproduct tussen de heren Ampere en Volta. Hij is de naamgever van de eenheid voor vermogen (en dat is niet PK!)
dit zegt me echt helemaal niks
Massa is in de volksmond gewoon gewicht. Want op zeeniveau dus de zwaartekracht van hier weeg je 80kg in gewicht en ook 80kg in massa, omdat er van hier op de aardbol is uitgegaan zeg maar. Op de maan is je massa nog wel 80kg, maar je gewicht is maar 20kg ofzo . Door het verschil in zwaartekracht.
Wel kilogram ja? Want energie meet je in Joule, niet in kJ, vermogen meet je in Watt, niet in kiloWatt etc...
Klopt, dat is het verschil massa/gewicht
Meer lucht, betekend inderdaad een betere verbranding. Maar toch ook dat je als je de pomp open zet hem nog meer brandstof kan geven? Als je voldoende grote supercharger hebt kun je denk ik wel iets meer als 15PK halen
Met diesel kan dat zeker je maakt de lucht rijker aan zuurstof waardoor je met hetzelfde volume aangezogen lucht meet diesel kan verbranden dan normaal. Als je de pomp open hebt met tractorpulling en je knalt die o2 in de luchtinlaat zal je denk ik wel wat minder zwarte rook krijgen en meer pk's. lucht bestaat voor 21 % uit zuurstof. Dus 1 minuutje pullen is 12,7 kuub * 0,21 = 2500 liter zuurstof. Al heb je zon medicinale fles zuurstof van 2 liter met 200 bar heb je dus 400 liter op normale druk das gewoon ongeveer 15% meer zuurstof al zou je dat de gehele run van 1 minuut inspuiten zou het echt wel uitmaken, 15% is veel, maar het is natuurlijk allemaal in theorie.
Het koelt je inlaatlucht ook heel erg, door het gas wat onder druk ontsnapt, wat ook goed is.
Het is zeker interessant om te proberen tot je gepakt wordt haha. Het is alsof je bij de 10 meter vlag ff een turbo monteert!
Simpel gezegd, als je @breedam's idee zou opvolgen, kun je misschien nog wel het beste een hele grote tank monteren (een kleine gasfles ofzo) die standaard een inhoud hebben va niets van 25l. Dan kun je continu maximaal zuurstof inspuiten en zul je wel meters maken :lol:. Maar daar moet je wel genoeg plaats voor hebben. Dan zou je 5000l hebben. Daar kun je dan precies 2 keer van pullen. Dan zou je in principe ook die volle 5000L kunnen inspuiten in 1 pull dan kan je pomp maximaal los en dan heb je nog de kans dat je amper rook ziet :lol:
Wat bedoel je daar mee? Dat je t dan wel redt met een volledig geopende pomp? Hangt af van de capaciteit van je pomp
Uitgaande van een normale uitlaatgasturbolader in deze klasse 15-20 pk reken ik.
Iedereen kent nitrous wel, dat is dus n2o. Bij 300 graden splitst het tot zuurstof en stikstof. De reden waarom ze dit gebruiken met dragracen en geen zuurstof is omdat de stikstof de verbranding beheerst en veel warmte in je motor opneemt. Het is ook veiliger omdat de zuurstof pas bij 300 graden dus in je cilinder vrijkomt.
Als ze puur zuurstof zouden gebruiken blazen ze de boel op. dit las ik net op verscheidene sites.
Dit zijn wel zwaar opgefokte benzine of methanol of ethanol of watdanook motoren. Ik denk dat jouw trekker diesel niet 1-2-3 opblaast of echt raar gaat doen met wat extra zuurstof, je moet ook niet te raar willen doen.
Er zijn wel veel nitrous systemen verkrijgbaar die je zo op je spruitstuk kan schroeven. Weetniet of ze illegaal zijn en ze zullen ook duur zijn.
Je kan zuurstof proberen maar probeer het met kleine beetjes!
Zoals bij @Dave 7810 is gebeurd, dat de tractor smoort vanwege teveel diesel
Een 2 liter zuurstof vat, met een kleine kraan ergens onder je dash ofzo. Zn 2 liter vat is goed weg te werken onder de kap
Nee dat niet, maar het zal wel niet goed gaan. Ik ben bang dat je motor teveel lijdt daardoor . Ofja, als je een 25 liter vat zou toepassen iig wel. Dat 2 liter vat zou je kunnen hopen dat het met extra pure zuurstof wel zou kunnen
Als je te veel inspuit, krijg je te dikke druppels (bij directinspuiters) Die kun je niet verbranden. En inderdaad, dan verzuip je m gewoon. Heb je een pomp die standaard redelijk ver open staat, dan is er kans, dat de druppels nog iets groter kunnen