Mengele balkinvoer

Hallo, ik kon met de zoekfunctie niet direct een antwoord op mijn vraag vinden, dus daarom stel ik ze hier! ik heb een mengele 4-balks opraapwagen en nu zou ik eens graag weten van de experts wat het beste is voor het behoud van de wagen: 350 a 400 toeren op de aftakas en dus "met beleid" oprapen, of 540 toeren en "gassen"?
Wagen is een law 460 quadro, trekker 100pk (geen spaaraftakas, dus 540/1000 toeren)
alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

ferguson-6475
Lijkt mij nog altijddat als je rustiger ermee omgaat dat t help voor het behoud van de machine`s, dus hiermee netzo denk?
newholland6640
Ik denk dat aantal toeren weinig uitmaakt. Rijsnelehid des te meer.
bugo
Zou gewoon tegen 540tpm. gaan, heb je een gelijkmatigere invoer. Als je met minder toeren en zelfde snelheid gaat laden gaat de wagen eerder `springen` doordat een invoerbalk per slag meer gras moet verwerken.
Fendt926Driver
Heb zelf jaren met een deutz fahr wagen gereden mer balkinvoer. mijn ervaring is dat je de wagen die toeren en rijsnelheid moet geven dat het rustig laad. dus niet zo zachtjes en veel toeren dat als de ene balk het gras loslaat de wagen in het terug valt op de navolgende balk. op de kopakker waar geen gras ligt merk je dat ook als je de aftakas laat doorlopen de wagen gaat dan 'wippen ' ook zeker niet te snel want dan loopt hij sneller vast. na 5 ha heb je zelf de feeling er wel voor
newholland6640
@bugo

Dat doen de meeste 4 balks wagen sowieso al.
Fendt926Driver
Met mijn kleine rapide met 145pk ervoor laad ik wel op 750 toeren aftakas met 540 aan de aftakas met 1650toeren op de motor want dan moet de trekker er meer voor en heb ik in de gaten dat het zwaar gaat.
Wimsumar
Beste Boereke: Je kunt je denk ik wel voorstellen dat als de wagen begint te "springen"/ "wippen" tijdens het laden dat dit een enorme belasting voor de rotorbalken is.
Ik zou in zo'n wagen een perskanaal (tot enkele tientallen centimeters boven de wagenbodem) boven de rotor maken zodat niet zo snel de wageninhoud bij iedere slag omhoog geduwd hoeft te worden.
hert
Hij is toch gemaakt voor 540
boereke
Ik moet er nog wel bij zeggen dat ik al 16 jaar met de opraapwagen rij; eerste 6 jaar met een mengele met kettinginvoer, laatste 10 jaar met een quadro. Ik heb altijd met een 300 a 350 toeren gereden, met een trekker van 80 pk, maar na 10 jaar intensief gebruik zit er toch wel wat speling op. Nu komt er een andere wagen (law 460 met praktisch geen sleet) en een trekker van 100 pk. En ik had ergens gelezen dat 540 toeren misschien beter was dan 350. Dus wou ik eens polsen naar julie ervaringen!
B - W
Mijn gevoel zegt dat je hogere piekspanningen krijgt met te weinig toeren.
valtradriver
@boereke Weet niet wat je van plan bent maar voor die Mengele LAW 460 Super Quadro "Sondermobilfahrzeug" hoeft echt geen trekker hoor 😉
newholland6640
Quote @B - W:
mijn gevoel zegt dat je hogere piekspanningen krijgt met te weinig toeren.

Dat klopt. Toen wij er een tijd 4 balken in hadden zitten ging je met licht spul en lege wagen al op en neer op het ritme van de balken. Nu we er weer 6 in hebben zitten gebeurt dat alleen met zwaar spul of als de wagen bijna vol is. echt als je dan klein beetje toeren bij geeft is het zo weer over.
Favorit614
540 kan hij hebben , maar anders de nylonbussen vervangen a'45/55 euro per stuk. Scheelt een hoop speling.
En regelmatig doorsmeren , anders heb je de nylon lagers er zo weer uit
newholland6640
@Favorit614

Lagers? Zijn dat geen bussen?
boereke
@valtradriver, het gaat wel degelijk om een getrokken wagen hoor, is juist dezelfde als die zelfrijder alleen in bijna nieuwstaat!
Over een paar maanden is het weer kuilseizoen en dan zullen we wel zien hoe de mengele het doet!
boereke
@favorit614, bij onze andere quadro (de huidige) zijn het een soort van lagerschelpen , en niet van nylon hoor!
De geleidewielen in de curvebaan zijn massieve rollen met een bronzen bus erin.
valtradriver
Quote @boereke:
@valtradriver, het gaat wel degelijk om een getrokken wagen hoor

Het was ook maar als grap gedoelt natuurlijk hé ! !
newholland6640
Quote @Wimsumar:
bij iedere slag omhoog geduwd hoeft te worden

dat helpt naar mijn mening niet. Als de wagen nog niet zo heel vol is kost het amper kracht om de rest van het gras weg te duwen. En als de wagen al bijna vol is, helpt dat perskanaal ook niet meer.
Wimsumar
Beste
Quote @Newholland6640:
perskanaal

Bij de vroegere opraapwagens met kettinginvoer was dat fenomeen van wippende/spingende wagens tijdens het laden lang zo heftig niet. 😄
SJB533
Quote @Wimsumar:
lang zo heftig niet.

Dan knapte je de invoer er wel uit? Of was dat enkel bij meer dan 3 messen? 😃
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
3 messen

M'n 6-balks-kettinginvoer (Ka)Pöttinger opraapwagen liep best wel mooi met 11 messen er in. 😄
Favorit614
@newholland6640 oke lagerbussen 😃
Meneer Kool
Gewoon zorgen dat je toeren houdt, dan voer je het mooi gelijkmatig in, krijgt elke invoerbalk in verhouding minder voor z'n kiezen. lekker 540 draaien dus. Hebben hier altijd met een Mengele 340 quadro met 17 messen rondgereden, met 60-65pk ervoor en ging prima, het wippen viel ook mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
5