Hallo, ik kon met de zoekfunctie niet direct een antwoord op mijn vraag vinden, dus daarom stel ik ze hier! ik heb een mengele 4-balks opraapwagen en nu zou ik eens graag weten van de experts wat het beste is voor het behoud van de wagen: 350 a 400 toeren op de aftakas en dus "met beleid" oprapen, of 540 toeren en "gassen"?
Wagen is een law 460 quadro, trekker 100pk (geen spaaraftakas, dus 540/1000 toeren)
alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat doen de meeste 4 balks wagen sowieso al.
Ik zou in zo'n wagen een perskanaal (tot enkele tientallen centimeters boven de wagenbodem) boven de rotor maken zodat niet zo snel de wageninhoud bij iedere slag omhoog geduwd hoeft te worden.
Dat klopt. Toen wij er een tijd 4 balken in hadden zitten ging je met licht spul en lege wagen al op en neer op het ritme van de balken. Nu we er weer 6 in hebben zitten gebeurt dat alleen met zwaar spul of als de wagen bijna vol is. echt als je dan klein beetje toeren bij geeft is het zo weer over.
En regelmatig doorsmeren , anders heb je de nylon lagers er zo weer uit
Lagers? Zijn dat geen bussen?
Over een paar maanden is het weer kuilseizoen en dan zullen we wel zien hoe de mengele het doet!
De geleidewielen in de curvebaan zijn massieve rollen met een bronzen bus erin.
Het was ook maar als grap gedoelt natuurlijk hé ! !
dat helpt naar mijn mening niet. Als de wagen nog niet zo heel vol is kost het amper kracht om de rest van het gras weg te duwen. En als de wagen al bijna vol is, helpt dat perskanaal ook niet meer.
Bij de vroegere opraapwagens met kettinginvoer was dat fenomeen van wippende/spingende wagens tijdens het laden lang zo heftig niet.
Dan knapte je de invoer er wel uit? Of was dat enkel bij meer dan 3 messen?
M'n 6-balks-kettinginvoer (Ka)Pöttinger opraapwagen liep best wel mooi met 11 messen er in.