Ford Select-o-speed - bak olie
Wat voor olie moet er in een select-o-speed bak van ford 6000
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je moet een olie hebben die aan de Ford M2C-41 specificatie voldoet.
ATF A olie van Kroon Oil voldoet bv aan die specificatie:
kroon-oil.com/nl/producten/…
Ik weet niet zo veel van Select-O-Speed transmissies, dus wellicht dat @RPCounty hier nog enige aanvulling of correctie op heeft?
mij best. had er ook niet voor niets een smiley bij gezet.
Maar veel van de s-o-s bakken zijn naderhand toch weer omgewisseld?
Alleen de Select-O-Speed.
En schakelt hij wel gewoon goed als de olie nog niet op temperatuur, en dus nog iets dikker is?
Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid.
kroon-oil.com/nl/producten/…
Wat was er da mis met s-o-s?
Meer met de marketingstrategie van Ford en het onoordeelkundige gebruik door de eindgebruiker die er gewoon veel te ruw mee omsprongen.
Ook gebrek aan onderhoud heeft menig S-O-S bak de nek omgedraaid.
Dus feitelijk werd het niet goed onderhouden, en gaven ze Ford de schuld. Fijne gebruikers zijn dat.
Wat was er dan speciaal hier aan in vergelijking tot een normale bak?
Over welke jaar tallen hebben we het dan? Ik weet totaal niets van Ford.
Deere & Co was eerder
Het schakelen gebeurde, net als bij modernere powershift transmissies, door verschillende tandwielstelsels dmv lamellenpakketten te schakelen.
In die tijd(de S-O-S bak stamt al uit 1957) gebeurde die aansturing nog niet electrohydraulisch, zoals dat tegenwoordig gebeurd, maar dmv van een mechanisch hydraulische aansturing. Met de bedieningshendel stuurde je een soort nokkenas achtige stang aan die op zijn beurt verschillende lamellenpakketten aanstuurde die dan op hun beurt weer verschillende versnellingen activeerden.
Om één en ander een beetje soepeltjes te laten verlopen maakte Ford in de bak gebruik van rembanden om de buitenringen van de planetaire stelsels af te remmen.
Deze rembanden moesten elke 600 uur nagesteld worden.
Dat soort onderhoud werd vaak achterwege gelaten, naar het schijnt.
Bovendien gaven demonstrateurs van Ford demo's waarin ze de trekker in volle vaart op een muur af lieten rijden om hem vervolgnes vlak voor die muur vol in zijn achteruit te gooien waardoor de wielen al volop achteruit draaiden terwijl de trekker zelf nog vooruit ging.
Eindgebruikers dachten dus dat dat geintje bij bv voorladerwerk ook wel zou werken.
Ze vergaten daarbij dat Ford bij de demo's nieuwe trekkers gebruikte, en dat dat soort misbruik dan wel even goed gaat, maar niet als je dat soort geintjes dagelijks herhaald een aantal jaren lang.
Het is echter niet alleen de schuld van eindgebruikers.
Bij met name de lichtere types kwamen naar verluid nogal eens koelingsproblemen voor waardoor de nodige lekkages en schades ontstonden.
Ik ben zelf geen echte ervaringsdeskundige op S-O-S gebied, dus wellicht dat @RPCounty hier nog enige info aan toe kan voegen.
Door al het gezeur en de angst om hun reputatie van betrouwbaarheid kwijt te raken heeft Ford veel S-O-S bakken later kostenloos vervangen door gewone handgeschakelde 8X2 transmissies. Rond 1970 heeft men de productie van de Select-O-Speed transmissie helemaal gestaakt.
Erg jammer voor een type transmissie dat zijn tijd (te)ver vooruit was.
Het klinkt als een mooi idee dat ze toen hadden. Zonde dat het zo ver zijn tijd voor uit was.
Zonde dat het een combinatie van factoren was die er voor zorgte dat het mis ging.
Mij is altijd geleerd JD. Zal het ff nazoeken voor je. Heb hier zo'n boek liggen.
Gok eens?
Staat geen duidelijk jaar in. :?
Op de Europese markt waren ze namelijk wel de eerste met de 4020 in 1963.
De eerste Fords met Select-O-Speed op de Europese markt waren namelijk de 6X 1000 series in 1964.
Dan zal dat het zijn. Ik kom namelijk in de gauwigheid de 3020/4020 wel tegen waar het genoemd wordt, maar niet als nieuw.
Eerste shovel met PS was wel Hough toch?
Caterpillar had in 1955 de eerste powershift in de eerste D9 bulldozer zitten, maar dat soort bakken kent maar 4 versnellingen vooruit en achteruit icm een koppelomvormer
Klopt. Echt uitgebreid zijn die niet. Zal ook wel zijn op de koppelomvormer?
Bij het laden of schuiven gebruik je alleen de eerste 2 verzetten, de andere 2 alleen als je loos rijdt.
Zat ik ook net bedenken ja. Bij een trekker heb je meer specifieke snelheden.
@RPCounty
Ja, ik weet het. Jij weet het vaak net iets beter uit te leggen. Wederom moet ik je gelijk geven. Gelukkig heb ik weer andere specialismen
Zullen we er daar dan maar eentje op drinken?
Hier is hij al los!
Ik denk niet, dat ik kwa kennis tegen jou op kan/durf...
Wellicht ook zo, maar jij werkt veel aan dat oude spul. Mijn kennis is wat dat betreft (totaal) kleiner, tenminste, zoals ik je in een paar maand tijd heb leren "kennen". Tuurlijk, ook jij zult dingen niet weten Kun jij bijvoorbeeld de vraag op de hefhendels van die Inter 644 beantwoorden?