Illustratie van:

Ford Select-o-speed - bak olie

Wat voor olie moet er in een select-o-speed bak van ford 6000

Deel dit topic

Reacties

jmos
@Ford5000 (de ford goeroe hier op het forum. 😃 )
ford5000
@jmos Laat dat goeroe gedoe even achterwege, wil je.

Je moet een olie hebben die aan de Ford M2C-41 specificatie voldoet.
ATF A olie van Kroon Oil voldoet bv aan die specificatie:

kroon-oil.com/nl/producten/…

Ik weet niet zo veel van Select-O-Speed transmissies, dus wellicht dat @RPCounty hier nog enige aanvulling of correctie op heeft?
jmos
@ford5000
mij best. 😄 had er ook niet voor niets een smiley bij gezet. 😄

Maar veel van de s-o-s bakken zijn naderhand toch weer omgewisseld?
ford5000
@jmos Klopt, er zijn de nodige 1000 series weer omgebouwd naar een gewone constant mesh schakelbak, maar voor de 6000 is nooit een gewone bak leverbaar geweest.
Alleen de Select-O-Speed.
RPCounty
@ford5000 ATF moet de juiste olie zijn. Heb in mijn eigen SOS een universele olie, die ook wel voldoet maar toch wel erg zwaar trekt als hij koud is. Het risico is als ik er misschien een andere oliedikte in doe dat de bak dan niet meer goed werkt. Kan natuurlijk ook zijn dat het er beter van wordt, maar het mij wel goed zo. alles werkt zoals het hoort dus ik ben tevreden.
ford5000
@RPCounty Wat heb jij erin dan? 10W30 of iets dergelijks?
En schakelt hij wel gewoon goed als de olie nog niet op temperatuur, en dus nog iets dikker is?
Gewoon even een vraag uit nieuwsgierigheid.
RPCounty
@ford5000 denk 15 w 30 stou. schakelt allemaal prima. pakt elke versnelling zoals het hoort, alleen een beetje neiging van ""doorrijden" als hij in N staat en als je hem in R zet moet hij er wel even tegen trekken. Als hij warm word wordt het beter, denk ook dat het bij het karakter van deze bakken hoort. plus het feit dat ik in de 3000 een aantal liters extra gegooid heb i v m smering/koeling. Deze hebben namelijk geen oliekoeler zoals de 5000.
ford5000
@RPCounty Bedankt voor je antwoord Richard. 😄
RPCounty
@ford5000 you are welcome
Wimsumar
@ Wim Fordson: Linksonder op de Kroon produktadvies-site kun je doorklikken naar een vraag/antwoord-mail ("Stuur de gegevens") om een produktadvies te krijgen. Ford S.O.S.-versnellingsbakken staan niet in het overzicht.

kroon-oil.com/nl/producten/…
old man jose
En zo gaat TF weer op een echt forum lijken en daar doen we het voor.
Fendt926Driver
Quote @old man jose:
En zo gaat TF weer op een echt forum lijken en daar doen we het voor
+10 😃
Payton
@ford5000

Wat was er da mis met s-o-s?
ford5000
@Payton Met de Select-O-Speed zelf was niet zo veel mis.
Meer met de marketingstrategie van Ford en het onoordeelkundige gebruik door de eindgebruiker die er gewoon veel te ruw mee omsprongen.
Ook gebrek aan onderhoud heeft menig S-O-S bak de nek omgedraaid.
Payton
@ford5000

Dus feitelijk werd het niet goed onderhouden, en gaven ze Ford de schuld. Fijne gebruikers zijn dat.

Wat was er dan speciaal hier aan in vergelijking tot een normale bak?
CHALLENGERfan
@Payton Het was de eerste Full Powershift bak, en natuurlijk heel revolutionair in die tijd 😉
Payton
@CHALLENGERfan

Over welke jaar tallen hebben we het dan? Ik weet totaal niets van Ford. 😳
SJB533
@CHALLENGERfan
Deere & Co was eerder 😉
ford5000
@Payton Het is een volledig onder belasting schakelbare bak met 10 versnellingen vooruit en 2 achteruit.
Het schakelen gebeurde, net als bij modernere powershift transmissies, door verschillende tandwielstelsels dmv lamellenpakketten te schakelen.
In die tijd(de S-O-S bak stamt al uit 1957) gebeurde die aansturing nog niet electrohydraulisch, zoals dat tegenwoordig gebeurd, maar dmv van een mechanisch hydraulische aansturing. Met de bedieningshendel stuurde je een soort nokkenas achtige stang aan die op zijn beurt verschillende lamellenpakketten aanstuurde die dan op hun beurt weer verschillende versnellingen activeerden.
Om één en ander een beetje soepeltjes te laten verlopen maakte Ford in de bak gebruik van rembanden om de buitenringen van de planetaire stelsels af te remmen.
Deze rembanden moesten elke 600 uur nagesteld worden.
Dat soort onderhoud werd vaak achterwege gelaten, naar het schijnt.
Bovendien gaven demonstrateurs van Ford demo's waarin ze de trekker in volle vaart op een muur af lieten rijden om hem vervolgnes vlak voor die muur vol in zijn achteruit te gooien waardoor de wielen al volop achteruit draaiden terwijl de trekker zelf nog vooruit ging.
Eindgebruikers dachten dus dat dat geintje bij bv voorladerwerk ook wel zou werken.
Ze vergaten daarbij dat Ford bij de demo's nieuwe trekkers gebruikte, en dat dat soort misbruik dan wel even goed gaat, maar niet als je dat soort geintjes dagelijks herhaald een aantal jaren lang.
Het is echter niet alleen de schuld van eindgebruikers.
Bij met name de lichtere types kwamen naar verluid nogal eens koelingsproblemen voor waardoor de nodige lekkages en schades ontstonden.
Ik ben zelf geen echte ervaringsdeskundige op S-O-S gebied, dus wellicht dat @RPCounty hier nog enige info aan toe kan voegen.
Door al het gezeur en de angst om hun reputatie van betrouwbaarheid kwijt te raken heeft Ford veel S-O-S bakken later kostenloos vervangen door gewone handgeschakelde 8X2 transmissies. Rond 1970 heeft men de productie van de Select-O-Speed transmissie helemaal gestaakt.
Erg jammer voor een type transmissie dat zijn tijd (te)ver vooruit was.
Payton
@ford5000

Het klinkt als een mooi idee dat ze toen hadden. Zonde dat het zo ver zijn tijd voor uit was.

Zonde dat het een combinatie van factoren was die er voor zorgte dat het mis ging.
RPCounty
@SJB533 met welk model dan? ford had dit nl al in 1957...
SJB533
@RPCounty
Mij is altijd geleerd JD. Zal het ff nazoeken voor je. Heb hier zo'n boek liggen.
RPCounty
@SJB533 ik denk dat ik het antwoord al weet..
SJB533
@RPCounty
Gok eens?
ford5000
JD was toch 1963? Met de 4020?
ford5000
@SJB533 Is dat boek zo dik?
SJB533
@ford5000
Staat geen duidelijk jaar in. :?
ford5000
@SJB533 Ik heb wel zo'n idee waar het vandaan komt dat er altijd gezegd wordt dat JD de eerste was met Full Powershift.
Op de Europese markt waren ze namelijk wel de eerste met de 4020 in 1963.
De eerste Fords met Select-O-Speed op de Europese markt waren namelijk de 6X 1000 series in 1964.
SJB533
@ford5000
Dan zal dat het zijn. Ik kom namelijk in de gauwigheid de 3020/4020 wel tegen waar het genoemd wordt, maar niet als nieuw.

Eerste shovel met PS was wel Hough toch?
ford5000
@SJB533 Dat zou heel goed kunnen.
Caterpillar had in 1955 de eerste powershift in de eerste D9 bulldozer zitten, maar dat soort bakken kent maar 4 versnellingen vooruit en achteruit icm een koppelomvormer
SJB533
@ford5000
Klopt. Echt uitgebreid zijn die niet. Zal ook wel zijn op de koppelomvormer?
ford5000
@SJB533 Waarom meer versnellingen in een toepassing waar je niet meer nodig hebt?
Bij het laden of schuiven gebruik je alleen de eerste 2 verzetten, de andere 2 alleen als je loos rijdt.
RPCounty
@SJB533 i rest my case. ford had het in 1957 al bij de amerikaanse modellen, JD had het dacht ik het eerste op de 4020, die je ook met een normale bak kon krijgen.
SJB533
@ford5000
Zat ik ook net bedenken ja. Bij een trekker heb je meer specifieke snelheden.

@RPCounty
Ja, ik weet het. Jij weet het vaak net iets beter uit te leggen. Wederom moet ik je gelijk geven. Gelukkig heb ik weer andere specialismen 😛
ford5000
Quote @RPCounty:
i rest my case.

Zullen we er daar dan maar eentje op drinken? 😃
SJB533
@ford5000
Hier is hij al los! 😃
RPCounty
@SJB533 dat is mooi, kan ik ook weer wat van jou leren toch?
SJB533
@RPCounty
Ik denk niet, dat ik kwa kennis tegen jou op kan/durf...
RPCounty
@SJB533 dat is subjectief, iedereen weet wel weer iets wat een ander niet weet. Dat is het leuke van communiceren. Ik zeg altijd iedereen heeft wel iets te vertellen waar je wat mee kunt. je beseft het vaak op dat moment niet. Wat een wijsheid hahaha
SJB533
@RPCounty
Wellicht ook zo, maar jij werkt veel aan dat oude spul. Mijn kennis is wat dat betreft (totaal) kleiner, tenminste, zoals ik je in een paar maand tijd heb leren "kennen". Tuurlijk, ook jij zult dingen niet weten 😉 Kun jij bijvoorbeeld de vraag op de hefhendels van die Inter 644 beantwoorden?
jammermaarhelaas
.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
9