Ford 8160 aanschaffen waar op letten

Wij willen onze ford 8240 mischien inruilen tegen een 8160. heeft iemand ervaring met deze types en weet wat belangrijke punten zijn?

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Misschien, hoeveel % kans?
Patrick 2020
@valmet6400power Dat is afhankelijk van de reacties hier op TF 😃
Jeroen-ford
8240 bevalt erg slecht, en volgens mechanisatiebedrijf heeft een 8160 een betere/sterkere achterbrug. Daarom vraag ik of er hier mensen zijn die er mischien ervaring mee hebben
Kubota
Watvoor versnellingsbak?
cvdebegaaiers
Een stukje mee rijden en kijken ofdat er geen foutcodes tevoorschijn komen, Die kun je zien op het dashboard en op de rechterconsole bij de hydrauliekhendels. En zeker kijken ofdat de joystick 100 procent goed reageerd(als hij niet goed reageerd dan begeven ze het redelijk snel), want die zijn duur om te vervangen. En kijken ofdat de uren e.d. kloppen want die kunnen door een foutcode wel eens terug op 0 springen. Verder zijn het SUPER tractoren waar je uitstekend mee kunt werken
SJB533
Quote @Jeroen-ford:
volgens mechanisatiebedrijf heeft een 8160 een betere/sterkere achterbrug.

Zit natuurlijk ook nogal verschil in die series he 😉

De Ford 8340 is het topmodel uit de serie, de 8160 (/M100) is de kleinste...
Jeroen-ford
Urenstand is 6500
mechanisatie had het er over dat hij 3 groepen had met elk 6 powershift trappen. tussen de groepen zou dan ook geschakeld kunnen worden zonder koppeling
valmet6400power
@Patrick 2020

Hahaha +1
Jeroen-ford
@SJB533

inderdaad daarom spreekt hij mij wel aan, het betekent volgens mij dat alles niet tot het uiterste belast wordt
cvdebegaaiers
@Jeroen-ford je kunt gewoon van de ene naar de andere groep schakelen zonder koppeling. Je hebt alleen de koppeling nodig om te vertrekken. Van vooruit naar achteruit kun je ook gewoon zonder koppeling
Jeroen-ford
@cvdebegaaiers

oke met hendel onder het stuur dan of?
cvdebegaaiers
Ja, als je langzaam rijd kun je gewoon van vooruit naar achteruit zonder de koppeling te gebruiken. Maar het kan zijn dat deze code er uit is gehaald, dus dat moet je vantevoren wel even vragen voordat je alles naar de m**k rijd.
SJB533
@cvdebegaaiers
Range Command heeft wel een extra knop voor de groepen toch?
cvdebegaaiers
@SJB533 Ja om van B naar C te gaan, die zit bij je wijsvinger en er zit een stikkertje van een soort tandwieltje naast.
Jeroen-ford
Welke soorten bakken bestaan er in deze trekkers dan? en hoe werken deze schakelingen?
cvdebegaaiers
@Jeroen-ford een hand geschakelde(hoe en wat weet ik ook niet) en een full powershift dat is gewoon een knopje om op te schakelen en een knopje om af te schakelen een een knopje om naar een andere groep te gaan(deze moet je samen met het opschakel knopje indrukken om een groep omhoog te gaan)
SJB533
@cvdebegaaiers
24/24Dualcommand, 18/6 RangeCommand (6traps SEMIpowershift) en 12/12SyncroCommand als ik t goed heb
cvdebegaaiers
Ik geloof je meteen! ik zou het echt niet weten
gudo
@cvdebegaaiers als je langzaam rijd kun je gewoon zonder te koppelen van vooruit naar teruguit? Dit snap ik niet? heb jij een knop op de pook zitten ofwat? want als ik dat doe zonder te koppelen krijg ik een foutcode.
gudo
Of ik beedoel van de ene naar de andere groep 😛
cvdebegaaiers
Bij de 18/6 kan dit gewoon als je bvb langzamer als 5 km/uur rijd. Gewoon de oranje hendel lings onder het stuur in een vloeiende beweging van voor naar achter toe doen. Dan moet hij wel even 'nadenken', maar dan gaat het wel gewoon goed
cvdebegaaiers
De groep gaat ook gewoon door het knopje bij je wijsvinger in te drukken en een versnelling op te schakelen. Met wat voor versnellingsbak rijd jij?
cvdebegaaiers
@gudo Het kan ook zijn dat de benodigde code eruit is gehaald bij de lmb, dan kan het zijn dat hij een foutcode weergeeft ja
gudo
@cvdebegaaiers Oke dat weet ik niet. of de code eruit is gehaald ofzo heb ik niet zo veel verstand van 😛
stannetje96
Quote @cvdebegaaiers:
Ja om van B naar C te gaan, die zit bij je wijsvinger en er zit een stikkertje van een soort tandwieltje naast.
van A naar B moet dat knopje ook ingedrukt worden hoor.
en ik rijd bijna nooit in c1 weg, alleen met land werk in z'n B
stannetje96
@cvdebegaaiers en 8160 heb je toch niet met handgeschakelde bak? toch alleen met de range command bak.
nhmonteur
@stannetje96 nee deze zijn zeker met handgeschakelde bak te krijgen.

Maar jeroen waar je goed op moet letten is het volgende.
Als je de trekker start, trapt de koppeling in en zet de hendel onder het stuur in voor of achteruit, dan moet de trekker helemaal stil blijven staan. Voel je een schokje of voel je de trekker bewegen dat het lijkt alsof hij wil gaan rijden, laat hem dan zeker staan want dan zitten er al slechte platen in de transmissie.
Kijk ook goed of de transmissie goed tussen voor/achteruit schakeld, doe dit gerust een aantal keer om te kijken of er geen foutcode optreed.

Verder gewoon alls goed nakijken, spelingen, verlichting, evt airco/ verwarming, 4wd en diffslot, hefinrcihting.

Mag ik vragen waar de 8160 te koop staat? en waarom bevalt de 8240 niet?
Het klopt inderdaad dat de 8160 een zwaardere achterbrug heeft dan een 8240.
Bij mij op het werk hebben we vandaag ook een hele mooie 8360 binnen gekregen.
cvdebegaaiers
@Jeroen-ford Je moet ook een stukje rijden in z'n C1 en dan de koppeling intrappen, als je stilstaat opschakelen tot z'n C6 (er moet dan een lampje bij z'n C6 gaan knipperen)en dan de koppeling los laten. En gewoon gas geven, dan kijken ofdat hij goed zelfstandig optrekt enoversschakeld.
cvdebegaaiers
@stannetje96 ik hoef dat niet hoor, misschien is de code er ook al uit gehaald
bert8210
@SJB533 die laatste heet shuttle command en heeft 15V/15A versnellingen
inter-Eric
@cvdebegaaiers dat stil staan heet de shuttel,die zorgt er voor dat de versnelingsbak vrij staat,zodat het schakelen lekkerverloopt, je kunt beter een rangcommand pak hebben dan een powercommand,een rangcommand trekt veel beter door minder verlies in de versnellingsbak.
wat een 8160 betreft.. zijn relatief goedkope trekkers,ik geef je een tip als je hem koopt en jewil de elende voor zijn zou ik er rond de 8000/8500 uur weer afschijt van nemen,als hij emaal over de 1000 uur is brengt hij niks meer op en als je pech hebt heb je er dan veel elende mee
ricooo12
@Jeroen-ford een 8160 heeft een hele goede achterbrug
en het is een fijne wendbare trekker wij hebben er ook een en die hadden we nieuw gekocht hij is nu 13 jaar en heeft 9000 uur en hij heeft ons nog nooit laten staan;)
nhmonteur
@inter-Eric bij een 60 serie kan je niet kiezen voor een power command, alleen range command en de handgeschakelde bakken met evt hi/lo.
inter-Eric
@nhmonteur ben in de war met een 165
remcotrekker
Waarom de 8240 weg? Krijg je vrij weinig voor. Van voor uit naar achteruit kán bij 15 km/h ook nog wel !
Robin S
Gewoon de 8240 houden en de 8160 bijkopen! 😃
N-Htvt155Wessel
Wij hebben thuis ook een 8160 gehad, alleen daar was een turbo bij opgezet en hij had 150 pk. die trekker hebben wij 8 jaar in gebruik mogen hebben, maar wij hebben hem toen wegens ouderdom ingeruild. wij hadder weinig/geen problemen mee, gewoon de stadaart dingen zoals een keer een slangetje lek, maar verder prima trekker, wij waren vooral enthosiast over de fijne transmisse, gewoon puur powershift. echt idieal!.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
2