Demper

Wat zijn de voor en nadelen van een demper uithalenZou dit graag doen maar zou dit wel willen weten

Deel dit topic

Reacties

koenjohndeere
Voor deelen lekker brullen nadeel meer oorpijn XD
Johan-L
Van wat voorn trekker?
rickrenault
Dat is wel mooi maar een hele dag word minder een 6 cilinder met open pijp is om doof van te worden maar een 3cilinder zoals wij ook hebben bij een renault 56 valt het lawaai best mee
koenjohndeere
@tjerk-koetje maa aj een turbo dr bij heb is het wel dik voor de sound
tjerk-koetje
@koenjohndeere

jd van ons hoor je de turbo al met originele uitlaad 😉
benn612
Wij hebben het ook gedaan bij onze 612 maar valt wel mee
Johan-L
En bij een nieuwe trekker zoals fendt 720 de demper eruit halen is zeker een hele klus?
koenjohndeere
@tjerk-koetje ook bij onze jd hoor je hem zuper goed
deeremeneer
Zijn daar voordelen aan dan?
SJB533
@deeremeneer
Voor de staatskas 😄
Jos-IH
Voor de hobby vind ik het wel moi, maar om er nouw de hele dag mee te werken... doe mij dan mar een demper
stefan310
Ik denk er ook over om het te doen bij onze 712. Gewoon een stuk rvs flexabuis ertussen, maar volgens de dealer gaat er dan meer tegendruk verloren en dat kan dan schadelijk zijn voor de motor. Maar in hoeverre het erg is weet ik niet.
Heb er ook al een topic over aangemaakt:
tractorfan.nl/topic/16454/
Johan-L
@stefan310 heb je de demper naderhand nog eruit gehaald?
valmet6400power
@stefan310

Tegendruk is bullshit, dit is alleen van toepassing op een 2 takt motor!! Hoe eerder de gassen uit de motor zijn hoe beter!!
GD tuning Garyp
@valmet6400power Maar een uitlaat maakt wel degelijk verschil bij een 4takt!!!
stannetje96
@GD tuning Garyp inderdaad wel handig als die diameter groter is als de diameter van de inlaat 😄
valmet6400power
@GD tuning Garyp

Ja er moet een uitlaat op zitten ja -_-"
GD tuning Garyp
Als uitlaatgas plotseling van een buis met een kleine diameter naar een grote diameter gaat vertraagt die = vermogensverlies.

Maar als de diameter kleiner is word de motor geknepen = ook vermogensverlies.

Soksawat.

@stannetje96 en @valmet6400power
deeremeneer
Quote @GD tuning Garyp:
Als uitlaatgas plotseling van een buis met een kleine diameter naar een grote diameter gaat vertraagt die = vermogensverlies

Hoe kom je daar nou bij?
GD tuning Garyp
@deeremeneer dit is wat ik ooit eens op een of ander forum gelezen heb.
deeremeneer
@GD tuning Garyp Niet alles wat op internet staat is waar.
GD tuning Garyp
@deeremeneer klopt. Maar ik zal zo ff een linkje hier neerzetten, maarzit nu op mobiel dus dat reageert een beetje raar.
stannetje96
@GD tuning Garyp groter maakt niet uit, kleiner wel
ErDee
Op zo'n nieuwe trekker zit je toch met allerlei sensors en filters? Dan zal vast wel iets op storing springen. @Johan-L
GD tuning Garyp
@deeremeneer vergelijk het bv met een tuinslang, als je de kraan opendraait met daaraan een slang zonder mondstuk komt het water er maar langzaam uit. Als je je duim dan op de slang drukt spuit het er met grote snelheid uit. Hetzelfde gebeurt bij een compressorslang.
deeremeneer
@GD tuning Garyp En uit welke komt de grootste stroom?
GD tuning Garyp
@deeremeneer hoe bedoelt u? waar dan het meeste water en bij uitlaat het meeste gas uitkomt?
deeremeneer
@GD tuning Garyp Wat je doet is de volume stroom knijpen zodat de druk oploopt. Bij een 4 takt wil je dat niet.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Klopt. Je wilt echter wel dat de uitlaatgassen er zo snel mogelijk uit zijn. Als de snelheid in de buis dan veranderd/kleiner word zijn de gassen er toch minder snel uit? of begrijp ik het nu verkeerd?
@GD tuning Garyp

Hier doelt deeremeneer toch op ? 😉

Als uitlaatgas plotseling van een buis met een kleine diameter naar een grote diameter gaat vertraagt die = vermogensverlies.
deeremeneer
@GD tuning Garyp De uitlaatgassen kunnen alleen maar makkelijker weg als de pijp groter is. De pijp houd ook een keer op dat maakt toch ook niet uit.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Ja, maar net zoals in de eerdergenoemde tuinslang gaat het water in de dikke slang makkelijker/met minder weerstand eruit, maar dat betekent nog niet dat het er ook sneller uit komt toch?
@GD tuning Garyp
Als uitlaatgas plotseling van een buis met een kleine diameter naar een grote diameter gaat vertraagt die = vermogensverlies.

Dat is toch het omgekeerde van wat jij net beschrijft ?? Of begrijp ik het verkeerd..
@GD tuning Garyp
Waarom wil jij die snelheid in je uitlaat? of anders, waardoor krijg je die snelheid in je uitlaatpijp ?
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
Of begrijp ik het verkeerd..
Mischien....

Ik bedoel: Als het water door een klein tuitje moet word de snelheid hoger, als het water door een dikke pijp moet word de snelheid lager. dus gaat het water er met minder snelheid uit dan als het door een dun pijpje moet.

Of begrijp ik het verkeerd? 😃
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
Waarom wil jij die snelheid in je uitlaat?
Om het uitlaatgas er zo snel mogelijk uit te krijgen 😉
Johan-L
@GD tuning Garyp het kan er sneller uit komen maar met minder volume
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
of anders, waardoor krijg je die snelheid in je uitlaatpijp ?
door een goede flow (=doorstroming) 😉
Johan-L
Dus afgeknepen?
deeremeneer
@GD tuning Garyp Of het nou langzamer gaat of niet in de dikkere pijp het heeft gewoon geen invloed op de prestaties van de motor. Doordat de pijp dikker is is de weerstand minder dus heeft deze geen invloed meer op de motor.
GD tuning Garyp
@deeremeneer de voorbocht moet niet te dik zijn . ben een keer de bank op geweest met de 3.5 ducati racer en een
paar verschillende diameters geprobeert . met de dikkere bochten ( 41.5 dacht ik ) raakte ik alleen maar vermogen kwijt

Ook een uitlaat kan dus te dik zijn.

Dat stukje hierboven komt btw van hier: deraceheldenvanweleer.nl/index.php/?topic=179.75
deeremeneer
@GD tuning Garyp Das nou wel iets heel anders dan een trekker motor.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Bij een te grote diameter van de middenpijp gaat de snelheid omlaag doordat de gassen uit de cilinder in een relatief grote ruimte komt. Hierdoor stoomt het op dit punt wel snel uit de cilinder maar vervolgens moet het nog een heel eind door een buis heen. Omdat de druk aan het begin van de buis dan laag is is het uiteindelijke drukverschil tussen het begin en het einde van de uitlaatlijn klein en dus is de stromingssnelheid omlaag.

En dat komt van hier: decrxgarage.nl/index.php/informatie/…
deeremeneer
@GD tuning Garyp Jij hebt het hier over een auto uitlaat en das heel wat anders.
@GD tuning Garyp
Hmm, daar doelde ik niet op.. even weer terug naar de tuinslang.. Je hebt een tuinslang die even als voorbeeld van elastiek is, en nog zo'n tuinslang die je met je duim iets dichthoud om bijvoorbeeld de bloemetjes te sproeien 😃... wat gebeurd er ? En wat gebeurd er als je op zo'n tuinslang nog een dikkere normale tuinslang bij aan zou maken ?
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
en nog zo'n tuinslang die je met je duim iets dichthoud om bijvoorbeeld de bloemetjes te sproeien ... wat gebeurd er ?

Dan spuit het water er met grote snelheid uit.

En wat gebeurd er als je op zo'n tuinslang nog een dikkere normale tuinslang bij aan zou maken ?

dan komt het water er met weinig snelheid "uitbrobbelen" om het zo maar ff te noemen.
Precies, maar wat gebeurde er met die andere slangen ?
GD tuning Garyp
@case956powerrzzzzz Welke andere slangen?
Nouja ik had 3 tuinslangen beschreven 😃, alle 3 van elastiek.. je zet ze allemaal op een kraan vol open.. de eerste doe je niks mee, de 2e hou je duim erop en de 3e met een grotere normale tuinslang..Wat gebeurd er? wat lijkt je gunstig ?
GD tuning Garyp
@case956powerrzzzzz Ik snap je niet.... en wat doe je met de 3e?
3e tuinslang zelfde als de eerste 2, maar daar koppel je een een grotere tuinslang aan ( grotere diameter), waar komt het meeste water uit ?
GD tuning Garyp
@case956powerrzzzzz Sorry hoor maar ik begrijp je nog niet. Uitleg?
JD3010
@case956powerrzzzzz Wat heeft dit nu eigenlijk met de vraag te maken. Ik het bovenstaande wel gelezen, maar ik zie jullie probleem met de tuinslang nu even niet.
GD tuning Garyp
Quote @JD3010:
maar ik zie jullie probleem met de tuinslang nu even niet.
Ik ook niet 😃
GD tuning Garyp
Quote @JD3010:
Wat heeft dit nu eigenlijk met de vraag te maken
Sorry mijn schuld.... ik zei dat een goede uitlaat wel degelijk van belang was bij een 4 takt....
@GD tuning Garyp
Haha dat dacht ik alwel.. jij begon al met die dingen 😛 nou het maakt toch niets uit, als jij je uitlaat afknijpt= ongunstig.. druk neemt toe.. als jij op een kleine uitlaat een grotere zet.. gebeurd niks.. komt echt niet meer lucht uit, dat probeerde ik met het water uit de tuinslang te beschrijven
GD tuning Garyp
@JD3010 Jij heb ook elke dag een andere profielfoto 😃
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
komt echt niet meer lucht uit,
Maar als je hem afknijpt wel met meer snelheid... dat is wat ik uit probeerde te leggen 😃
JD3010
@GD tuning Garyp Nou niet elke dag hoor. Vind je die leuk?
@GD tuning Garyp
Ja, maar ik snap het niet waarom jij dat wil.. dat maakt geen donder uit.. dat vroeg ik zonet ook al geloof ik 😛
GD tuning Garyp
Quote @JD3010:
Nou niet elke dag hoor
nee oke, maar wel regelmatig. :lol:
JD3010
Quote @GD tuning Garyp:
nee oke, maar wel regelmatig.
Ja, afgelopen week is die wel een paar keer veranderd. 😄
deeremeneer
Quote @GD tuning Garyp:
Maar als je hem afknijpt wel met meer snelheid

Das ook niet waar. de snelheid in de uitlaat word niet hoger alleen in de versmalling.
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
maar ik snap het niet waarom jij dat wil
Om het gas er zo snel mogelijk uit de pijp te krijgen... maar als je dat optimaal wilt krijgen ben je heel lang bezig en zo heel veel zal het toch niet schelen.... en bij een trekker draaai je gewoon de pomp wat verder open 😃
@GD tuning Garyp
Als ik jou was zal ik de uitlaatpoorten uitvijlen..
GD tuning Garyp
@deeremeneer Het komt er iig op neer dat je een uitlaat moet hebben die: weinig tegendruk bied maar ook een goede (snelle) doorstroming heeft.

De tegendruk moet laag zijn en de snelheid hoog. EN DAAROM IS GROTER NIET (!) ALTIJD BETER!!!!
GD tuning Garyp
Quote @case956powerrzzzzz:
Als ik jou was zal ik de uitlaatpoorten uitvijlen..
En als je dan niks aan je spruitstuk doet heeft dat ook geen zin.
@GD tuning Garyp
Ow kijkaan, nu begrijpen we elkaar dus wel 😃
GD tuning Garyp
@case956powerrzzzzz Is ook de bedoeling 😃
deeremeneer
Quote @GD tuning Garyp:
weinig tegendruk bied maar ook een goede doorstroming heeft.

Das hetzelfde.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Heb het nog een beetje aangevuld.
deeremeneer
Quote @GD tuning Garyp:
De tegendruk moet laag zijn en de snelheid hoog. EN DAAROM IS GROTER NIET (!) ALTIJD BETER!!!!

Je snapt het echt niet hè.
@deeremeneer
Daarom gebruikte ik mijn tuinslang principe ook maar helaas 😃
GD tuning Garyp
Quote @deeremeneer:
Je snapt het echt niet h�.
Ga jij dan nu eens uitleggen waarom groter beter is.
deeremeneer
@GD tuning Garyp Dat lukt me maar niet blijkbaar.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Klopt. en mij lukt het ook niet om het u duidelijk te maken waarom dikker niet altijd beter is 😃

Zijn we mooi klaar mij beide 😞
deeremeneer
@GD tuning Garyp Door wat voor buis kun jij sneller kruipen? Een waar je amper doorpast of een waar je doorheen kunt rennen?
GD tuning Garyp
Quote @deeremeneer:
Door wat voor buis kun jij sneller kruipen?
Ben ik een vloeistof (nouja, was ik wel 😃 ) of een gas? Nee.

Hier nog een stukje: "Bovendien moet het motortje wat vrijer kunnen ademen, dus hoe dikker de pijp hoe beter toch?"

niet altijd , als de tegendruk van de uitlaatpijp te laag wordt, ga je brandstof en vermogen verliezen , doordat bij bepaalde (middengebied en hoger) toerentallen , je motor "te goed" gaat ademen en er mengsel onverbrand via de klepoverlap van je in en uitlaatklep de motor uit gaat
tenzij je natuurlijk de motor erop hebt aangepast ,dan heb ik niets gezegd 😉

En dat komt hier vandaan: gummen.org/forum/archive/…
deeremeneer
@GD tuning Garyp Ik geef het op.
GD tuning Garyp
@deeremeneer Nog een mening over het stukje hierboven?

Of heb ik je overtuigd? (vast niet :D)
deeremeneer
@GD tuning Garyp Je komt wederom met verhalen over benzine auto's.
Johan-L
@GD tuning Garyp dat zet jij een turbo erop waardoor de motor tegendruk houd opgelost?
@GD tuning Garyp
Wel interessant dat artikeltje, maar dat is toch alleen maar zo, bij hoog toerige motoren die klep overlap hebben ?
GD tuning Garyp
@case956powerrzzzzz vooral bij hoogtoerige motorin idd.
deeremeneer
Quote @GD tuning Garyp:
vooral bij hoogtoerige motorin idd.

En wat ligt er in tractoren?
GD tuning Garyp
@deeremeneer laagtoerige motoren. Maar heb ik ooit gezegd dat ik uitga van een tractor? Valmet6400power zei dat tegendruk bullshit was. Daarop zei ik dat een goede uitlaat toch wel degelijkvan belang is ook bij 4takt en dat een dikke pijp niet altijd beter is. Ik heb hierbij NIET gesproken over diesel of benzine, hoogtoerig of laagtoerig en tractor of auto. IK heb alleen gezegd dat een goede uitlaat ook bij 4takt wel degelijk van belang is.
deeremeneer
@GD tuning Garyp Ja lekkere we zitten hier op tractorfan en de vraag ging over een tractor.
@GD tuning Garyp
Mooie ben jij, je snapt het de hele tijd alwel ja.. 😛
GD tuning Garyp
@deeremeneer staat anders niet bij wat voor tractor, sterker nog, het woord tractor word in de vraag nieteens genoemd....
GD tuning Garyp
Maar even wat anders, bij een tractor zou ik me er niet druk om maken of de bij nu dikker is (dunner wel) . Als ik echter een auto motor of wat dan ook zou tunen wel. Maar nogmaals: bij een tractor maakte ik me hier absoluut niet druk om.
ihc-driver
Ook bij een dieselmotor maakt het uit of die tegendruk heeft of niet. Dus ook bij een tractor zonder turbo.

Met turbo maakt het niet uit daar is zelfs zo min mogelijk tegendruk nodig. maar zonder turbo heeft een diesel of benzine motor iets tegendruk nodig, alleen bij een trekker is het zo niet te merken als je wat minder vermogen hebt. zal een paar pk schelen.
GD tuning Garyp
@ihc-driver en denk jij ook niet dat de lengte en dikte van de uitlaat WEL uitmaakt voor de prestatie van de motor?
ihc-driver
@GD tuning Garyp Dat ligt er helemaal aan wat voor buis ed je gebruikt, het gaat om de tegendruk, moet maar iets tegendruk hebben niet teveel want dan knijp je de motor weer. vrij delicaat onderwerp en alles behalve makkelijke materie.
1046
Et tegendruk verhaal is complete bullshit
JD3010
@1046 Tsja, ik kan ook echt geen reden vinden waarom een motor tegendruk zou moeten hebben. Daar heeft die toch alleen maar last vann?
1046
@JD3010 hoe eerder et eruit is des te beter, sterker nog , een open pijp levert wel 1 tot 1,5 pk meer vermogen op
GD tuning Garyp
Quote @ihc-driver:
vrij delicaat onderwerp en alles behalve makkelijke materie.
Klopt helemaal.
ihc-driver
@1046 En koppel?
Tom VB
Quote @GD tuning Garyp:
IK heb alleen gezegd dat een goede uitlaat ook bij 4takt wel degelijk van belang is.

Volledig waar. Anders moet je de hele tijd oordoppen in en dat kan vervelend worden.
JD3010
Quote @Tom VB:
Volledig waar. Anders moet je de hele tijd oordoppen in en dat kan vervelend worden.
😄 😄
GD tuning Garyp
@Tom VB Ook voor de prestaties :lol: pijplengte en dikte is toch wel belangrijk, alleen is het bij de ene motor minder te merken dan de andere, en bij sommigen helemaal niet.
Tom VB
@GD tuning Garyp
Dáár brand ik mij niet aan ... 😄
GD tuning Garyp
@Tom VB Gelukkig maar, moet je weer naar de apotheek om die vervelende bijtende zalfjes enzo... nee, blijf er maar mooi vanaf.
Tom VB
@GD tuning Garyp
Zo is het, meestal zijn die dikke, dunne, kromme, rechte of glimmende uitlaat pijpen en dempers nogal heet...
GD tuning Garyp
@Tom VB Idd, vooral als de motor waar die aan vast zit een paar uur gedraait heeft...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
109
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2