Ford 5000 olie uit uitlaat

Ben bezig met houtkloven de trekker loopt constant stationeer nu stopte ik vanmiddag en rij ik weg Groote witte pluim en allemaal olie spetter's kwam er uit de uitlaat wat kan dat wezen zuigerveren versleten?

m.v.g bert

Deel dit topic

Reacties

MikotenHoor
Ik kan je niet verder helpen, maar ik weet dat het niet goed is...
rickrenault
Kan ook gewoon komen omdat die steeds stationeer loopt als de trekker een paar uur stationeer loopt en dan in een volgas geeft rookt die meestal tenminste bij ons wel
Wimsumar
Beste J.D._Power: Als je geluk hebt is het slechts condenswater (vermengd met roet) en stoom wat uit de uitlaat kwam.
nhmonteur
Doordat de trekker constant stationair loopt word de motor niet echt warm, normaal verbruikt een motor altijd iets olie en word dit meeverbrand, het kan inderdaad zijn dat je zuigerveren wat slecht zijn.Maar omdat de motor stationair loopt en dus niet echt op bedrijfstemperatuur komt dichten de zuigerveren ook minder goed af waardoor de motor meer olie gaat verbruiken.
Deze olie hoopt zich op in de uitlaat en word dan verbrand/uigestoten als je ineens de motor laat werken.

Laat de trekker maar eens een keer goed werken, dan zal hij waarschijnlijk geen olie meer uitstoten.
Als dit wel zo blijft dan heb je inderdaad kans dat je zuigerveren versleten zijn of vastzitten.
JD_POWER
@ wimsumar ben bang dat ik dan toch pech heb want het was echt vettig. en witte rook dus zal wel olie zijn
JD_POWER
@ nhmonteur maar als ik hem een keer goed laat werken en kga weer houtkloven dan mag dit niet weer kommen?
dave 7810
Ik heb het ook gehad met de Case, stationair water pompen de hele dag. Toen werd de uitlaat ook vet. Toen een dag flink zwaar laten werken en er komt nu gewoon weer een zwarte rookwolk uit een geen olie meer. Moet gewoon weer een keer goed heet worden. Zet hem maar eens goed aan het werk!
arjan_brouwer
Als olie uit de uitlaat komt, dan zit het hem niet in je zuigerveren. Dan wordt je olie namelijk verbrand en rookt die vies grijzig/blauw.

Eerder zijn je klepgeleiderubbers toe aan vervanging. Olie loopt dan via je kleppen op de zuiger, die deze er dan uit spuugt.

Als die dit nu voor eerste keer heeft gedaan, zou ik er nog niet te veel aan doen. Als die het ook doet onder volle belasting, dan wordt het tijd 😄
nhmonteur
@JD_POWER ligt eraan hoe lang je aan het houtkloven bent? Als hij dagen lang stationair staat te draaien dan is de kans groot dat hij het zo weer gaat doen.
Wat [arjan_brouwer] zegt kan het inderdaad ook nog zijn.
Laat hem anders gewoon wat harder lopen als je staat te kloven, gewoon een 1000 of 1100 toeren.
+1
ford5000
Zoals hier al werd gezegd ligt het waarschijnlijk niet zozeer aan je zuigerveren.
Als je hem de hele dag stationair laat lopen wordt hij inderdaad niet warm, en hebben de zuigerveren niet de afdichting die ze onder normale bedrijfstemperatuur zouden hebben.
Ook hebben de zuigerveren dan de neiging om te gaan "plakken" in hun groeven door olie en roetaanslag.
Het kan ook roet met condensvocht zijn zoals @Wimsumar ook al aangeeft.

Remedie: Gewoon de trekker een keer weer goed aan het werk zetten voor een halve dag of zo.
Grote cultivator erachter en gaan met die banaan.
Mooiste is nog om dit 's avonds te doen.
Het eerste half uur zul je zien dat de vonken uit de uitlaat komen vliegen. Dit wordt na verloop van tijd steeds minder en je zult merken dat de trekker steeds feller wordt.
Blijft hij daarna nog steeds zwarte spetters uit de uitlaat gooien dan zijn waarschijnlijk je kleprubbers aan vervanging toe.
Deze kun je zelfs vervangen zonder dat je de kop van de motor af hoeft te halen. Je moet alleen wel even weten hoe je het moet doen, dus niet zomaar even het kleppendeksel eraf gooien en alles losslopen want dat liggen je kleppen in je cilinders en kun je alsnog de kop eraf halen, en die vervolgens laten vlakken en een nieuwe koppakking monteren.
old man jose
Als er olie komt via de uitlaat zijn de rubbers versleten die boven om de klepgeleiders zitten.m Deze zijn gewoon een beetje hard geworden.
Even druk op de cilinder zetten met perslucht de zuiger wel boven in zetten dan de klepveer losmaken rubber vernieuwen en monteren maar weer ,dit dan 4 x.
Maikel MF
De industrietrekker van ons had het ook kop was helemaal gaar zuigerveren kon je bijna 2 langs elkaar in de zuiger zetten. Oftewel het motorblok was compleet op. Ik hoop voor jou dat je meer geluk hebt.
nhmonteur
@old man jose waarom druk met perslucht in je cilinder als de zuiger toch bovenin hebt staan?
Hebt het altijd gedaan zonder perslucht, dus gewoon de zuiger bovenin en dan der veer losmaken.
RPCounty
@nhmonteur inderdaad zo doen wij het ook altijd. gewoon in BDP zetten en veer indrukken met een grote ringsleutel
nhmonteur
@RPCounty ja bij ons op de zaak hebben we een keer een brugje gemaakt die je over veer heen zet, dan kan je met een bout met 2 halve schelpen de veer indrukken en de klepspieen weghalen.en zo de boel vervangen.
RPCounty
@nhmonteur nog beter, gemak dient de mens. thumbs up voor zelgemaakte hulpstukjes.
old man jose
Ik vind druk net even iets makkelijker omdat je dan de halve maantjes makkelijk terug zet een geen schade aan de klep en zuiger maakt.


Dit zijn de topics daar doen we het voor.
SJB533
Quote @old man jose:
Dit zijn de topics daar doen we het voor.

Itt
tractorfan.nl/topic/52718/
tractorfan.nl/topic/51350/
ford5000
Quote @nhmonteur:
waarom druk met perslucht in je cilinder als de zuiger toch bovenin hebt staan?
Hebt het altijd gedaan zonder perslucht, dus gewoon de zuiger bovenin en dan der veer losmaken.

Zo doe ik het ook.
Met behulp van een grote sleutel of bandenlichter om de klepveren in te drukken zodat je de halve cupjes eruit kunt halen.
Snaky Bill
Te koud slechte verbranding of te rijk afgesteld
ford5000
Quote @Snaky Bill:
slechte verbranding of te rijk afgesteld

Heeft er totaal niks mee te maken.
weurding
@ford5000 verspilde moeite, die jongen schrijft zijn eigen bijbel 😉
deutzpower36
Witte rook is toch echt koelwater naar mijn idee! Maar doe anders een compressie test bij alle cilinders dat zegt al iets over de staat van de zuigers en bussen. Als dat goed is moet je idd denken aan slechte klepsteelrubbers.
Deutz 001
Een hele normale zaak tot hij dit doet mijn inter doet dat ook met klieven op iets meer als stationair niks aan de hand
Wimsumar
Beste
Quote @Weurding:
die jongen

Als ik me niet vergis woont Snaky Bill in Amerika. Daar bestaat de Ford 5000 Gasoline, ofwel met benzinemotor. Dan kan een te rijke afstelling wel voor genoemde verschijnselen zorgen. 😉
ford5000
Quote @Wimsumar:
Beste Quote @Weurding: die jongen
Als ik me niet vergis woont Snaky Bill in Amerika. Daar bestaat de Ford 5000 Gasoline, ofwel met benzinemotor. Dan kan een te rijke afstelling wel voor genoemde verschijnselen zorgen

Gezien de rijke geschiedenis aan onzin die deze persoon hier al op TF geventileerd heeft zie ik toch reden om zijn kennis in deze in twijfel te trekken en deze af te doen als onzin.
Denk ook niet dat de topicstarter gebaat is bij reacties die hem op het verkeerde been kunnen zetten. 😉
Ik hoop dat ik het zo op een nette en diplomatiek verantwoorde wijze verwoord heb. 😃
JD_POWER
Allemaal heel erg bedankt!! binnen kort zal de vaste mest hier wel weer op het bouwland worden gestrooid dan zal ik hem eens aan het werk zetten!!
ford5000
@JD_POWER Doe dat maar eens. Ik denk dat je hem na een paar uur niet weer kent. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @ford5000:
verwoordt

Zonder "t'' A.U.B. 😉
Verders, mee eens.
Helaas kun je veel reacties als 'onzinnig' bestempelen omdat ze niet compleet zijn. Vaak is bij nader inzien toch een kern van waarheid te bespeuren. Laten we elkaar er niet mee gaan plagen. 😄
ford5000
Quote @Wimsumar:
Zonder "t'' A.U.B

Oeps,.......foutje.
Bedankt voor de terechtwijzing. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
terechtwijzing

En zo O.H.-en we lekker verder en hoeven dus niemand tegen de schenen te schoppen. 😄
ford5000
Quote @Wimsumar:
Verders

Als jij hier voortaan de "s" weg laat hebben we het er niet meer over. 😉 😃
ford5000
weurding
@Wimsumar haha, idd, denk dat hij er ook een met s.o.s. heeft, in ieder geval is hij het wel nodig 😉
ford5000
Quote @weurding:
denk dat hij er ook een met s.o.s. heeft,

Dat zou de S-O-S nooit overleven Arend. 😃
weurding
@ford5000 haha, nee, maar bedoel dat hij alle hulp nodig is die te vinden is, vandaar de s.o.s.
stabol
Ik had dezelfde problemen.compressie test gedaan daar uit bleek 2 cilinders minder dus motor uit elkaar.
De zuigerveren waren op,de bussen ook de kop had nieuwe kleppen nodig krukas slijpen en nieuwe lagers dus een komplete motorrevisie.Mijn blok is een perkins p6 daar zitten geen klepsteelrubbers in dus mochten er nieuwe kleppen in.Best een dure grap allemaal
Snaky Bill
Ach de beste stuurlui lopen altijd op the sidewalk.
deeremeneer
Quote @Snaky Bill:
Ach de beste stuurlui lopen altijd op the sidewalk.

Hahaha en wie dat dan ook zegt.
ford5000
Quote @deeremeneer:
Hahaha en wie dat dan ook zegt.

Nou!!!! Zeg dat wel!
old man jose
@ford5000@- JD_POWER
Zware belasting om de motor warm te krijgen maakt niets uit de lekkage langs de kleprubbers blijft alleen zie je het dan niet omdat de smeerolie gewoon mee verbrand, je kunt het dan alleen nog ruiken.
SJB533
@Wimsumar
Quote @Ford5000:
terechtwijzing
Wees blij, dat er "wijzing" staat, ipv "stelling" 😃
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
"stelling"

Tja, who cares? 😞
SJB533
@Wimsumar
Nou, ik kan me voorstellen, dat @ford5000 dat wat prettiger vindt :mrgreen:
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
Nou, ik kan me voorstellen.......

Nou, en ik kan me voorstellen dat Ford5000 terecht wijzer is. Die wil me vast niet missen. 😄
SJB533
@Wimsumar
Hij is bij tijd en wijle toch de "Wijze uit het Oosten", maar met de prefix "on" 😉
ford5000
@old man jose Als het inderdaad lekkage langs de kleprubbers is klopt je verhaal, maar ik betwijfel of dat in dit geval wel aan de orde is.
Het probleem wat hier ter discussie wordt gesteld is vaak het gevolg van niet op temperatuur komen en te weinig (zwaar) werk doen.
Hij zal erachter komen als hij hem een paar uur flink aan het werk zet. Als het gespetter na een uur of 3 flink aan een cultivator sleuren(om maar even een voorbeeld te noemen) nog niet over is komt jouw verhaal van de kleprubbers in beeld, en ook dat probleem is met redelijk eenvoudige middelen te verhelpen.
old man jose
@ford5000
Nogmaals zoals hierboven het gespetter is over maar de lekkage blijft, Bert ik weet zeker met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit het euvel is namelijk zelf meegemaakt met een 5000.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
45