Ben bezig met houtkloven de trekker loopt constant stationeer nu stopte ik vanmiddag en rij ik weg Groote witte pluim en allemaal olie spetter's kwam er uit de uitlaat wat kan dat wezen zuigerveren versleten?
m.v.g bert
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Deze olie hoopt zich op in de uitlaat en word dan verbrand/uigestoten als je ineens de motor laat werken.
Laat de trekker maar eens een keer goed werken, dan zal hij waarschijnlijk geen olie meer uitstoten.
Als dit wel zo blijft dan heb je inderdaad kans dat je zuigerveren versleten zijn of vastzitten.
Eerder zijn je klepgeleiderubbers toe aan vervanging. Olie loopt dan via je kleppen op de zuiger, die deze er dan uit spuugt.
Als die dit nu voor eerste keer heeft gedaan, zou ik er nog niet te veel aan doen. Als die het ook doet onder volle belasting, dan wordt het tijd
Wat [arjan_brouwer] zegt kan het inderdaad ook nog zijn.
Laat hem anders gewoon wat harder lopen als je staat te kloven, gewoon een 1000 of 1100 toeren.
Als je hem de hele dag stationair laat lopen wordt hij inderdaad niet warm, en hebben de zuigerveren niet de afdichting die ze onder normale bedrijfstemperatuur zouden hebben.
Ook hebben de zuigerveren dan de neiging om te gaan "plakken" in hun groeven door olie en roetaanslag.
Het kan ook roet met condensvocht zijn zoals @Wimsumar ook al aangeeft.
Remedie: Gewoon de trekker een keer weer goed aan het werk zetten voor een halve dag of zo.
Grote cultivator erachter en gaan met die banaan.
Mooiste is nog om dit 's avonds te doen.
Het eerste half uur zul je zien dat de vonken uit de uitlaat komen vliegen. Dit wordt na verloop van tijd steeds minder en je zult merken dat de trekker steeds feller wordt.
Blijft hij daarna nog steeds zwarte spetters uit de uitlaat gooien dan zijn waarschijnlijk je kleprubbers aan vervanging toe.
Deze kun je zelfs vervangen zonder dat je de kop van de motor af hoeft te halen. Je moet alleen wel even weten hoe je het moet doen, dus niet zomaar even het kleppendeksel eraf gooien en alles losslopen want dat liggen je kleppen in je cilinders en kun je alsnog de kop eraf halen, en die vervolgens laten vlakken en een nieuwe koppakking monteren.
Even druk op de cilinder zetten met perslucht de zuiger wel boven in zetten dan de klepveer losmaken rubber vernieuwen en monteren maar weer ,dit dan 4 x.
Hebt het altijd gedaan zonder perslucht, dus gewoon de zuiger bovenin en dan der veer losmaken.
Dit zijn de topics daar doen we het voor.
Itt
tractorfan.nl/topic/52718/
tractorfan.nl/topic/51350/
Hebt het altijd gedaan zonder perslucht, dus gewoon de zuiger bovenin en dan der veer losmaken.
Zo doe ik het ook.
Met behulp van een grote sleutel of bandenlichter om de klepveren in te drukken zodat je de halve cupjes eruit kunt halen.
Heeft er totaal niks mee te maken.
Als ik me niet vergis woont Snaky Bill in Amerika. Daar bestaat de Ford 5000 Gasoline, ofwel met benzinemotor. Dan kan een te rijke afstelling wel voor genoemde verschijnselen zorgen.
Als ik me niet vergis woont Snaky Bill in Amerika. Daar bestaat de Ford 5000 Gasoline, ofwel met benzinemotor. Dan kan een te rijke afstelling wel voor genoemde verschijnselen zorgen
Gezien de rijke geschiedenis aan onzin die deze persoon hier al op TF geventileerd heeft zie ik toch reden om zijn kennis in deze in twijfel te trekken en deze af te doen als onzin.
Denk ook niet dat de topicstarter gebaat is bij reacties die hem op het verkeerde been kunnen zetten.
Ik hoop dat ik het zo op een nette en diplomatiek verantwoorde wijze verwoord heb.
Zonder "t'' A.U.B.
Verders, mee eens.
Helaas kun je veel reacties als 'onzinnig' bestempelen omdat ze niet compleet zijn. Vaak is bij nader inzien toch een kern van waarheid te bespeuren. Laten we elkaar er niet mee gaan plagen.
Oeps,.......foutje.
Bedankt voor de terechtwijzing.
En zo O.H.-en we lekker verder en hoeven dus niemand tegen de schenen te schoppen.
Als jij hier voortaan de "s" weg laat hebben we het er niet meer over.
Aaaaaauw!
synoniemen.net/index.php/?zoekterm=verders
Dat zou de S-O-S nooit overleven Arend.
De zuigerveren waren op,de bussen ook de kop had nieuwe kleppen nodig krukas slijpen en nieuwe lagers dus een komplete motorrevisie.Mijn blok is een perkins p6 daar zitten geen klepsteelrubbers in dus mochten er nieuwe kleppen in.Best een dure grap allemaal
Hahaha en wie dat dan ook zegt.
Nou!!!! Zeg dat wel!
Zware belasting om de motor warm te krijgen maakt niets uit de lekkage langs de kleprubbers blijft alleen zie je het dan niet omdat de smeerolie gewoon mee verbrand, je kunt het dan alleen nog ruiken.
Tja, who cares?
Nou, ik kan me voorstellen, dat @ford5000 dat wat prettiger vindt :mrgreen:
Nou, en ik kan me voorstellen dat Ford5000 terecht wijzer is. Die wil me vast niet missen.
Hij is bij tijd en wijle toch de "Wijze uit het Oosten", maar met de prefix "on"
Het probleem wat hier ter discussie wordt gesteld is vaak het gevolg van niet op temperatuur komen en te weinig (zwaar) werk doen.
Hij zal erachter komen als hij hem een paar uur flink aan het werk zet. Als het gespetter na een uur of 3 flink aan een cultivator sleuren(om maar even een voorbeeld te noemen) nog niet over is komt jouw verhaal van de kleprubbers in beeld, en ook dat probleem is met redelijk eenvoudige middelen te verhelpen.
Nogmaals zoals hierboven het gespetter is over maar de lekkage blijft, Bert ik weet zeker met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit het euvel is namelijk zelf meegemaakt met een 5000.