Kenteken landbouwverkeer

Nu toch een kenteken voor landbouwverkeer, vanochtend besloten in de tweede kamer.

Deel dit topic

Reacties

fridzie
Pff en toch.....
Ronijn
Dat is nog niet helemaal zeker. Eerst moet Melanie met een voorstel komen, dan moet er nog over dat voorstel gestemd worden in de 2e kamer en daarna nog in de 1e kamer. En dan zullen ze niet ALLE trekkers van kenteken gaan voorzien, dat is onbegonnen werk. Ik zou gewoon een kenteken verplicht stellen als je niet werkt voor agrarische doeleinden.
Newholland2
@fridzie vind het wel terrecht, en echt dikke kosten zijn het ook weer niet...
fendtje309
Alleen maar geld trekkerij door die mafkezen in de tweede kamer
Newholland2
@Ronijn waarschijnlijk alleen de nieuwe trekkers, kosten per trekker 100 euro.
marco steyr
Idd allemaal geldtrekkerij! Als het toch doorgaat, laat ze dan ook de max snelheid omhoog brengen
FiatGek
@Newholland2
Hoe weet jij dat het 100 euro kost. Nederland is gewoon bezig om op een makkelijke manier aan geld te komen, er zijn weinig boeren in Nederland, dus zijn boeren een makkelijk slachtoffer.
stannetje96
@marco steyr denk dat ze hier al mild genoeg over zijn.
er word bijna nooit iemand aangehouden die 40 rijd. af en toe eentje die 50 rijd, maar dat komt ook maar weinig voor.

kenteken zie ik alleen niet zo zitten. krijg je ook een keuring net als in beglie 😞
Newholland2
@FiatGek las dat de totale kosten 100 euro bedragen, er hoeft waarschijnlijk niet gekeurd worden.
Trekkerrfan2130
Die troep komt niet op mijn Deertje, ze stikken er daar maar in!!
JD 6430 The Best
@stannetje96 ja, en kan je geflitst worden 😛
FiatGek
@stannetje96
Als er een kentekens op trekkers zitten wordt het voor oom agent wel een stuk makkelijker. Even kenteken opschrijven en een bonnetje opsturen! 😞
Newholland2
Max. snelheid gaat naar 40
stannetje96
@Trekkerrfan2130 zeg je nu....
jmos
Laat ze dan bijv. alleen trekkers die boven de 45 rijden kenteken verplicht maken. als je trekkers niet voor transport koopt laat je hem dan wel 40 lopen. Voor transport is het mooi als ze 50 lopen en dus een kenteken wat eigenlijk wel goed is voor transporttrekkers.
rickk
Moeten oldtimer voertuigen zoals mijn deutz d40 ook van een kenteken worden voorzien ? of is dit nog niet bekend ?
JD 6430 The Best
als je geen boete wil, doe dan zn kenteken!
suggs 73
Idd makkelijk scoren onder het idee van verkeersveiligheid zoals zoveel bekeuringen , maar kenteken is wegenbelasting en apk keuringen , mee eens als er kentekens komen voor loonwerkers wil cumela toch graag en voor echt snelle zware trekkers die veel op de weg zijn , als verkeersveiligheid zo belangrijk is dan moet er geen trekkers boven de 40 km/h toegelaten worden in ned
henri1996
Als er vanonchten is besloten dat het MISCHIEN ingevoerd gaat worden kan je de kosten toch niet weten of werk je bij de 2e kamer...
jordi 1455
@Trekkerrfan2130
die lelijke kentekenplaat komt ook niet op mijn SAME.
Wij hebben trekker die komt hoogstens 2 keer per jaar op de weg en daar een dure plaat voor kopen?
Trekkerrfan2130
@jordi 1455 Beter met al onze trekkers richting de tweede kamer jagen, giertanken erachter knuppen en daar de zooi blank laten lopen haha 😛 .
Newholland2
@henri1996 misschien moet je die link eens bekijken jongentje? 😉
FiatGek
@henri1996
Precies! Volgens mij doen ze dit om iedereen aan het idee te laten wennen, vervolgens wordt zal de regel strenger en duurder uitpakken... 😞 Dan vallen de kosten minder op.
fendt trekkertje
Een boer heeft hem ja voor het werk, niet voor het transport!
JD 6430 The Best
DEN HAAG (ANP) – Tractoren en andere landbouwvoertuigen krijgen voortaan een kenteken. Dat heeft de Tweede Kamer dinsdag besloten.

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelde voor om trekkers van een kenteken te voorzien en kreeg daarvoor steun in de Kamer. „De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid”, stelt ze. Ook wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen, verwacht Kuiken.

Verder wordt met een kenteken voor tractoren een eind gemaakt aan oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector, aldus de PvdA’ster.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet nu met het plan aan de slag. In een eerder overleg zei ze dat het aan de Kamer was om een besluit te nemen over het trekkerkenteken. Zodra dat was gebeurd, kon ze ermee aan de slag.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het voorstel. Volgens voorzitter Alexander Sakkers zijn sommige tractoren met aanhangers net zo groot en zwaar als vrachtauto’s en moeten ze daarom op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden. „Een kenteken is daarbij absoluut noodzakelijk.”

Landbouworganisatie LTO is daarentegen helemaal niet blij met het besluit van de Kamer. Volgens de organisatie rijden veel trekkers maar af en toe op de weg. Daarom is de invoering van een kenteken een „zware en dure vorm van registratie”. Bovendien helpt een kenteken volgens LTO niet bij het verbeteren van de verkeersveiligheid.
deeremeneer
@Newholland2 Ik zie eerlijk gezegd ook niet staan wat de kosten zijn. Andere link of kijk ik ergens gigantisch overheen?
FiatGek
@deeremeneer
cumela.nl/info/…

2e alinea van onder.
MTS_van_Wensveen
Was dit voor streek jong!, nou moet je eerst de trekker zeker laten keurn of niet voordat ie de weg op mag?, nou dit word wat
inter633733
Stelletje flikkers door!
timvanr
Wat een gezeik!!! neerknallen die mensen
inter633733
@timvanr zo ist!
Siebenga
Gefeliciteerd het 100ste topic!

@thmtrader
Eerder met een persoon over gehad! Ik vind het een goede zaak dat er nu het een en ander geregeld wordt maar hier komt veel meer achter weg dan men denkt!

Hoe het gaat helpen bij de verkeersveiligheid is voor mij ook een vrij groot raadsel! Men zou eens moeten kijken hoeveel ongelukken er met landbouwvoertuigen gebeurd en hoeveel hier van echt komt door nalatenschap van het landbouwvoertuig!
ljdekker
@timvanr wat een kortzichtige en simpele reactie weer.

Wéér een lastenverzwaring erbij voor de landbouw, weer een reden om te emigreren. Beetje jammer dat het zo moet, maar je kon er op wachten.
johndeere6506
@timvanr
@inter633733
hmm ja ik zie het onelofelijk veel ervaring op de weg
pfff 14 en 15 jaar en al zulke praat...
koen JD
Weet niet of het onzin is ongeveer heel europa heeft een kenteken plicht... kon je op wachten totdat het hier ook kwam. zal vast ook wel een voordeel aan zitten..
Payton
Ach ja, het begint bij het kenteken, dan komt er ook een soort APK keuring idee, dan vervolgens toch een wegenbelasting. En Oom agent niet lekker gaat incaseren.

Uiteindelijk is de overheid weer het beste er van af.

We zullen zien en beleven wat hier uit voor komt.
koen JD
In duisland is al tuf keuring.. als jij met 50-60 ton over de weg rijd met 45-55 km per uur is het dan een raar idee om dit te keuren..
Newholland2
@koen JD ben ik het mee eens, je bent 16 en je moet een rondje rijden met lege kipper en dat mag je de weg op met 50 ton, wettelijk mag je maar 25 maar niemand houd je aan als je gewoon 40/50 rijd
koen JD
Gelukkig tog nog meer mensen 😛 ja je bent 16 mag met 50 ton de weg op ben je 18 mag je maarliefst met een auto en 750 kg de weg op
1046
Quote @Newholland2:
niemand houd je aan als je gewoon 40/50 rijd

toch wel hoor , hier in de buurt word er wel regelmatig gecontroleerd
Hendrikusgrunn
Dit was toch te verwachten. Elke snorfiets of spartamet moet al een plaatje hebben en dan een tonnen wegende combinatie die soms 50km/h en meer rijd niet? Natuurlijk ook wel een beetje krom. Je rijd met de trekker op de openbare weg tussen het andere verkeer, dus niet meer als normaal dat je een kenteken nodig bent.

Boeren id grensstreek hebben al een kenteken aangezien het in andere landen ook al verplicht is.

En soms zou een keuring helemaal geen slechte zaak zijn. Kom ze nog steeds tegen, combinaties zonder fatsoenlijk licht of remmerij of met volledig versleten banden eronder.
johndeerefavo
Als ze worden gekeurd dan , en de remmen zijn wel slecht , word dat dan verbeterd door hun ? Hoe zit dat ?
Hendrikusgrunn
@johndeerefavo:

Wat denk jezelf. Jij bent verantwoordelijk voor je combi.
Een oplegger achter een vrachtwagen moet ook apart vd auto gekeurd worden.
johndeerepat
Wat boeit het toch!! alleen als je over de grens moet maar anders hoeft dat tocht echt niet!!
orangpower
In Belgie is dit al lang verplicht voor elke trekker transport of landbouw.
Maar hier is er sprake van dat de landbouwtrekkers een ander kentekenplaat krijgen dan transporttrekkers.
En die laatste zouden ook op witte diesel en met tacograaf + eurovinget zouden moeten rijden.
orangpower
En CE rijbewijs
wvdh
Hier zit die al op 😃
tjerk-koetje
@wvdh

wij hebben er ook al bordjes op!

3x10 euro,
Tom VB
Quote @1046:
Quote @Newholland2: niemand houd je aan als je gewoon 40/50 rijd

Hier worden regelmatig dikke boetes uitgedeeld vanwege de snelheid.
Loeideutz
Het begint met een kenteken, daarna komt de keuring. De kosten worden een stuk hoger als 100€. Een paar jaar geleden zijn ze er ook al mee bezig geweest, en toen was het meer in de buurt van 500€. Minister Camiel Eurlings heeft toen alles in de vuilbak gekieperd. Het vastleggen van de nul-situatie vraagt veel arbeid. Het gaat niet alleen om nieuwe, want dat krijgen ze nooit rond. Ook bestaande trekkers zullen een kenteken krijgen of het gebruik wordt beperkt. En ja, als je er een maal per jaar mee naar de dealer moet zul je een kenteken moeten hebben ofop een wagen laden. Een aantal van die dingen in de link zijn vooral verwachtingen van Cumela, geen waarheden. Treingewicht en lengte zullen dan zeker op 50 ton en 18 meter begrensd worden en strenger gecontroleerd worden. LZV krijgen we niet in de landbouw, dit is exclusief voor de vrachtwagen, en die willen ze daarmee ook niet langs de snelweg zien, getuige de vele regels waar ze dan aan moeten voldoen.
rickrenault
Hoop.maar niet dat de trekkers gekeur moeten worden bij ons zouden drie van de vier trekkers wel aan de eisen voldoen maar de renault 56 heeft geen knipper lichten meer maakt vast ook te veel lawaai heeft een hole pijp maar we zullen wel zien wat er gebeurt
Boerenjongen16
Niemand zegt dat als je agrariër bent je ook met een trekker moet rijden, dus is helemaal geen geldklopperij. Gewoon een stuk zekerheid, hier tegen de grens zie je nauwlijks anders.
Fendttrisixfan
Quote @stannetje96:
kenteken zie ik alleen niet zo zitten. krijg je ook een keuring net als in beglie

die keuring zelf valt heel goed mee hoor, als die niet door de keuring geraakt is het terecht dat hij niet op de baan mag 😉
maartendankers
Zit je dan, met plaatsvervangende schaamte reacties te lezen...
Newholland-Fendt
Eerst de rode diesel eraf, nu kentekens. En wie weet over een paar jaar verplichte jaarlijkse APK en wegenbelasting. En dat met de huidige melkprijs en voerkosten...
radium45
En opnieuw een topic waarbij je aan de hand van de reaktie de leeftijd van de plaatser kunt inschatten. Hoe voorspelbaar weer. Ik vind het terecht dat er een kenteken komt. Tenminste een begin om het koren van het kaf te scheiden.
Adri-JD850
Daar zit je dan met je stoer gedrag, ook geldkloppers kunnen lezen, we gaan met de unimog of trekker naar school, hoe kan ik mijn trekker harder laten rijden of pk's er uit krijgen, hier is een tijdje geleden al voor gewaarschuwd en nu komt het dan waarschijnlijk zover, het brengt geld op door belasting op het kenteken te gaan heffen en ieder jaar een keuring die ook zijn geld opbrengt dus is het een win-win situatie,geen rode diesel meer tel uit je winst, misschien is het slim om nu nog vlug een kenteken aan te vragen om kosten te besparen want ook dat zal wel duurder worden.
deutz110
Dat duurt nog wel even voor dat het zo ver is en bij elke trekker er een kenteken op zit
ford5000
@radium45 Mijn idee!
Fokke
Duur? Eenmalig 39,- euro (het huidige GV kenteken)
radium45
@Fokke Ik bedoel maar, waar hebben wij het over.
1046
@radium45 zullen ze ook wel bijstellen dat bedrag
Newholland-Fendt
@radium45 @Fokke Daar begint het mee ja, en als het straks zover is dat iedere trekker een kenteken heeft dan is de stap naar jaarlijkse APK en wegenbelasting ineens een stuk kleiner.
jehan
Buurlanden hebben het al jaren waar hebben we het over
radium45
@1046 En dan nog, dat ze voor €100 bier opzuipen in een weekend vind iedereen normaal hier maar als ze bedrijfsmatig geld moeten uitgeven....
jehan
@Newholland-Fendt ben ik ook geen tegen stander van die keuring..dr rijden soms trekkers rond waar je van denkt nou nou
1046
@radium45 dat is zo, maar et wordt ook makkelijker om te controleren of ze verzekerd zijn, de landbouwvoertuigen
radium45
@Newholland-Fendt Iemand die de boel voor elkaar heeft, heeft van een apk niet veel te vrezen. Wij willen met zwaar spul snel rijden dus dan moet je ook in de lijn van de vrachtwagens denken qua jaarlijkse vaste kosten.
Adri-JD850
Die keuring is goed voor de onderdelenmarkt het word dan maken of slopen.
jehan
@radium45 helemaal mee eens henk ..zometeen nog ff een groot en klein trekker rijbewijs en we zijn er
radium45
@jehan Wat mij betreft gewoon groot voor oa zelfrijders en ander extreem spul.
1046
@radium45 trekkers zwaarder dan 7,5 ton , gewoon groot
radium45
@1046 Als voorbeeld, ja. Dit eventueel icm het totaalgwicht van het samenstel van voertuigen.
jehan
@radium45 ik ben voor 2 systemen van mij hoefd een boer geen groot rijbewijs te hebben ..als ze de machines tenminste niet te groot hebben ..ik zelf ben voor tot 15 tonincl lading klein rijbewijs er boven groot rijbewijs
jordi 1455
Straks moeten de nieuwe trekkers aan de euro5 emissie normen voldoen en worden ze nog duurder en dat brengt voor de overheid weer geld in het laatje.
radium45
@jehan Ik geloof dat ik naast het importeurschap van de ketsplaat ook weeglussen voor in het wegdek ga vermarkten 😃
1046
@jordi 1455 trekkers van voor 2000 uitgezonderd hahahaha
jehan
@radium45 ik ga me omscholen voor trekker keurmeester ..en ga mn werkplaats dr voor inrichten ..lekker thuus werken
JD3010
Quote @Tom VB:
Hier worden regelmatig dikke boetes uitgedeeld vanwege de snelheid.
Dat mag ook wel gezien jouw rijstijl. 😃

tractorfan.nl/picture/488586/
jehan
Roekeloos rijgedrag meteen rijbewijs innemen
Tom VB
@JD3010
Nu doe je me toch echt teveel eer aan. Wie zegt dat ik dat ben ?? 😃
Newholland-Fendt
@jehan @radium45 Nee maar het moet wel gebeuren en die keuring is ook niet gratis.

Voor een loonwerker die dagelijks grote afstanden op de weg rijd kan ik het nog wel van begrijpen. Maar als ik bij ons thuis kijk wij hebben 2 trekkers, de ts90 komt bijna nooit op de weg, in de zomer hooguit een paar keer per maand. En onze andere trekker ook niet veel vaker. Dan zijn het toch wel grote kosten in verhouding met die paar kilometer op jaarbasis die we rijden.

En de huidige melkprijs en voerkosten zijn ook niet zo best, dus extra kosten komen ook niet zo heel goed uit..
Newholland2
@Newholland-Fendt zijn jaren geweest met een dikke melkprijs, deze jaren compenseren dat een beetje 😉
Mc_douwel
Weer een nieuwe kostenpost nu eerst kenteken straks(verplichte)keuring enzo en waar moeten wij de kosten dan aan doorbereken(loonwerker rekent de duurde geworden diesel aam de boeren door en zullen straks de kosten van kenteken enzo ook doorberekenen)
JD3010
@Tom VB Sorry dat ik je beledigde, maar als ze zo bij je in de buurt rijden, UITGEZONDERD JIJ, kan ik me voorstellen dat ze soms te hard rijden. 😄
jordi 1455
Sommige boeren hebben een trekker alleen voor in de stal en die komt zelden op de weg als je daar een kenteken voor moet aanvragen is het een duur geintje. Als je je geld verdient omdat je met de trekker met dumper op en neer rijdt op de wegen dan is het nog een beetje te begrijpen maar voor die kleine driet eindjes niet.
Newholland2
Misschien moeten ze een tussenweg zoeken, tractoren die straks een kenteken hebben mogen 40 of zelfs 50, en boeren die nauwelijks op de weg komen en geen behoefte aan de kosten hebben kunnen dan bijvoorbeeld kiezen om geen kenteken te nemen met voorwaarde dat ze niet harder dan 25 mogen. De politie kan zo heel snel zien of een landbouwvoertuig met of zonder kenteken rijdt.
Newholland-Fendt
@Newholland2 Ja en die enkele goede jaren moeten zeker ook de rode diesel compenseren?
jd4050
@Newholland2

denk je echt dat die boer dan 25 gaat rijden?
Newholland2
@Newholland-Fendt het is nu gewoon zaak om te zorgen dat iedereen bewust met de diesel omgaat.
Newholland2
@jd4050 zodra de politie ziet dat een trekker zonder kenteken echt harder dan 25 rijdt kan die hem toch gewoon flink op de bon slingeren?
pino
Ja een kenteken plaatje met: Eej stumper pas op je bumper.
jd4050
@Newholland2

dat mag nu ook maar gebeurd bijna nooit omdat de meeste agenten er geen verstand van hebben.
boegie
Tja, maar vind het wel raar dat die vrachtautoorganisatie zich er mee gaat bemoeien. De gene die concurentie voor hen vormen zijn loonwerkers, geen boeren.
Newholland2
@jd4050 klopt, dat is toch de zaak van de politie, als de wet wordt ingevoerd moet er ook meer controle komen, ik vind dat ook terecht, iedereen vanaf 16 jaar mag met het zelfde gewicht de weg op als een vrachtwagenchauffeur.
bikkertie
Ik zie die piefen in den haag er ook nog wel voor aan om ook nog wegenbelasting te heffen ook
Fendt-Hoenkoop
@boegie zijn ook zat boeren die ook loonwerk mee pikken.
Ik vindt alle trekkers een kenteken of geen trekker een kenteken.
Newholland-Fendt
@Fendt-Hoenkoop En er zijn ook zat boeren die een oude trekker hebben die het hele jaar alleen voor de mengwagen en de voerband staan. Moeten die van jou dan ook een kenteken voor die paar keer per jaar dat ze op de weg komen?
Fendt-Hoenkoop
@Newholland-Fendt Die van ons komen niet een paar keer per jaar over de weg, maar altijd.
Bij oltimers (auto's) die alleen met toertochten buiten komen zit toch ook kenteken op.
barteltie
@Fendt-Hoenkoop maar dat is een ander kenteken dan op een "gewone auto"
boegie
@Fendt-Hoenkoop dat vind ik ook, een of geen. Anders kun je ook heel lastig een grens trekkken.
Newholland-Fendt
@Fendt-Hoenkoop Ja maar het zijn wel allemaal extra kosten die je moet maken, en er word al niet veel verdiend.

En een oldtimer is hobby, en hobby mag geld kosten. Daarnaast mogen oldtimers ook op de snelweg, dat mag een trekker ook niet.
gerrit power
Groot gelijk kenteken. Als je gewoon netjes gedraagt is kenteken helemaal geen probleem. Als die maar 100 eenmalig bedragen beschouw ik dit niet erg. Als we dan 40 km per uur mogen rijden dan verdient dat zijn eigen ook wel weer terug op de boetes die anders weer worden uitgedeeld. Iedereen voelt zich gelijk in zeik genomen maar regelgeving voor landbouwverkeer loopt veelte ver achter.

Laatste 10 jaar zijn de loonwerkers meer in de tak van cultuur werk gegaan en meer op weg gekomen.
Favorit614
Kenteken en keuring mag van mij , dan gaat er gelijk een hoop ellende van de weg af.
dus ook geen gezeur meer wat wel en wat niet mag.
JD 6430 The Best
@pino of met Scheit aan de Overheid!
DANOONTJE POWERR
@JD 6430 The Best Vang ik van jou ook €7,50 als een foto van mij gebruikt wordt? 😃
SJB533
Laat maar komen! 😎
Jasperfendt
Die loonwerkers zegen wel laat maar komen keuring kenteken enzovoort maar die kunen alles doorberekenen dat kunnen boeren niet.
michaelcx100
Voor loonwerkers is het terecht en voor aannemers die grond vervoeren met dumpers omdat t goedkoper is als een vrachtwagen maar voor boeren is het onzin! onze trekkers staan maar af en toe op t asfalt.... jammer
arjan de knooierd
Even iets anders gaat niet over dit topic maar anders moet ik er weer een topic over maken krijg je ook weer zon gedoe

als ik een auto wil late keuren tot landbouw voertuig waar kan ik dit laten doen zodat ik hier papier bij krijg?

gr. arjan
newholland6640
Vind het prima. Het liefst ook nog een APK erbij. Dit moet dan echter wel zo geregeld worden dat men alleen naar voertuigen kijkt die op de weg komt. Dus OOK de trekkers die maar 5 keer per jaar op de weg komen.
chrissi
Gaat nergens over die mensen bint niet helemaal goed. Laat ze zich met andere belangrijke zaken bezig houden
mf gek
Ach... als mensen een dikke fendt kunnen kopen kan een kentekenplaatje er ook nog wel bij.. 😃 nee gekheid, het lijkt me wel goed als er duidelijke afspraken komen over de maximum snelheid. persoonlijk kom ik op mn fiets niet graag een trekker tegen die 55 rijd met 20 ton lading.. 40 km per uur lijkt me dan wel een verstandige snelheid...
en net als hier in dit topic is gezegt, je word 16, rijd een rondje met een kieper. en hoppa! je mag met 50 ton lading rijden een combi van 18 meter lang rijden..
Fendt_John Deere
Wij komen bijna nooi over de weg, dus kenteken is onnodig.
jornwijthmen
@arjan de knooierd zijn al meerdere topics over, kun je vinden bij zoeken
poech prut
Mogen de trekkers nou ook op de provinciale wegen zou wel beter wezen?

En de trekkers zonder kenteken max 25km/h laten.
eddie
Oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector

Beetje kortzichtig, denk dat met de diesel al wel grotendeels is opgelost.
jornwijthmen
Laten we maar eens afwachten waarmee de tweede kamer komt want er is nog niks zeker over het hoe het wat. ze kunnen het niet maken om alles te verplichten dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen
walker1
Wat een drukte weer om niks. Nederland loopt hier jaren mee achter, al omringende landen hebben al jaren lang kentekens op trekkers en vaak ook een verplichte keuring.
Mischien dat een voor een boer die al zijn land achter de boerderij heeft liggen wel een beetje onzin is, maar de meeste hebben ook land verder van huis en komen geregeld op de weg. Ik zit zelf voor mijn werk veel op de weg en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik ik trekkers tegen kom op de weg en het zijn dan meestal geen trekkers die maar 25 km/h rijden. Zeker bij de grondverzetters kom je ze tegen met combinaties van 40, 50 ton die veel harder rijden dan 40 km/h en dan zit er vaak een snotneus achter het stuur die niet eens een normaal rijbewijs heeft. En dan vinden velen hier het gek dat de transportsector klaagt over valse concurentie.
ljdekker
Laten we dan ook direct luchtremmen verplichten op nieuwe trekkers. Dan kun je op termijn dat ook invoeren.
JD3010
@ljdekker Waarom dan?
ljdekker
Remt beter dan hydraulisch
DeereKees
Dat van valse concurrentie blijf ik altijd apart vinden. Een transport bedrijf is toch ook vrij in de keuze om een trekker aan te schaffen en daar een 'snotjong' op te zetten. Of heb ik dat verkeerd?
dehandigesmeerlap
Hier op het bedrijf zijn we een aantal jaren geleden ook verplicht geworden de installaties door de dealer te laten keuren,iets met gecertificeerde keurmeesters enzo.

We zijn echter van plan een aantal bedrijven hier de deur uit te trappen omdat er met die keuringen de hand gelicht word.Complete goed draaiende installaties worden voor kapitalen gesloopt onder het mom van de jaarlijkse keuring.

Of er word gerepareerd om te kunnen blijven repareren.Steeds vaker vallen de zelfde onderdelen met steeds korter worden intervallen eraf.

Met deze kenteken plicht gaat het dezelfde weg.Vanuit de auto apk ben je nog iets van goed fatsoen gewend.Daar word gewerkt via een keurings rapport en als daar iets aan mankeert word het onderdeel vervangen.Wat we hier echter in de landbouw gewend zijn draait het uit op ordinaire graai praktijken waar niemand paal en perk aan stelt.Dat dit "alleen" maar 50 euro kost is een luchtkasteel.

Vroeger toen er veel kleinere landbouwbedrijven waren waren er veel kleinere landbouwmachines op de weg.Nu zien we nog maar enkele dagen enkele grote landbouwmachines op de weg.De automobilist is dit verkeer niet meer gewend en maakt er een kamikaze achtige wanvertoning van.Gelukkig dat ons Cumulea van mening is dat een kenteken plaat hier de oplossing voor is... belachelijk!
NHtvt135
Al dat gezeur over die kentekens...
In belgie is het al een hele tijd zo mss ook zon onzin maar voor ons maakktt toch nie uit wij hebben er al hier in de grensstreek is dat wel makkelijk!
SJB533
Quote @eddie:
Beetje kortzichtig, denk dat met de diesel al wel grotendeels is opgelost.

Dat was het voor 1 januari ook al 😉 Weet niet hoe actief de douane was, maar wettelijk was je verplicht voor werk buiten de landbouw blanke diesel te tanken.
deeremeneer
Quote @dehandigesmeerlap:
.Wat we hier echter in de landbouw gewend zijn draait het uit op ordinaire graai praktijken waar niemand paal en perk aan stelt

Dus volgens jou zijn wij monteurs ordinaire graaiers?
dehandigesmeerlap
@NHtvt135 ik heb het ook niet over Belgie...
dehandigesmeerlap
@deeremeneer Ik heb in mijn reactie een gang van zaken beschreven die valt onder de categorie ordinair graaien,als jij je boekje aan dit soort praktijken te buiten gaat waarom zou jij daar niet onder vallen,leg mij dat eens uit?
deeremeneer
@dehandigesmeerlap Leg mij eens uit waarom wij allemaal over een kam worden geschoren? Volgens jou is er geen fatsoen in de mechanisatie wereld maar alleen in de autowereld. Ik weet niet of je uit een paasei komt maar dat slaat nergens op.
selten
Waarom is dit iets negatiefs? Nu kunnen alleen VEILIGE tractors dalijk de straat op. Hup APK derop. Niet die verotte veroeste dinger die niks waar zijn. Ja ik heb zelf ook een tractor die eigenlijk niet goed genoeg is, maar dan weet ik zeker dat er een keer onderhoud aan gepleegd wordt, en dat het dan wel weer goed moet zijn. Zo haal je een hoop van die ouwe meuk, die nog niet is opgeknapt van straat totdat het goed is!
dehandigesmeerlap
Quote @deeremeneer:
,als jij je boekje aan dit soort praktijken te buiten gaat
leer eens lezen....
selten
@deeremeneer
In de mechanisatie wereld is wel fatsoen. Maar bij de dealers zijn de prijzen toch echt wel explosief hoog...
deeremeneer
Quote @dehandigesmeerlap:
Met deze kenteken plicht gaat het dezelfde weg.Vanuit de auto apk ben je nog iets van goed fatsoen gewend.Daar word gewerkt via een keurings rapport en als daar iets aan mankeert word het onderdeel vervangen.Wat we hier echter in de landbouw gewend zijn draait het uit op ordinaire graai praktijken waar niemand paal en perk aan stelt

Dat doe ik.
O N
Ik versta niet dat jullie hier zoveel problemen over maken .

Dat je in deze tijden nog steeds zonder kenteken kan zijden in Nederland is toch gewoon niet te vatten . Ik vind het voeren van een kenteken op ALLE landbouwverkeer die op de openbare weg komt niet meer als normaal . Net als een auto moet een trekker toch kunnen geindentificeerd worden zonder het chassis nummer te hoeven bekijken .

En over de meerkost , gohja het is wel overal in voege men zou kunnen zeggen dat men in Nederland het al veel langer had het voordeel nog niet hoeven te betalen .
En een eventuele keuring zou nog geen slechte zaak zijn als men ziet wat er allemaal op de baan rijd !
dehandigesmeerlap
Quote @deeremeneer:
We zijn echter van plan een aantal bedrijven hier de deur uit te trappen omdat er met die keuringen de hand gelicht word.Complete goed draaiende installaties worden voor kapitalen gesloopt onder het mom van de jaarlijkse keuring

als jij je boekje aan dit soort praktijken te buiten gaat

Ik betwijfel het
vossie
@O N volledig met je eens en de rest die het met het kentekenplicht eens is
Patrick 2020
Net vandaag 2 aanvraagformulieren de deur uit gedaan voor de hobbytrekkers. 😃
39 euro per stuk excl. aanvragen kentekenplaat.

Straks krijg je misschien gezeur met keuringen voordat je kunt aanvragen etc. of gaan de prijzen omhoog.

Ik ben liever het gezeik voor. Wie ligt er nu wakker voor een eenmalig bedrag van zo'n 50 a 60 euro?
SJB533
Quote @dehandigesmeerlap:
We zijn echter van plan een aantal bedrijven hier de deur uit te trappen omdat er met die keuringen de hand gelicht word.Complete goed draaiende installaties worden voor kapitalen gesloopt onder het mom van de jaarlijkse keuring
Ik herken hier NIETS in, van de bij mij bekende LMB's en monteurs! Sterker nog: er zijn zelfs te veel autobedrijven die zich hieraan schuldig durven te maken!
dehandigesmeerlap
@SJB533Wees maar gerust Sjoerd bij jou thuis gebeurt het ook , vele collega s hebben het zelfde probleem.
marien jd fan
Er zullen vast wel goede kanten aan een kenteken zitten dus waarom al die ophef? En als ze het willen gaat het er vast wel door en dat is net zo als met de diesel, dat ging er ook door ondanks alle grote woorden op TF. Ik hoop trouwens niet dat er een keuring komt want dit gaat vrachten kosten bij oudere trekkers. 😉
piwi916
@radium45
ik ben het opzich wel met jou eens waar hebben we het over 100 euro ben je in een keer overal vanaf. maar ik hoop niet wat jij zegt dat er echt een soort van vrachtwagen rijbewijs op komt want wij hebben thuis een loonbedrijf en ik ben momenteel 17 jaar oud maar ik zit ook wel eens ooit bij ons op vervaet of op onze 3 asser mest tank in totaal wegen wij dan ook een goede 45 ton vol.
dus dat hoop ik niet dat dat er komt
Loeideutz
@Patrick 2020 En als straks net kenteken wordt ingevoerd kun je alles weer in de prullenbak gooien en vooraan beginnen. Je denkt toch niet dat het GV-kenteken zomaar een op een wordt overgenomen. Dat is alleen maar om gezeik te voorkomen als je met de trekker de grens over moet.
Tom VB
Quote @ljdekker:
Laten we dan ook direct luchtremmen verplichten op nieuwe trekkers. Dan kun je op termijn dat ook invoeren.

100%.
JD3010
@Tom VB De remtrommels en schijven zorgen voor het remmend vermogen, niet de lucht of hydrauliek.
Tom VB
@JD3010
Klop helemaal, maar lucht is even iets bedrijfszekerder en is veel beter te doseren ivm last.
JD3010
@Tom VB Daarom vind ik het ook niet nodig om luchtremmen verplicht te gaan stellen. Het is wel belangrijk om de remmen goed voor elkaar te hebben. Een oplooprem remt ook goed, kijk maar naar autoaanhangwagens.
Tom VB
@JD3010
Klopt, maar vergeet niet dat een auto ahw veel strenger gecontroleerd is ivm gewichten e.d. Kun je niet vergelijken denk ik.
Ik zou niet graag met 50km/h en 50 ton remmen met een oplooprem ! Nee laten we maar net als in duitsland alles op lucht, kenteken, keuring en dan ook 60 km/h rijden.
JD3010
@Tom VB Ik ben ook geen voorstander van de oplooprem hoor, zeker niet. Maar ik zie zelf niet waarom lucht beter zou zijn dan hydraulisch. Als het maar voldoende remt, dat is veel belangrijker.
Tom VB
@JD3010
Een paar argumenten dan :
* beter doseerbaar ivm belasting, dus de combinatie strekt beter, ahw remt het trekkende voertuig, minder kans op ongevallen
* indien er mankementen zijn staat de ahw altijd op de rem.
* buffervoorraad aanwezig
* in combinatie met luchtvering nog beter
* geen vervuiling hydrauliek of rem systeem
* geen milieu vervuiling bij lekkage

zo maar wat hersenspinsels. Ik ben er absoluut voorstander van. Maar je hebt 100% gelijk, het komt uiteindelijk op de rem- schoenen/schijven/blokken/trommels aan.
JD3010
@Tom VB Je hebt hier best wel gelijk in, maar hoe ga je dan om met wisselende wagens er achter? bijv. 5 en 25 tons kieper achter dezelfde trekker? En het zaal ook best een paar centen kosten om alle machines aantepassen, ook aardappelrooiers etc.

Remmen blijven je eigen verantwoording vind ikzelf.
Tom VB
@JD3010
Ja het kostenplaatje is absoluut een nadeel.Het omschakelen loopt in de paieren. Daarna niet meer. Iedere nieuw te bestellen trekker/machine/ahw is met luchtremmen te krijgen. Ik denk dat de fabrikanten hier graag aan mee werken.
deeremeneer
@Tom VB Er zijn tegenwoordig mooie remboosters te koop die op lucht en olie werken. Mooi voor de overgang.
JD3010
@Tom VB Dat laatste geloof ik graag. Maar de afstelling van de luchtremmen is toch afhankelijk van de aanhanger. Hoe wil je dit dan doen met verschillen de aanhangers?
Tom VB
@JD3010
Afstelling ? Nee hoor, slangen erin en rijden maar.
JD3010
@Tom VB Oké, ik had begrepen dat de trekker en wagen op elkaar afgestemd moeten worden.
Sanderzz
@piwi916

op een vervaet, hakselaar, mobiele kraan of shovelmag je als 16-17 jarige zoiezo al niet mee werken. dat zijn geen tractoren, maar vallen voor de wet onder zelfrijders. en dat is minimaal 18!!
piwi916
@Sanderzz dat is niet waar wij hebben dat uitgezocht en ik mag daar wel mee rijden.
Wimsumar
Beste T.F.-ers: Om de kentekenverplichting te ontduiken breng ik camouflage op de trekker aan.

Bijvoorbeeld:

boerderij.cdn.rbsrv.nl/Resizes/photoplayergallery/…
Jasperfendt
@Wimsumar Zonde van die 304en 😃
ljdekker
Daaro begin dus maar met vanaf nu luchtremmen te verkopen op trekkers, dan kun je dat mooi geleidelijk invoeren.
Patrick 2020
Mijn Skoda trekker uit 1950 heeft al een luchtinstallatie 😃
timvanr
@Loonwerker_Erwin was net in het nieuws op de radio hier over werd geinterwiewd dor de NOS en komt vanavond ook nog op tv
walker1
Dat er een kenteken komt op trekkers en zelfrijders is duidelijk, maar hoe zit het straks met machines en aanhangwagens? Krijgen die ook een kenteken, of kan daar het kenteken van de trekker op?
Hoe is dat nu bij onze buitenlandse vrienden, waar ze al wel kentekens hebben, geregeld?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
165
DEELNEMERS
78
WEERGAVES
3