Kenteken landbouwverkeer
Nu toch een kenteken voor landbouwverkeer, vanochtend besloten in de tweede kamer.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hoe weet jij dat het 100 euro kost. Nederland is gewoon bezig om op een makkelijke manier aan geld te komen, er zijn weinig boeren in Nederland, dus zijn boeren een makkelijk slachtoffer.
er word bijna nooit iemand aangehouden die 40 rijd. af en toe eentje die 50 rijd, maar dat komt ook maar weinig voor.
kenteken zie ik alleen niet zo zitten. krijg je ook een keuring net als in beglie
Als er een kentekens op trekkers zitten wordt het voor oom agent wel een stuk makkelijker. Even kenteken opschrijven en een bonnetje opsturen!
die lelijke kentekenplaat komt ook niet op mijn SAME.
Wij hebben trekker die komt hoogstens 2 keer per jaar op de weg en daar een dure plaat voor kopen?
Precies! Volgens mij doen ze dit om iedereen aan het idee te laten wennen, vervolgens wordt zal de regel strenger en duurder uitpakken... Dan vallen de kosten minder op.
PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelde voor om trekkers van een kenteken te voorzien en kreeg daarvoor steun in de Kamer. „De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid”, stelt ze. Ook wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen, verwacht Kuiken.
Verder wordt met een kenteken voor tractoren een eind gemaakt aan oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector, aldus de PvdA’ster.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet nu met het plan aan de slag. In een eerder overleg zei ze dat het aan de Kamer was om een besluit te nemen over het trekkerkenteken. Zodra dat was gebeurd, kon ze ermee aan de slag.
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het voorstel. Volgens voorzitter Alexander Sakkers zijn sommige tractoren met aanhangers net zo groot en zwaar als vrachtauto’s en moeten ze daarom op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden. „Een kenteken is daarbij absoluut noodzakelijk.”
Landbouworganisatie LTO is daarentegen helemaal niet blij met het besluit van de Kamer. Volgens de organisatie rijden veel trekkers maar af en toe op de weg. Daarom is de invoering van een kenteken een „zware en dure vorm van registratie”. Bovendien helpt een kenteken volgens LTO niet bij het verbeteren van de verkeersveiligheid.
cumela.nl/info/…
2e alinea van onder.
@thmtrader
Eerder met een persoon over gehad! Ik vind het een goede zaak dat er nu het een en ander geregeld wordt maar hier komt veel meer achter weg dan men denkt!
Hoe het gaat helpen bij de verkeersveiligheid is voor mij ook een vrij groot raadsel! Men zou eens moeten kijken hoeveel ongelukken er met landbouwvoertuigen gebeurd en hoeveel hier van echt komt door nalatenschap van het landbouwvoertuig!
Wéér een lastenverzwaring erbij voor de landbouw, weer een reden om te emigreren. Beetje jammer dat het zo moet, maar je kon er op wachten.
@inter633733
hmm ja ik zie het onelofelijk veel ervaring op de weg
pfff 14 en 15 jaar en al zulke praat...
Uiteindelijk is de overheid weer het beste er van af.
We zullen zien en beleven wat hier uit voor komt.
toch wel hoor , hier in de buurt word er wel regelmatig gecontroleerd
Boeren id grensstreek hebben al een kenteken aangezien het in andere landen ook al verplicht is.
En soms zou een keuring helemaal geen slechte zaak zijn. Kom ze nog steeds tegen, combinaties zonder fatsoenlijk licht of remmerij of met volledig versleten banden eronder.
Wat denk jezelf. Jij bent verantwoordelijk voor je combi.
Een oplegger achter een vrachtwagen moet ook apart vd auto gekeurd worden.
Maar hier is er sprake van dat de landbouwtrekkers een ander kentekenplaat krijgen dan transporttrekkers.
En die laatste zouden ook op witte diesel en met tacograaf + eurovinget zouden moeten rijden.
wij hebben er ook al bordjes op!
3x10 euro,
Hier worden regelmatig dikke boetes uitgedeeld vanwege de snelheid.
die keuring zelf valt heel goed mee hoor, als die niet door de keuring geraakt is het terecht dat hij niet op de baan mag
tractorfan.nl/picture/488586/
Nu doe je me toch echt teveel eer aan. Wie zegt dat ik dat ben ??
Voor een loonwerker die dagelijks grote afstanden op de weg rijd kan ik het nog wel van begrijpen. Maar als ik bij ons thuis kijk wij hebben 2 trekkers, de ts90 komt bijna nooit op de weg, in de zomer hooguit een paar keer per maand. En onze andere trekker ook niet veel vaker. Dan zijn het toch wel grote kosten in verhouding met die paar kilometer op jaarbasis die we rijden.
En de huidige melkprijs en voerkosten zijn ook niet zo best, dus extra kosten komen ook niet zo heel goed uit..
denk je echt dat die boer dan 25 gaat rijden?
dat mag nu ook maar gebeurd bijna nooit omdat de meeste agenten er geen verstand van hebben.
Ik vindt alle trekkers een kenteken of geen trekker een kenteken.
Bij oltimers (auto's) die alleen met toertochten buiten komen zit toch ook kenteken op.
En een oldtimer is hobby, en hobby mag geld kosten. Daarnaast mogen oldtimers ook op de snelweg, dat mag een trekker ook niet.
Laatste 10 jaar zijn de loonwerkers meer in de tak van cultuur werk gegaan en meer op weg gekomen.
dus ook geen gezeur meer wat wel en wat niet mag.
als ik een auto wil late keuren tot landbouw voertuig waar kan ik dit laten doen zodat ik hier papier bij krijg?
gr. arjan
en net als hier in dit topic is gezegt, je word 16, rijd een rondje met een kieper. en hoppa! je mag met 50 ton lading rijden een combi van 18 meter lang rijden..
En de trekkers zonder kenteken max 25km/h laten.
Beetje kortzichtig, denk dat met de diesel al wel grotendeels is opgelost.
Mischien dat een voor een boer die al zijn land achter de boerderij heeft liggen wel een beetje onzin is, maar de meeste hebben ook land verder van huis en komen geregeld op de weg. Ik zit zelf voor mijn werk veel op de weg en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik ik trekkers tegen kom op de weg en het zijn dan meestal geen trekkers die maar 25 km/h rijden. Zeker bij de grondverzetters kom je ze tegen met combinaties van 40, 50 ton die veel harder rijden dan 40 km/h en dan zit er vaak een snotneus achter het stuur die niet eens een normaal rijbewijs heeft. En dan vinden velen hier het gek dat de transportsector klaagt over valse concurentie.
We zijn echter van plan een aantal bedrijven hier de deur uit te trappen omdat er met die keuringen de hand gelicht word.Complete goed draaiende installaties worden voor kapitalen gesloopt onder het mom van de jaarlijkse keuring.
Of er word gerepareerd om te kunnen blijven repareren.Steeds vaker vallen de zelfde onderdelen met steeds korter worden intervallen eraf.
Met deze kenteken plicht gaat het dezelfde weg.Vanuit de auto apk ben je nog iets van goed fatsoen gewend.Daar word gewerkt via een keurings rapport en als daar iets aan mankeert word het onderdeel vervangen.Wat we hier echter in de landbouw gewend zijn draait het uit op ordinaire graai praktijken waar niemand paal en perk aan stelt.Dat dit "alleen" maar 50 euro kost is een luchtkasteel.
Vroeger toen er veel kleinere landbouwbedrijven waren waren er veel kleinere landbouwmachines op de weg.Nu zien we nog maar enkele dagen enkele grote landbouwmachines op de weg.De automobilist is dit verkeer niet meer gewend en maakt er een kamikaze achtige wanvertoning van.Gelukkig dat ons Cumulea van mening is dat een kenteken plaat hier de oplossing voor is... belachelijk!
In belgie is het al een hele tijd zo mss ook zon onzin maar voor ons maakktt toch nie uit wij hebben er al hier in de grensstreek is dat wel makkelijk!
Dat was het voor 1 januari ook al Weet niet hoe actief de douane was, maar wettelijk was je verplicht voor werk buiten de landbouw blanke diesel te tanken.
Dus volgens jou zijn wij monteurs ordinaire graaiers?
In de mechanisatie wereld is wel fatsoen. Maar bij de dealers zijn de prijzen toch echt wel explosief hoog...
Dat doe ik.
Dat je in deze tijden nog steeds zonder kenteken kan zijden in Nederland is toch gewoon niet te vatten . Ik vind het voeren van een kenteken op ALLE landbouwverkeer die op de openbare weg komt niet meer als normaal . Net als een auto moet een trekker toch kunnen geindentificeerd worden zonder het chassis nummer te hoeven bekijken .
En over de meerkost , gohja het is wel overal in voege men zou kunnen zeggen dat men in Nederland het al veel langer had het voordeel nog niet hoeven te betalen .
En een eventuele keuring zou nog geen slechte zaak zijn als men ziet wat er allemaal op de baan rijd !
als jij je boekje aan dit soort praktijken te buiten gaat
Ik betwijfel het
39 euro per stuk excl. aanvragen kentekenplaat.
Straks krijg je misschien gezeur met keuringen voordat je kunt aanvragen etc. of gaan de prijzen omhoog.
Ik ben liever het gezeik voor. Wie ligt er nu wakker voor een eenmalig bedrag van zo'n 50 a 60 euro?
ik ben het opzich wel met jou eens waar hebben we het over 100 euro ben je in een keer overal vanaf. maar ik hoop niet wat jij zegt dat er echt een soort van vrachtwagen rijbewijs op komt want wij hebben thuis een loonbedrijf en ik ben momenteel 17 jaar oud maar ik zit ook wel eens ooit bij ons op vervaet of op onze 3 asser mest tank in totaal wegen wij dan ook een goede 45 ton vol.
dus dat hoop ik niet dat dat er komt
100%.
Klop helemaal, maar lucht is even iets bedrijfszekerder en is veel beter te doseren ivm last.
Klopt, maar vergeet niet dat een auto ahw veel strenger gecontroleerd is ivm gewichten e.d. Kun je niet vergelijken denk ik.
Ik zou niet graag met 50km/h en 50 ton remmen met een oplooprem ! Nee laten we maar net als in duitsland alles op lucht, kenteken, keuring en dan ook 60 km/h rijden.
Een paar argumenten dan :
* beter doseerbaar ivm belasting, dus de combinatie strekt beter, ahw remt het trekkende voertuig, minder kans op ongevallen
* indien er mankementen zijn staat de ahw altijd op de rem.
* buffervoorraad aanwezig
* in combinatie met luchtvering nog beter
* geen vervuiling hydrauliek of rem systeem
* geen milieu vervuiling bij lekkage
zo maar wat hersenspinsels. Ik ben er absoluut voorstander van. Maar je hebt 100% gelijk, het komt uiteindelijk op de rem- schoenen/schijven/blokken/trommels aan.
Remmen blijven je eigen verantwoording vind ikzelf.
Ja het kostenplaatje is absoluut een nadeel.Het omschakelen loopt in de paieren. Daarna niet meer. Iedere nieuw te bestellen trekker/machine/ahw is met luchtremmen te krijgen. Ik denk dat de fabrikanten hier graag aan mee werken.
Afstelling ? Nee hoor, slangen erin en rijden maar.
op een vervaet, hakselaar, mobiele kraan of shovelmag je als 16-17 jarige zoiezo al niet mee werken. dat zijn geen tractoren, maar vallen voor de wet onder zelfrijders. en dat is minimaal 18!!
Bijvoorbeeld:
boerderij.cdn.rbsrv.nl/Resizes/photoplayergallery/…
Hoe is dat nu bij onze buitenlandse vrienden, waar ze al wel kentekens hebben, geregeld?