Hallo,
Is er iemand die het verschil kent tussen een Ford Dexta 2000 en een Ford 2000? Hoe kan ik dit verschil zien wetende dat dit gaat over een smalspoor?
Bedankt,
Jukke
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De namen Dexta, Super Dexta, Major, en Super Major werden door Ford tot 1966-67 nog gebruikt als toevoeging om de overgang van de oude series naar de nieuwe 1000 serie modellen niet al te groot te maken omdat de Dexta en Major series een goede naam hadden.
De eerste paar jaar na introductie heetten de trekkers dus:
Ford 2000 Dexta, Ford 3000 Super Dexta, Ford 4000 Major, en Ford 5000 Super Major.
Technische verschillen tussen de trekkers uit de 6X Pre Force serie met en zonder de toevoeging van de oude namen zijn er dus niet echt. Alleen in 1967 werd er een dikker type koppaking toegepast op de motoren. deze kun je herkennen aan het + teken net onder het uitlaatspruitstuk op de scheiding van motorblok en cilinderkop, zoals op onderstaande foto te zien is.
De echte technische verschillen kwamen pas met de introductie van de 6Y Ford Force serie in 1968.
Dit wil dus zeggen gezien mijn Ford 2000 van 1965 is, deze in principe een Dexta is. Echter heb ik een sticker set van de ford 2000 besteld en niet deze van de Dexta 2000 wegens persoonlijke voorkeur in plaatsing van deze stickers. De vermelding 2000 zou vooraan moeten gekleefd worden en ik vond het strakker dat de volledige benaming in het wit gedeelte kwam op de motorkap. Echter is dit niet zo een probleem gezien er niet echt een verschil is.
Begrijp ik dit goed?
Groeten en nogmaals dank
Jukke
Maar daar kun je wel mee leven denk ik.
Bedankt again!
Jukke
Ford Dexta 2000:
konedata.net/Traktorit/ford2000_64.htm/
Ford 2000:
konedata.net/Traktorit/ford2000.htm/
De verschillen die jullie proberen duidelijk te maken heb ik in mijn eerdere reacties reeds aangegeven.
Ook de eerste generatie 1000 serie modellen zijn de laatste 2 jaar van hun productie zonder de oude namen erbij leverbaar geweest.
De echte technische verschillen kwamen pas bij de 6Y 1000 serie, zoals ook duidelijk wordt uit de links naar de site van Konedata die Wim geeft.
Jukke heeft gewoon het type uit de eerste serie die zowel als 2000 Dexta en 2000 geleverd is, en tussen die trekkers zit, op de dikke koppakking die er vanaf 1967 tussen zat na, geen verschil.
Hoe je dat verschil kunt herkennen heb ik hierboven duidelijk uitgelegd.
Dit zal [RPCounty] kunnen bevestigen.
Okay ik doe er ook niet moeilijk over, ik wilde het simpel uitleggen Bert.
Het was ook niet kwaad bedoeld, maar om verwarring te voorkomen.
Er zijn 5 verschillende uitvoeringen die naar de naam Ford 2000 luisteren.
Helaas heeft TF de foto's in een andere volgorde gezet als ik ze erin gezet heb dus even van boven naar beneden met de bouwjaren erbij:
Bovenste foto: 1968-1970/71
2e foto: 1966/67-1968
3e foto:1970/71-1975
4e foto: 1964-1966/67
Laatste foto: De Amerikaanse voorloper uit de eerdere Workmaster serie van 1962-1964
Meer Ford 2000 series zijn er bij mijn weten niet geweest.
Er bestaat ook nog een Ford 2000 Super, maar waar daar nou precies het verschil ligt tussen de andere 2000 types weet ik niet precies. Alleen dat hij er in zowel 6X als 6Y uitvoering is geweest en dat hij 3 pk meer vermogen levert.
Cruciaal verschil tussen de Ford Dexta 2000 en de 'gewone' Ford 2000 is dat de Dexta 2000 (volgens konedata) een 6V + 2A versnellingsbak heeft en de Ford 2000 8V + 2A.
Het lijkt erop dat jij het niet helemaal begrijpt.
Dat laatste geld dus alleen voor de 6Y 2000 die van 1968 tot 1975 is gebouwd en niet voor de 6X 2000 Dexta en 6X 2000 die van 1964 tot 1968 zijn gebouwd en waar we het hier in dit topic over hebben.
Verschil tussen de Y'tjes is mij nog niet duidelijk, Bert...
Ik geloof dat we hetzelfde bedoelen en daarmee de topicvraag:''Is er iemand die het verschil kent tussen een Ford Dexta 2000 en een Ford 2000''? voldoende beantwoorden.
De 6Y's van 1971 tot 1975 hadden een dun filter en een plastic bovengrilletje.
Deze 2 hadden dus een 8x2 bak waar de beide 6X varianten nog een 6x2 bak hadden.
We hebben het hier niet over de 6Y Ford 2000 uit de serie die in jouw 2e linkje staat. Die heeft inderdaad een 8x2 bak, maar de 6X series(met de om de hoeken gevouwen grille) hebben een 6x2 bak.
Het gaat om de verschillen tussen de trekkers op foto 4 en foto 2 die ik gepost heb, en dat zijn alleen stickers en bouwjaren. Verder zijn ze gelijk en ze hebben allebei een 6 bak.
De varianten met 8 bak zijn de trekkers uit foto 1 en foto 3.
Achja waar ook
Even terzijde;
Is het niet zo dat de 2000 tijdens eenzelfde periode zowel met 6x2 (SuperDexta bak, zowel met als zonder doordraaiende pto) en 8x2 (zowel met als zonder doordraaiende pto) geleverd kon worden?
Ik heb hier een handboekje (april 1971) waar voor beide bakken technische gegevens zijn opgenomen. Of het moet zo zijn dat in dit handboek zowel de oude series (6X) als de net uitgekomen 6Y serie beschreven werd.
In mijn werkplaatshandboek staan ze ook in beide varianten.
Ik weet niet exact op de specificaties voor alle landen hetzelfde waren, maar hier in Europa was het volgens mij zo dat de 6x2 bak in de 6X modellen lag, en de 8x2 in de 6Y modellen.
Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of er van de eerste 6Y modellen ook nog trekkers met 6x2 bak afgeleverd zijn hier. De mijne heeft wel een 8x2 bak, maar die is dan ook van 72.
Ik vind dit razend interessant maar ben even in de war. Mijn tractor is een Ford Dexta 2000 gebouwd in 1965 in Antwerpen.
Echter heb ik een 8x2 versnellingsbak en staat er geen X op de blok maar wel T1 ipv T3 zoals bij jou @Ford5000.
Op het onderste giestuk van het motorblok vind je wel het volgende unit nummer: C5NE 6015 A
Wat denken jullie, heb ik een samengestelde van verschillende bouwjaren?
Jukke
Goeiemorgen,
Ik vind dit razend interessant maar ben even in de war. Mijn tractor is een Ford Dexta 2000 gebouwd in 1965 in Antwerpen.
Echter heb ik een 8x2 versnellingsbak en staat er geen X op de blok maar wel T1 ipv T3 zoals bij jou @Ford5000.
Op het onderste giestuk van het motorblok vind je wel het volgende unit nummer: C5NE 6015 A
Wat denken jullie, heb ik een samengestelde van verschillende bouwjaren?
Jukke
Ik weet niet precies wat de versnellingsbak opties voor de smalspoormodellen zijn, maar het kan maar zo dat daar wel een 8x2 bak voor geleverd is. Ook bij de oudere modellen.
Dat jij T1 op je blok hebt staan klopt wel met bouwjaar 65.
De foto van het T3 blok is van mijn eigen 5000 en dus een 4 cilinder en die is uit bouwjaar 1973. Dat er bij jou geen + teken op staat klopt ook wel met bouwjaar 1965. Het is dus een blok met dunne 0,95mm dikke koppakking.
Het onderdeelnummer op het motorblok wat je noemt is daar ook volledig mee in overeenstemming.
Je zou nog eens kunnen kijken welke nummers er in je versnellingsbak staan. Ongeveer terhoogte van de rempedalen vind je als het goed is ook een aantal nummers.
De ene is het serienummer. Zoiets als C7NN7006AK(dat is het onderdeelnummer van de versnellingsbak van mijn 2000)
Daar weer onder staat een nummer hebben dat begint met een cijfer, dan een letter, 2 cijfers, en weer een letter, of zoals bij de jonge modellen gewoon de productiedatum.
Misschien dat je daar wijzer uit kunt worden voor wat betreft de versnellingsbak.
Het komt niet uit het het handboek wat je noemde. Deze heeft geen extra pagina's, gaat over 2000, 3000, 4000, 5000. Op de voorpagina staan deze typenummers, en een contour van één van die typen ernaast (ronde pijp naar boven en schelpspatborden) erboven staat van links tot rechts FORD. Op de achterkant staan naast de bekende naam en afdeling het nummer 3112, en 4/71.
Het bevat op het eind nog een hoofdstuk "K", hier wordt het onderhoud en gebruik van de S-O-S uitvoering beschreven.
De 3055 en 7000 komen er niet in voor.
Zo, maar dan zonder 3055 ertussen.
Bij mij zit er voor de 7000 een los boekje aan de eerste pagina geplakt.
Wat staat er achterop in de witte band? Allicht na 4/71.
Ik heb hem deels op de computer ingescand, maar de laatste 15 bladzijdes nog niet. Heb hem dus maar deels digitaal.
Oke, alvast dank voor de info!
Hij staat immers wel op onze website.
Bij die van mij is het dus SE3112 Printed in UK by VP Ltd. 02/73 Dutch wat er in de witte balk op de achterkant staat.
Die waar ik het over had is ook een SE 3112 (dus niet alleen 3112), de versie zal te herkennen zijn aan de datum.
niet een engelsen chassis nr begint met A
Dus een gebouwd in Antwerpen vandaar de A. Mooie tractor trouwens, ik werk vooral met smalsporen dus leuk om een andere versie te zien.
Aangezien dat u nogal verstand heeft van de oud type 1000 serie’s, kunt u ook de verschillen verklaren van de boven grillen uit de bijgevoegde afbeeldingen?
Hadden de eerste modellen vanaf 64 de onderstaande grille?
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)