Illustratie van:

Ford 2000 - Ford Dexta 2000

Hallo,

Is er iemand die het verschil kent tussen een Ford Dexta 2000 en een Ford 2000? Hoe kan ik dit verschil zien wetende dat dit gaat over een smalspoor?

Bedankt,

Jukke

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Er zit geen verschil tussen de Ford 2000 en de 2000 Dexta uit de 6X Pre Force serie van 1964 tot 1968.
De namen Dexta, Super Dexta, Major, en Super Major werden door Ford tot 1966-67 nog gebruikt als toevoeging om de overgang van de oude series naar de nieuwe 1000 serie modellen niet al te groot te maken omdat de Dexta en Major series een goede naam hadden.
De eerste paar jaar na introductie heetten de trekkers dus:
Ford 2000 Dexta, Ford 3000 Super Dexta, Ford 4000 Major, en Ford 5000 Super Major.
Technische verschillen tussen de trekkers uit de 6X Pre Force serie met en zonder de toevoeging van de oude namen zijn er dus niet echt. Alleen in 1967 werd er een dikker type koppaking toegepast op de motoren. deze kun je herkennen aan het + teken net onder het uitlaatspruitstuk op de scheiding van motorblok en cilinderkop, zoals op onderstaande foto te zien is.
De echte technische verschillen kwamen pas met de introductie van de 6Y Ford Force serie in 1968.
ford5000
...
Jukke
Bedankt!

Dit wil dus zeggen gezien mijn Ford 2000 van 1965 is, deze in principe een Dexta is. Echter heb ik een sticker set van de ford 2000 besteld en niet deze van de Dexta 2000 wegens persoonlijke voorkeur in plaatsing van deze stickers. De vermelding 2000 zou vooraan moeten gekleefd worden en ik vond het strakker dat de volledige benaming in het wit gedeelte kwam op de motorkap. Echter is dit niet zo een probleem gezien er niet echt een verschil is.

Begrijp ik dit goed?

Groeten en nogmaals dank

Jukke
ford5000
@Jukke Dat heb je goed begrepen. Alleen een echte kenner zal aan de unitcode(productiecode) en gietstuknummers kunnen zien dat het om een oudere trekker gaat, en misschien dan tegen je zeggen dat je de "verkeerde" stickers erop hebt zitten.
Maar daar kun je wel mee leven denk ik.
Jukke
Inderdaad, het gaat mij vooral over de trekker en het werk dat ik ermee doe dan de show die ik ermee kan verkopen 😄

Bedankt again!

Jukke
Wimsumar
Beste Jukke: Technische gegevens:

Ford Dexta 2000:

konedata.net/Traktorit/ford2000_64.htm/

Ford 2000:

konedata.net/Traktorit/ford2000.htm/
old man jose
@ford5000 Bij mijn weten was er een model verschil Bert 1e generatie was Dexte 2000 en de volgende type was gewoon 2000.
ford5000
@Wimsumar en @old man jose

De verschillen die jullie proberen duidelijk te maken heb ik in mijn eerdere reacties reeds aangegeven.
Ook de eerste generatie 1000 serie modellen zijn de laatste 2 jaar van hun productie zonder de oude namen erbij leverbaar geweest.
De echte technische verschillen kwamen pas bij de 6Y 1000 serie, zoals ook duidelijk wordt uit de links naar de site van Konedata die Wim geeft.
Jukke heeft gewoon het type uit de eerste serie die zowel als 2000 Dexta en 2000 geleverd is, en tussen die trekkers zit, op de dikke koppakking die er vanaf 1967 tussen zat na, geen verschil.
Hoe je dat verschil kunt herkennen heb ik hierboven duidelijk uitgelegd.
Dit zal [RPCounty] kunnen bevestigen.
old man jose
@ford5000
Okay ik doe er ook niet moeilijk over, ik wilde het simpel uitleggen Bert.
ford5000
@old man jose Mijn vader en ik hebben jaren zelf een 3000 van bouwjaar 1967 gehad, dus uit de eerste serie, en die had de toevoeging Super Dexta ook al niet meer. 😉
Het was ook niet kwaad bedoeld, maar om verwarring te voorkomen.
ford5000
Even voor alle duidelijkheid van boven naar beneden:

Er zijn 5 verschillende uitvoeringen die naar de naam Ford 2000 luisteren.
Helaas heeft TF de foto's in een andere volgorde gezet als ik ze erin gezet heb dus even van boven naar beneden met de bouwjaren erbij:

Bovenste foto: 1968-1970/71

2e foto: 1966/67-1968

3e foto:1970/71-1975

4e foto: 1964-1966/67

Laatste foto: De Amerikaanse voorloper uit de eerdere Workmaster serie van 1962-1964

Meer Ford 2000 series zijn er bij mijn weten niet geweest.
Er bestaat ook nog een Ford 2000 Super, maar waar daar nou precies het verschil ligt tussen de andere 2000 types weet ik niet precies. Alleen dat hij er in zowel 6X als 6Y uitvoering is geweest en dat hij 3 pk meer vermogen levert.
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
De echte technische verschillen kwamen pas bij de 6Y 1000 serie,

Cruciaal verschil tussen de Ford Dexta 2000 en de 'gewone' Ford 2000 is dat de Dexta 2000 (volgens konedata) een 6V + 2A versnellingsbak heeft en de Ford 2000 8V + 2A.
ford5000
@Wimsumar Beste Wim,
Het lijkt erop dat jij het niet helemaal begrijpt.
Dat laatste geld dus alleen voor de 6Y 2000 die van 1968 tot 1975 is gebouwd en niet voor de 6X 2000 Dexta en 6X 2000 die van 1964 tot 1968 zijn gebouwd en waar we het hier in dit topic over hebben.
SJB533
@ford5000
Verschil tussen de Y'tjes is mij nog niet duidelijk, Bert...
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
niet helemaal begrijpt.

Ik geloof dat we hetzelfde bedoelen en daarmee de topicvraag:''Is er iemand die het verschil kent tussen een Ford Dexta 2000 en een Ford 2000''? voldoende beantwoorden.
ford5000
@SJB533 De eerste 6Y modellen van 1968-1970/71 hadden nog een dik filter en een verchroomd bovengrilletje.
De 6Y's van 1971 tot 1975 hadden een dun filter en een plastic bovengrilletje.
Deze 2 hadden dus een 8x2 bak waar de beide 6X varianten nog een 6x2 bak hadden.
ford5000
@Wimsumar Ja, maar heb jij wel door dat de topicstarter er op doelt of er verschillen bestaan tussen de 6X Ford 2000 Dexta en de 6X Ford 2000, die er zonder stickers dus hetzelfde uit zien, en dus technisch ook 100% gelijk zijn op de koppakking na.
We hebben het hier niet over de 6Y Ford 2000 uit de serie die in jouw 2e linkje staat. Die heeft inderdaad een 8x2 bak, maar de 6X series(met de om de hoeken gevouwen grille) hebben een 6x2 bak.
Het gaat om de verschillen tussen de trekkers op foto 4 en foto 2 die ik gepost heb, en dat zijn alleen stickers en bouwjaren. Verder zijn ze gelijk en ze hebben allebei een 6 bak.
De varianten met 8 bak zijn de trekkers uit foto 1 en foto 3.
SJB533
@ford5000
Achja waar ook 😛
jammermaarhelaas
@ford5000

Even terzijde;
Is het niet zo dat de 2000 tijdens eenzelfde periode zowel met 6x2 (SuperDexta bak, zowel met als zonder doordraaiende pto) en 8x2 (zowel met als zonder doordraaiende pto) geleverd kon worden?

Ik heb hier een handboekje (april 1971) waar voor beide bakken technische gegevens zijn opgenomen. Of het moet zo zijn dat in dit handboek zowel de oude series (6X) als de net uitgekomen 6Y serie beschreven werd.
ford5000
@jammermaarhelaas Is dat het bekende boekje met blauwe cover met daarin een los ingeplakt stuk over de 7000 en de 3055? Die heb ik namelijk en daar staan ze ook beide in
In mijn werkplaatshandboek staan ze ook in beide varianten.
Ik weet niet exact op de specificaties voor alle landen hetzelfde waren, maar hier in Europa was het volgens mij zo dat de 6x2 bak in de 6X modellen lag, en de 8x2 in de 6Y modellen.
Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of er van de eerste 6Y modellen ook nog trekkers met 6x2 bak afgeleverd zijn hier. De mijne heeft wel een 8x2 bak, maar die is dan ook van 72.
Jukke
Hallo,

Ik vind dit razend interessant maar ben even in de war. Mijn tractor is een Ford Dexta 2000 gebouwd in 1965 in Antwerpen.

Echter heb ik een 8x2 versnellingsbak en staat er geen X op de blok maar wel T1 ipv T3 zoals bij jou @Ford5000.

Op het onderste giestuk van het motorblok vind je wel het volgende unit nummer: C5NE 6015 A

Wat denken jullie, heb ik een samengestelde 😄 van verschillende bouwjaren?

Jukke
Jukke
@ford5000 en @Wimsumar en @old man jose

Goeiemorgen,

Ik vind dit razend interessant maar ben even in de war. Mijn tractor is een Ford Dexta 2000 gebouwd in 1965 in Antwerpen.

Echter heb ik een 8x2 versnellingsbak en staat er geen X op de blok maar wel T1 ipv T3 zoals bij jou @Ford5000.

Op het onderste giestuk van het motorblok vind je wel het volgende unit nummer: C5NE 6015 A

Wat denken jullie, heb ik een samengestelde 😄 van verschillende bouwjaren?

Jukke
ford5000
@Jukke Je zei dat het bij jou om een smalspoor ging toch?
Ik weet niet precies wat de versnellingsbak opties voor de smalspoormodellen zijn, maar het kan maar zo dat daar wel een 8x2 bak voor geleverd is. Ook bij de oudere modellen.
Dat jij T1 op je blok hebt staan klopt wel met bouwjaar 65.
De foto van het T3 blok is van mijn eigen 5000 en dus een 4 cilinder en die is uit bouwjaar 1973. Dat er bij jou geen + teken op staat klopt ook wel met bouwjaar 1965. Het is dus een blok met dunne 0,95mm dikke koppakking.
Het onderdeelnummer op het motorblok wat je noemt is daar ook volledig mee in overeenstemming.
Je zou nog eens kunnen kijken welke nummers er in je versnellingsbak staan. Ongeveer terhoogte van de rempedalen vind je als het goed is ook een aantal nummers.
De ene is het serienummer. Zoiets als C7NN7006AK(dat is het onderdeelnummer van de versnellingsbak van mijn 2000)
Daar weer onder staat een nummer hebben dat begint met een cijfer, dan een letter, 2 cijfers, en weer een letter, of zoals bij de jonge modellen gewoon de productiedatum.
Misschien dat je daar wijzer uit kunt worden voor wat betreft de versnellingsbak.
jammermaarhelaas
@ford5000

Het komt niet uit het het handboek wat je noemde. Deze heeft geen extra pagina's, gaat over 2000, 3000, 4000, 5000. Op de voorpagina staan deze typenummers, en een contour van één van die typen ernaast (ronde pijp naar boven en schelpspatborden) erboven staat van links tot rechts FORD. Op de achterkant staan naast de bekende naam en afdeling het nummer 3112, en 4/71.
Het bevat op het eind nog een hoofdstuk "K", hier wordt het onderhoud en gebruik van de S-O-S uitvoering beschreven.

De 3055 en 7000 komen er niet in voor.
ford5000
@jammermaarhelaas Doel je op dit boekwerkje?
jammermaarhelaas
@ford5000

Zo, maar dan zonder 3055 ertussen.
ford5000
@jammermaarhelaas Dan zul jij net een iets oudere versie hebben dan ik.
Bij mij zit er voor de 7000 een los boekje aan de eerste pagina geplakt.
jammermaarhelaas
@ford5000

Wat staat er achterop in de witte band? Allicht na 4/71.
ford5000
@jammermaarhelaas Kan ik nu even niet naar kijken want mijn boekje zit momenteel even in het uitleencircuit.
Ik heb hem deels op de computer ingescand, maar de laatste 15 bladzijdes nog niet. Heb hem dus maar deels digitaal.
jammermaarhelaas
@ford5000

Oke, alvast dank voor de info!
ford5000
@jammermaarhelaas Ben er al achter Henri.
Hij staat immers wel op onze website. 😉
Bij die van mij is het dus SE3112 Printed in UK by VP Ltd. 02/73 Dutch wat er in de witte balk op de achterkant staat.
jammermaarhelaas
@ford5000

Die waar ik het over had is ook een SE 3112 (dus niet alleen 3112), de versie zal te herkennen zijn aan de datum.
Landini 6500
Mijn profiel foto een van de eerste 2000 1964
niet een engelsen chassis nr begint met A
Jukke
@Landini 6500

Dus een gebouwd in Antwerpen vandaar de A. Mooie tractor trouwens, ik werk vooral met smalsporen dus leuk om een andere versie te zien.
ford tractor
Beste @ford5000
Aangezien dat u nogal verstand heeft van de oud type 1000 serie’s, kunt u ook de verschillen verklaren van de boven grillen uit de bijgevoegde afbeeldingen?
Hadden de eerste modellen vanaf 64 de onderstaande grille?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
sassinga
@ford tractor De onderste foto is de gril vanaf start productie tot en met maart 1968.
Vanaf april 68 tot en met jan. 71 is de bovenste gril. Daarna plastic gril. @ford5000 zit niet meer op tractorfan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
38