Maxxum ambriage slipt door

Mijn maxxum 5140 wil niet meer vooruit of achteruit als hij warm staat. Het heeft hetzelfde gevoel alsof de ambriage doorslipt . Hij wil wel rijden maar heeft geen macht.iemand een idee waar dit kan aan liggen?

Deel dit topic

Reacties

radium45
Het heeft hetzelfde gevoel alsof de ambriage doorslipt?? Ik heb geen idee wat dit betekend
charel
Kan het zijn dat de ambriage platen vuil zitten. Op een of andere manier vuil of olie.. Heb eens meegemaakt dat er olie op zat en trok voor geen meter meer.
Tom VB
Ambriage, koppeling ? Heren en dames uit Belgie, leg uit ?
charel
@[Tom VB] ambriage is inderdaad koppeling..
Tom VB
@charel
Aha, en zit er in zo'n 5140 een droge koppeling ?
charel
Aj dat weet ik niet. Ik heb het allesinds over een droge koppeling.
johnny p
Ik denk van niet. Ik denk een oliekoppeling of hoe dat het ook noemt.heb de trekker 1 dag
Tom VB
@johnny p
Lamellen koppeling ?

Er zijn hier vast Case-IH kenners zat die je kunnen helpen.

Wellicht @SJB533 ?
Bart Geessinck
Slipt die niet door de torsie demper.
SJB533
@Radium45
Ambriage schijnt dus koppeling te heten. Natte platen toch, zonder turbokoppeling?
johnny p
Hoe de koppeling juist werkt weet ik nog niet. Of welk type het is .werkplaatshandboek is besteld . Maarja heb ik dus nog niet. de hydraulische omkeer en de powershift lijken mij nog correct te werken.als ik de koppeling intrap kan ik ook nog zonder problemen schakelen .maar hij wil enkel dik tegen zijn zin een beetje vooruit of achteruit.hoe lager de versnelling hoe beter dat hij nog wil. In hoge versnelling blijft hij gewoon staan.
johnny p
Doet er niet echt toe maar ambriage is frans voor koppeling.
sallander
Het klinkt mij meer in de oren als iets waar je jeuk aan kunt hebben.....
kees 956
Onder de cabine zit ook ergens een stekkertje die los kan zitten (ik weet niet meer precies welke) ik heb het zelf ook al eens gehad, na het vervangen van de handrem kabel trok die geen worst mee van tafel (hij kwam niet eens over de drempel van de werkplaats)

ik heb ook wel eens iets gehoord over een kapotte stikstof bal die dat probleem kan veroorzaken maar daar weet ik verder niks van af
fendt trekkertje
Gewoon meteen naar degene gaan waar je hem gekocht hebt als je hem nog maar 1 dag hebt 😉
johnny p
Ja is een particulier.dus ja.
ferguson-6475
K heb totaal geen verstand van techniek, maar dit hadden wij dus ook..
alleen als die echt goed warm was, reed op rotonde aan en ding wilde niks meer, oliepomp vervangen (had ik je volgens mij ook al vertelt) en toen was alles weer goed, maarja, ik weet verder niks ervanaf, maar dit was bij ons t geval 😉
radium45
@SJB533 Klinkt mij als dat het omkeerpakket eruit ligt. Naar een dealer met dat dink en drukken door laten meten.
johnny p
Omkeer werkte verder prima.denk ik . Heb hem nu laten koelen en heb net nog uurtje gaan hooikeren. Trekt terug als een beer. Maarja is niet echt warm geworden .zal toch maar eens drukken laten nameten.mss dat dealer dan wat meer weet te zeggen.
monteurtje
@johnny p

Slipt hij ook is z'n achteruit?? alle versnellingen even testen op het erf, als hij in 1 bepaalde powershift versnelling slipt dan is die ene koppeling versleten slipt hij in allemaal vooruit wel maar achteruit niet dan is je vooruit pakket stuk. slipt hij in alle mogelijke versnellingen is je torsy plaat tegen de motor versleten.
LET OP deze trekker heeft GEEN droge koppeling, dus sleutel m niet bij het koppelingshuis uit elkaar voor dat je de bak hebt afgetapt, vergeet je dit wel dan ligt er +/- 80 liter olie door de werkplaats. (je zal de eerste niet zijn)
Valtra-Fordpower
@monteurtje Das een beste plons olie, zit de koppelingshuis verbonden met de bak ofzo?
monteurtje
@Valtra-Fordpower

ja dat is allemaal 1 geheel bij die types.
johnny p
Slipt door in alle versnellingen/ groepen zowel vooruit als achteruit.maar enkel als de trekker enkele uren gedraaid heeft en dus warm staat.als hij dan terug koud staat trekt hij weer als een beer .
johnny p
@monteurtje
Was het gele ballonnetje vergeten.
radium45
@johnny p Hij slipt in alle versnellingen zeg je toch? Dan kan het wel degelijk het omkeerpakket zijn.
johnny p
@radium45
Ja maar zowel vooruit als achteruit.
radium45
@johnny p ja, Als bv de spoel van het pakket kapot is wil hij ook geen kant meer op.
Wimsumar
Beste
Quote @Sallander:
waar je jeuk aan kunt hebben.....

"Ambriage" :? "Jeuk" :?
Heb jij soms je snikkel met plastisch chirurgie laten veranderen? 😉
johnny p
@radium45
Is dit spoel langs buitenaf te controleren? En zoja waar vind ik het ergens?
johnny p
@Wimsumar
Als je de belg wil uithangen is het sMikkel. 😃
en elk taaltje zen dialecten zekes.
Miniplaat
@johnny p
Onze 5130 had dit ook, eerst alleen trekken wanneer hij koud was en als hij warm werd niet meer. Later werd het erger en kwam de trekker helemaal niet meer van zijn plek, ook koud niet. Bleek heel simpel de staalkabel aan het koppelingspedaal te zijn, die was half doorgesleten waardoor de koppeling maar half op kwam. Bekijk dat is 😉 je probleem klinkt namelijk exact hetzelfde
johnny p
@Miniplaat
Zal ik straks eens direct bekijken. Bedankt voor de tips al iedereen.
monteurtje
@radium45

Als er een spoel kapot is dan moet ie het is een andere versnelling wel goed doen, elke hydr schakeling heeft een eigen spoel, hij doet het vooruit EN achteruit niet, dus spoelen beide stuk lijkt me zeer onwaarschijnlijk, wat wel een mogelijkheid is wat @miniplaat zegt dat de koppelingskabel niet fris meer is.
Dan moet je de stoel met bodemplaat eens demonteren, daaronder zit de kabel op het ventielenblok gemonteerd.
Wimsumar
Beste
Quote @Monteurtje:
koppelingskabel niet fris

Dat klinkt weer vreemd omdat bij "koude" trekker niets aan de hand is en bij "warme" de koppeling doorslipt.
Miniplaat
@Wimsumar
ja maar koppeling half op laten komen betekent kleine oliestroom, met koude(lees dikke) olie gebeurt er dan natuurlijk meer dan met warme(dunne) olie. Bij ons was de kabel kapot direct na het pedaal, dus nog in het dashboard, mss kun je het probleem verhelpen zonder de stoel eruit te halen, maar door even de zijplaat van het dashboard(bij de zekeringen) weg te halen @johnny P. als daar niks mis is inderdaad stoel eruit en bij het ventielen blok kijken.
johnny p
@Miniplaat @monteurtje
Zal straks eens kabel bekijken.gisteren geen tijd gehad. Vandaag ben ik iets vluggger thuis met de vrachtwagen .ik hoop dat het zoiets simpel is.
johnny p
Klein vraagske.
de druk opmeten ? Hoe doen ze dat juist? Waar of hoe sluiten ze wat aan op je trekker?
monteurtje
@johnny p

ze meten de hoeveelheid lek en de druk van de paketten gewoon achterop een ventiel (waar je normaal een machine op aansluit)
johnny p
@monteurtje
Ha ok doen ze da zo. Das nie veel werk dan.
michaelcx100
Onze 5150 heeft dat ook wel eens. alleen bij ons zit t in het elektro. Die van ons stopt ook vaak onder t rijden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
8