Oververmogen

Hallo,
In de trekkertesten die je de dag van vandaag in de "vakbladen" vindt is men constant aan het goochelen met begrippen als oververmogen, stijgingsfactor,... . Kan iemand mij eigenlijk uitleggen wat hiermee precies wordt bedoelt? Het verschil tussen koppel en vermogen weet ik, maar aan bovenstaande begrippen krijg ik kop noch staart
Bedankt alvast

Deel dit topic

Reacties

stannetje96
Oververmogen is dat je gewoonweg teveel pk voor een machine heb.
een trekker van 250 pk voor een schudder zetten wat ook met een 60pk trekker is natuurlijk onzin.
die trekker van 60pk verbruikt veel minder dan die van 250pk
IH1055XL
@stannetje96
Goed geprobeerd, maar dat bedoel ik niet. Als men in een trekkertest de vermogens- en koppelcurve bespreekt komt men begrippen tegen als oververmogen en stijgingsfactor. Heeft niks te maken met een eventuele machine die er zou achter hangen.
dx11
Stijgingsfactor heeft te maken met het koppel. Bijvoorbeeld een stijgingsfactor van 1,5 wil zeggen dat het maximale koppel 1,5 keer zo groot is als het koppel bij vol gas (maximale koppel ligt meestal in de buurt van de 1500 toeren meen ik, maar dat verschilt ook per trekker)
IH1055XL
@dx11
Meestal krijg je een percentage bij de stijgingsfactor. Ik begrijp echter niet hoe men aan dat percentage komt. Als uw uitleg klopt zou de motor die jij als voorbeeld geeft een stijgingsfactor hebben van 50%?
dx11
@IH1055XL Ja, klopt! Natuurlijk heb ik zomaar een getal genomen, volgens mij is die erg groot. 1,2 (dus 20%) is volgens mij een vrij realistische waarde.

Echter weet ik het ook niet precies, en de term oververmogen zegt mij dan ook zo gauw niets
IH1055XL
In de laatste TREKKER staat bijvoorbeeld een trekkertest van een JD 5100. Deze trekker heeft volgens de test 4 PK oververmogen en een stijgingsfactor van 38%.
martijn1998
@IH1055XL met oververmogen word volgens mij bedoelt hoe veel pk een trekker meer heeft als de fabrikant aangeeft.
SJB533
Het oververmogen is toch niets anders als het verschil tussen maximaal en nominaal vermogen?

Voorbeeld:
Fendt 210 Vario
Nominaal vermogen 66 kW, maximaal vermogen 73 kW, dus 7 kW oververmogen.
IH1055XL
@SJB533
Dat klinkt inderdaad logisch. Had daar nog niet aan gedacht.
looper321
Quote @IH1055XL:
Als men in een trekkertest de vermogens- en koppelcurve bespreekt komt men begrippen tegen als oververmogen en stijgingsfactor.

het is maar een idee, maar kan men stijgingsfactor ook zien als hellingsfactor en geeft dus de "stijlheid" van de grafiek/curve aan.
jammermaarhelaas
Stijgingsfactor is inderdaad de stijlheid van de koppeltoenamegrafiek. Ik ga even uit van de techniek zoals in de jaren 80, waarbij men nog niet sprak van oververmogen. Gaat men uit van de koppelstijgingsfactor onder het max. vermogenspunt, dan geldt mijn verhaal ook heden nog. Of dit door de testers word gedaan weet ik niet.

Nominaal toerental 2100tpm, max koppel bij 1575tpm, dit is een toerentaldaling van 25%. En er is bv. een koppelstijging van 30%
Koppelstijgingsfactor wordt dan 30/25 = 1,2 (koppelstijgingspercentage / toerentaldalingspercentage vanaf max. vermogen)

Nominaal toerental 2100tpm, max koppel bij 1260tpm, dit is een toerentaldaling van 40%. En er is wederom een koppelstijging van 30%
Koppelstijgingsfactor wordt dan 30/40 = 0,75

De stijgingsfactor geeft dus aan hoe sterk een motor zich verzetten zal tegen toerentaldaling, maar let wel, beide keren is het max. koppel gelijk, dus de stijgingsfactor van voorbeeld 1 betekend dat de motor snel harder gaat trekken, maar onder de 1575tpm wegzakt.
De andere motor zal even hard trekken, maar hiervoor zakt deze wel eerst veel verder in toeren, tot 1260tpm dus en zal pas onder deze 1260tpm wegzakken.
Let wel, beide gevallen tellen alleen bij volgas vanaf nominaal toerental.

De eerste motor is dus een tractor die zijn aftakastoeren beter vasthoud dan de tweede, de tweede zal ook bij lagere toerentallen nog goed trekken en daarbij hoef je minder te schakelen en kun je makkelijker met vracht wegrijden. Zo heeft elk voordeel weer zijn nadeel.
hobbyboer
Quote @jammermaarhelaas:
Zo heeft elk voordeel weer zijn nadeel.

Mooi samengevat zo!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
15