Trekker of shovel

Wat werkt beter om een mais kuil aan te rijde een trekker of een shovel

Deel dit topic

Reacties

fendt trekkertje
Shovel is vaak zwaarder.
3145
Ja ma gebruikt veel gasolie
mf power
Shovel is zwaarder
bart99
Shovel is zwaar, ik raad trouwens geen nh an, want plastic is redelijk licht 😃
Fast Eddy
Shovel is van zichzelf al zwaar. Een trekker moet je zwaarder maken. Als je zelf hakseld met een wat oudere hakselaar zou ik voor de trekker gaan op de bult.
bartjuh
Ook geen jd. Die zijn ook niet zwaar van zichzelf. Dan moet je een fendt nemen dat zijn zware bakbeesten
WimVJ
Verreiker is ook handig. Stabieler dan een shovel en zwaarder dan een trekker. nadeel is wel dat je de rechterkant niet goed ziet
Robin S
@WimVJ dan draai je even om eh.
WimVJ
@Robin S Helemaal mee eens!
Robin S
@3145 ik zou voor ne dynapac gaan 😃
Jasperfendt
@bartjuh Hahah das net anders om hoor
harald vrieling
Onderwerp is vaker aangesneden, dit word een lang verhaal ,,,
guus hiddink
Trekker is krachtiger zwaarder( als je water in de banden doet) en brandstofverbruik is veel lager
Robin S
@Jasperfendt haha,inderdaad!

@bartjuh mijne Ford 8670 weegt ongeveer 9ton,ne fendt 820 weegt amper 7.5ton.
Renault106
Met een shovel kun je veel makkelijker de kuil vlak krijgen, wij hakselen altijd zelf, en deden het eerder altijd met een trekker met voorlader , maar nu altijd met een shovel want dat werkt fijner en het is zwaarder
walker1
Gewoon een trekker op de kuil zetten 😄
deeremeneer
@walker1 Nee die niet want er beweert er net een dat een JD te ligt is.
ljdekker
Trekker! Die loopt bijna stationair naar boven. Met een shovel moet je altijd een beste straal gas geven voor er wat gebeurd. Trekker kun je net zo zwaar maken als je wilt en als je er een fatsoenlijke schuif achter hebt gaat dat perfect.
johndeere6230
Quote @ljdekker:
Trekker kun je net zo zwaar maken als je wilt en als je er een fatsoenlijke schuif achter hebt gaat dat perfect.

En dan ben je nog sneller ook 😉 kan je langer aanrijden 😉
Boer007
Maakt eigenlijk geen fluit uit licht aan de ervaringen van de chauffeur kun je een prima kuil maken met een trekker doe je het met een trekker vind je een shovel fijner doe je het daarmee. brandstofverbruik en dergelijke is een ander verhaal
EA_MF
Ik zou zeggen zet dr een kirovets k700 op cultuurwielen op 😃 dan weet je zeken dat t goed vast zit, nee gekheid, hier komen ze in de mais altijd met een shovel, maar opzich zou t met een trekker ook goed moeten kunnen, loonweker heeft een shovel van 12 ton, en een nhT8020 met kuilverdeler die ook om en nabij de 12 ton zit, dus qua gewicht maakt t weinig uit denk ik
deutznoud
Caterpillar 938g met dubbellucht
Dr Fendt
Er kan geen trekker, hoe zwaar ook, op tegen een goede ervaren shovel chauffeur op de bult...

helaas hebben 9 van de 10 mensen niet genoeg ervaring om met een shovel de bult aan te rijden. maar daartegenover staat wel dat een shovel erg makkelijk is in/op en rondom het erf. zo'n shovel is gemaakt voor het tillen van zwaar spul. en het wil wel eens voorkomen dat een trekker+voorlader het net niet aankan, of er niet goed voor kan komen..

Maar dit is een eindeloze discussie. iedereen denk er anders over, en in alle dingen zitten kernen van waarheid. met de huidige dieselprijzen zou ik wel echt gaan kijken of het uitkan of niet: een trekker kan je ook nog gebruiken voor bijvoorbeeld een schudder/hark, dat kan een shovel niet.

wij hebben thuis wél een shovel, en we kunnen geen dag meer zonder. het is zo'n genot om een shovel op het erf te hebben staan, je gebruikt hem voor alles.
Husqvarna
Als de diesel weer 80 cent is een shovel, nu maar een zware trekker.
ljdekker
Wat is er mis met een trekker, is toch veel goedkoper dan een shovel? Waarom zweren sommigen dan bij een shovel?
claasfendt
Als de kuil hoog en smal word doe mij maar een trekker ik rij overigens altijd met een werklust wg 18 de kuil aan
Newholland-Fendt
Shovel is zwaar ja, maar door de brede banden, en vaak ook nog eens dubbellucht is de druk toch minder dan bij een trekker. Als de loonwerker hier klaar is met zijn shovel rijden wij de bult altijd nog na met de trekker.

Hier zie je wat er gebeurt als je eerst met een shovel aanrijd, en dan met een trekker:

SJB533
Trekker op de kuil is nu efficienter, dan een shovel. Shovels hebben een koppelomvormer, waardoor je gewoon weg diesel moet verknoeien.

Quote @Dr Fendt:
er kan geen trekker, hoe zwaar ook, op tegen een goede ervaren shovel chauffeur op de bult...

Een trekker rijdt ook niet uit zichzelf 😃
Maar met alleen een trekker kom je er niet, ook belangrijk is het (/de) werktuig(en)! Ik zeg je, dat een shovel niets, maar dan ook helemaal niets, beter is, dan een fatsoenlijke trekker.
patrickkrist
Ieder zijn eigen manier wat je makkelijk vindt. maar je hebt bij een shovel meer zicht op de bult bijv. op het einde. maar bij een shovel heb je dan weer dat je knikt en niet stuurt.
DaanHaar
Om een maisbult goed te verdichten, ofwel de lucht eruit te drukken, ben je tijd en gewicht nodig. Bij een grote hakselaar met veel capaciteit met bijbehorende wagens heb je weinig tijd, dan telt het gewicht van de machine waarmee je vastrijd extra. Bij een kleine hakselaar heb je meer tijd om de bult aan te rijden, in dat geval is het gewicht minder van belang. Over het algemeen is een shovel die in de wegenbouw wordt gebruikt zwaarder als een doorsnee trekker, daarnaast hebben de banden een kleine doorsnede wat resulteert in een hogere druk per cm2. In zuid Duitsland loopt bij een grote loonwerker geen shovel op de bult maar fendt 936 trekker. Het gewicht heeft hij verhoogt tot 35 ton!!!!! Stond een jaar of twee terug een rapportage in de "Trekker". Het resultaat was uiteraard verbluffend.
Met andere woorden, de situatie bepaald wat de meest ideale machine is.
Wimsumar
Beste
Quote @DaanHaar:
daarnaast hebben de banden een kleine doorsnede wat resulteert in een hogere druk per cm2.

Hiermee ga je de mist in.
De druk op de kuil wordt bepaald door de bandenspanning.
SJB533
@Wimsumar
En daarmee ga jij de mist in, Wim 😉 @DaanHaar heeft wel gelijk mbt de bandgrootte.
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
mbt de bandgrootte.

Vergelijkbare banden, groot of klein, hebben bij gelijke bandenspanning in beginsel dezelfde druk op de ondergrond.
SJB533
@Wimsumar
650/65R42 op 3 atm geeft minder druk, dan 650/65R26,5 op 3 atm, m'n beste Wim 😉
Niek1988
Trekker... gebruikt idd veel minder diesel en na het mais seizoen kun je hem weer voor ander werk gebruiken. Een shovel is nogal een aanschaf tenzij je er 1 hebt staan natuurlijk... maar het scheelt aanzienlijk diesel want een shovel ligt er plat voor te brullen en een trekker van pakweg 170 pk doet het nagenoeg op zn sokkies...
Renault106
@Newholland-Fendt als je de kuil dicht maakt en er gelijk een dik pak zand op doet dan zakt ie ook nog wel een beetje na
eicher4048driver
Zou voor een trekker gaan, goeie schraap op bord eraan, dubbel banden en een giwichtblokie en goan, vind het trouwens ook fijner om mee te werken dan dat geknik
eicher4048driver
Trouwens een trkker maak je zo zwaar als je wil, is efficiënter, goedkoper aan brandstof. Makkelijker voor smalle kuilen ook. Waarom tog altijd shovels?
Renault106
@eicher4048driver als je shovel gewend bent dan is dat veel fijner, en je kunt de trekkers gebruiken voor de andere dingen
Loeideutz
Een paar jaar geleden heb ik eens gelezen dat de aanrijcapaciteit, lees gewicht van het voertuig op de kuil, de helft moet zijn van het aan gevoerde product per uur. Oftewel als er per uur 40 ton product komt, moet de trekker of shovel op de kuil 20 ton wegen. De voorkeur war je dat het beste mee kunt doen, ligt aan de chauffeur. Een shovel draait weliswaar bijna volgas, maar heeft vaak een lichtere motor erin liggen als een trekker van vergelijkbaar gewicht. Het voordeel van een shovel, ook ten opzichte van een verreiker is het knikken. Dat maakt hetbijwerken de schuine zijkanten, en het afwerken gemaakkelijker. Zeker bij smallere kuilen. Waardoor hij, theoretisch, meer tijd heeft om vast te rijden.
@Newholland-Fendt Dit effect heb je ook als je met een trekker aanrijdt. Hoe zwaar je voertuig ook is, het toplaagje "veert" altijd iets uit. Daarnaast vind ik net minimaal wat jij nog aanrijdt.
Renault106
@Loeideutz inderdaad, de bovenste laag is het altijd, als je er een goed pak,zand op doet dan is hij vast genoeg
ljdekker
Met een U schuif achter de trekker kan ik makkelijker een bult zetten dan met de shovel.
Loeideutz
@ljdekker Geloof ik direct. Kun je daar ook een silagewagen van 40 of 50 m3 in een keer mee de kuil opduwen. Ik bedoel natuurlijk de inhoud, en niet het ijzer.
DaanHaar
@wimsumar, wat bedoel je precies met je commentaar om mijn reactie?
DaanHaar
@wimsumar, ik lees net nog wat andere reacties van jou aangaande dit item maar je zit er volledig naast. De druk die je overbrengt op de bodem wordt in hoofdzaak bepaald door het gewicht per cm2. Het oppervlak van de band op de grond, zeg maar de voetprint, hangt wel samen met de bandenspanning, hoe lager de spanning hoe groter de voetprint. Lage drukbanden zijn speciaal hiervoor ontwikkeld, zij kunnen de lage druk aan waardoor zij een grote voetprint hebben.
Deere Hunter
Shovel je kunt dan met de bak de zijkanten nog extra aandrukken en je kunt de kuil ook "afmaken". maar het verbruik ligt wel hoger.
ljdekker
Quote @Loeideutz:
mee de kuil opduwen

opduwen??? dacht het niet. Boven op lossen met de wagen, scheelt je veel schuifwerk en heb je meer tijd om aan te rijden.
fendt-412
Je moet wat als de wagen de bult niet meer op komt.

In een trekkerband kun je max 2,5bar pompen. Shovelband zit meen ik iets van 4-5bar in. Banden zijn lager en smaller, dat in combinatie met een hoog eigen gewicht verdicht dus aardig beter.
ljdekker
Als je er de tijd maar voor neemt, dat is waar het fout gaat.
fendt-412
Alleen als je een beter resultaat in minder tijd kunt behalen is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Wimsumar
Beste
Quote @DaanHaar:
De druk die je overbrengt op de bodem wordt in hoofdzaak bepaald door het gewicht per cm2.

Juist, we bedoelen hetzelfde (alleen jij begrijpt het niet).
Dat wat jij schrijft, "het gewicht per cm²" is hetzelfde als de bandenspanning.
Bandenspanning in BAR = kg/cm².
SJB533
@Wimsumar
Bandendruk is de luchtdruk in de band, die kan ik niet rijmen met bodemdruk...
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
650/65R42 op 3 atm geeft minder druk, dan 650/65R26,5 op 3 atm

Nee, ze geven in beginsel(!) dezelfde druk op de ondergrond.
Moeilijkheid bij de "ondergrond" kuilvoer is, dat de ondergrond veerkrachtig is en dat de ingesloten lucht samenpersbaar is. Dit is goed te zien naarmate een grover + droger produkt in de kuil vastgereden moet worden. Je rijdt er talloze keren overheen maar het blijft omhoog veren: het blijft luchtig.
Een grote band ten opzichte van een kleine band is, bij gelijke bandenspanning, in deze zin in het nadeel omdat de grote band door het veerkrachtige produkt eronder een 'kunstmatig' grotere draagvlak krijgt. Ook kan onder dit groter draagvlak de samengeperste lucht moeilijker ontsnappen.
Je ziet, je hebt gelijk dat een kleiner band bij dezelfde bandenspanning beter aanrijdt maar ik heb het bij deze even voor je uitgelegd. 😉
DaanHaar
@wimsumar, nou we bedoelen echt niet hetzelfde. Jij bedoelt de over-spanning die je uitoefent door wind in de band te doen. Dat is heel iets anders als het gewicht van de trekker overbrengen. Zoals jij het stelt zou een trekker van 10 ton op 1 bar evenveel gewicht per cm2 overbrengen dan een trekker van 20 ton (uitgaande van dezelfde banden) op 1 bar, vreemd.
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
rijmen

De afdruk van een band op de grond gaat rechtenvenredig met het gewicht wat op de band rust én de banddruk.

Stel er rust 1.000 kilo op een (lagedruk)band die op 1 Bar druk staat. Het contactvlak dat de band met de grond maakt is ongeveer 1.000 cm².
Rust er nu 2.000 kilo op de band dan zal deze dusdanig vervormen/afplatten dat het contactvlak ongeveer 2.000 cm² wordt.
SJB533
@Wimsumar
Maar de luchtdruk in die band (dus wat je er in pompt met de compressor) blijft gelijk...
Wimsumar
Beste
Quote @DaanHaar:
vreemd.

Je vergelijkingsvoorbeeld van 10 ton en 20 ton-trekkers is onzinnig. De banden die de 10 ton trekker kunnen dragen kunnen bij dezelfde 1 bar spanning geen 20 tonner dragen
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
de luchtdruk in die band blijft gelijk...

Ja, correct.
En door het afplatten (het vergroten van het raakvlak met de grond) blijft de druk op de grond ook gelijk.
SJB533
@Wimsumar
Nee, want bij een twee maal zo hoge massa gaat een trekker niet op de wang lopen 😉
Loeideutz
@ljdekker U heeft helemaal gelijk. Probleem is dat hier in de buurt eigenlijk iedereen met de wagen achteruit tegen de kuil aanzet, of er een stukje op, en dan kiept of leegdraait. Hier rijden ze niet met de wagen van voor naar achter over de kuil. Tweede punt: jij zegt als je er maar de tijd voor neemt. Daar gaat het tegenwoordig fout. Als de loonwerker komt met een hakselaar van 700 pk, met een 10-rijige bek,hier gelukkig nog niet,dan is er die tijd niet meer. Dan moet het vooruit. En voor zover ik het kan zien kan een geoefend chauffeur met een shovel net iets sneller de boel glad schuiven.
Wimsumar
Beste
Quote @SJB533:
een trekker niet op de wang

Ook een trekkerband creëert een 2X zo groot contactvlak bij 2X hoger belasting.
Mooiste is het te zien, bijvoorbeeld bij een lagedrukband onder een giertank, hoe de afdruk van een nat loopvlak aftekend op droge beton bij lege en bij volle tank.
Loeideutz
Beste @Wimsumar Uw verhaal lezende over de bandendruk en de voetprint, moet ik U grotendeels gelijk geven. Toch 2 puntjes van aandacht. Een shovelband, die U meeneemt in de vergelijking, is een wat hardere band. Net als vrachtwagenbanden of de diagonale band van vroeger. Met een lagere druk platten zulke banden niet zoveel af. Tweede punt, U heeft het over het veren op de kuil, dit pleit eigenlijk om de druk in de band niet te verlagen. Het contactoppervlak is toch wel groot genoeg. Daarnaast wil je de boel juist verdichten.
DaanHaar
@wimsumar @SJB533
met betrekking tot de discussie die @wimsumar voert totaal op het verkeerde spoor. Het is totaal onzin om te zeggen dat bij een 2x zo hoge belasting een 2x zo groot contactvlak ontstaat. En wat is er aan mijn voorbeeld van 10 ton en 20 ton verkeerd???? Als we de 20 ton vervangen door 11 ton is dan het over te brengen gewicht van die 11 ton per cm2 gelijk als bij de 10 ton trekker bij gelijke druk?????
JD3010
@Loeideutz een vrachtautoband is juist geen stugge, harde band. Die zouden anders nooit heel blijven op die hogere snelheid.
Wimsumar
Beste
Quote @Loeideutz:
het veren op de kuil, dit pleit eigenlijk om de druk in de band niet te verlagen.

Het in te kuilen produkt (het gras of de mais) is veerkrachtig!
En inderdaad, daarbij moet de bandenspanning zeker niet verlaagt worden.
Wimsumar
Beste
Quote @DaanHaar:
Als we de 20 ton vervangen door 11 ton is dan het over te brengen gewicht van die 11 ton per cm2 gelijk als bij de 10 ton trekker bij gelijke druk?????

Ja. De druk van de band op de ondergrond is (door het vergroten van het loopvlak bij de 11 tons belasting) gelijk.
DaanHaar
Om even bij het thema te blijven, hoe harder de bandenspanning hoe hoger de het gewicht per cm2 wat door wordt gegeven. Bij een hogere bandenspanning is de voetprint dus kleiner, daarnaast is bij een kleinere banddiameter de voetprint vanzelf kleiner. Als je deze zaken opsomt heeft een shovel die doorgaans zwaarder is als een trekker en kleinere banden heeft een hogere gewicht per cm2 wat weer een voordeel is voor het aanrijden van de kuil.
fendtboertjes
Wij doen het thuis met de shovel.bevalt goed.als je een beetje klappert met de bak heb je hem zo vlak
Loeideutz
Vergelijk het met de fiets. Als jij snel wilt fietsen moet je de banden flink oppompen. Als ze te slap, is zacht, zijn, kom je veel moeiljker vooruit en wordt de band ook warmer door het vele bewegen, vervormen. Daarnaast: zie jij duidelijk verschil in de banden als de wagen beladen is of onbeladen. Vrachtwagenbanden worden opgepompt tot 8 bar of zoiets. @JD3010
DaanHaar
@wimsumer, waarom zit er dan zoveel verschil bij insporing tussen een mooie michelin en een stugge Russische band?
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
vrachtautoband is juist geen stugge, harde band.

Vergeleken met trekkerbanden wel.
"Stug en hard door de P.R.":

agris.be/nl/mechan/…
DaanHaar
@loeideutz, bij de huidige generatie banden is dat juist anders. Die hebben bij hoge belasting en lage spanning nog steeds een laag brandstof gebruik doordat de weerstand in de band niet toeneemt, bij oude banden zoals die er 40 jaar terug waren klopt uw verhaal.
Wimsumar
Beste
Quote @DaanHaar:
Russische band?

De Russische band is totaal niet vergelijkbaar met Michelin. De Rus is er niet voor gemaakt op 1 bar te rijden en ook het stuggere karkas (materiaalkeuze en koordlagenaantal) zal de Rus altijd meer insporing laten veroorzaken.
JD3010
@Loeideutz 8 tot 10 bar voor vrachtauto's klopt wel. Wat ik bedoel, als de band hard en stug is,krijg je heel veel warmteontwikkeling in de band. Daar gaat die juist kapot van. Op lage snelheid is dat heel veel minder en kan er daarom ook beter tegen.. Doordat de banden relatief slap zijn, moeten ze ook hard opgepompt worden.
DaanHaar
@wimsumar, dat is nou net wat ik wilde horen. Er is geen aantoonbaar standaard verband tussen de vergroting van de voetprint door een hoger gewicht. Bij elk merk en type band is dit weer anders maar ik kan u verzekeren dat de voetprint bij 2 ton gewicht niet exact één keer zo groot wordt bij 4 ton gewicht. Overigens is dit wel een interessant onderwerp, op boerderij.nl stond nog een stuk over verdichting van de ondergrond door zware machines, dat sluit hier ook mooi bij aan.
JD3010
@Wimsumar
Weet je waar de Michelin wagenband voor ontwikkeld is? Juist voor de vrachtauto.
Loeideutz
@JD3010 Je pompt je band harder voor op de weg omdat je band bij die hogere spanning stugger is, en zo beter bestand is om het gewicht te dragen. Snelheid vraagt om een stuggere band. Het loopvlak is wat anders. Dat zal ongetwijfeld een stuk zachter zijn om die snelheid beter te verwerken.
Loeideutz
@DaanHaar Je weerstandverhaal klopt wel, maar zorgt er ook voor dat bij hogere gewichten de banden juist beter afplatten dus gewicht per vierkante centimeter contactoppervlak blijft gelijk. PS als je op het tekstballonetje langs iemand zijn naam klikt, of de naam tussen vierkante haken [ ] zet krijgt diegen ook een notificatie van jou. En voelt hij zich ook een stuk belangrijker.
JD3010
@Loeideutz Ja, oké bedoel je het zo. Ik bedoel met een stugge band de band opzich, zonder lucht. En dan vooral de wangen.
Loeideutz
@JD3010 Ja, ik weet het. Banden zijn moeilijke dingen. En feitelijk zijn ze opgebouwd uit meerdere dingen. De wangen moeten iets heel anders doen als het loopvlak.
JD3010
Quote @Loeideutz:
Banden zijn moeilijke dingen.
Dat klopt en daar zullen we hier ook nooit over uit komen. Mijn oom heeft veel jaren in het onderzoek gezeten en ontzettend veel tijd en energie in gestoken. Hij heeft een keer tegen mijn vadere gezegd, hoe meer onderzoek we doen hoe meer we te weten komen dat we niks weten. Daar zit een hele grote kern van waarheid in.
jmos
Quote @Wimsumar:
Beste
Quote @DaanHaar:
Als we de 20 ton vervangen door 11 ton is dan het over te brengen gewicht van die 11 ton per cm2 gelijk als bij de 10 ton trekker bij gelijke druk?????

Ja. De druk van de band op de ondergrond is (door het vergroten van het loopvlak bij de 11 tons belasting) gelijk.

waarom zou je dan gaan verzwaren voor op de kuil? de druk per cm² blijft immers gelijk zeg je.......
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
verzwaren voor op de kuil?

Ja, juist wel. Door te verzwaren wordt het contactvlak vergroot.
Loeideutz
@JD3010 Da's helaas met het meeste onderzoek.
ljdekker
Quote @Loeideutz:
Als de loonwerker komt met een hakselaar van 700 pk, met een 10-rijige bek

Dan is zo`n hakselaar ook verdwaalt. Die hoort hier niet in Nederland. In enkele gevallen zou het wel passen, maar bij de gemiddelde boer kun je wel weer inpakken met dat ding.
Loeideutz
@jmos Verzwaren geeft verdichting, meer en sneller. Waardoor je een hogere inkuilcapaciteit krijgt. De man op de kuil bepaalt de snelheid van inkuilen. Niet de grootte of de chauffeur van de hakselaar.
JD3010
@Loeideutz De grillen van de natuur. Proeven die 's morgens gedaan waren en 's middags werden herhaald, waren soms ongeschikt omdat de uitkomsten totaal anders waren. Hij heeft het wel altijd een uitdaging gevonden.
Loeideutz
@ljdekker Helaas zijn er toch loonwerkers die zo'n ding hebben. En veel tractorfanners vinden het leuk om daar foto's van te maken. Als de oppervlakte groot genoeg is, maakt dat niet uit. Genoeg boeren tegenwoordig die 50 ha of meer maïs in de kuil moeten duwen. Maar zet dan ook meer gewicht op de kuil. Desnoods 2 of 3 voertuigen. Ik geloof dat ze vorig jaar of een jaar eerder in Duitsland een proef gedaan hebben met een wals op de kuil. Met gps en een computer erop die de chauffeur vertelde waar hij moest rijden.enkel en alleen maar om zo snel en efficiënt mogelijk te verdichten.
Loeideutz
@JD3010 Maar van zulke proeven leer je wel veel.
ljdekker
Om nou met gps te beginnen is nou weer een ander uiterste; kilo`s dat is wat telt en of de loonwerker nou komt met de shovel of trekker is aan hem; gaat er mij om wat ik moet betalen.
JD3010
@Loeideutz Ja, alleen conclusies trekken is erg lastig. Ik ben ook van de gedachte dat de bandenspanning een grote relatie heeft met de bodemdruk, alleen loop ik toch ook tegen onbeantwoorde vragen op.
fendt2
Misschien is de oplossing om een trilwals voor op de shovel te monteren.
Loeideutz
@ljdekker Dat was geloof ik bij een vergistingsinstallatie. Proef was om te kijken of er iets te verdienen viel. Je hebt meerdere hakselploegen en meerdere voertuigen op de kuil. Door het werk op de kuil te splitsen, was de hoop om het efficiënter te maken. Ik weet niet wat er uit is gekomen.
mf topper
Shovel is zwaarder maar trekker ken je veel gewicht op hangen.
gebruik alle twee
Hurli356
@Loeideutz Bij ons in de buurt is vergister begonnen met shovel op de bult. Daar zijn ze snel mee gestopt omdat de shovels het niet vol hielden, olie werd te warm met constant bult op - bult af. Nu i.p.v. 2 shovels 2 trekkers met schuifblad en niets geen problemen meer, lopen er zo tegenop.
Sanderzz
@Hurli356

ligt wel aan de shovels dan..... wss vol hydrostaten. liebherr of ahlman.
Hurli356
@Sanderzz weet ik niet. Zijn nu wel altijd strakke en steile bulten. Zitten goed vast.
Sanderzz
@Hurli356

k heb er namelijk nooit last van gehad met een volvo
Hurli356
@Sanderzz Oké, geen ervaring mee 😉 Kun je wel goed tegen steile bulten op komen dan? Want zijn steile bulten, misschien dat het daar mee te maken heeft?
Hurli356
Sanderzz
@Hurli356

ja heb ook ene paar keer op zon allemachtige bult bij een vergister gestaan. maar denk dat t toch vooral persoonlijke voorkeur is.
Hurli356
@Sanderzz Als jij het zegt 😉 Weet er verder ook niet veel af, ken alleen het verhaal dat de shovels het niet aan konden en er daarom nu trekkers op de bult staan. De andere vergister hierin de buurt staan trouwens ook trekkers op de bult 😉
obelix
Trekker is financieel goedkoper in brandstof en doet het werk ook goed.
een trekker van 200-250 pk heeft per dag (12-16 uur)ongeveer 80-100 liter diesel nodig, een shovel daar in tegen heeft 220-250 liter diesel nodig voor dezelfde bult, daarom rijden ze hier de kuilen vast met een trekker, en de aandrijving van een trekker kan het beter aan dan die van een shovel
jasper01
Zit veel in het oud papier voor het omhoog werken geef mij maar een werklust wg 18
jasper01
Maar ik denk dat het er ook aan ligt wat je er de rest van het jaar mee doet als een shovel 9 mnd per jaar stil staat zou ik toch een trekker nemen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
105
DEELNEMERS
41
WEERGAVES
9