Trekker of shovel
Wat werkt beter om een mais kuil aan te rijde een trekker of een shovel
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
@bartjuh mijne Ford 8670 weegt ongeveer 9ton,ne fendt 820 weegt amper 7.5ton.
En dan ben je nog sneller ook kan je langer aanrijden
helaas hebben 9 van de 10 mensen niet genoeg ervaring om met een shovel de bult aan te rijden. maar daartegenover staat wel dat een shovel erg makkelijk is in/op en rondom het erf. zo'n shovel is gemaakt voor het tillen van zwaar spul. en het wil wel eens voorkomen dat een trekker+voorlader het net niet aankan, of er niet goed voor kan komen..
Maar dit is een eindeloze discussie. iedereen denk er anders over, en in alle dingen zitten kernen van waarheid. met de huidige dieselprijzen zou ik wel echt gaan kijken of het uitkan of niet: een trekker kan je ook nog gebruiken voor bijvoorbeeld een schudder/hark, dat kan een shovel niet.
wij hebben thuis wél een shovel, en we kunnen geen dag meer zonder. het is zo'n genot om een shovel op het erf te hebben staan, je gebruikt hem voor alles.
Hier zie je wat er gebeurt als je eerst met een shovel aanrijd, en dan met een trekker:
Een trekker rijdt ook niet uit zichzelf
Maar met alleen een trekker kom je er niet, ook belangrijk is het (/de) werktuig(en)! Ik zeg je, dat een shovel niets, maar dan ook helemaal niets, beter is, dan een fatsoenlijke trekker.
Met andere woorden, de situatie bepaald wat de meest ideale machine is.
Hiermee ga je de mist in.
De druk op de kuil wordt bepaald door de bandenspanning.
En daarmee ga jij de mist in, Wim @DaanHaar heeft wel gelijk mbt de bandgrootte.
Vergelijkbare banden, groot of klein, hebben bij gelijke bandenspanning in beginsel dezelfde druk op de ondergrond.
650/65R42 op 3 atm geeft minder druk, dan 650/65R26,5 op 3 atm, m'n beste Wim
@Newholland-Fendt Dit effect heb je ook als je met een trekker aanrijdt. Hoe zwaar je voertuig ook is, het toplaagje "veert" altijd iets uit. Daarnaast vind ik net minimaal wat jij nog aanrijdt.
opduwen??? dacht het niet. Boven op lossen met de wagen, scheelt je veel schuifwerk en heb je meer tijd om aan te rijden.
In een trekkerband kun je max 2,5bar pompen. Shovelband zit meen ik iets van 4-5bar in. Banden zijn lager en smaller, dat in combinatie met een hoog eigen gewicht verdicht dus aardig beter.
Juist, we bedoelen hetzelfde (alleen jij begrijpt het niet).
Dat wat jij schrijft, "het gewicht per cm²" is hetzelfde als de bandenspanning.
Bandenspanning in BAR = kg/cm².
Bandendruk is de luchtdruk in de band, die kan ik niet rijmen met bodemdruk...
Nee, ze geven in beginsel(!) dezelfde druk op de ondergrond.
Moeilijkheid bij de "ondergrond" kuilvoer is, dat de ondergrond veerkrachtig is en dat de ingesloten lucht samenpersbaar is. Dit is goed te zien naarmate een grover + droger produkt in de kuil vastgereden moet worden. Je rijdt er talloze keren overheen maar het blijft omhoog veren: het blijft luchtig.
Een grote band ten opzichte van een kleine band is, bij gelijke bandenspanning, in deze zin in het nadeel omdat de grote band door het veerkrachtige produkt eronder een 'kunstmatig' grotere draagvlak krijgt. Ook kan onder dit groter draagvlak de samengeperste lucht moeilijker ontsnappen.
Je ziet, je hebt gelijk dat een kleiner band bij dezelfde bandenspanning beter aanrijdt maar ik heb het bij deze even voor je uitgelegd.
De afdruk van een band op de grond gaat rechtenvenredig met het gewicht wat op de band rust én de banddruk.
Stel er rust 1.000 kilo op een (lagedruk)band die op 1 Bar druk staat. Het contactvlak dat de band met de grond maakt is ongeveer 1.000 cm².
Rust er nu 2.000 kilo op de band dan zal deze dusdanig vervormen/afplatten dat het contactvlak ongeveer 2.000 cm² wordt.
Maar de luchtdruk in die band (dus wat je er in pompt met de compressor) blijft gelijk...
Je vergelijkingsvoorbeeld van 10 ton en 20 ton-trekkers is onzinnig. De banden die de 10 ton trekker kunnen dragen kunnen bij dezelfde 1 bar spanning geen 20 tonner dragen
Ja, correct.
En door het afplatten (het vergroten van het raakvlak met de grond) blijft de druk op de grond ook gelijk.
Nee, want bij een twee maal zo hoge massa gaat een trekker niet op de wang lopen
Ook een trekkerband creëert een 2X zo groot contactvlak bij 2X hoger belasting.
Mooiste is het te zien, bijvoorbeeld bij een lagedrukband onder een giertank, hoe de afdruk van een nat loopvlak aftekend op droge beton bij lege en bij volle tank.
met betrekking tot de discussie die @wimsumar voert totaal op het verkeerde spoor. Het is totaal onzin om te zeggen dat bij een 2x zo hoge belasting een 2x zo groot contactvlak ontstaat. En wat is er aan mijn voorbeeld van 10 ton en 20 ton verkeerd???? Als we de 20 ton vervangen door 11 ton is dan het over te brengen gewicht van die 11 ton per cm2 gelijk als bij de 10 ton trekker bij gelijke druk?????
Het in te kuilen produkt (het gras of de mais) is veerkrachtig!
En inderdaad, daarbij moet de bandenspanning zeker niet verlaagt worden.
Ja. De druk van de band op de ondergrond is (door het vergroten van het loopvlak bij de 11 tons belasting) gelijk.
Vergeleken met trekkerbanden wel.
"Stug en hard door de P.R.":
agris.be/nl/mechan/…
De Russische band is totaal niet vergelijkbaar met Michelin. De Rus is er niet voor gemaakt op 1 bar te rijden en ook het stuggere karkas (materiaalkeuze en koordlagenaantal) zal de Rus altijd meer insporing laten veroorzaken.
Weet je waar de Michelin wagenband voor ontwikkeld is? Juist voor de vrachtauto.
Quote @DaanHaar:
Als we de 20 ton vervangen door 11 ton is dan het over te brengen gewicht van die 11 ton per cm2 gelijk als bij de 10 ton trekker bij gelijke druk?????
Ja. De druk van de band op de ondergrond is (door het vergroten van het loopvlak bij de 11 tons belasting) gelijk.
waarom zou je dan gaan verzwaren voor op de kuil? de druk per cm² blijft immers gelijk zeg je.......
Ja, juist wel. Door te verzwaren wordt het contactvlak vergroot.
Dan is zo`n hakselaar ook verdwaalt. Die hoort hier niet in Nederland. In enkele gevallen zou het wel passen, maar bij de gemiddelde boer kun je wel weer inpakken met dat ding.
gebruik alle twee
ligt wel aan de shovels dan..... wss vol hydrostaten. liebherr of ahlman.
k heb er namelijk nooit last van gehad met een volvo
ja heb ook ene paar keer op zon allemachtige bult bij een vergister gestaan. maar denk dat t toch vooral persoonlijke voorkeur is.
een trekker van 200-250 pk heeft per dag (12-16 uur)ongeveer 80-100 liter diesel nodig, een shovel daar in tegen heeft 220-250 liter diesel nodig voor dezelfde bult, daarom rijden ze hier de kuilen vast met een trekker, en de aandrijving van een trekker kan het beter aan dan die van een shovel