40

Wanneer fluit een turbo?

Hallo,

Vraagje, hoe komt het dat als je het gas loslaat bij een turbotrekker of vrachtwagen dat de turbo dan fluit? bij de een is dat wel en de ander niet.

Mvg dennis

Deel dit topic

Reacties

Ik meende dat het kwam door het drukverschil tussen in en uitlaatkant. Tenminste ik meende daar een keer iets van vernomen te hebben 😉
@selten Jij had ook een drukverschil tussen de in en uitlaatkant?
Als dr een vrouwelijke trekker voorbij komt? 😃
Zet er maar een open pijp op..
Als je volgas rijd onder belasting heb je ongeveer 1bar druk, bij het gas loslaten moet deze druk weg omdat ie niet meer nodig is. Een "overdrukventiel" die de inlaat en uitlaat met elkaar verbindt gaat dan sissen ofwel fluiten. Dat noemen ze de Wastegate.(overtollig gat) 😛
Wanneer je het gas lost moet de turbo ook stoppen met druk maken, dit gebeurt door het openen van een klep in de turbo. Afhankelijk van de belasting (druk), het al dan niet optreden van turbulentie in de luchtstroom, en van de vorm van het kanaal waarlangs deze overdruk passeert kan er soms een fluitend geluid ontstaan.
@deerefan dan moet ik toch maar even een bril halen voor de 6420 van ons 😃
@rubenv doe maar ja, staat um vast goed 😃
@RobertR

Een open pijp heeft niets met het fluiten van een turbo te maken

@jd4050 inderdaad, bij 2 trekkers van ons hoor je ook de turbo met de originele uitlaat.
@jd4050

idd, zou wel is willen weten hoe dat klinkt 😃

tractorfan.nl/movie/22229/
Dennis bedoeld dit

maar daar komt geen wastegate aan te pas
Wastegate werkt ook niet bij het gas loslaten, een wastegate is gewoon een drukbegrenzer van de lucht die naar je inlaatspruitstuk gaat
Als ik met de T7050 rijd en hem in ze hoogste vernselling doe, dan hoor je hem ook tijdje fluiten.
De waste-gate "verbind" NIET de inlaat met de uitlaat, maar is een klep in het huis van het turbinewiel (uitlaatkant van de turbo). Als deze klep open gaat, gaan een deel van de uitlaatgassen, via een pijpje, direct de uitlaat in. Op die manier word een te hoge "turbodruk" voorkomen en kan deze geregeld worden.

Een waste-gate heeft ook niks met een "turbofluit" te maken..
Je kunt dit ook mooi horen bij auto's met turbo waar ze een dumpvalve op gezet hebben. Dit filmpje laat het mooi horen.

Als je het gas los laat gaat de turbo fluiten, dit komt doordat het schoepenwiel van de turbo zo hard gaat draaien, en gaat deze door de geluidsbariere, en dat geeft de fluit, dit heeft ooit een leerraar van het ROC aventus in apeldoorn mij wij gemaakt
@hilbertvdberg hahah ze maken je daar van alles wijs, welke leraar was dat?heb er 7 jaar geleden ook op gezeten, soms vertelde ze de grootste onzin. Ze wisten soms zelf niet waar ze het over hadden.
Mijn Belarus z'n turbo heeft geen wasegate, maar fluit tegen 110 aan!
Ik heb geen TURBO, en ik fluit even goed... 😃 😃
Een wastegate doet inderdaad wat @marco steyr zegt, en veroorzaakt dus ook absoluut geen fluit. Elke turbo heeft dus ook een wastegate, aangezien de wastegate de maximale druk bepaalt.

Een dump valve fluit ook niet, maar maakt meer een "psst" geluid (zoals in het filmpje van @Deora), en zorgt er voor dat nadat je het gas los laat de druk uit de turbo weg kan.

Waar de fluit vandaan komt weet ik niet precies, maar ik heb ooit eens gelezen dat het zou komen doordat de motor dan juist géén dump valve heeft, en de druk dus niet makkelijk weg kan. Hierdoor zoekt het een weg door de leidingen en zou er een fluit kunnen ontstaan. Geen idee of het ook zo is.
@Zeemees we hebben verschillende inters gehad met turbo en open pijp, maar tot nu toe maar 1tje die floot als t gas werd losgelaten, heb volgens mij ooit al eens iemand horen zeggen dat dat ligt aan de stand [aantal graden/hoek] van de schoepen aan het inlaatwieltje..
Bij me werk hadden we een newholland tsa 100 die ging fluiten door een gaatje in de uitlaat
@Zeemees klein verbeterpuntje: niet elke turbo heeft een waste-gate 😉
@DennisWeerd

Dat zou zomaar kunnen, als de lucht langs daar weg wilt.

@marco steyr

Niet? Dan heb ik iets verkeerds gelezen/gehoord. Worden sommige turbo's dan niet afgesteld op een maximale druk, of op een andere manier?
@Zeemees gewoon niet een allejezus grote turbo op een kleine motor zetten 😉 😃
Quote @Zeemees:
Worden sommige turbo's dan niet afgesteld op een maximale druk, of op een andere manier?

turbo op mijn Fendt heeft ook geen wastegate, staat wel een zelfgemaakte drukbegrenzing op maar die staat toch altijd toe. Maar bij een standaard trekker gaat de turbodruk niet echt spectaculaire dingen doen, het is maar eens je begint te draaien aan het vijsje dat de turbodruk redelijke waarde's gaat aannemen 😃
Beste
Quote @DennisWeerd:
dat ligt aan de stand [aantal graden/hoek] van de schoepen aan het inlaatwieltje..

Dit is helemaal correct.
Het fluiten ontstaat als er minder lucht wordt verplaatst dan de turbo op dat moment eigenlijk kan.

(Het is het "blaas-over-een-(bier)flesje"-effect).
Een dumpvalve die fluit ook niet maar die laat de inlaat lucht af..
het turbo fluiten komt door het afremmen van het rad.. krijg je een drukverschil dat de lucht doet resulneren op de schoepen en daarbij krijg je het fluit geluid.. teminste da is mijn beredenering
@Wimsumar

Kun jij dan misschien ook verklaren waarom sommige trekkers uit de fendt 900 gen1 allejekes hard fluiten, en sommige juist weer niet?
If weer iemand anders dit?
Beste B-W-: Zoals reeds genoemd wordt het fluiten, en dus ook het volume van het fluiten bepaald door de stand van de schoepen in de turbo.
Dat sommige types trekkers 'allejakkes hard' fluiten zal door het merk/model turbo veroorzaakt worden.
@mc-cormick-ihc hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen dan? Of heb ik ergens overheen gelezen?
@Wimsumar okido, dan weet ik het ook niet, dan zal er wel een verkeerde turbo in onze 920 zitten...
@B - W

dat word een andere turboow kopen 😛
@johndeere6230 ikke kopen, jij betalen?
@B - W

denk ut niet job 😛
@johndeere6230
jij hebt er ook weer niets voor over hé?
@B - W

mag er toch niet op rijden 😛
@johndeere6230 keer meerijden als je lief belooft te zijn haha
@B - W

hahahhahaha maak er wel wat fotos van 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
88